Intel: Vi har löst Raptor Lake-problemet

Permalänk

Gigabyte släppte nya BIOS idag till Z790 serien. Uppdaterade och körde CB23. 40K+ med Intel Extreme Profile + UV så duger fint.
Får se hur det funkar i spel sen också men borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just Buildzoid pratar om clock stretching som ett potentiellt problem om man undervoltar 12th gen Intel. Whatever det betyder lär det sannolikt inte just den funktionen ha ändrats i 13th/14th gen.

https://youtu.be/BDOC6cNToFc

Effekten av clock stretching låter ändå rätt mycket som den man får i enkla bussar som I²C, d.v.s. att man förlänger cykeltiden i vissa lägen något som ger en lägre effektiv frekvens. I fallet I²C görs det ibland när man pratar med väldigt enkla enheter som inte hinner med, då kan de förlänga cyklerna så kommunikationen går långsammare.

I fallet CPUer verkar det användas i lägen där spänningen faller lite för mycket när CPUn jobbar hårt.

Då har uppenbarligen även Intel clock stretching på sina processorer. Men jag antar att det stora problemet är just den höga spänningen i turbo-läget för 13900/14900. Samt att processorerna ökar spänningen ytterligare för att inte hamna på för låg spänning i vissa situationer.

Just den videon har jag inte kollat på förut. Jag har, bland annat, kollat på hans videor om problemen med framför allt 13900/14900. Mest av intresse och för att jag följer honom och det råkar dyka upp i flödet. Mest intressant är hans videor om minnestimings.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W