Permalänk

DNS-server och IPv4

Sedan jag bytt Router är det fan inget som fungerar.
Efter att förmodligen blixten pajat min Router fick jag en ny likadan av Telia. Har varit svajigt sedan dess.

Nu till problemet.
Jag har 1 switch där jag har 2 datorer inkopplade.
1 har internet dator 2 har det inte.
Telia startade om något igår.
Nu är det tvärtom dator 1 har inte internet men dator 2 har det?????

De har olika DNS suffig och olika Gateways.
Dator 1: 192 168.10.1
Dator 2: 192.168.1.1

Hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkRebel24:

Efter att förmodligen blixten pajat min Router fick jag en ny likadan av Telia. Har varit svajigt sedan dess.

Nu till problemet.

Hjälp!

Vad har du för prylar och hur är det kopplat? Finns det exakt 1 router?

Det låter ju lite som att något skulle vara kopplat annorlunda än tidigare

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Detta tyder på att du kör dubbla routrar, det ska man inte göra. Beskriv hur du har kopplat in saker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Något är väldigt felkopplat och du har säkert två routrar i nätet, det ska undvikas såklart.
Börja med att rycka ut allt och enbart koppla in "internetkabel" i WAN på nya routern.

Permalänk

Ok så här är det.
Jag kör med mobilt bredband. Ute sitter en antenn som går in i huset till en router.
På routern är det inkopplat 3 switchar och 1 dator.
Switch 1) dator 3 inkopplad. (Fungerar)
Switch 2) är datorn 1 och 2 inkopplade som jag nämnde i trådstarten.
Switch 3) Är en Extender Tp-link X50 outdoor inkopplad (fungerar inte)

Permalänk
Skrivet av DarkRebel24:

Ok så här är det.
Jag kör med mobilt bredband. Ute sitter en antenn som går in i huset till en router.

Jag har även trådlösa kameror uppkopplade, dessa fungerar mot routern

Jag har ju faktiskt 1 server inkopplad på Routern också.

Jag upplever att ibland om det inte fungerar med antingen internet eller kontakt med servern. Byter man då ingång på ethernetkabeln så kan det hoppa igång

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vad har du för prylar och hur är det kopplat? Finns det exakt 1 router?

Det låter ju lite som att något skulle vara kopplat annorlunda än tidigare

Ändrade inget igår. Bara telia som startade om, sa dom.
Efter det så slutade den som fungerade att fungera och den som inte fungerade att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkRebel24:

Ok så här är det.

Du har inte alls beskriving HUR du har kopplat in dem. Om vi ska ha en sportlig chans att hjälpa dig måste du svara på frågorna ordentligt. Vi är inte tankeläsare och vi är inte hemma hos dig och kan se med egna ögon.

Permalänk

Vad har datorerna för nätmask? Även om de ligger på olika tredje-oktetter (.1 och .10) behöver det inte betyda att de ligger på olika nät, det kan bara vara ett stort nät. Det låter också lite skumt att de får .1 som fjärde oktett eftersom det brukar vara synonymt med gateway, även om det inte behöver vara det.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkRebel24:

Ok så här är det.

Din Tp-link X50 är troligtvis konfigurerad som en router.
Den har antagligen 192 168.10.1 som default LAN.
Den skall vara uppsatt som AP: https://www.tp-link.com/us/support/faq/1842/

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkRebel24:

Ok så här är det.

Varför Switch till nästan allt? Och vad är det för Swithar föresten?

Mitt försslag för att se om det fungerar.

Switch 1, Plocka bort switchen, kopla in direkt i dator.
Switch 2 Ja där bör du han en Swich för att du har två datorer.
Switch 3 ocka bort den också... är det föresten en PoE kamera... Kolla om den switch du använt där har tiollräckligt stark strömmatning. Du kanske har olika modeller av Switchar och bytt plats på dessa och då har du orsaken till felet där i alla fall.

jag skulle annars se till att.

1 använd Telias grejer så lite du kan... Typ alla har problem med allt från Telia. Så kör en kabel ut från Telia in till nånting med en wanport och därifrån vidare ut till alla datorer.

liknade en bra Wifirouter (Med enklare brandväggsfunktioner om man vill men som då så klart måste konfigureras) eller en lite fetare Switch men lite mer funktioner, du kan ha PoE där redan.Där du nu har switch 2 så kan du ju sätta en liten Switch för att du att du har två datorer där.

Liknade så hade jag nog gjort. man sätter inte en switch vid varje dator var och en bara för att. Där ger inte en switch någon fördel alls.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du har inte alls beskriving HUR du har kopplat in dem. Om vi ska ha en sportlig chans att hjälpa dig måste du svara på frågorna ordentligt. Vi är inte tankeläsare och vi är inte hemma hos dig och kan se med egna ögon.

Exsagt... jag gissar bara i mina svar och kommer nu på att jag bara viftar rätt ut i luften typ. Kan lika gärna vara nått annat. Som switcharna är vist inte Switchar utan nånting helt annat och inget är kopplat så som alla tänkte att det borde vara kopplat.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkRebel24:

Jag har även trådlösa kameror uppkopplade, dessa fungerar mot routern

Jag har ju faktiskt 1 server inkopplad på Routern också.

Jag upplever att ibland om det inte fungerar med antingen internet eller kontakt med servern. Byter man då ingång på ethernetkabeln så kan det hoppa igång

Du nämner att du har en server inkopplad på routern, vad exakt gör denna server? Det är inte så att du råkar köra Pi-Hole eller dylikt på den som kan tänkas husera en DHCP-server som ger ut det sekundära nätet som saknar rutt ut mot omvärlden vilket orsakar att klienter vars DHCP-request hamnar hos denna landar i att de tappar kontakten med omvärlden?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkRebel24:

Ändrade inget igår. Bara telia som startade om, sa dom.
Efter det så slutade den som fungerade att fungera och den som inte fungerade att fungera.

Vilket skulle kunna vara en effekt av att du satt statiska IP:n eller att DHCP-klienterna inte hunnit reda ut situationen.

Gissningsvis har det hela löst sig sv sig självt vid det här laget. I annat fall får du felsöka tilldelningen av IP-adresser med ideerna som getts i tråden (fler än en DHCP-server i nätet) i bakhuvudet.

Permalänk
Skrivet av DarkRebel24:

Nu till problemet.

Hjälp!

Ställ in statiska värden på alla enheter. Välj först IP och sen Gateway-IP till den router du vill ha som primär. DNS kan du välja exakt vad du vill, en router eller tex Quad9. Är Any-to-Any per default så därför kommer detta funka kalas. Din router närmast internet kan du stänga av DHCP på och knappa in manuella värden WAN (till router 1) i router 2 om du inte orkar knappa in manuella värden i alla dina enheter på LAN.