Uppgradering av 10 år gammal dator
Hej,
Min 10 år gamla dator börjar ha det lite kämpigt att orka med, dessutom har en flytt gjort att jag i stort sett behöver ha WiFi så jag har äntligen börjat kolla på att uppgradera den.
Idag har jag följande:
Detta monterat i en Fractal Design Define R5 (ATX) tillsammans med en Cooler Master Hyper 212 Evo och Cooler Master G750M, 750W PSU.
Mitt spelande idag är högst sporadisk, främst WoW och OldSchool Runescape just nu. Detta kombinerat med en del kodande och simuleringar. Tror inte det innebär särskilt höga krav, men jag vill gärna göra en uppdatering som håller tio år till.
Efter att ha googlat, läst andra trådar i forumet och räknat mina pengar har jag satt ihop följande förslag.
Kanske någon tusenlapp dyrare än jag önskade men det kändes ändå som en bra kompromiss. Min främsta fundering är om jag behöver köpa en ny kylare till min CPU? Jag tror inte jag har något konkret behov av att överklocka den, men har väldigt dålig koll på hur behovet har förändrats och hur kylarna har ändrats. Sen tar jag tacksamt emot förslag på andra förändringar också. Har jag missat någon komponent som borde uppgraderas? Har jag byggt något overkill eller ökar jag prestandan rejält för en extra tusenlapp? Är det något nytt släpp på gång som kommer förbättra mitt bygge, alternativt dumpa priserna på det jag vill använda?
All feedback är uppskattad, jag har uppenbarligen tappat förmågan att hålla mig uppdaterad själv.