Adobe smygändrar Elements till prenumeration

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Mja, det är inte så bara, det är inte direkt så att marknaden svämmar över med fullvärdiga alternativ.

För de "riktiga" Photoshop kan det bli svårt, särskilt om man ser till professionelt, men för elements?

Affinity(bara testat Photo, men hört bra om restej av suiten också) och Krita är två ypperliga program som fungerar hur bra som helst, har stöd för brushes mm och utcecklas bra. För de vanliga saker du gör med lager, retuschering, enklare kompisitioner mm så funker båda bra. stöd för ritplattor och till vissdel är de bättre för fritt illustrerande. Vanan är nog det största problemet om du kommer från ADOBE

För film, många klarar sig med clip champ, annars - DaVinci resolve är grymt bra.

Största problemet i min mening är Illustrator där jag inte provat något som fungerar bra. Försökte Inkscape för ett bra tag sedan, men lade snabbt ned det... Kanske är mycket bättre i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Vidrigt beteende. Kommmer inte installera Adobe min nya dator i varje fall. Hej "Affinity".

Skrivet av DasIch:

Affinity har till och med stöd för många Photoshop-plugins

Skrivet av Foolwolf:

Affinity(bara testat Photo, men hört bra om restej av suiten också) och Krita är två ypperliga program som fungerar hur bra som helst

Använder Affinity (Photo 2 och Desinger 2), men tål att påpekas att de köptes upp av Canva i mars. Nu har de förvisso försökt mildat oron att de ska gå över till en prenumerationstjänst, men det känns som ett typiskt scenario där förutsättningarna riskerar att förändras om några år.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

För film, många klarar sig med clip champ, annars - DaVinci resolve är grymt bra.

Riktigt bra gratisversion och Resolve Studio kostar ungefär som ett års prenumeration på Premiere.

Permalänk
Medlem

Märkligt egentligen att utvecklingen inte går mot att företagen betalar. Skulle gynna både dom stora elefanterna och uppstickarna.

Sedan pracka på privatpersoner gratis eller till kraftigt reducerat pris med någon begränsning som gör det ointressant för företag att fuska.

Skrivare exempelvis säljs inte utan hyrs ut med underhåll och service till företagen. Red Hat hyr ut sin Linux med service och underhåll 24/7.

Här skulle nog utvecklarna tjäna mer i längden och uppstickarna få bättre chans till att konkurrera.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

adobe är snuskiga, jag hade en orginal licens från 2012 för den sista releasen av adobe som var den gamla licensmodellen, år 2023 valde dom att blocka min nyckel plötsligt och hänvisade mig till en subscription som var lite billigare en den vanliga

§ 7 - MOD