Permalänk
Medlem

Lan-Café datorer.

Aloha.
Tänkte kolla vad ni kan komma ner i för priser på en relativt modern dator.
Dessa datorer skall användas senare på det Lan-Café jag ska starta i november.
Dessa är de delar som är krav för burkarna.
Gf4ti4200
max 60gb hdd.
512mb Ram. Behöver ej vara någon märkesvara.
Onboard lan och audio.
Samt 19" skärm.
Gärna att Win2k skall ingå i paketet.
Så slå era hjärnor ihop nu och hjälp mig

Mvh//
Hazze

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Medlem

Vart ska detta café ligga?
Skall du ha billigt så kör på ett A-bit nf7-s 2.0 och barton 2500+ (förutsägbart eller hur?), och 2x256 TwinMOS 2700 (Ännu mer förutsägbart)

Permalänk
Medlem

Hmm...bör du inte använda TFT-skärmar?
Tar ju mindre plats så du kanske kan få in några extra datorer, ger ett snyggare och modernare intryck på cafét. Dessutom är 17" TFT-skärmar hyfsat billiga idag och har nästan lika stor bildyta som CRT 19"-skärmar.

Det va bara en idé...vet inte hur du har gjort med planlösning iofs....

Andra saker som man kanske bör väga in är service-avtal på datorerna som exempelvis hp/compaq, dell mm tillhandahåller på den här typen av investeringar. på-platsen-garanti och utbyte av trasiga komponenter inom 4 timmar kan ju vara trevligt att ha.Kontakta deras säljare och kolla vad dom kan erbjuda...

Permalänk
Inaktiv

Tycker inte du ska satsa på Abit NF7- finns billigare varianter med Nforce som har onboard LAN och ljud.

Liksom du tänker förmodligen inte klocka datorn, du kommer förmoldigen inte köra RAID. Eller S-ATA.

Så köp någon billigare variant, förslagsviss av Epox.
Kanske inte mkt som du som företag tjänar, men ändock!

Sen tycker jag Twinmos låter som ett bra alternativ. För du behöver
varken snabbare än PC2700. Och Winbound ger ingen förbättring
om du inte klockar (och om ens märkbart då).

Platta skärmar tycker jag låter som smart!
Se till att köpa trevliga skärmar som smälter in. Minst 17".
Och snabb respons, och betraktningsvinkel.
Annars kan det bli jobbigt om man sitter och vill spela.

mvh/DAVID

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Hmm...bör du inte använda TFT-skärmar?
Tar ju mindre plats så du kanske kan få in några extra datorer, ger ett snyggare och modernare intryck på cafét. Dessutom är 17" TFT-skärmar hyfsat billiga idag och har nästan lika stor bildyta som CRT 19"-skärmar.

Det va bara en idé...vet inte hur du har gjort med planlösning iofs....

Andra saker som man kanske bör väga in är service-avtal på datorerna som exempelvis hp/compaq, dell mm tillhandahåller på den här typen av investeringar. på-platsen-garanti och utbyte av trasiga komponenter inom 4 timmar kan ju vara trevligt att ha.Kontakta deras säljare och kolla vad dom kan erbjuda...

TFT är väl inte direkt något bra val om det ska vara ett gamer-cafe (dock framgår det inte om det skall vara det, men jag gissar). Sedan blir det ju mycket dyrare med TFT.

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk
Medlem

Ja det skall vara främst inriktat mot Gamers. Även en del turister men dom klarar sig nog på vanliga CRT skärmar.
Ser ingen direkt orsak till att köpa twinmos minnen då de ligger lite högt i pris.
Cafét kommer att ligga i Kiruna. Är även tänkt att det ska bli en SEL-Arena längre fram.

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit
http://olit.no-ip.com:9000/wizzisdauta.jpg

Får först fråga varför det grafikkortet och sedan varför den hårddisken?
Man kan lätt få bättre grejer för samma pengar, tex kan man få en 80 gigs hd för samma pris som för den 40gigaren...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_wiz
Ja det skall vara främst inriktat mot Gamers. Även en del turister men dom klarar sig nog på vanliga CRT skärmar.
Ser ingen direkt orsak till att köpa twinmos minnen då de ligger lite högt i pris.
Cafét kommer att ligga i Kiruna. Är även tänkt att det ska bli en SEL-Arena längre fram.

Okey, kul med lite sådana i norrland med

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lolle
Får först fråga varför det grafikkortet och sedan varför den hårddisken?
Man kan lätt få bättre grejer för samma pengar, tex kan man få en 80 gigs hd för samma pris som för den 40gigaren...

Den hårddisken är billig, relativt snabb och det är tveksamt om de behöver mer, ska man ha 80Gb som inte används istället för samma pris så är det nästan att gå ner på 5400Varv, när man pratar om 15 datorer så gör några hundralappar stor skillnad. På komplett fanns inget 9600pro till lagom pris, så jag satte ett sånt kort istället, självklart så får det ju ändras till slutdatorn.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Jag skulle nsätan ta och titta lite på vad tillverkare som Dell har att erbjuda, det kan mycket väl bli billigast

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Hedersmedlem

Det handlar lite om att när man ska köpa 15 datorer, och kanske även fler så är det smartaste att begära in en offert från t.ex. komplett, de kanske kan göra lite bättre priser.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Hedersmedlem

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?c...
128MB ATI Radeon 9800 (+1 375 kr)
Dell 19'' M992 TCO-95, 18.0'' VIS (Midnight Grey) (+1 494 kr)
= 14713kr m. moms och frakt

Schysst pris, schyssta garantier, OS ingår osv.

Visst kan man säkert få den billigare genom att bygga själv osv, men när man snackar om att skaffa 15 datorer och de skall gå som Café datorer är det annat som bör prioriteras.

Annars skulle jag snackat med lokala datorfirman om nått schysst deal, kan bli billigare än du tror.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit
Det handlar lite om att när man ska köpa 15 datorer, och kanske även fler så är det smartaste att begära in en offert från t.ex. komplett, de kanske kan göra lite bättre priser.

men sen är ju frågan om man ska serva allt själv, skicka in felande komponenter själv (=tar tid) elelr om man ska höra me typ dell eller HP och få på platsen service där de fixar allt inom 4 timmar eller så!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Tycker Dell låter bra men skulle skippa platta skärmarna om det inte är riktigt låg responstid på dem...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tänker ej köpa in några Dell datorer.
Ska däremot diskutera med en person på Komplett imorrn angående priser på kompletta datorer.
Tack Olit för tipset =P

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Medlem

Köp inte 1 512:a ddr, dyrare (har jag för mig) och nforce2 moderkorten gör bättre användning för 2 lika stora minnesmoduler

Permalänk

Kan det inte få vara Sametema i lokalen? Då skulle jag iaf bli nyfiken

Visa signatur

"Men bomfullisjutton knallfullirutton skuttom duttom oj fullisjutton!
Ja bomfullikatten ingen får fatt den,skutt den skratten hopp i rabbaten." -Refrägen till Alfons-Visan

Permalänk
Medlem

marwinner: mm eller varför inte en vild isbjörn i dörren? Och kanske en och annan ren bland datorerna.
Jag kan säkert sitta i kassan och jojka för alla här uppe är samer....

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Hedersmedlem

En god idé tycker jag kan vara att ha Datortema i lokalen, ett par datorer, fina skärmar, en kyl med diverse drickor - godis och annat gott, en kassa där man betalar. Vad tycks?

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Det låter som en alldeles utmärkt ide Olit.
Men hur ska kunderna veta att dom är i Kiruna om det inte finns renar/isbjörnar och jojk på cafét?

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Medlem

När vi snackar internet café riktat mot gamers så hade jag nog gått mer åt hållet jonasy var på väg mot.
Ett café med slöa ram minne, 9600 grafikkort osv. hade inte tilltalat mig särskilt mycket. Vårt café nere i stan har 2.4GHz 9700 1024DDR, vilket räcker gott och väl. Men men, det är väl ditt val.
Ett hett tips dock! Köp in GAMER möss och musmattor, inte som vårt café har gjort, billiga ekohallen mattor och riktigt slöa optiska möss.
Är enbart därför jag sitter hemma och spelar numera. Annars är det ju alltid roligare att vara social och sitta på LAN.

Mus: Intelli 3.0 eller MX500
Musmatta: Icemat eller fUnc

Tja, lite tips iaf! Lycka till med caféet!

Permalänk
Medlem

Grafikkort och mängden ram är ännu inte bestämt.
Kalkylen är iaf gjord på ti4200 kort och 512mb ddr.
Självfallet kommer det finna MX500 + Func mattor på detta café.
Kan inte kalla det "gamer Café" annars =P

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Hedersmedlem

Ta ett DX9 kort - så lär de funka bättre i kommande spel!

9600Pro t.ex, kostar inte så mycket mer än ett Ti4200, 500.- max. 512Mb RAM lär räcka utmärkt även i framtiden, annars är det lätt och billigt att uppgradera i efterhand.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Re: Lan-Café datorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_wiz
Aloha.
Tänkte kolla vad ni kan komma ner i för priser på en relativt modern dator.
Dessa datorer skall användas senare på det Lan-Café jag ska starta i november.
Dessa är de delar som är krav för burkarna.
Gf4ti4200
max 60gb hdd.
512mb Ram. Behöver ej vara någon märkesvara.
Onboard lan och audio.
Samt 19" skärm.
Gärna att Win2k skall ingå i paketet.
Så slå era hjärnor ihop nu och hjälp mig

Mvh//
Hazze

Eftersom det handlar om ett antal datorer & de skall användas i kommersiellt bruk av ett företag så är det bästa du kan göra att begära in offerter av datorbutiker som någon nämnde innan!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har sänt ut förfrågningar till både komplett och Db.
Komplett var dom enda som svarade.
Då datorerna ej är 100%'a än så finns det gott om utrymme för ändringar av hårdvara.
Samtliga datorer kommer att ha mx500 möss och func mattor.
Vore inte ett gamer café utan bra möss och mattor.

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_wiz
Jag har sänt ut förfrågningar till både komplett och Db.
Komplett var dom enda som svarade.
Då datorerna ej är 100%'a än så finns det gott om utrymme för ändringar av hårdvara.
Samtliga datorer kommer att ha mx500 möss och func mattor.
Vore inte ett gamer café utan bra möss och mattor.

Gamercafé ska det nog vara, vore inte bra om du särskrev när du marknadsförde dig.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

hehe

Visa signatur

Winchester 3500+, Sapphire X850XT,2x512 Kingston hyperX,2x200Gb Diamondmax10,DFI Lanparty Nf4-sli dr
(23:42:26) <@Garland|Greene> peGGy: du är inget annat än en attentionwhore, så dig skiter jag fullkomlit i