Hur många liter vatten använder ett badkar respektive ett element per dygn?

Permalänk
Medlem

Hur många liter vatten använder ett badkar respektive ett element per dygn?

Låt säga att jag tappar upp ett badkar till brinken hur många liter vatten behövs det då? Och i dessa tider hur många liter vatten behövs för att hålla ett element under vanligt fönster per dygn?

Permalänk
Medlem

AI genererad tråd?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det behövs 666 liter i båda fallen, men inte på tisdagar, då röker vi blåkorn och sniffar torxskruvar. Skönt.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låt säga att jag tappar upp ett badkar till brinken hur många liter vatten behövs det då?

Det beror på hur stort badkar du har?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Och hur stort värmesystemet som elementet sitter på är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Från polarpumpen angående element:
"Några exempel:
liten radiator på 300 x 400 x 60 mm innehåller 0,7 liter vatten
mellanstor radiator på 600 x 1200 x 102 mm innehåller 7,9 liter vatten,
ännu djupare radiator på 900 x 2600 x 152 mm innehåller 27,6 liter vatten"

Skrivet av AkUs:

AI genererad tråd?

Det kanske bara används som skämtsamt hånsord men att kalla dåligt eller osammanhängande text för ai genererat börjar bli gammalt då mainstream ai/chatbottar är väldigt bra på att skriva numera, även kontextuellt skickligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på hur stort läckage du har i värmesystemet

Är det på nivån att det går åt ett badkar om dagen är det hög tid att kontakta en bra vvs-firma för att fixa det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Elementets vatten går i en sluten slinga mellan elementet och värmepannan (eller värmepumpen) och förbrukas alltså inte, så varför denna jämförelse? Om det handlar om energiåtgång för uppvärmning är det väl mer relevant att se på värmepannans förbrukning istället för hur mycket vatten som går genom elementet?

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk

Ett standard badkar är runt 200 liter.
På frågan hur många liter vatten behövs för att hålla ett element per dygn säger jag noll? dvs slutet system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låt säga att jag tappar upp ett badkar till brinken hur många liter vatten behövs det då? Och i dessa tider hur många liter vatten behövs för att hålla ett element under vanligt fönster per dygn?

Som nämnts innan så är ett standardbadkar på runt 200 liter, angående element så är det omöjligt att svara på. På tok för många variabler, storlek på fönster, storlek på element, isolering i resterande hus, temp på vattnet, storlek på rummet osv osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det du antagligen är intresserad av är energiförbrukning, inte vattenförbrukning. Dvs hur mycket energi som går åt att värma upp vattnet för ett badkar jämfört med att hålla igång ett element (radiator) i ett dygn. Vattnet lämnar aldrig radiatorsystemet, det är därför folk i tråden säger att det inte går åt något vatten (du behöver inte fylla på den med nytt vatten).

Lite överslagsräkning:

Badkar:
- Ett badkar verkar vara ungefär 200 liter.
- Rekommenderad badtemperatur är 28 ℃.
- Vatten har en specifik värmekapacitet på 4,18 kJ/(kg·K)
- Att värma 200 liter vatten från 10 ℃ till 38 ℃ tar 4,18 * 200 * 28 = 23 MJ

23 MJ motsvarar 6,5 kWh. På ett dygn blir det en effekt på 270 watt, dvs väldigt lite i uppvärmningssyfte. Motsvarar ungefär värmen från 7 värmeljus. Eller som att ha på ett element på 2000 W i 8 minuter varje timme.

Räknade först med fel badtemperatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Okej ett badkar på 150 L och ett badkar med 165 L. 200 L låter lite stort för de flesta?

Skrivet av Saddl3r:

Det du antagligen är intresserad av är energiförbrukning, inte vattenförbrukning. Dvs hur mycket energi som går åt att värma upp vattnet för ett badkar jämfört med att hålla igång ett element (radiator) i ett dygn. Vattnet lämnar aldrig radiatorsystemet, det är därför folk i tråden säger att det inte går åt något vatten (du behöver inte fylla på den med nytt vatten).

Lite överslagsräkning:

Badkar:
- Ett badkar verkar vara ungefär 200 liter.
- Rekommenderad badtemperatur är 28 ℃.
- Vatten har en specifik värmekapacitet på 4,18 kJ/(kg·K)
- Att värma 200 liter vatten från 10 ℃ till 28 ℃ tar 4,18 * 200 * 28 = 23 MJ

23 MJ motsvarar 6,5 kWh. På ett dygn blir det en effekt på 270 watt, dvs väldigt lite i uppvärmningssyfte. Motsvarar ungefär värmen från 7 värmeljus. Eller som att ha på ett element på 2000 W i 8 minuter varje timme.

Tack! Då förstår jag bättre. Kostar det inte i energi att hålla igång ett varmt element? Är radiatorn inbyggd i brf eller hyreshuset?

Skulle det vara kostsamt att bada ofta för en förening eller hyresrätt? I de fall vatten ingår i avgiften eller hyran? Jag är nyfiken då man ofta hör folk klaga på att det är för kallt i deras lägenheter och tar ett varmt skönt bad istället. Kostar det mer för föreningen eller hyresbolaget att personen tar ett bad istället för att hålla en vettig temperatur i lägenheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det beror på hur stort läckage du har i värmesystemet

Ungefär 200 kubik-tvättmaskiner.

Permalänk
Medlem

Vad har det ena med det andra att göra.
Tänker du använda vatten från elementet för slippa betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej ett badkar på 150 L och ett badkar med 165 L.

Då skulle jag säga att det går åt 150 respektive 165 liter vatten att fylla det?

Permalänk
Rekordmedlem

3,14 au^3 vatten för att väta utsidan på ett väldigt stort element som läcker ner i ett badkar.
Förtydliga vad du frågar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är en bättre frågeställning och jämföra hur mycket energi det går åt att värma vattnet till badkaret kontra en lägenhet ett dygn.

Din nuvarande frågeställning är konstig eftersom ett värmesystem är slutet och inte förbrukar något vatten till skillnad från badkaret där det är nytt vatten varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag är nyfiken då man ofta hör folk klaga på att det är för kallt i deras lägenheter och tar ett varmt skönt bad istället. Kostar det mer för föreningen eller hyresbolaget att personen tar ett bad istället för att hålla en vettig temperatur i lägenheten?

Fast man tar ett varmt bad om man känner sig lite frusen, inte som ersättning av uppvärmning. Ingen badar istället för att värma lägenheten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Okej ett badkar på 150 L och ett badkar med 165 L. 200 L låter lite stort för de flesta?

Tack! Då förstår jag bättre. Kostar det inte i energi att hålla igång ett varmt element? Är radiatorn inbyggd i brf eller hyreshuset?

Skulle det vara kostsamt att bada ofta för en förening eller hyresrätt? I de fall vatten ingår i avgiften eller hyran? Jag är nyfiken då man ofta hör folk klaga på att det är för kallt i deras lägenheter och tar ett varmt skönt bad istället. Kostar det mer för föreningen eller hyresbolaget att personen tar ett bad istället för att hålla en vettig temperatur i lägenheten?

Kostar det inte i energi att hålla igång ett varmt element?

Givetvis. Därför styrs nästan alltid värnebehovet ut på radiator efter utomhustempertur. Energiförbrukning beror också på hur effektiv system man har och avkylning längs vägen.

Är radiatorn inbyggd i brf eller hyreshuset?

Här hänger jag inte med.

Skulle det vara kostsamt att bada ofta för en förening eller hyresrätt?

Ja, därför är det ganska vanligt att man har individuell mätning av vattenförbrukning i lägenheter. Annars lär kostnaden läggas på ökade avgifter till föreningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jo det gör det. Enkelt räknat kan du tänka att all el som används för att värma (vattnet som går till) radiatorn omvandlas till värme i rummet.

Skrivet av Dinkefing:

Det går åt 6,5 kWh för ett bad på 200 L eller knappt 5 kWh för ett bad på 150 L. Multiplicera detta med din elkostnad så får du priset. Om du inte vet vad din elkostnad är kan du tänka att 1 kWh kostar 1 krona på vintern, dvs hade det kostat 5 kronor att värma ett bad på 150 liter.

Oavsett om man badar eller inte måste lägenheten ändå värmas upp, så jämförelsen i ditt fall blir snarare hur många grader varmare man kan hålla lägenheten över tiden för den energin som går åt för badet. Det är väldigt svårt att svara på eftersom det finns för många osäkerheter (husets storlek, isolering, villa/flerbostadshus, värmepump eller direktverkande värme etc).

Spontant tror jag att det kostar mer att ta ett varmt bad än att höja temperaturen i rummet man befinner sig i 2-3 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Det går åt 6,5 kWh för ett bad på 200 L eller knappt 5 kWh för ett bad på 150 L. Multiplicera detta med din elkostnad så får du priset. Om du inte vet vad din elkostnad är kan du tänka att 1 kWh kostar 1 krona på vintern, dvs hade det kostat 5 kronor att värma ett bad på 150 liter

Att nämna en energimängd utan att specificera hur mycket man har värmt vattnet känns fel tycker jag.

En elkostnad på 1 kr/kWh tror jag de flesta hade jublat över. Bara skatt och nätavgifterna hamnar väl ofta över detta?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Skulle det vara kostsamt att bada ofta för en förening eller hyresrätt? I de fall vatten ingår i avgiften eller hyran?
Jag är nyfiken då man ofta hör folk klaga på att det är för kallt i deras lägenheter och tar ett varmt skönt bad istället. Kostar det mer för föreningen eller hyresbolaget att personen tar ett bad istället för att hålla en vettig temperatur i lägenheten?

du skrev ~150l vatten det blir ~2:- i vattenavgift om man tar stockholm vattens pris på 13.91:-/m3 per bad. plus uppvärmning 0,00116 kWh/1°c per liter

så säg att stamtempen är 10°c (ingen aning om hur varmt vattnet som kommer in i huset brukar vara men max 10°c skulle jag tro speciellt på vintern.

du vill ha 28°c badtemp kommer det kosta (28°-10°)*0.00116kWh*elpris*150L i uppvärmning

så ca 3:-/bad i uppvärmning om elpriset är 1:-/KWh .

så ett bad kostar i runda slängar minst 5:- totalt.

elementen har bara värmekostnaden ingen nämnvärd vattenåtgång iom att det är ett slutet system.

därför många brf tillåter inte nyinstallation av badkar i lägenheterna då det är en extrautgift om folk använder det är ju inte som att personen som tar badet stänger av värmen istället så värmesystemet kostar lika mycket oavsett.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att nämna en energimängd utan att specificera hur mycket man har värmt vattnet känns fel tycker jag.

En elkostnad på 1 kr/kWh tror jag de flesta hade jublat över. Bara skatt och nätavgifterna hamnar väl ofta över detta?

Tidigare i tråden specificerade jag en uppvärmning från 10 till 38 ℃ Såg nu dock att jag hade råkat skriva upp till 28 ℃.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du skrev ~150l vatten det blir ~2:- i vattenavgift om man tar stockholm vattens pris på 13.91:-/m3 per bad. plus uppvärmning 0,00116 kWh/1°c per liter

så säg att stamtempen är 10°c (ingen aning om hur varmt vattnet som kommer in i huset brukar vara men max 10°c skulle jag tro speciellt på vintern.

du vill ha 28°c badtemp kommer det kosta (28°-10°)*0.00116kWh*elpris*150L i uppvärmning

så ca 3:-/bad i uppvärmning om elpriset är 1:-/KWh .

så ett bad kostar i runda slängar minst 5:- totalt.

elementen har bara värmekostnaden ingen nämnvärd vattenåtgång iom att det är ett slutet system.

därför många brf tillåter inte nyinstallation av badkar i lägenheterna då det är en extrautgift om folk använder det är ju inte som att personen som tar badet stänger av värmen istället så värmesystemet kostar lika mycket oavsett.

Tack! Det bästa svaret jag fått hittills! Enligt en artikel säger de att vattenpriset är 7 öre per liter i genomsnitt. Så ett 165 liter bad vis äger 150 liter för man fyller inte riktigt hela badkaret när man är i det så är det 10,5 kr per badkar. Har jag rätt?

Hur blir det med din uträkning då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fast man tar ett varmt bad om man känner sig lite frusen, inte som ersättning av uppvärmning. Ingen badar istället för att värma lägenheten.

Om någon annan bestämmer hur varmt (kallt) det är hemma så kan det ju leda till det.

Hör ju om folk som spolar varmvatten i duschen för att få upp värmen hemma. Utan att duscha alltså. :'D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Det bästa svaret jag fått hittills! Enligt en artikel säger de att vattenpriset är 7 öre per liter i genomsnitt. Så ett 165 liter bad vis äger 150 liter för man fyller inte riktigt hela badkaret när man är i det så är det 10,5 kr per badkar. Har jag rätt?

Hur blir det med din uträkning då?

150 x 7 öre = 10.5 kr så din uträkning är rätt.

Är kostnaden 1.4 öre/liter så blir det däremot två kr så bägge uträkningarna är lika rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

150 x 7 öre = 10.5 kr så din uträkning är rätt.

Är kostnaden 1.4 öre/liter så blir det däremot två kr så bägge uträkningarna är lika rätt.

Förstår att vattenavgiften och uppvärmning skiljer sig i olika delar av landet men vi får ta riksgenomsnittet.

Var någonstans i sverige kostar det 1.4 öre/liter? Låter lite billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Var någonstans i sverige kostar det 1.4 öre/liter? Låter lite billigt.

Inte en aning. Jag förstår inte varför du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Inte en aning. Jag förstår inte varför du frågar mig.

Jag citerade ditt inlägg där du påstod att vattnet kostar 1.4 öre/l.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag citerade ditt inlägg där du påstod att vattnet kostar 1.4 öre/l.

Läs igen. Jag har aldrig påstått att vattnet kostar 1.4 öre/liter. Det var i ett inlägg tidigare i tråden som det stod.