World Wide Web-stiftelsen lägger ned efter 15 år

Permalänk
Melding Plague

World Wide Web-stiftelsen lägger ned efter 15 år

Grundaren Tim Berners-Lee vill fokusera på teknik som ska decentralisera data.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Singular blir väl också "Pods"?

Permalänk
Medlem

Tim Berners-Lee grundade också W3C och de finns fortfarande

Permalänk
Medlem

Decentralisering av internet? Är det nästa typ av krig?
Usa internet, EU internet, Resten av världen internet.

Permalänk
Medlem

Tack för att de helt lät http-protokollet tas över av Google och hela internet blivit närmast kabeltv fylld med annonser. Tror nog det är bättre att köra Gopher igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Du menar som idag?

Kina har sitt, Ryssland har sitt, Nordkorea har sitt och sedan har vi resten av världen.

”The future is now old man”

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Alla ägg i samma korg då? Som att det inte kommer att bli hackat.

Visa signatur

8800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du menar som idag?

Kina har sitt, Ryssland har sitt, Nordkorea har sitt och sedan har vi resten av världen.

”The future is now old man”

Jag har varit på kinesiska sidor då jag försökte hitta modern mjukvara för win10 för en föråldrad hårdvara.
Det går utan problem.

På ryska sidor är det inte heller några problem att vistas.

Däremot är jag tveksam om att jag hade besökt någon nordkoreansk internet sida någon gång.

Så jag hade inte upplevt "har sitt" som du försöker att påstå.
Eller hade jag missförstått ditt budskap?

Permalänk
Medlem

Google won!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Alla ägg i samma korg då? Som att det inte kommer att bli hackat.

Kan ju funka om det är en tillräckligt säker korg.
Att istället ha infon utspritt över massa mindre säkra sidor kanske ökar risken sett på helheten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Så länge det finns kommersiella intressen kommer internet aldrig vara fritt, eller?

Permalänk
99:e percentilen

Han vill nu förändra detta genom att utveckla sitt Solid-protokoll.

Notera särskilt hur sidan laddas in på en mikrosekund. Och då är den färdigladdad. Inga redirects till redirects till redirects, inga element som hoppar omkring som rabiata kaniner, inga megabyte-stora JavaScript-bundles som härjar runt, inga rutor om cookies eller inloggning eller nyhetsbrev som täcker hela skärmen, eller något annat användarfientligt. Man blir ju alldeles rörd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Han vill nu förändra detta genom att utveckla sitt Solid-protokoll.

Notera särskilt hur sidan laddas in på en mikrosekund. Och då är den färdigladdad. Inga redirects till redirects till redirects, inga element som hoppar omkring som rabiata kaniner, inga megabyte-stora JavaScript-bundles som härjar runt, inga rutor om cookies eller inloggning eller nyhetsbrev som täcker hela skärmen, eller något annat användarfientligt. Man blir ju alldeles rörd.

Som det ska vara. Förstår inte varför folk väljer att bloata ned sina sidor med Javascript när det inte finns någon som helst anledning för det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag har varit på kinesiska sidor då jag försökte hitta modern mjukvara för win10 för en föråldrad hårdvara.
Det går utan problem.

På ryska sidor är det inte heller några problem att vistas.

Däremot är jag tveksam om att jag hade besökt någon nordkoreansk internet sida någon gång.

Så jag hade inte upplevt "har sitt" som du försöker att påstå.
Eller hade jag missförstått ditt budskap?

Jojo, men du besöker ju från utsidan.

Upplevelsen är helt annorlunda från insidan av respektive nät…

Så att det är segmenterat redan idag är ett faktum, sedan att du råkar vistas på ”den stora delen” spelar ingen roll

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Nej det handlar om att röra sig ifrån att internet drivs i enorma serverhallar av väldens största företag och tillbaka till mer av en "gräsrots"-rörelse.

Se tex. Mastodon och liknande projekt med självhostade nodes för ett större nätverk.

Makten över internet ska tillbaka till folket.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Ja det är krig, användare mot exploatörerna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Tror du har missförstått vad decentralisering betyder : )

https://sv.wikipedia.org/wiki/Decentralisering
"Decentralisering är en förskjutning av makt eller ansvar i organisationer.[1] Detta innebär en förändring i förhållandet mellan de territoriella nivåerna i organisationen eller ett annat system.

Lättare förklarat är att beslutsbefogenheten kryper nedåt i hierarkipyramiden och ger fler möjligheter att få sin röst hörd.[2] Politisk eller administrativ makt och kompetens eller faktiskt ansvar flyttas från ett fåtal större centrala instanser på hög nivå till ett flertal mindre instanser på lägre nivå"

Det du beskriver är motsatsen: centralisering - där stater och storföretag har makten över internet.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Hedersmedlem

Här lever jag lycklig
Här finns ingen stress
Här är min nya hemadress

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system