Gemensam mailadress i ett företag skapar problem med lästa mail

Permalänk

Gemensam mailadress i ett företag skapar problem med lästa mail

Hej,

Jag och min kollega har ett gemensamt företag med 2 stycken gemensamma adresser. en för @invoice och en för @info.
Problemet som vi har är att när min kollega varit inne på sin dator eller mobil och läst mailet så visas den som läst även på mina enheter. Detta är absolut inte en önskvärd funktion och undrar om vi kan få bort detta?

Vi kör Office 365 och läser mailen på iphones eller i PC miljö Outlook.

Tackar på förhand
Michael

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte koll på Office 365, men visst måste de har ett koncept som liknar Grupper i Google Workspace? På så vis kan du ha adresser som vidarebefodrar mailet till medlemmar i en grupp och ni behöver inte "dela" mailkorgar.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om ett mail är läst/inte läst är en flagga som sätts per mail, inte per användare. Så ni kan inte ha ett mail som visas som läst av honom, men inte av dig.

Det ni kan göra är att stänga av funktionen som gör att mailet flaggas som läst automatiskt, då måste man själv manuellt flagga det som läst.

Alternativt så får ni börja med en annan rutin runt hanteringen. T.ex. kan ni säga att allt som är kvar i inkorgen fortfarande ska ses som att det är ohanterat och behöver ageras på. Om ni läst det och agerat på mailet så flyttar ni det till en mapp "hanterat" eller liknande.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A