Permalänk
Medlem

Retrobright.

Lade in en bild på hur jag blekt frontpanelen till min gamla Amiga 4000 i sommarbildtråden.

Fick frågan hur jag gjort.

Efter att först rengjort ordentligt med såväl diskmedel som isopropanol för att få bort all smuts och fett så tog jag vanlig plastfolie under, la panelen ovanpå och sedan penslade in hela noggrant med krämig väteperoxid 12%. Lade över ett nytt lager plastfolie som jag sedan vek runt den undre så det blev tätt. Så ut på ett bord i maximalt solsken under ca: 5-6 timmar.

Tog sedan in, av med plastfolien och sköljde av allt och vips, panelen är nästan tillbaka till originalfärg. En viss gulnad finns fortfarande kvar och jag kanske gör om proceduren igen för att se om jag får bort den, annars är jag tämligen nöjd med resultatet.

Gjorde exakt samma med tangenterna från min gamla Amiga 500 med ett jämförbart resultat. Inte 100% tillbaka till originalfärg men väldigt nära.

Nästa projekt är skalet till min 500. Det har inte blivit extremt gult men det märks att det fått en mörkare ton än det hade från början så ska bli intressant se resultatet från det.

Flaskan på 1L är väldigt dryg, har inte använt särskilt mycket ännu så det räcker till åtskilligt fler blekningar.

Sedan återstår se hur länge det håller i sig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tackar för en bra guide 👍

Om jag bara kunde minnas vad det var jag ville fixa..
Min Amiga är halvt spraymålad och senast den var framme så hade floppyn pajat. Och för att få plats med extradisken så gjorde jag nån hemsk ghettomod med dremeln.. huga.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Ska nog filma när jag gör nästa grej och lägga upp så får vi se. Har inget som är sådär extremt gult längre, frontpanelen var klart värst av alla, så effekten blir ju inte lika tydlig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Gjorde en behandling under vintern, blev impad av att låg temperatur i ugnen hade nästan lika bra effekt som solljus.
En riktig lampa är väl dock självklart bäst... och om man har möjligt att sänka ner delarna helt i vätskan istället för att kleta på och hålla på med plastfolie som jag brukar göra...

Tyvärr så blev det fläckar på högtalaren, tror jag lät det bränna för länge
Före:

Efter:

Permalänk
Medlem

Jag provade med tangenterna från mitt A4000-tangentbord i en genomskinlig balja med flytande väteperoxid. Nu kanske solen inte var tillräckligt stark den dagen, och jag kanske spädde ut med för mycket vatten, men resultatet blev knappt skönjbart. De var inte så extremt gula i sig så jag kände det inte gjorde så mycket, passade på när jag ändå hade isär tangentbordet för rengöring och byte av membran.

Temperaturen är viktig, UV-strålningen likaså så kombinerat får man bästa resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag provade med tangenterna från mitt A4000-tangentbord i en genomskinlig balja med flytande väteperoxid. Nu kanske solen inte var tillräckligt stark den dagen, och jag kanske spädde ut med för mycket vatten, men resultatet blev knappt skönjbart. De var inte så extremt gula i sig så jag kände det inte gjorde så mycket, passade på när jag ändå hade isär tangentbordet för rengöring och byte av membran.

Temperaturen är viktig, UV-strålningen likaså så kombinerat får man bästa resultat.

Detta anses vara med mest optimala för perfekt resultat, problemet är att det går åt ganska mycket veteperoxid, som dessutom börjar bli gammalt så fort man öppnat flaskan, kommer inte ihåg exakt hur mycket det är, minus 3-4 procent per år? Eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Idag har det varit både soligt och varmt. Gjorde ett försök med mitt gamla Amiga 4000-tangentbord.

Resultatet kunde inte blivit bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Lade in en bild på hur jag blekt frontpanelen till min gamla Amiga 4000 i sommarbildtråden.

https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/27092?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzI3MDkyIiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWxhcmdlIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiJFQzUzNTg2Ri1EMDA3LTQ2M0ItODVDRC0zMDU3QUUwRDVGNUUifSwia2V5IjoiNjNiZGQ4MGFkOWM1NDVkMDAzODk2YWM4YzE5YWVhYmIifQ%3D%3D

Fick frågan hur jag gjort.

Efter att först rengjort ordentligt med såväl diskmedel som isopropanol för att få bort all smuts och fett så tog jag vanlig plastfolie under, la panelen ovanpå och sedan penslade in hela noggrant med krämig väteperoxid 12%. Lade över ett nytt lager plastfolie som jag sedan vek runt den undre så det blev tätt. Så ut på ett bord i maximalt solsken under ca: 5-6 timmar.

Tog sedan in, av med plastfolien och sköljde av allt och vips, panelen är nästan tillbaka till originalfärg. En viss gulnad finns fortfarande kvar och jag kanske gör om proceduren igen för att se om jag får bort den, annars är jag tämligen nöjd med resultatet.

Gjorde exakt samma med tangenterna från min gamla Amiga 500 med ett jämförbart resultat. Inte 100% tillbaka till originalfärg men väldigt nära.

Nästa projekt är skalet till min 500. Det har inte blivit extremt gult men det märks att det fått en mörkare ton än det hade från början så ska bli intressant se resultatet från det.

Flaskan på 1L är väldigt dryg, har inte använt särskilt mycket ännu så det räcker till åtskilligt fler blekningar.

Sedan återstår se hur länge det håller i sig.

Nice! Kan du tipsa om en lämplig väteperoxid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Nice! Kan du tipsa om en lämplig väteperoxid?

Kommer inte ihåg var jag köpte. Det var en flaska med 12% kräm som används för blekning av hår.

Liknande denna, fast den jag köpte var parfymfri.

https://www.lottoff.se/collections/vateperoxid/products/vatep...

Bara googla efter Krämig väteperoxid 12% så hittar du lite olika alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kommer inte ihåg var jag köpte. Det var en flaska med 12% kräm som används för blekning av hår.

Liknande denna, fast den jag köpte var parfymfri.

https://www.lottoff.se/collections/vateperoxid/products/vatep...

Bara googla efter Krämig väteperoxid 12% så hittar du lite olika alternativ.

Snyggt, tack!

Ska ge mig på lätt gulnade keycaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Snyggt, tack!

Ska ge mig på lätt gulnade keycaps.

Hur tänker du göra då? Växt- eller sollampa? Tror inte det är någon idé prova utomhus nu, dels för lite soltid men framförallt inte tillräckligt varmt. Ugnen går ju också förstås men risken finns det blir för varmt och de smälter istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur tänker du göra då? Växt- eller sollampa? Tror inte det är någon idé prova utomhus nu, dels för lite soltid men framförallt inte tillräckligt varmt. Ugnen går ju också förstås men risken finns det blir för varmt och de smälter istället.

Sant, får kanske avvakta till våren/sommaren. Ugnen känns inte aktuellt. Vill gärna safa lite.

Permalänk
Medlem

Tipps till er med tid och plats.

Lägg bara ut er gula plast på ett soligt ställe utomhus. Det tar såklart bra mycket längre tid, men det fungerar utan kemikalier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Lägg bara ut er gula plast på ett soligt ställe utomhus. Det tar såklart bra mycket längre tid, men det fungerar utan kemikalier.

Hur kan detta fungera? Det är ju solen som gör att det blir gult... Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag provade det med fronten till min A4000. Den var inte jättegul innan, låg ute i solen i två veckor. Då blev den sådär väldigt gul, närapå orange, i slutändan. Så utifrån mina erfarenheter fungerar det inte, snarare tvärtom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur kan detta fungera? Det är ju solen som gör att det blir gult... Källa?

Fönstret filtrerar bort något i solstrålarna (uv tror jag) som gör att det blir gult inomhus.

Skrivet av Alphahanne:

Jag provade det med fronten till min A4000. Den var inte jättegul innan, låg ute i solen i två veckor. Då blev den sådär väldigt gul, närapå orange, i slutändan. Så utifrån mina erfarenheter fungerar det inte, snarare tvärtom.

Märkligt 🤔 jag har gjort det med mina Commodore PC-10 G80-0922 keycaps med gott resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Fönstret filtrerar bort något i solstrålarna (uv tror jag) som gör att det blir gult inomhus.

Märkligt 🤔 jag har gjort det med mina Commodore PC-10 G80-0922 keycaps med gott resultat.

Kanske beror på vilken typ av plast det är om det fungerar eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Mina vita utemöbler skulle vilja snacka med dig och dina keycaps 😁

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kanske beror på vilken typ av plast det är om det fungerar eller inte.

Ja jag börjar misstänka detta 🤔