Erbjudanden från Amazon Prime Days!

Installera Windows 11 på icke kompatibel dator enligt Microsoft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det behöver du inte om det BARA är CPU:n som inte är godkänd. Har datorn UEFI, stöd för Secure Boot och TPM så behöver man inte Rufus. Installationsprogrammet kontrollerar inte CPU:n om man gör en clean installation. Jag har själv gjort det på 2 datorer där det bara är CPU:n som inte är godkänd och det har fungerat utan problem

Man gör som man vill.
Å andra sidan behöver man ett program för överföringen. Rufus är rätt bra för att skapa USB-minnen. Och om man ändå kör det, så... Och då behöver man inte göra om proceduren om det nu är så att nåt mer inte är som MS förväntar sig.

Men som sagt, funkar det med andra program, så kör dem!

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det behöver du inte om det BARA är CPU:n som inte är godkänd. Har datorn UEFI, stöd för Secure Boot och TPM så behöver man inte Rufus. Installationsprogrammet kontrollerar inte CPU:n om man gör en clean installation. Jag har själv gjort det på 2 datorer där det bara är CPU:n som inte är godkänd och det har fungerat utan problem

Ok..
Så jag ska helt enkelt ha dessa i bockade
"Ta Bort kravet på 4GB+RAM, Secure Boot och TMP 2.0 och Ta Bort kravet på ett online microsoft-konto..

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Ok..
Så jag ska helt enkelt ha dessa i bockade
"Ta Bort kravet på 4GB+RAM, Secure Boot och TMP 2.0 och Ta Bort kravet på ett online microsoft-konto..

Välj själv. Om du nu redan använder Rufus så kan du lika gärna bocka av den. Du hade kunnat använda MS egna nedladdningsprogram också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag skrev ett privat meddelande till dig.

Men du kanske inte sätt detta.

Min fråga är om de går att installera utav produkt key även om.man gör på detta sätt. För det behöver jag aldrig ha när ja t.ex ska återställa dator med Windows 10 .. eller de e på nått sätt inbyggt i dator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Jag skrev ett privat meddelande till dig.

Men du kanske inte sätt detta.

Min fråga är om de går att installera utav produkt key även om.man gör på detta sätt. För det behöver jag aldrig ha när ja t.ex ska återställa dator med Windows 10 .. eller de e på nått sätt inbyggt i dator..

Product key kan vara kopplad till din MS-konto, så om du loggar in i Windows så kan det bli automagiskt aktiverat på det viset.
Annars, så GÅR det att modifiera ditt USB så att det innehåller produktnyckel, men det är lite överkurs kanske.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrTLU:

Product key kan vara kopplad till din MS-konto, så om du loggar in i Windows så kan det bli automagiskt aktiverat på det viset.
Annars, så GÅR det att modifiera ditt USB så att det innehåller produktnyckel, men det är lite överkurs kanske.

En simpel AutoUnattend.xml i rot är inte speciellt överkurs:)
Där kan man också passa på att göra så mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag har aldrig gjort det, så, redan för mig är det alltså överkurs jämfört att bara klicka på write-knappen i vilket program man nu vill nyttja för att skriva ett USB-minne.

Och denna fil läggs på det färdiga USB-minnet, antar jag? Och kan kanske skapas i Notepad, men det finns säkerligen mer lämpligt program för det?

Det anas kanske vart jag barkar med detta?

Ser att denna fil kan skapas på websiter också. Med en stor mängd olika val. Praktiskt, synd att man inte installerar om Windows så ofta, för jag tror inte det är så god idé att spara filen (om man inte sparar den som mall att utgå ifrån och skapa en ny, detta pga förändringar i Windows mellan versioner, tänker jag). Men en mall åt mig själv ska jag nog skapa ändå, och lägga i min ISO-fil-samling.
Bra idé iaf!

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk

Om man nu vill göra en uppgradering i.s.f. en clean installation så kan man testa detta.
Det funkade för mej att göra en uppgradering från windows 10 till windows 11 på en ej kompatibel dator.
Jag monterade Windows 11 ISO-filen i utforskaren, öppnade kommandotolken CMD och skrev in:
"F:\sources\setupprep.exe /product server" utan citattecken. Bokstaven F. motsvarar i det här fallet den bokstav
den monterade ISO:n fick i utforskaren.
Den startade installationen och hävdade att den gjorde en serverinstallation av windows 11, vilket den naturligtvis
inte gjorde. Poängen är att windows vid en serverinstallation inte gör dom kontroller som gör att det misslyckas
vid en normal installation. Jag har testat detta flera gånger med lyckat resultat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrTLU:

Jag har aldrig gjort det, så, redan för mig är det alltså överkurs jämfört att bara klicka på write-knappen i vilket program man nu vill nyttja för att skriva ett USB-minne.

Och denna fil läggs på det färdiga USB-minnet, antar jag? Och kan kanske skapas i Notepad, men det finns säkerligen mer lämpligt program för det?

Det anas kanske vart jag barkar med detta?

Ser att denna fil kan skapas på websiter också. Med en stor mängd olika val. Praktiskt, synd att man inte installerar om Windows så ofta, för jag tror inte det är så god idé att spara filen (om man inte sparar den som mall att utgå ifrån och skapa en ny, detta pga förändringar i Windows mellan versioner, tänker jag). Men en mall åt mig själv ska jag nog skapa ändå, och lägga i min ISO-fil-samling.
Bra idé iaf!

Det finns generators för det,en enkel som funkar bra: https://schneegans.de/windows/unattend-generator/ Det fina är ju att det inte skiljer så mycket åt windowsversionerna vad gäller dessa filer.
Nedan är en enkel som förväljer svenska på allt och går förbi W11-kraven, skippar WiFi-setup. Kopiera och spara allt som "autounattend.xml" i roten av USB-minnet.

<unattend> <!-- https://schneegans.de/windows/unattend-generator/?LanguageMod... --> <settings pass="offlineServicing"/> <settings pass="windowsPE"> <component name="Microsoft-Windows-International-Core-WinPE" processorArchitecture="amd64" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" language="neutral" versionScope="nonSxS"> <SetupUILanguage> <UILanguage>sv-SE</UILanguage> </SetupUILanguage> <InputLocale>041d:0000041d</InputLocale> <SystemLocale>sv-SE</SystemLocale> <UILanguage>sv-SE</UILanguage> <UserLocale>sv-SE</UserLocale> </component> <component name="Microsoft-Windows-Setup" processorArchitecture="amd64" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" language="neutral" versionScope="nonSxS"> <UserData> <ProductKey> <Key>00000-00000-00000-00000-00000</Key> </ProductKey> <AcceptEula>true</AcceptEula> </UserData> <RunSynchronous> <RunSynchronousCommand wcm:action="add"> <Order>1</Order> <Path> reg.exe add "HKLM\SYSTEM\Setup\LabConfig" /v BypassTPMCheck /t REG_DWORD /d 1 /f </Path> </RunSynchronousCommand> <RunSynchronousCommand wcm:action="add"> <Order>2</Order> <Path> reg.exe add "HKLM\SYSTEM\Setup\LabConfig" /v BypassSecureBootCheck /t REG_DWORD /d 1 /f </Path> </RunSynchronousCommand> <RunSynchronousCommand wcm:action="add"> <Order>3</Order> <Path> reg.exe add "HKLM\SYSTEM\Setup\LabConfig" /v BypassRAMCheck /t REG_DWORD /d 1 /f </Path> </RunSynchronousCommand> </RunSynchronous> </component> </settings> <settings pass="generalize"/> <settings pass="specialize"> <component name="Microsoft-Windows-Deployment" processorArchitecture="amd64" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" language="neutral" versionScope="nonSxS"> <RunSynchronous> <RunSynchronousCommand wcm:action="add"> <Order>1</Order> <Path> reg.exe add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\OOBE" /v BypassNRO /t REG_DWORD /d 1 /f </Path> </RunSynchronousCommand> <RunSynchronousCommand wcm:action="add"> <Order>2</Order> <Path>net.exe accounts /maxpwage:UNLIMITED</Path> </RunSynchronousCommand> </RunSynchronous> </component> </settings> <settings pass="auditSystem"/> <settings pass="auditUser"/> <settings pass="oobeSystem"> <component name="Microsoft-Windows-International-Core" processorArchitecture="amd64" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" language="neutral" versionScope="nonSxS"> <InputLocale>041d:0000041d</InputLocale> <SystemLocale>sv-SE</SystemLocale> <UILanguage>sv-SE</UILanguage> <UserLocale>sv-SE</UserLocale> </component> <component name="Microsoft-Windows-Shell-Setup" processorArchitecture="amd64" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" language="neutral" versionScope="nonSxS"> <OOBE> <ProtectYourPC>3</ProtectYourPC> <HideEULAPage>true</HideEULAPage> <HideWirelessSetupInOOBE>true</HideWirelessSetupInOOBE> </OOBE> </component> </settings> </unattend>

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hmm ok..vad innebär detta??

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av paak8078:

Hmm ok..vad innebär detta??

Att man kan automatisera allt i en windowsinstallation och automatisera så mycket mer efter själva installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Att man kan automatisera allt i en windowsinstallation och automatisera så mycket mer efter själva installationen.

Massa koder och bös i den filen då kan ja tänka mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av paak8078:

Massa koder och bös i den filen då kan ja tänka mig

Samma som jag klistrade in i svaret till mrTLU ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Samma som jag klistrade in i svaret till mrTLU ovan

Aaa ok jag missa visst de.. tackar.detts ska verkligen kolla på...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av paak8078:

Aaa ok jag missa visst de.. tackar.detts ska verkligen kolla på...

no problemo, underlättar nåt extremt mycket faktiskt:)

Permalänk
Medlem

Jag har nu installerat Windows 11 på den dator jag prata om, och det fungerar helt perfekt. Tack för all hjälp när de gäller den datorn och mina frågor..

Men jag har en liten fråga till. Vågar man installera de på denna dator??

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz 3.50 GHz
Installerat RAM-minne: 8,00 GB
Grafikkort: Nvidia GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Jag har nu installerat Windows 11 på den dator jag prata om, och det fungerar helt perfekt. Tack för all hjälp när de gäller den datorn och mina frågor..

Men jag har en liten fråga till. Vågar man installera de på denna dator??

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz 3.50 GHz
Installerat RAM-minne: 8,00 GB
Grafikkort: Nvidia GeForce RTX 3060

Så länge Windows 10 flyter på bra tycker jag man vågar det. Jag kör med Windows 11 på en 3:e generations Intel Core i7 på en bärbar dator

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Okay.. ja jo Windows 10 flyter på kanon på den gamle harven 😂
Får fundera på om de e värt att installera Windows 11.på den..
Vill ju inte att de ska bli segt

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Okay.. ja jo Windows 10 flyter på kanon på den gamle harven 😂
Får fundera på om de e värt att installera Windows 11.på den..
Vill ju inte att de ska bli segt

På min 3:e generationens Intel Core i7 (eller i5 som den hade innan) blev det inte segare, snarare snabbare faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet dock inte vilken generation denna är på. Den är ett gäng år

Permalänk
Medlem
Skrivet av paak8078:

Vet dock inte vilken generation denna är på. Den är ett gäng år

Modellnumret 4690K visar generation. Din är 4:e generationen. Använd också gärna citeraknappen, då får den person du pratar mot en notis om att du svarat personen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Modellnumret 4690K visar generation. Din är 4:e generationen. Använd också gärna citeraknappen, då får den person du pratar mot en notis om att du svarat personen

Okay tack för infon ommvilken generation det är...ja ska överväga hur jag ska göra.
Lite sugen är jag på att installera