Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så man ska bli kuggad av en osnuten kontrollant för att man inte håller sig a jour med det senaste inom eco-driving?

Om du inte har ett helfullt glas vatten ovanpå instrumentpanelen när du kör borde du inte ha körkort.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Om du inte har ett helfullt glas vatten ovanpå instrumentpanelen när du kör borde du inte ha körkort.

(Bonuspoäng till den som förstår referensen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Om du inte har ett helfullt glas vatten ovanpå instrumentpanelen när du kör borde du inte ha körkort.

Försök med det glastricket på grusvägarna i norrlands inland, där potthålen emellanåt är mer än decimetern djupa, spår, gupp och gropar överallt, vägtrummor som trycker upp genom vägbanan eller kollapsat och blir till ett tvärgående dike rakt över vägen. På våren går potthålen åt andra hållet, tjälskott, och är det lappat nånstans så är det med kattskallar och annat grovt bergkross.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Försök med det glastricket på grusvägarna i norrlands inland, där potthålen emellanåt är mer än decimetern djupa, spår, gupp och gropar överallt, vägtrummor som trycker upp genom vägbanan eller kollapsat och blir till ett tvärgående dike rakt över vägen. På våren går potthålen åt andra hållet, tjälskott, och är det lappat nånstans så är det med kattskallar och annat grovt bergkross.

Det blir jämnare åk om du håller lagom hög fart över varje hål så bilen eller däcken inte hinner åka ner i hålet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Försök med det glastricket på grusvägarna i norrlands inland, där potthålen emellanåt är mer än decimetern djupa, spår, gupp och gropar överallt, vägtrummor som trycker upp genom vägbanan eller kollapsat och blir till ett tvärgående dike rakt över vägen. På våren går potthålen åt andra hållet, tjälskott, och är det lappat nånstans så är det med kattskallar och annat grovt bergkross.

Det är väl därför det inte finns några bra tofuleverantörer i Norrland då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så man ska bli kuggad av en osnuten kontrollant för att man inte håller sig a jour med det senaste inom eco-driving?

Eco-driving är ingen trafikregel, så det är tveksamt om du kan kugga på grund av det. Däremot är det bra att kunna ändå eftersom det sparar bränsle (pengar och miljö) och sliter något mindre på bilen (vilket också sparar pengar).

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Eco-driving är ingen trafikregel, så det är tveksamt om du kan kugga på grund av det. Däremot är det bra att kunna ändå eftersom det sparar bränsle (pengar och miljö) och sliter något mindre på bilen (vilket också sparar pengar).

Det är ingen trafikregel att man ska ha lämpliga mc-kläder, dito skor och ryggskydd osv när man kör motorcykel. Dock krävs det på uppkörningen (och risktvåan), även fast man får köra i enbart shorts och t-tröja om man vill, så länge som man har hjälm. Inget jag skulle rekommendera eller göra, men om man bara ska mäta mot vad lagen faktiskt säger så...

Om vi tittar vad det faktiskt står i Transportstyrelsens föreskrifter avseende förarprov för B-kort, så står det följande:

"Körning i olika trafikmiljöer
19 § Bedömningen ska särskilt avse sökandens
1. förmåga att förutse risker och anpassa körningen därefter,
2. uppmärksamhet på annan trafik och på den information som lämnas
genom vägmärken, trafiksignaler, vägmarkeringar, tecken av polisman och
andra anvisningar,
3. förmåga att anpassa hastighet och avstånd till andra fordon med
hänsyn till sikt, vägens beskaffenhet och övriga trafikförhållanden,
4. förmåga att använda en körteknik som medför låg bränsleförbrukning,
och
5. uppträdande vid
– färd i vägkorsning,
– färd i cirkulationsplats,
– färd i vägtunnlar,
– val av körfält och placering av fordonet på vägen,
– infart på och avfart från motorväg, motortrafikled eller liknande,
– möte och omkörning,
– passerande av järnvägs- och spårvägskorsning, övergångsställe och
cykelöverfart, oskyddade trafikanter, parkerade eller stillastående fordon,
vägarbete och andra hinder,
– vändning och parkering,
– risksituationer, och
– i- och urstigning."

Min fetning ovan. Sedan är förstås frågan var gränsen går för när man kör för dåligt ur detta perspektiv för att bli godkänd, men någonstans går den säkert.

Permalänk
Medlem

Måste gubbgnälla på en kollega.
En äldre man som är otroligt lat, och vägrar göra något alls som han inte har fått skriftliga order av vår förman att utföra, även om våra kontrakt är skrivna så att vi egentligen har frihet att utföra våra arbetsuppgifter precis så som oss behagar, så länge resultatet uppnår de standarder som bestämts. Tyvärr är han för dum för att förstå att han kunde slippa undan betydligt enklare och uppnå bättre resultat.

Ifall han själv höll sig till detta och struntade i andra så skulle jag inte bry mig. Problemet för mig är då han börjar gnälla på oss andra, för att vi helt enkelt utför arbetet mycket effektivare, och i många fall även uppnår ett betydligt bättre resultat.

Här om dagen försökte han få mig att sluta arbeta på sånt vis som jag gör ”för det får honom att framstå som en sämre arbetstagare”

Hjälper inte nämnvärt att personen i fråga är 100% svartvit och aldrig kan se båda sidor i en konflikt eller ett problem, något som konstant leder till att han är i strid med olika personer och avdelningar i företaget.

Blir så otroligt less. Men det finns kanske en orsak till att han är fast i en relativt junior position i slutet av sin arbetskarriär, varifrån de flesta har avancerat före 30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är väl därför det inte finns några bra tofuleverantörer i Norrland då...

10 bonuspoäng till dig!

Skrivet av oooskar:

Eco-driving är ingen trafikregel, så det är tveksamt om du kan kugga på grund av det. Däremot är det bra att kunna ändå eftersom det sparar bränsle (pengar och miljö) och sliter något mindre på bilen (vilket också sparar pengar).

Som ztenlund påpekade kan du bli kuggad för det. Och vilken teknik som gäller har ändrats genom åren. På min tid var det inte så noga, men det lärdes ut något mög på körskolorna. Idag är det mycket hårdare. Jag har ärligt talat ingen aning om vad det är för teknik som gäller idag, och jag skiter högaktningsfullt i det (min körning tenderar ändå att vara ganska ekonomisk, trots att högerfoten är lite tung).

Påminner lite om när jag själv var en fjunig tonåring i färd med att ta körkort, och observerade att gamle farsgubben minsann inte gjorde som körskolorna lärde ut. Äldre och klokare har jag insett att gamle farsgubben är en förträffligt bra bilförare; lugn, trygg, tydlig, bra uppsikt, brusar aldrig upp osv. För honom är att navigera tät stadstrafik som det är för en själv att ta en kvällspromenad på stranden. Och då menar jag inte att han är långsam - han har inga problem att följa trafikrytmen.

Vad jag vet har han varit med om två olyckor i sitt snart 75-åriga liv. Ena gången var det en ren som plötsligt dök upp från ett dike bakom ett broräcke. Andra gången en lastbilsförare som inte kollade döda vinkeln på motorvägen. Båda gångerna slutade med lite plåtskador. Rätt bra statistik, får man väl säga.

Nu är inte min poäng att min pappa är bäst, även om han är det, utan att han skulle förmodligen kuggas av någon nitisk 30-åring som minsann ska göra allt "by the book". Samtidigt skulle den 30-åringen vara en mycket sämre bilförare, i varje fall i några år till (statistiskt går det rätt stadigt utför efter 80, typ som att 80-plusarna snabbt rasar till 18-19 åringars nivå vad gäller säkerhet).

Alltså, är det då rimligt med regelbundna förarprov? Finns det medicinska skäl till att någon inte ska köra bil är ju det en sak. Är du hjärtsjuk med svår epilepsi och inte ser mer än två meter framför dig ska du givetvis inte köra bil. Har du däremot en livstids erfarenhet ute i trafiken, med mycket god olycksstatistik, då är det ju snarare att kontrollanterna bör lyssna på dig om hur slipstenen ska dras.

Permalänk
Medlem

En till sak jag som fotgängare stör mig på, är när bilister som satsar på att hinna svänga av mot en huvudled tvingas stå mitt på övergångsstället på grund av att de inte blir insläppta på huvudleden. På övergångsstället kan de behöva sta i någon minut innan det är fritt fram att köra, och då står de ju i vägen för mig (och andra som ska gå över gatan). Men jag vågar inte chansa på att gå emellan denna bil och bakomliggande bil, för tänk om det hinner bli en lucka så att de kan köra, och då kan det bli farligt.
Varför kan de inte ha koll en bit före övergångsstället så att de hinner stanna ifall de inte hinner köra ut på huvudleden?

Ytterligare en sak jag stör mig på är de trafiksignaler som har varsin knapp för cykel och fotgängare. Varför inte ha en knapp för samtliga som ska över gatan? Både cykel och gång-delarna borde bli grönt samtidigt. Men kanske finns ett syfte med varför det ser ut som det gör.

Intressant att de flesta inläggen i denna tråd handlar om trafik.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

En till sak jag som fotgängare stör mig på, är när bilister som satsar på att hinna svänga av mot en huvudled tvingas stå mitt på övergångsstället på grund av att de inte blir insläppta på huvudleden. På övergångsstället kan de behöva sta i någon minut innan det är fritt fram att köra, och då står de ju i vägen för mig (och andra som ska gå över gatan). Men jag vågar inte chansa på att gå emellan denna bil och bakomliggande bil, för tänk om det hinner bli en lucka så att de kan köra, och då kan det bli farligt.
Varför kan de inte ha koll en bit före övergångsstället så att de hinner stanna ifall de inte hinner köra ut på huvudleden?

Ytterligare en sak jag stör mig på är de trafiksignaler som har varsin knapp för cykel och fotgängare. Varför inte ha en knapp för samtliga som ska över gatan? Både cykel och gång-delarna borde bli grönt samtidigt. Men kanske finns ett syfte med varför det ser ut som det gör.

Intressant att de flesta inläggen i denna tråd handlar om trafik.

Trafiksignalerna med varsin knapp är livsfarliga. Jag som cyklist stannar vid rött, trycker på cykelknappen, det blir grönt på "cykelstolpen", men stolpen för fotgängare lyser rött.
Jag cyklar, bilist bakom/bredvid som ska korsa övergångs/cyklistöverfarten som får grönt samtidigt, tittar bara på fotgängarstolpen, bilist jättearg och tutar..tror att jag har cyklat mot rött...jag arg vafan jag har ju grönt...komplett vansinne med två icke samverkande system, hur fan tänkte någon där? Jag tror att tanken har varit att cyklistgrönt lyser kortare tid, för att det går snabbare för en cyklist att passera gatan än en fotgängare, därmed bättre flyt i trafiken.

Lösningen har jag kommit på är att trycka på bägge knappar, både för cyklister och fotgängare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Lösningen har jag kommit på är att trycka på bägge knappar, både för cyklister och fotgängare.

Jag instämmer helt med dig.

Bra lösning att trycka på båda knapparna. Ibland gör jag det, ibland inte.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Trafiksignalerna med varsin knapp är livsfarliga. Jag som cyklist stannar vid rött, trycker på cykelknappen, det blir grönt på "cykelstolpen", men stolpen för fotgängare lyser rött.
Jag cyklar, bilist bakom/bredvid som ska korsa övergångs/cyklistöverfarten som får grönt samtidigt, tittar bara på fotgängarstolpen, bilist jättearg och tutar..tror att jag har cyklat mot rött...jag arg vafan jag har ju grönt...komplett vansinne med två icke samverkande system, hur fan tänkte någon där? Jag tror att tanken har varit att cyklistgrönt lyser kortare tid, för att det går snabbare för en cyklist att passera gatan än en fotgängare, därmed bättre flyt i trafiken.

Lösningen har jag kommit på är att trycka på bägge knappar, både för cyklister och fotgängare.

Det räcker om du trycker för fotgängare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

En till sak jag som fotgängare stör mig på, är när bilister som satsar på att hinna svänga av mot en huvudled tvingas stå mitt på övergångsstället på grund av att de inte blir insläppta på huvudleden. På övergångsstället kan de behöva sta i någon minut innan det är fritt fram att köra, och då står de ju i vägen för mig (och andra som ska gå över gatan). Men jag vågar inte chansa på att gå emellan denna bil och bakomliggande bil, för tänk om det hinner bli en lucka så att de kan köra, och då kan det bli farligt.
Varför kan de inte ha koll en bit före övergångsstället så att de hinner stanna ifall de inte hinner köra ut på huvudleden?

Sortera det under kategorin hörsägen, men jag har för mig att när zebralagen kom, så var tanken att såna där saker skulle åtgärdas, bilar skulle inte bli stående på övergångsställen när de stannar för väjningsplikt osv. Well, man kan tycka att det är orimligt att anta att samtliga korsningar i Sverige skulle byggas om, så här sitter vi nu.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Det räcker om du trycker för fotgängare.

Testade idag det stämmer.
Tack för tips 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Måste gubbgnälla på en kollega.
En äldre man som är otroligt lat, och vägrar göra något alls som han inte har fått skriftliga order av vår förman att utföra, även om våra kontrakt är skrivna så att vi egentligen har frihet att utföra våra arbetsuppgifter precis så som oss behagar, så länge resultatet uppnår de standarder som bestämts. Tyvärr är han för dum för att förstå att han kunde slippa undan betydligt enklare och uppnå bättre resultat.

Ifall han själv höll sig till detta och struntade i andra så skulle jag inte bry mig. Problemet för mig är då han börjar gnälla på oss andra, för att vi helt enkelt utför arbetet mycket effektivare, och i många fall även uppnår ett betydligt bättre resultat.

Här om dagen försökte han få mig att sluta arbeta på sånt vis som jag gör ”för det får honom att framstå som en sämre arbetstagare”

Hjälper inte nämnvärt att personen i fråga är 100% svartvit och aldrig kan se båda sidor i en konflikt eller ett problem, något som konstant leder till att han är i strid med olika personer och avdelningar i företaget.

Blir så otroligt less. Men det finns kanske en orsak till att han är fast i en relativt junior position i slutet av sin arbetskarriär, varifrån de flesta har avancerat före 30.

Det kan givetvis vara många andra anledningar, men för mig som har flera personer i familjen som är på autismspektrat så låter det som att det kanske skulle kunna vara en del av förklaringen även för denne personen.
I så fall är det nog en reell frustration som han upplever också. Som du skriver är det svåra för er just att han inte kan låta det ligga hos honom utan snarare gnäller på ert sätt att arbeta. Går det att sitta ner och prata med honom på tu man hand om hur situationen upplevs för er andra?

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Eco-driving är ingen trafikregel, så det är tveksamt om du kan kugga på grund av det. Däremot är det bra att kunna ändå eftersom det sparar bränsle (pengar och miljö) och sliter något mindre på bilen (vilket också sparar pengar).

Sparar inga pengar på Eco-driving, pengarna du sparar får du lägga på rostiga bromsskivor och att bromsarna ligger på.
Nya skivor/belägg kostade 8k och hade säkert kostat 16k om jag inte gjorde det själv..
Riskerar också att sätta igen katalysatorn, sämre olja, skitiga tändstift och minskad verkningsgrad/livstid pga av skitig motor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Sparar inga pengar på Eco-driving, pengarna du sparar får du lägga på rostiga bromsskivor och att bromsarna ligger på.
Nya skivor/belägg kostade 8k och hade säkert kostat 16k om jag inte gjorde det själv..
Riskerar också att sätta igen katalysatorn, sämre olja, skitiga tändstift och minskad verkningsgrad/livstid pga av skitig motor.

Här i Norge (med hur mycket elbilar som helst) är den allmänna rekommendationen att det räcker att bromsa ordentligt någon gång i veckan för att undvika rost på bromskivorna. Vår elbil har gått 7 år utan att bromskivorna blivit märkbart rostiga. Det är givetvis värre på västkusten med mer salt i luften.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Sparar inga pengar på Eco-driving, pengarna du sparar får du lägga på rostiga bromsskivor och att bromsarna ligger på.
Nya skivor/belägg kostade 8k och hade säkert kostat 16k om jag inte gjorde det själv..
Riskerar också att sätta igen katalysatorn, sämre olja, skitiga tändstift och minskad verkningsgrad/livstid pga av skitig motor.

Holy shit, bytte skivor och belägg på alla hjul för 3k på min corolla 05, men då var det iofs biltema xD
Du har så rätt. Motorbromsa till överdrift är bara dåligt för bilen och dess delar.

Permalänk
Skrivet av Stoffelundgren:

En till sak jag som fotgängare stör mig på, är när bilister som satsar på att hinna svänga av mot en huvudled tvingas stå mitt på övergångsstället på grund av att de inte blir insläppta på huvudleden. På övergångsstället kan de behöva sta i någon minut innan det är fritt fram att köra, och då står de ju i vägen för mig (och andra som ska gå över gatan). Men jag vågar inte chansa på att gå emellan denna bil och bakomliggande bil, för tänk om det hinner bli en lucka så att de kan köra, och då kan det bli farligt.
Varför kan de inte ha koll en bit före övergångsstället så att de hinner stanna ifall de inte hinner köra ut på huvudleden?

Ytterligare en sak jag stör mig på är de trafiksignaler som har varsin knapp för cykel och fotgängare. Varför inte ha en knapp för samtliga som ska över gatan? Både cykel och gång-delarna borde bli grönt samtidigt. Men kanske finns ett syfte med varför det ser ut som det gör.

Intressant att de flesta inläggen i denna tråd handlar om trafik.

Ja ser ofta vid busshållplatser att fotgängare kör med metoden att störst går först.
Ibland när ett tåg har kommit eller flera bussar så är det väldigt många som ska över ett övergångställe, där det också är mycket bilar. När det blir grönt går de första över, alla fotgängare hinner inte över innan det har blivit rött. Men de fortsätter och gå emot rött och när en går så gör nästa fotgängare samma tak, där jag har sett både bilar som har tutat och även bilar som inte har kunnat köra på sin tur utan får vänta fast de har grönt, sedan får de rött och nästa gång det är grönt kanske de kan köra över.

Permalänk
Medlem

Varför finns det inte längre någon vettig skrot att hämta delar på? Visst kanske moderna bilar är svårare att skruva med eller något, men jag vill bara hämta en glasruta… inget är öppet före arbetstid på måndag, troligen ingen som har en ruta hemma…

Sammanhang:

Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Vafan?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

<Uppladdad bildlänk>

(Bonuspoäng till den som förstår referensen)

Initial-D - fast där var muggen inte mer än 2/3-del fylld - undras om någon i verkligheten lyckas med 4-hjuls drift med vattnet kvar i muggen

Dold text