Konverterare från Analog till Digital signal för retro konsoler

Permalänk

Konverterare från Analog till Digital signal för retro konsoler

Hej

Undrar om någon har något tips eller använder någon bra RCA till HDMI komverterare som man kan använda till sin Platt-tv som inte "Scalear" till 720p/1080p för att minska input lag samt förlorad bildkvalité? från 8-bitars till n64 och första generationens Xbox. Helst någon med "Plug n Play".

Allt gott!

Permalänk

Rad2x och OSSC är vad jag ser hela tiden online, kan vara något att kolla in!

Permalänk
Medlem

Om du vill minska input lag och få bästa möjliga bildkvalitet är det nog just en "scaler" du behöver, men det finns en del olika.
Många av de som finns, som nog fortfarande är ok, är dock väldigt gamla.

Jag har själv också varit sugen på en sådan, en riktigt bra eftersom det sen inte borde finnas orsak att uppgradera.
Bl a kollat på denna, men den är rätt ny (<1 år) och priset lite i överkant än så länge.

Permalänk
Medlem

Det finns ett gäng nu för tiden

• OSSC: gammal men beprövad, har mycket funktionalitet men det finns bättre nu för tiden. har förstått det som att de behöver en del tweaking

• Retrotink: här finns flera olika i olika prislappar med olika funktionalitet men är generellt ganska plug n play

• Rad2x: plug n play kablar för specifika konsoller. baserade på retrotink2x i grunden

• Retroscaler2x: en klon av retrotink2x. klarar inte pal60 (sällsynt), men är en bra billig lösning

• Morph4k: en ny scaler som det inte finns enormt mycket tester på samt jag vet inte hur tillgången ser ut ännu

• GBS-Control: egentligen en specialfirmware för en billig scaler (GBS8200) som gör den väldigt mycket mer kapabel, behövs en del pillande vad jag förstått det, tror det finns färdiga att köpa på typ aliexpress, ebay och liknande

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk

Tack för alla tips! Kanske blir en Rad2x efter lite funderande. Har flertal konsoler som jag gjort i ordning som jag skulle vilja få bästa möjliga upplevelse av utan att göra plats för en CRT 😄

MVH tacksam

Permalänk
Medlem

Allt som har tagits upp tråden är scalers bara så du vet!
MEN det är högst troligt att det är vad du vill/bör ha.

För problemet är att NES/SNES/Master System/Mega Drive/N64/playstation 1 och en hel del fler konsoler/datorer kör på 240p eller i alla fall runt där, tex mega drive ntsc kör på 224p och pal 240p.
Och en hel del tv har mindre heller stora problem med 240p som tex att dom inte ger en bild alls till hög lagg osv.

Det finns ju billiga scalers på amazon/ebay/en hel del andra butiker dessa bör man UNDVIKA.
Då 99,9% av dom är till för att skala upp DVD filmer och därmed kan ha extremt hög lagg och kan vara samma chip/etc som sitter i en del tv därav att tv kan ha hög lagg.
Utöver detta så är det extremt vanligt att dessa kommer fungera med 240p MEN dom kommer att se signalen som 480i istället (samma bandbredd) och tack vare det så kommer man få en väldigt dålig bild. Och även här detsamma kan hända i en tv att den ser 240p som 480i.

Det finns dock fall där dessa billiga scalers har varit riktigt bra med bra bild o låg lagg, MEN det är tyvärr omöjligt att veta vad man får då samma låda används till en mängd olika elektronik inuti, och det byts/uppdateras med elektroniken hela tiden.
Så man kan få en bra vid första beställning o en vecka senare få en dålig även om det är från samma säljare/annons.

Retrothink har en del olika saker tex rad2x som är en "upscalar kabel" till en specifik konsol, dvs behövs en till varje konsol.
Men dom har även olika "boxar" som då är mer åt ossc hållet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!