Här är ditt år på SweClockers!

Studie: Spelstudior förlorar stort när DRM-skydd knäcks tidigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Varför publicerar ni sånt här på SweClockers? Läser man artikeln på Ars Technica så framgår det tex att man inte har kunnat få tag på någon verklig försäljningsdata att basera studien på. Det enda denna artikel gör är att späda på ett DRM-företags världsuppfattning. Helt meningslös och förmodligen felaktig analys.

Själv tänker jag lite tvärt om. Att det är bra att visa den här typen av studier också. Jag ser vanligen spekulationer kring hur effektivt eller inte. Helt utan dataunderlag.
Det studien erbjuder är iaf någon form av dataunderlag och undersökning som verkar vara utförd på ett bra sätt där analysen verkar vettig utifrån det jag sett i ars-artikeln.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Skulle vara riktigt intressant att få veta hur de kommer fram till sina siffrof kring detta.
Finns det belägg för det eller är det bara taget ur röven..?

Tror det är oerhört få som väljer att köpa spelet om de hade tänkt pirata det, men inte hittar någon piratkopia.
Undrar om drm skydd verkligen gör nytta.

Hur som haver. Jag har vuxit upp tillräckligt för att avstå spel med drm och skiter helt sonika i dem tills att de finns att köpa drm fria. Det finns så många spel, så man behöver varken köpa direkt vid släpp eller äns pirata. Köp något annat istället.

Studien finns direktlänkad i artikeln så man behöver inte fundera.

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta skvallrar mer om kvalitén på spel, folk tröttnar inom 12 veckor.
Många "spel" är idag interaktiv film, och beter sig därför snarlikt, med att det är färskvara.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

90% av alla sålda spel är nog under första året så ja DRM är nog bra ibörjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Piratkopierar fortfarande folk? Trodde det dog ut samtidigt som CD-skivan.

Ja, brukar också göra det för spel jag redan äger för att få bort launchers som är buggiga på Linux. Speciellt Ubisoft Connect som gillar att logga ut sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Då måste de ju använt olika spel för att jämföra med varandra? Det går ju inte direkt det heller. Ofta är det ju även populära spel som folk vill spela som blir knäckta, de spelen som är skit är det ingen som ens orkar bry sig om att knäcka.

Måste vara endast SP spel det pratas om så har de då kollat spel som tar lika lång tid att klara ut? Ett spel som tar längre tid att klara kommer att automatiskt ha ett högre antal spelare en längre period efter release.

Måste ju haft försäljningssiffror över tid före och efter ett spel blev knäcket och ha ett stort antal spel att jämföra med, helst hundratals. Sedan finns det ju så många fler variabler som t.ex. streamers, har priset alltid varit samma och aldrig sänkt etc.

Länge sedan jag "snodde" ett spel, idag så har jag inte ens tid att spela alla spelen jag köper så finns ingen anledning att ladda ner nått gratis för är det inte värt att betala för så är det inte värt att lägga tiden på att spela det.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker detta skvallrar mer om kvalitén på spel, folk tröttnar inom 12 veckor.
Många "spel" är idag interaktiv film, och beter sig därför snarlikt, med att det är färskvara.

Det tar mer än 12 veckor att klara ett singelplayerspel? Ok. För mig tar det mellan 3 dagar och 2-3 veckor som max.

Tycker spelen har varit riktigt jävla bra senaste åren.

Permalänk
Medlem

detta är ju nå fantasi som denuvo hittat på för att sälja just denuvo

Permalänk
Medlem

Efter hur bra Baldurs Gate 3 sålt, som släpptes DRM fritt från dag 1 på GoG. Så borde dom andra bara inse att DRM är bortkastade pengar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Uppenbarligen, men bara första tolv veckorna 😂.
Du får ju ofta en bättre upplevelse med ett piratkopierat spel än det du betalar för - inga onlinekrav, inga skräpprogram som kör i bakgrunden etc.

Kommer ihåg för en himla massa år sedan när det kom ett nytt prince of persia spel som krävde konstant internetuppkoppling. Dog din internetuppkoppling när du var inne i spelet eller du satt på t.ex. en flygplats och ville lira lite i väntan på flyget så gick det inte att spela.
Några månader senare kom ett crack. Jag hade redan köpt spelet - men jag körde med en crackad exe.

Jag piratkopierade ju inte men det var en betydligt bättre upplevelse för de som valde att pirata spelet istället för att betala.

Så det finns helt klart fördelar med det om man är beredd att acceptera nackdelarna.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Jag är inte för piratkopiering, men om ett spelutvecklingsbolag, som har potential att tjäna enorma summor, är 20% av inkomsten ifrån att gå under så har det mycket större problem än piratkopiering. Att roffa åt sig och ta den enkla vägen finns inbakat i människans natur och alla företag behöver acceptera och anpassa sina utgifter till detta faktum.

Permalänk
Medlem

Är det Denuvo som har betalat för studien?

Permalänk
Medlem

"Jag tycker inte om vad han kom fram till så då måste han vara köpt!"

Permalänk
Medlem

Om de sänker priset på spelen så blir inte förlusten lika stor. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Key-83 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av sealc:

Piratkopiering är helt och hållet stendött och ingen håller på med det alls längre

/s om det ska behövas

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Spelstudiorna förlorar stort på att ha kopieringsskydd över huvud taget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Finns andra studier som visar på helt annat: https://arstechnica.com/gaming/2017/09/eu-study-finds-piracy-...

Man kommer aldrig kunna få något svart på vitt, men bra spel säljer oavsett om de finns tillgängliga att ladda ner eller inte. Största problemet ligger nog hos dåliga spel som folk inte köper och känner det är knappt värt att pirata eller bara strunta i. Har man inte råd att köpa spelet i vilket fall som helst så har företaget inte förlorat något, för de hade inte fått de pengarna ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Finns andra studier som visar på helt annat: https://arstechnica.com/gaming/2017/09/eu-study-finds-piracy-...

Man kommer aldrig kunna få något svart på vitt, men bra spel säljer oavsett om de finns tillgängliga att ladda ner eller inte. Största problemet ligger nog hos dåliga spel som folk inte köper och känner det är knappt värt att pirata eller bara strunta i. Har man inte råd att köpa spelet i vilket fall som helst så har företaget inte förlorat något, för de hade inte fått de pengarna ändå.

Att bra spel säljer är väl inte det som diskuteras. Grundproblemet är ju att somliga anser att stöld under vissa omständigheter är OK. Jag tycker att dessa försök att förskjuta problemet till något annat är komiskt.

Hade ingen stulit spelen finns det såklart inte något behov av kopieringsskydd. Alla företag oavsett bransch eller produkt hade resonerat likadant. Ytterst är det människor som sköter sig som får betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toya:

Är det Denuvo som har betalat för studien?

Det var många som frågade det på Ars. Enligt artikeln där står det inget om att någon av artikelförfattarna har fått betalt av Denuvo/SecuROM. Personligen tycker jag att frågan är befogad, för det låter nästan som en annons för Denuvo i vissa lägen.

Artikeln fick mig att slå upp vilka spel jag har som har Denuvo. Tyvärr är det några som inte tagit bort det innan jag köpt dem (främst från Ubisoft, de verkar inte ta bort det nånsin), men det är bara spel som jag har köpt billigt. Aldrig betalat fullpris för ett Denuvo-belastat spel. Det innebär tyvärr att det inte blir någon Civ 7 för mig på ett tag, men det finns ju andra spel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Förlorar stort för att ingen köper grisen i säcken...

Att de inte vågar släppa demo eller något likande styrker den teorin.

De vill sälja sminkade bajskorvar genom marknadsföring.

Visa signatur

8800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du kan väl inte klaga på ASSA när tjuven knäcker låset till huset?

Det kan man, om ASSA marknadsför sina lås som "omöjliga för tjuven att knäcka" eller "det tar minst 10 timmar för tjuven att knäcka" när det tog de 20 minuter att göra det.

Enligt rykten så verkar det som att Denuvo har gjort som en USP för deras produkt till spelutvecklarna.

Varför skulle man som spelutvecklare signera ett avtal med Denuvo, om deras spel blir crack:ad efter en dag/vecka/månad?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Det kan man, om ASSA marknadsför sina lås som "omöjliga för tjuven att knäcka" eller "det tar minst 10 timmar för tjuven att knäcka" när det tog de 20 minuter att göra det.

Enligt rykten så verkar det som att Denuvo har gjort som en USP för deras produkt till spelutvecklarna.

Varför skulle man som spelutvecklare signera ett avtal med Denuvo, om deras spel blir crack:ad efter en dag/vecka/månad?

Du förskjuter ju frågan. Om utvecklarna har valt x är det upp till dem. Du som kund ha möjlighet att avstå att köpa produkten.

Det är behovet av kopieringsskydd generellt det här handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Jag visste inte att skitarna bakom Denuvo hade den typen av marknadsföring, fel av mig!

Det är ju vida känt att om man går ur och säger ”det är ointagligt” så är ju det som att bjuda in trubbel…

Jag skulle tro att det är beslut som absolut inte ligger på spelutvecklaren utan snarare konstymnissen med en Msc. i Affärsutveckling som står bakom (om det nu innebär mer pEnGaR i fickan

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Släpp det 12 veckor senare då! hö hö

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Att bra spel säljer är väl inte det som diskuteras. Grundproblemet är ju att somliga anser att stöld under vissa omständigheter är OK. Jag tycker att dessa försök att förskjuta problemet till något annat är komiskt.

Hade ingen stulit spelen finns det såklart inte något behov av kopieringsskydd. Alla företag oavsett bransch eller produkt hade resonerat likadant. Ytterst är det människor som sköter sig som får betala.

Nej, ditt argument är att piratkopiering är dåligt och ökar priset, studien jag länkade visade ju att ditt argument är fel. Att piratkopiering oftast inte skadar försäljningen av de som har i avsikt att köpa och faktiskt kan leda till ökad i långa loppet. Med andra ord är fortfarande DRM bortkastade pengar och de hade kunnat spara in på det. Endast företagens fåfänga som ökar slutkundernas priser.

Däremot tror jag inte att det är så svart och vitt att piratkopiering alltid är bra eller dåligt, utan att man får väga in bra och dåliga spel samt andra faktorer. Min killgissning är också att dåliga spel blir mest lidande av piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nej, ditt argument är att piratkopiering är dåligt och ökar priset, studien jag länkade visade ju att ditt argument är fel. Att piratkopiering oftast inte skadar försäljningen av de som har i avsikt att köpa och faktiskt kan leda till ökad i långa loppet. Med andra ord är fortfarande DRM bortkastade pengar och de hade kunnat spara in på det. Endast företagens fåfänga som ökar slutkundernas priser.

Däremot tror jag inte att det är så svart och vitt att piratkopiering alltid är bra eller dåligt, utan att man får väga in bra och dåliga spel samt andra faktorer. Min killgissning är också att dåliga spel blir mest lidande av piratkopiering.

Det är skit samma om det påverkar försäljningen. Det är fel/stöld oavsett vad. Jag är för gammal för att resonera så där. Jag är inte en fjunig ungdom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag visste inte att skitarna bakom Denuvo hade den typen av marknadsföring, fel av mig!

Det är ju vida känt att om man går ur och säger ”det är ointagligt” så är ju det som att bjuda in trubbel…

Jag skulle tro att det är beslut som absolut inte ligger på spelutvecklaren utan snarare konstymnissen med en Msc. i Affärsutveckling som står bakom (om det nu innebär mer pEnGaR i fickan

Vad jag vet finns det en, mycket psykiskt instabil, ryss som crackar Denuvo. Och det tar tid, om det ens blir av, förutom i undantagsfall.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av EdvinR:

Det är fel/stöld oavsett vad.

Att kopiera annans verk är inte, trots vad rättighetsindustrin försöker få det till, stöld. Vill du kunna diskutera frågan på vuxet vis bör du också hålla dig ifrån den förvridningen.

Citat:

I juridisk mening kan bara fysiska föremål av värde stjälas, men i dagligt tal används ibland ordet "stöld" oegentligt även om andra former av tillgrepp. Sålunda räknar lagen tillgrepp av pass inte som stöld utan som egenmäktigt förfarande eftersom pass anses sakna värde på den legala marknaden. Inte heller intrång i upphovsrätten eller varumärkesrätten räknas som stöld.

https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6ld

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det är skit samma om det påverkar försäljningen. Det är fel/stöld oavsett vad. Jag är för gammal för att resonera så där. Jag är inte en fjunig ungdom.

Ja det får du ju tycka och till viss del håller jag med, men det var ju inte det du skrev om från början. Det var att piratkopiering leder till högre priser, och för att det ska leda till högre priser måste det påverka den faktiska försäljningen och företagets intäkter.

Vet inte vad fjuniga ungdomar har med detta att göra? Menar du att EU-studien är utförd av dessa? Att bara de piratkopierar? Att jag är en?

Permalänk
Medlem

Kollade hur mycket det kostar att ha Denuvo på spel. 25000 dollar per månad.
https://aws.amazon.com/marketplace/pp/prodview-x443idlstvufi

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men tydligen inte gammal nog att undvika halmgubbe-argument och ad hominem argument. Du får bakläxa!

Edit: "Moving the goalpost" gjorde du också!