Det finns ju helt klart en del (onödiga) begränsningar i både hård och mjuk vara. Men Macar är ju i praktiken mer av en produkt än en "PC" är, och då får man kanske ta att de är liksom alla andra produkter.
Men ett par exempel som jag nyligen råkade på. För att uppdatera till senaste OS så behövdes det en aningen omständig rutin involverandes tredjepartsmjukvara. Att det till sist ändå funkar och rimligen hade varit en enkal sak för Apple att tillåta, åtminstone bakom en "är du säker på att du vill göra det här" är vad jag tycker en rätt onödig begränsning. Som antagligen inte ens är bra för Apple. 🍎
Sen skulle jag installera Wine och blev då varse att systemet jag nyss uppdaterade kanske var väl färskt fortfarande. Så det var en procedur av saknade kompinenter, (Quarts) men sen gick det ändå inte för sig. Så de dumpar kanske legacy väl fort antar jag.
Före både dessa försök krävdes också en rättighetsjustering och säkerhetsundantag som inte annonserades. Säkerhet är ju bra, men man kan ju förstå uppfattningen "datorn låter mig inte.. reeee!!!" ;D
Men på det hela är dom en trevlig upplevelse. Det är något visst med den nästan fullständiga frånvaron av jank. Lite som man minns det från Amigan.
Visa signatur
Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint
Undrar om det här kan bli startskottet eller en stor bidragande faktor till att Apple också så småningom drar sig ur Kina som så många andra. En gång är ingen gång men när det börjar bli systematisk storstöld och läckor utav denna magnitud..