Windows update mördade hela mitt system

Permalänk
Medlem

Intressanta är nog att jag har liknande problem (just delen med blåskärm utan dump fil) och körde prerelease av 24h2 utan problem i veckor, men antar dom kan ha gjort någon ändring i sista sekunden för annars så lutar det åt ssdn som krånglar och tänkte installera om windows på min andra ssd och prova helt utan min primära (undviker gärna detta dock).

Men antar jag får prova att backa tillbaka 24h2 och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDonker:

Alltså jag förstår helt enkelt inte vad som sker.

Ibland går det att spela, ibland kraschar hela datorn, ibland kraschar spelet, ibland får jag black screen av att starta chrome, ibland funkar det. Ibland kommer jag in i windows, ibland blir det blue screen direkt. Ibland laddar det inte ens in till "pin" menyn, utan startar om.

Hur kan det vara blue screens när jag ominstallerar (under installationen) hela windows med USB-stickan. Hur kan jag har spelat 350 timmar DT, där det har kraschat konsekvent, för att sedan efter sista uppdateringen inte kraschat en enda gång på flera dagar.

AAHHhhhhh ; D

Innan detta började från frösta början, vad exakt gjorde du när du sedan insåg att det började?
Om du säger ingenting så callar jag bs.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Innan detta började från frösta början, vad exakt gjorde du när du sedan insåg att det började?
Om du säger ingenting så callar jag bs.

Problemet är ju löst nu.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Problemet är ju löst nu.

Jajust, jag var kvar på typ sida 1-2 ja

Tack

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Ställer samma fråga som redan ställts men då svar inte verkar ha givits.

Var denna uppdatering en uppdatering från Windows 23H2 till 24H2?

Om inköpslistan som jag tittade på var den du beställde så bör du ha en "WD Blue SN580 2TB" som lagringsmedia. Av en slump snubblade jag in på en sida på WD som talar för att det kan finnas en bugg i lagringsmediats firmware som skapar problem med några WD-modeller och 24H2.
https://community.wd.com/t/windows-24h2-wd-blue-screens/29786...

För endel verkar det fungera att sätta "HMBAllocationPolicy" till 0 eller 2, läs tråden, andra har fått gå tillbaka till 23H2.

Sedan är det väl bara vänta till WD släpper en ny firmware och beroende på hur installationen av denna sker så finns det risk att du blir tvungen att installera om allt igen allternativt skaffa en NVMe av ett annat fabrikat.

Detta inlägget är själva essensen vad Sweclockers var en gång i tiden. Kul att se att det till viss del fortfarande finns kvar.
Brutalt bra jobbat!

Permalänk

Aja, det funkar fortfarande, men datorn pep 3 gånger vid uppstart vilket jag har PTSD av.

Vi får helt enkelt se.

Permalänk
Medlem

Samma problem efter en uppdatering till Windows 10 igår. Satt i en timme och felsökte, det som löste det tillslut var att avinstallera uppdateringarna som jag gjorde igår. Nu funkar allt felfritt igen.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande helvete i början av året när W10 tyckte att jag behövde W11, men datorn blev obrukbar. Lärde mig att detta att skapa återställningspunkt efter att jag efter att ha bytt till ny ssd (som jag hade liggande) för att kunna göra en ominstallation av W10. Men jag kanske bara är inkompetent.

Visa signatur

Gammal gubbe