Permalänk
Medlem

Imesh med tre routers

Hej,
Idag har jag två ASUS-routers där den ena är ställd som accesspunkt. De ligger i serie så wan kommer in i den ena (routern), går vidare till dan andra (ap) och sedan tillbaka till en switch som fördelar ut till alla husets enheter som är ansluta via tråd. Jag har en mediacentral där jag patchar ut till valda rum/uttag.

Nu vill jag sätta en router (ap) i garaget som ligger utanför huset. Garaget har fast anslutning. Hur skall jag ansluta ap:n? I serie eller parallellt med den första ap:n? Jag gissar att jag vill ha allt i samma nätverk (imesh)

Hittar väldigt lite info på ASUS om hur trådanslutningarna rekommenderas vara.

Permalänk
Medlem

Det ska inte spela någon roll så länge du sätter de båda inre routrarna i AP-läge.

LAN-uttagen är på konsumentroutrar i princip alltid kopplade till ett switch-chip. De kommer därför (i default-AP-inställning) bete sig som en lös switch.

Man kan ha den mentala bilden att switchen sedan har en sladd till CPU:n, varpå Wi-Fi:t är ”bryggat”, dvs Wi-Fi:t och switchen kommer att hamna på samma IP-subnät, men trafik mellan Wi-Fi och switchen kommer gå via CPU (men kan avlastas med hårdvarumagi, WED på Mediatek-plattformar andra namn annorstädes). WAN-uttaget kommer i AP-läge antagligen bete sig lite som Wi-Fi:t, trafiken måste gå via CPU.

Var routern i AP-mode har sin DHCP-klient (WAN eller LAN eller båda) för att AP:n ska få sin egen IP-adress kan nog variera mellan implementationer, så där är det manual eller experiment som gäller. Med avseende på hur AP:n ska kopplas till uppström alltså.

Hur Asus ”mesh” eventuellt kommer i spel här bryr jag mig inte ett skit om. Ovanstående gäller generellt för konsumentroutrar i AP-läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseCa:

Nu vill jag sätta en router (ap) i garaget som ligger utanför huset. Garaget har fast anslutning. Hur skall jag ansluta ap:n? I serie eller parallellt med den första ap:n? Jag gissar att jag vill ha allt i samma nätverk (imesh)

Spelar ingen som helst roll. Så länge din primära router sitter "först" så kan du ansluta resterande enheter precis hur du vill - direkt till routern, till din AP, till en switch, till en dator med flera nätverkskort eller precis hur du vill.

Det finns inte heller någon teknisk anledning att tvunget ansluta din switch till din AP, switchen kan ju vara ansluten direkt till routern om det passar bättre. Men det är valfritt och du kanske har egna anledningar till att du har det som du har.

Jag tolkade det som att du har en router och switch på samma ställe men att en nätverkskabel går från router till AP, tillbaka till routern där switchen också finns. Då kan du lika gärna koppla switchen direkt till routern.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ok! Stort tack för svar. Då kan jag nog lösa det på ett bra sätt och lite mindre komplicerat med router och ap mm.

Permalänk
Medlem

Med risk för att uppfattas som besserwisser, men Ai Mesh kallar Asus det.

Du har tappat bort A:et båda gånger du nämnt det, men kanske trott att A:et står för Asus (Asus imesh)?

Det blir lättare för dig och andra att veta vad du menar om du skriver/säger Asus AI Mesh framgent 🙂

Men som redan nämnts så ska ordning inte spela roll, det viktigaste för att det ska funka bra är att man kör backhaul via ethernet (alltså inte wifi mellan mesh noderna).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Sorry, missade A:t i AiMesh i brådskan. Klart man ska försöka skriva rätt så man kan få större chans till rätt svar.
Jag ser dessutom att du missat att skriva ihop Ai och Mesh samt att det blivit fel med versaler och gemener😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseCa:

Sorry, missade A:t i AiMesh i brådskan. Klart man ska försöka skriva rätt så man kan få större chans till rätt svar.
Jag ser dessutom att du missat att skriva ihop Ai och Mesh samt att det blivit fel med versaler och gemener😉

Var inte menat negativt på något sätt och det är inget att be om ursäkt för.

Stavfel kan alla råka ut för, mig inkluderat då jag oftast skriver på mobilen. Ville bara lyfta det eftersom att det skrevs imesh två gånger.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34