Actina speldatorerna (från fyndtråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Japp konstigt är förnamnet. Ska nog sluta labba för kvällen...

Jag har nu även plockat ner NVMe disken till nedersta slot och smackat på XPG egna "kylare" grejsimojs... Disken satt tidigare ovanför grafikkortet bakom den svarta kylardelen. Tyvärr ingen lycka. Jag testade ha batteriet urtaget och nollställde CMOS igen utan lycka. VGA lampan lyser. Oklart om det är moderkortet eller grafikkortet.

Såhär ser det ut när jag startar burken.... Man ser VGA dioden lysa i orange.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Dagens sista google-fynd: någon verkade funnit att hans gpu inte gick in 100% i slot pga den där nvme heatshielden(den svarta grejen). Iofs inte samma moderkort men ett gigabyte iaf. Värt en titt. Han tog bort den och gpu klickade i ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Dagens sista google-fynd: någon verkade funnit att hans gpu inte gick in 100% i slot pga den där nvme heatshielden(den svarta grejen). Iofs inte samma moderkort men ett gigabyte iaf. Värt en titt. Han tog bort den och gpu klickade i ordentligt.

Den stod faktiskt inte i vägen. Var ganska bra med utrymme. Ska få låna en väns grafikkort senare idag. Ifall burken startar upp så är det ju då något knas med min GPU.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Den stod faktiskt inte i vägen. Var ganska bra med utrymme. Ska få låna en väns grafikkort senare idag. Ifall burken startar upp så är det ju då något knas med min GPU.

Måste bara fråga om det är ett Gigabyte B650 UD AC? Beställde ett sådant från Inet megaklick - stendött. Felsökte i sisodär 3-4h (ångrar att jag inte kontrollerade skicket innan allt åkte in i chassit). Åkte iväg samma dag till NetonNet och köpte ett B650 Tomahawk, då startade allt upp fint. Hade samma problem som dig, no post.

Edit: Insåg att det var till Intel du fått, men verkar som Gigabyte haft en del döda moderkort sedan tidigare. Actina bör väl dock ha startat upp och kontrollerat datorn innan den skickades kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Måste bara fråga om det är ett Gigabyte B650 UD AC? Beställde ett sådant från Inet megaklick - stendött. Felsökte i sisodär 3-4h (ångrar att jag inte kontrollerade skicket innan allt åkte in i chassit). Åkte iväg samma dag till NetonNet och köpte ett B650 Tomahawk, då startade allt upp fint. Hade samma problem som dig, no post.

Nepp - Jag har ett Gigabyte Z790 UD AX V1.1.

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

@Nucky dina problem är småpotatis i jämförelse med mina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Oh no. Ses på LTT om någon månad.

Permalänk
Medlem

Måste fråga, var glaset krossat? Förstår inte hur det kan ha blivit sådana vridmoment på cpu asså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Oh no. Ses på LTT om någon månad.

Mina spontana observationer:

1. Latch för PCIe slot skadad.
2. CPU nowhere to be found + helt mangled CPU-socket på modermodem.
3. NVMe nowhere to be found.
4. DDR5- sticka lös i kartong.
5. DDR5-slot (stickan satt kvar) bjöd (FUBAR)
6. 3 av 4 skruvar till AIO låg löst
7. Fäste för AIO böjt
8. Heatshield för NVMe lös i kartongen.
9. Sidopanel för baksidan böjd som en banan.
10. GPU sag deluxe, oklart om det beror på att AIO kört pinball inne i chassit eller inte.
11. Saknar tumskruvar för sidopaneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Måste fråga, var glaset krossat? Förstår inte hur det kan ha blivit sådana vridmoment på cpu asså.

Nej, förvånande nog va det inte borken. Oklart hur CPUn ens lossnat (och vart den är), men sen har ju AIOn setat och dinglat i en skruv och kört jordfräs rakt ned i socketen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

7. Fäste för AIO böjt
10. GPU sag deluxe, oklart om det beror på att AIO kört pinball inne i chassit eller inte.

Låter ju som om någon har öppnat det paketet och tagit ut grejer.
Helt sjukt..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Låter ju som om någon har öppnat det paketet och tagit ut grejer.
Helt sjukt..

Fast varför tar man inte GPUn isf. CPUn är ju inte speciellt dyr och en NVMe på 2TB går ju för kaffepengar numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

7. Fäste för AIO böjt

Har du testat att starta om datorn? Brukar lösa problemet 99% av gångerna.

Fy fasiken alltså, lider med dig. FUBAR deluxe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Fast varför tar man inte GPUn isf. CPUn är ju inte speciellt dyr och en NVMe på 2TB går ju för kaffepengar numera.

Äee fyfan vad tråkigt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Shit! Ja det är småpotatis. Mina lär nog lösa sig.... - Satt inte den där grejen innanför glaset som ska skydda/hålla saker på plats? Och hur såg paketet ut i övrigt med tejp osv. Jag hade "Actina" tejp runt hela yttre kartongen samt "Actina" tejp runt min Corsair kartong.

Man misstänker ju ändå att postföretagen som den åkt runt med har noll etik & moral....

Återkom om vad Amazon har att säga...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Hur fan kan det ha blivit så?! Sjukaste jag sett. Ledsen för din skull, hoppas det ordnar sig på nåt sätt.

Lite komiskt i det sorgliga att det står ultra durable...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Shit! Ja det är småpotatis. Mina lär nog lösa sig.... - Satt inte den där grejen innanför glaset som ska skydda/hålla saker på plats? Och hur såg paketet ut i övrigt med tejp osv. Jag hade "Actina" tejp runt hela yttre kartongen samt "Actina" tejp runt min Corsair kartong.

Man misstänker ju ändå att postföretagen som den åkt runt med har noll etik & moral....

Återkom om vad Amazon har att säga...

Detta va det första jag såg när jag öppnade kartongen. Det yttersta emballaget såg helt OK ut, inte sämre än en normal Amz-leverans liksom Det inre emballaget höll dock knappt ihop vilket vittnas av alla små frigolitbitar som ligger överallt.

Min kom med UPS och erfarenheten säger att det inte alltid går så snällt till där. Det ska gå undan liksom.

Skrivet av nevada:

Hur fan kan det ha blivit så?! Sjukaste jag sett. Ledsen för din skull, hoppas det ordnar sig på nåt sätt.

Lite komiskt i det sorgliga att det står ultra durable...

I know, samma tanke slog mig ang Ultra Durable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Min kom med UPS och erfarenheten säger att det inte alltid går så snällt till där. Det ska gå undan liksom.

Imorgon kommer min UPS-leverans med datorn ☠️

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Imorgon kommer min UPS-leverans med datorn ☠️

Samma burk? Den med 7900XTX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Samma burk? Den med 7900XTX?

Nej jag gick på en billigare med 4060Ti

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:
Skrivet av LemurenSwe:

7. Fäste för AIO böjt

Alltså What the fuck 💔 Jag beklagar. Tråkigt att få hem ett såntdär paket. Jag fick också hem mitt i5-bygge idag. Fraktades från Spanien av UPS, som nytt, inga skador här.

Jag installerade windows och uppdatera bios. Nu väntar jag bara på att lite flera spel ska laddas ned. Körde lite Deadlock och det kändes som ett rejält lyft i prestanda gentemot mitt tidigare ryzen 5 3600 med 5700 xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowes:

Alltså What the fuck 💔 Jag beklagar. Tråkigt att få hem ett såntdär paket. Jag fick också hem mitt i5-bygge idag. Fraktades från Spanien av UPS, som nytt, inga skador här.

Jag installerade windows och uppdatera bios. Nu väntar jag bara på att lite flera spel ska laddas ned. Körde lite Deadlock och det kändes som ett rejält lyft i prestanda gentemot mitt tidigare ryzen 5 3600 med 5700 xt.

Najs! - Kul att din burk starta igång 😄

Blir ett annat GPU test lite senare.... Amazon chattade jag med tidigare idag och de bad mig att testa annan GPU för att se ifall detta var bekymret. De skulle eventuellt då kunna lösa någon form av ersättning.... Alternativet var en retur.... Oklart vid händelse att byte av GPU ej funkar ska kräva ett annat moderkort av dom... Känns ju som att det är det som är boven egentligen....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wohoo! En delseger!

Detta lilla mysiga GTX kort gjorde susen. Nu får vi helt enkelt se ifall jag lärt mig något av alla forum jag läst på sen igår kväll gällande inställningar för PCIe osv osv i BIOS och försöka få igång mitt 7900XTX!

Den påminde mig lite om vår första dator som hade ett Geforce MX240 med enbart passiv kylning ihop med en Pentium 4 😁 - Soldier Of Fortune Double Helix rullade ändå helt okej back in the days...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Wohoo! En delseger!

Detta lilla mysiga GTX kort gjorde susen. Nu får vi helt enkelt se ifall jag lärt mig något av alla forum jag läst på sen igår kväll gällande inställningar för PCIe osv osv i BIOS och försöka få igång mitt 7900XTX!

Den påminde mig lite om vår första dator som hade ett Geforce MX240 med enbart passiv kylning ihop med en Pentium 4 😁 - Soldier Of Fortune Double Helix rullade ändå helt okej back in the days...

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Håller tummarna för dig! Får bara hoppas du inte fått ett defekt kort för de kan nog bli lite knepigt att lösa med Amazon på något annat sätt en retur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Håller tummarna för dig! Får bara hoppas du inte fått ett defekt kort för de kan nog bli lite knepigt att lösa med Amazon på något annat sätt en retur

Dom får ta kortet från min misshandlade dator 🫣

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Säkerligen ett defekt kort. Jag provade att ställa in CSM support i BIOS. Det var en person som sa på overclockers.co.uk att det var enda sättet han fick igång sitt kort med detta moderkort. Men icke sa icke. VGA led lyser fortfarande. Ska plocka bort 7900XTX igen och försöka pilla på annat i BIOS som kan påverka grafikkortet. Finns ju "PCIe bifurcation" som är satt på AUTO just nu och det går att ändra till x8/x8 - Men det lär väl inte vara så bra....

Tips mottages!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror ni att jag skulle någon som helst framgång med att installera upp datorn med Windows 11 - Uppdatera samtliga drivrutiner, chipset etc etc. Och sedan installera tillbaka 7900XTX - Blir det någon potentiell skillnad tror ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Tror ni att jag skulle någon som helst framgång med att installera upp datorn med Windows 11 - Uppdatera samtliga drivrutiner, chipset etc etc. Och sedan installera tillbaka 7900XTX - Blir det någon potentiell skillnad tror ni?

Nej, du borde få output redan i bios/uefi

Permalänk
Medlem

Jag hade testat grafikkortet i en annan dator som sista steg innan jag skickade tillbaka det om det inte går igång där heller. Kanske att amazon bara låter dig att returnera grafikkortet och få ett nytt så du inte behöver skicka tillbaka hela burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Nej, du borde få output redan i bios/uefi

Tack för svar.

Skrivet av Nicklidstrom:

Jag hade testat grafikkortet i en annan dator som sista steg innan jag skickade tillbaka det om det inte går igång där heller. Kanske att amazon bara låter dig att returnera grafikkortet och få ett nytt så du inte behöver skicka tillbaka hela burken.

Ja - Detta kan bli svårt. Får se om jag lyckas hitta en dator man kan stoppa detta kort i... För just nu känns det ändå som att det är grafikkortet som krånglar. Allt annat verkar ju lira och inne i BIOS ser man ju detaljerna på all annan hårdvara. Testade att aktivera Re-Size BAR Support och ställa in PCH PCIe Link Speed till Gen4 istället för Auto men ingen lycka där heller. Ska testa med Gen3 som sista försök sen får det bli en chatt session med Amazon imorgon....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina försök får räcka här. Tror att grafikkortet är boven i hela dramat... Testade en sista grej med att ladda "defaults" inställningar för BIOS men fortfarande "VGA LED" lyser....

Får se vad Amazon säger imorrn....

Visa signatur