Permalänk
Medlem

Köpråd ny TV 85 tum

Hej,

Tänkte invänta Black Friday och slå till på en ny TV. Men såg idag att både NetOnNet och Elgiganten verkar ha schyssta kampanjer.

https://www.elgiganten.se/kampanj/helgkampanj/helgkampanj-lju...
https://www.netonnet.se/art/tv

75% tittandet blir film och serier
15% sport
10% spel

TVn kommer bara vara ansluten till internet via WiFi och streama genom appar eller direkt från dator med HDMI kabel.

Tänker mig minst 85 tum, runt 20k... inte mer än 25k.

Alltid kört LG men blir lite småförjust i TCL i och med att dom kör GoogleTV som OS.

Jag har funderat lite på:
TCL 85" C855 4K MINI-LED TV (2024)
Samsung 85" Q80D 4K QLED Smart TV (2024)
Philips 85” The Xtra PML9009 4K QD MINI-LED Ambilight Smart TV (2024)

Vad ger mig bäst TV för pengarna?

Slå till nu eller invänta Black Friday?

Tack!!

Permalänk
Medlem

Jag tycker OLED är oslagbart, hade inte valt något annat. Så jag hade kört på LG isåfall.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hirsch:

Hej,

Tänkte invänta Black Friday och slå till på en ny TV. Men såg idag att både NetOnNet och Elgiganten verkar ha schyssta kampanjer.

https://www.elgiganten.se/kampanj/helgkampanj/helgkampanj-lju...
https://www.netonnet.se/art/tv

75% tittandet blir film och serier
15% sport
10% spel

TVn kommer bara vara ansluten till internet via WiFi och streama genom appar eller direkt från dator med HDMI kabel.

Tänker mig minst 85 tum, runt 20k... inte mer än 25k.

Alltid kört LG men blir lite småförjust i TCL i och med att dom kör GoogleTV som OS.

Jag har funderat lite på:
TCL 85" C855 4K MINI-LED TV (2024)
Samsung 85" Q80D 4K QLED Smart TV (2024)
Philips 85” The Xtra PML9009 4K QD MINI-LED Ambilight Smart TV (2024)

Vad ger mig bäst TV för pengarna?

Slå till nu eller invänta Black Friday?

Tack!!

"bäst för pengarna" är ofta svårt eller omöjligt att svara på eftersom vad som är "bäst" är en personlig fråga. Vad pengar är värda för dig är också frågan du endast kan svara själv på. Priserna varierar med när du köper TV:n och BF är en period när det oftast är lägsta möjliga priser. Men inte på alla TV och senaste året har det varit BF-nivåer på flera apparater i perioder.

Av de du tittar på är TCL C855 den tekniskt mest kapabla. Högre ljusstyrka, bättre FALD, bättre reflexfilter. Samsung Q80D och Philips PML9009 är båda enklare. Alla tre är bra och funktionella för det du tänker använda det till – du kan ju köpa sämre TV om man säger så – men TCL C855 har musklerna för att tackla även ljusa och svåra rum på ett sätt Samsungen och Philipsen inte riktigt har, samt en helt andra resurser när HDR är aktuellt.

Samsungen här det enklaste reflexfiltret av dessa tre och är tekniskt mest jämförbar med TCL C805-modellen då det troligen är samma hårdvara i grunden. Samsungs spelläge är däremot det mest utförligaste och finessrika. Om du vill ha Samsung på samma nivå som TCL C855 behöver du titta på QN90-modellerna eller QN95-modellerna som trumfar TCL C855 med reflexfilter och vinklar.

Philipsen har inte särskilt imponerande ljusstyrka men bättre reflexfilter än Q80D och är inte lika känslig för vinklar. Tillräckligt för mysbelysning och film men inga krafter för de ljusa rummen som TCL C855. Ambilight är en subjektiv fördel som vissa värderar väldigt högt, andra inte alls.

Permalänk
Snusfri

Nu var det visserligen 85" du var ute efter, men TCL 98P745 för 19990:- känns rätt svårslaget, mycket TV för pengarna.

https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

Citat:

P745 är 98 tum spel-TV till lågt pris

P745 är en en modell som skiljer sig rejält från övriga P-serien genom att ha en 4K/144 Hz-kapabel panel, dock utan Dual Line Gate-funktion. och liknar med P-serien är normalt TCL:s "enkel men stilig"-modell med en tunnare ram och delvis slimmat utförande. Modellen är tänkt som en spelkapabel och väldigt stor TV till lågt pris.

P745 listas även i 85 tum, samt mindre storlekar för lansering i andra länder där inget syns på svenska prislistor annat än 85 tum. Dessa använder då en 60 Hz-panel och ska vara enklare i övrigt. En sak som diskuterats är att 98P745 använder MediaTek Pentonic 700-kretsen medan andra P-modeller har enklare systemkrets.

De tekniska finesserna är ändå rätt omfattande. 98 tum P745 behåller mycket funktioner vilka ofta försvinner från enkel mellanklass och basklass.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Jag tycker OLED är oslagbart, hade inte valt något annat. Så jag hade kört på LG isåfall.

OLED blir för dyrt i de här dimensionerna. Även om mina OLED 55" har varit fantastiska.

Skrivet av Laxpudding:

"bäst för pengarna" är ofta svårt eller omöjligt att svara på eftersom vad som är "bäst" är en personlig fråga. Vad pengar är värda för dig är också frågan du endast kan svara själv på. Priserna varierar med när du köper TV:n och BF är en period när det oftast är lägsta möjliga priser. Men inte på alla TV och senaste året har det varit BF-nivåer på flera apparater i perioder.

Av de du tittar på är TCL C855 den tekniskt mest kapabla. Högre ljusstyrka, bättre FALD, bättre reflexfilter. Samsung Q80D och Philips PML9009 är båda enklare. Alla tre är bra och funktionella för det du tänker använda det till – du kan ju köpa sämre TV om man säger så – men TCL C855 har musklerna för att tackla även ljusa och svåra rum på ett sätt Samsungen och Philipsen inte riktigt har, samt en helt andra resurser när HDR är aktuellt.

Samsungen här det enklaste reflexfiltret av dessa tre och är tekniskt mest jämförbar med TCL C805-modellen då det troligen är samma hårdvara i grunden. Samsungs spelläge är däremot det mest utförligaste och finessrika. Om du vill ha Samsung på samma nivå som TCL C855 behöver du titta på QN90-modellerna eller QN95-modellerna som trumfar TCL C855 med reflexfilter och vinklar.

Philipsen har inte särskilt imponerande ljusstyrka men bättre reflexfilter än Q80D och är inte lika känslig för vinklar. Tillräckligt för mysbelysning och film men inga krafter för de ljusa rummen som TCL C855. Ambilight är en subjektiv fördel som vissa värderar väldigt högt, andra inte alls.

Skrivet av THB:

Nu var det visserligen 85" du var ute efter, men TCL 98P745 för 19990:- känns rätt svårslaget, mycket TV för pengarna.

https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

Valet står mellan TCL 98" P745 och TCL 85" C855... Tänkte beställa ikväll.

Undrar om jag kan åka och titta på dessa i verkligheten innan jag bestämmer mig.

TCL fjärrkontroller verkar rätt trista.

Permalänk

Ledsen. Fel tråd. 😩

Permalänk
Medlem

Lyckades titta på en 75" C855... Ser ju väldigt bra ut på alla sätt och vis. Tror det får bli en 85" C855 ikväll om ingen kommer med någon riktigt bra anledning.

Permalänk
Avstängd

är det skönt med så stor tv? Jag är van vid 34" men i 4k 144hz hdr10

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

är det skönt med så stor tv? Jag är van vid 34" men i 4k 144hz hdr10

Sitter 2-2.5m från min 85". Bästa som finns.