Permalänk
Medlem

Köpråd: Gamingdator för ca 33K

Hej!

Vi ska köpa ett gäng nya gaming-datorer till vårat gamingrum på jobbet, och skulle uppskatta lite input

Vi har redan skärmar, som är 1440p @ 160Hz, så det är upplösningen som kommer spelas på.
Datorerna är enbart avsedda för gaming, så all annan prestanda är egentligen irrelevant.

Detta är vårat nuvarande bygge:

Är det vettigt att köra på Nvidia här, med tanke på 1440p? Tänker att DLSS kanske inte är något man kör på 1440p? Jag är lite utdaterad, så kan ha fel

Är det något annat uppenbart som ni tycker borde ändras på eller kan ge mer bang for the buck?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

4080 Super är bara ca 11 % snabbare än 7900 XT i 1440p så jag hade nog kört på något i denna stil.

Permalänk
Medlem

Tack!

Lite konstigt resonemang förstår jag här haha men: Vi har fått en budget, och tanken är att datorerna ska hålla x antal år framåt utan att få loss mer pengar.

Så vi vill ”bränna” pengarna, så det är inte så nödvändigt att försöka komma ned i pris - utan snarare få ut så mycket vi kan för ca 33k

(Vi ska köpa in 14st datorer..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roXer:

Tack!

Lite konstigt resonemang förstår jag här haha men: Vi har fått en budget, och tanken är att datorerna ska hålla x antal år framåt utan att få loss mer pengar.

Så vi vill ”bränna” pengarna, så det är inte så nödvändigt att försöka komma ned i pris - utan snarare få ut så mycket vi kan för ca 33k

(Vi ska köpa in 14st datorer..)

Funkar 53 kr över budgeten?

Permalänk
Medlem

Alternativt att invänta Intels nya cpu'er (15th gen) som borde komma nu i Oktober.... och ev. (om möjligt) nya 5080/5090 som borde komma innan året är slut. Med tanke på att de skall "hålla i x antal år framöver" känns det spontant inte som den "bästa" tidpunkten att köpa nuvarande generationer när en ny generation står och gläntar på dörren

Sen borde väl även nya x3d varianter av AMD's senaste generation även vara på intyg inom kort.

Edit:
Och skall man köpa 14 stycken för 33k/st vore det kanske en ide att även rådfråga och förhandla med någon av handlarna? (Inet/Komplett/Webhallen)

Det borde ju inte vara helt omöjligt att "få ned priserna i det läget" och därmed kunna kliva upp en nivå på komponenterna så att säga.

Exempel: Vi har satt en budget på 33k/dator, vi har satt ihop följande <lista på allt>. Om vi köper alla 14 hos Er, hur mycket bättre kan ni göra dem då?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Skrattretande dåliga val av övriga komponenter i en 33k-dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skrattretande dåliga val av övriga komponenter i en 33k-dator.

Kanske det men vill man maximera spelprestandan för 33 000 kr är det nog svårt att göra bättre.

Permalänk
Medlem

Vi måste bränna pengarna senast 12 Nov.

Vi har fått en deal på komplett, bygget jag lade upp är i stort sett deras förslag med någon mindre ändring.

Det är med deras offert som vi ändå landar på den här budgeten cirka

Permalänk

Jag skulle överväga att titta på atlernativa skärmar också, det har stor påverkan på spelupplevelsen

Visa signatur

2023: Fractal North svart, 7800X3D, B650E-F, 32GB Cl30, 2TB NVMe, 850W ATX 3.0, 7900XTX

Permalänk
Medlem

Jag funderar på storlek på lagringen. Hur snabbt internet har ni? Vore ju skönt att kunna ha ganska många spel redan installerade, om ni inte redan vet med er att det är ett fåtal som gäller och om det är något nytt stort så kan alla vänta ett tag för nedladdningar att bli klara.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av roXer:

Vi måste bränna pengarna senast 12 Nov.

Vi har fått en deal på komplett, bygget jag lade upp är i stort sett deras förslag med någon mindre ändring.

Det är med deras offert som vi ändå landar på den här budgeten cirka

Begär in offert från de andra också, samt ställ dem mot varandra, det är trots allt en ganska fin summa på ett bräde så att säga. Men avvakta till slutet av Oktober då det sägs att intels nya cpu'er ska släppas då, med lite tur kanske AMD kontrar direkt med x3d varianterna av sin nya serie också då

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av eugenecernan:

Jag skulle överväga att titta på atlernativa skärmar också, det har stor påverkan på spelupplevelsen

Hmm. Det är en bra poäng. Vi tänkte spara pengar och lägga krutet på datorerna. Men skärmarna är 6 år gamla 160Hz 1440p skärmar.

Skulle väl vara om man går till OLED-skärmar istället, men det äter ju en del på budgeten 🤔

Skrivet av zojjz:

Jag funderar på storlek på lagringen. Hur snabbt internet har ni? Vore ju skönt att kunna ha ganska många spel redan installerade, om ni inte redan vet med er att det är ett fåtal som gäller och om det är något nytt stort så kan alla vänta ett tag för nedladdningar att bli klara.

Vi har gigabitlina eller något sådant, snabbt iaf.
Tanken är att det ska finnas ett gäng spel alltid redo att spela. Vi har steam-konton med mera uppsatt för varje dator, så bara att sätta sig och spela.

Funderar på om 2tb är för lite 🤔

Skrivet av Necrophor:

Begär in offert från de andra också, samt ställ dem mot varandra, det är trots allt en ganska fin summa på ett bräde så att säga. Men avvakta till slutet av Oktober då det sägs att intels nya cpu'er ska släppas då, med lite tur kanske AMD kontrar direkt med x3d varianterna av sin nya serie också då

Helt klart rimligt förslag, ska göra det!
Och försöka delaya köpet till sista sekund i hopp om nya släpp 😅