Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Jag funderar på att göra en fabriksåterställning av min. Ibland segar den ner fullständigt och ibland måste jag rycka sladden för att den inte svarar, men mellan de stunderna funkar den bra fortfarande.

Nån som gjort det och vet om det är värt mödan?

Skrivet av Baxtex:

Samma här, börjat på sistone. Sjukt drygt.

Läste häromdagen att man bör städa / blåsa ur sin Shield ibland så att den inte överhettar.

Nu hittar jag inte den artikeln för tillfället, men bara en tanke ifall det är pga överhettning ni har problem...

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Den har visst 3 lägen, 4K Mode 1, 4K Mode 2 och 8K Mode
https://manual.yamaha.com/av/20/rxv6a/sv-SE/366848907.html

Du behöver fortfarande inte ändra något för att Dolby Vision ska funka. Jag har en RX-V6A sedan lanseringsdagen. Så jag talar med ett par års erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Läste häromdagen att man bör städa / blåsa ur sin Shield ibland så att den inte överhettar.

Nu hittar jag inte den artikeln för tillfället, men bara en tanke ifall det är pga överhettning ni har problem...

Hmm har nog inte öppnat min på 3 år. Men borde inte fläkten dra på mer? Kanske testa performance läget på fläkten och se om det blir bättre?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm har nog inte öppnat min på 3 år. Men borde inte fläkten dra på mer? Kanske testa performance läget på fläkten och se om det blir bättre?

Ja det har du ju rätt i att fläkten borde dra på om den överhettar. Det är inte så att fläkten gett upp då? Känns den varm att ta på när den hänger sig?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Ja det har du ju rätt i att fläkten borde dra på om den överhettar. Det är inte så att fläkten gett upp då? Känns den varm att ta på när den hänger sig?

Inte kollat men ska göra det i fortsättningen!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att byte till en kvalitetskabel från Nördic löste alla mina problem direkt. Så tydligen hade internet rätt i att det kan spela roll med en kabel som inte är helt ok.

Tack för tipsen och jag måste medge att Nördics kablar faktiskt ser jäkligt bra ut och hade ett humant pris. Snabb och billig frakt, så jag kan verkligen rekommendera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Ville bara meddela att byte till en kvalitetskabel från Nördic löste alla mina problem direkt. Så tydligen hade internet rätt i att det kan spela roll med en kabel som inte är helt ok.

Tack för tipsen och jag måste medge att Nördics kablar faktiskt ser jäkligt bra ut och hade ett humant pris. Snabb och billig frakt, så jag kan verkligen rekommendera dem.

Skönt att det funkade för dig. Bra att vi kunde hjälpa till.

Hoppas även några andra i tråden lärt sig något. I synnerhet de som bestämt hävdade att nya kablar inte skulle kunna avhjälpa felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Hoppas även några andra i tråden lärt sig något. I synnerhet de som bestämt hävdade att nya kablar inte skulle kunna avhjälpa felet.

Mer troligt att DV aldrig fungerat med kabeln om den nu var så dålig.
Kan inte plötsligt sluta fungera med en fungerade high speed kabel utan att den är helt trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

@Laxpudding får helt enkelt klargöra hur det faktiskt fungerar. Har jag fel så blir jag gärna motbevisad.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

@Laxpudding får helt enkelt klargöra hur det faktiskt fungerar. Har jag fel så blir jag gärna motbevisad.

Teoretiskt kan det vara en handlödd kabel från kina som fallerat, men utan en kabeltestare är det ointressant att spekulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

De kablar jag har är ju ändå över 10 år gamla no-name.

Missade denna mening.
Så no name kabeln bör aldrig fungerat med DV med andra ord. Frågan är om den klarar 10Gbps?
För 10 år sedan fanns det inga certifierade ultra high speed kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Missade denna mening.
Så kabeln bör aldrig fungerat med DV med andra ord?
För 10 år sedan fanns det inga certifierade ultra high speed kablar.

Jag är rätt säker på att allt som krävs för Dolby Vision är typ 10Gbit bandbredd så det ska inte ha varit några problem

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag är rätt säker på att allt som krävs för Dolby Vision är typ 10Gbit bandbredd så det ska inte ha varit några problem

Kinakablar brukar inte klara 10gbit/s, de brukar inte ens vara jordade.
Har flera gamla kinakablar som störs ut av andra apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

vilken kabel köpte du från dem?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 5090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 64GB | Asus PG32UCDM 32" 4K 240Hz , Acer Predator X34S 34"

Permalänk
Medlem

Nördic är väl kinaskit det med?

Jag håller mig till Deltaco, alltid funkat bra.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

vilken kabel köpte du från dem?

det blev dessa Nördic kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nä, svenskt. deltaco har för mig alltid varit billigt skit, det sånt man köpte om man hade dåligt med pengar å man var desperat.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skrivet av seville57:

Nä, svenskt. deltaco har för mig alltid varit billigt skit, det sånt man köpte om man hade dåligt med pengar å man var desperat.

Första gången jag beställde av Nördic för något år sedan så blev jag uppringd av dem för att stämma av en detalj (tror produkten var slut och behövde byta till en annan), det visade sig vara ägaren som hade ringt så jag passade på att prata lite om företaget. Samma person som grundade deltaco på 90-talet (då swedeltaco eller något liknande) grundade Nördic tillsammans med frugan efter att Deltaco hade blivit uppköpt något år tidigare. Dem kör i princip samma metod nu att dem köper in teknik från kina/taiwan etc. men kan nu vara betydligt mer selektiva och sikta på komponenter av högre kvalité då företaget inte är känt för budget segmentet. Så i slutändan så är väl Nördic vad Deltaco var från början.

Det var 2020 som jag pratade med honom (tror jag) så minnet kanske sviker lite och saker och ting har ändrats, men skön snubbe.

Råkade citera fel post
Visa signatur

13700K/32GB@3200MHz/3080. Mer ultrawide åt folket <3

Permalänk
Medlem

Har Netflix tagit bort DV-stöd i senaste uppdateringen?
Inte tittat på ett tag, men får inte DV att funka med något avsnitt.
Funkar med MAX och alla andra...

Det verkar vara något fel gällande ett antal serier på toplistan. Gick igång på när jag testade något annat tillslut.
Skumt problem.

Stängde även av röriga nya interfacet:
https://www.netflix.com/donottest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har Netflix tagit bort DV-stöd i senaste uppdateringen?
Inte tittat på ett tag, men får inte DV att funka med något avsnitt.
Funkar med MAX och alla andra...

Det verkar vara något fel gällande ett antal serier på toplistan. Gick igång på när jag testade något annat tillslut.
Skumt problem.

Stängde även av röriga nya interfacet:
https://www.netflix.com/donottest

Jag kan inte säga om det har det eller inte. Har ingen streaming tjänst.

Men tänker att om DV bråkar i schelden, så borde du kunna tästa det i tvins inbyggda app.
De kan mycket väl hanteras olika, och om Netflix uppdaterat den i schelden och misslyckats med den. Så är det inte säker att din tv fått den än.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag kan inte säga om det har det eller inte. Har ingen streaming tjänst.

Men tänker att om DV bråkar i schelden, så borde du kunna tästa det i tvins inbyggda app.
De kan mycket väl hanteras olika, och om Netflix uppdaterat den i schelden och misslyckats med den. Så är det inte säker att din tv fått den än.

Den vägrade bara starta DV för ett antal serier i Netflix.
Gjorde inget mer än stänga av testfunktionen under tiden som gick och senare gick allt igång igen

Såg nu också att Netflix lagt in en funktion inne i appen under hjälp där man kan stänga av HDR.

Permalänk
Medlem

FYI

"Nvidia Shield TV gets its first new update in over a year":
https://9to5google.com/2024/10/10/nvidia-shield-tv-gets-its-f...

Edit: Verkar inte brett utrullad ännu men man kan signa upp sig här om man önskar:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/52224...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

FYI

Gött! Man får ju ge dem att skött supporten av de där enheterna exemplariskt. Inte många (om några) Androidenheter som uppdateras nästan 10 år efter release

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Gött! Man får ju ge dem att skött supporten av de där enheterna exemplariskt. Inte många (om några) Androidenheter som uppdateras nästan 10 år efter release

Jag håller med, det är grymt att dom fortfarande uppdaterar enheten!

Däremot kan jag tycka att det är lite dåligt med uppdateringar. Senaste uppdateringen (förutom en hotifix) var ju två år sedan. Det är inte speciellt bra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

FYI

Edit: Verkar inte brett utrullad ännu men man kan signa upp sig här om man önskar:

Tänkte bara nämna att signar man upp till betan så slutar en del streaming appar att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag håller med, det är grymt att dom fortfarande uppdaterar enheten!

Däremot kan jag tycka att det är lite dåligt med uppdateringar. Senaste uppdateringen (förutom en hotifix) var ju två år sedan. Det är inte speciellt bra.

Har det behövts tätare uppdateringar då? Är det någon streamingapp eller så som upphört att fungera? Någon bugg som ställt till med mer än marginella problem? Kan ju också vara ett sundhetstecken att de inte kräks ur sig massa uppdateringar hela tiden, att saker faktiskt fungerar som de ska

Kör LineageOS på min Shield sedan några år tillbaka - blev irriterad på att de började med animerad reklam i bakgrunden på stocklaunchern - så har inte stenkoll på stockfirmwaren längre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har det behövts tätare uppdateringar då? Är det någon streamingapp eller så som upphört att fungera? Någon bugg som ställt till med mer än marginella problem? Kan ju också vara ett sundhetstecken att de inte kräks ur sig massa uppdateringar hela tiden, att saker faktiskt fungerar som de ska

Ja, jag kan tycka att det är viktigt med vidareutveckling och att saker och ting inte bara står stilla. Bara för att enheten är stabil innebär inte att det finns noll anledning att utveckla nya funktioner eller förbättra gamla.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hej, jag har försökt allt med min nVidia shield nu känner jag... allt laggar ju typ, kabel/wifi inget fungerar.. menyerna har börjat gå lite bättre efter man försökt köra debloat, har blåst ur den och den ser OK ut och inte blir svinvarm heller.

vad fasen ska man göra? snart åker den ju fasen ut, men verkar ju inte finnas bättre?

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

vad fasen ska man göra? snart åker den ju fasen ut, men verkar ju inte finnas bättre?

Om du är ute efter något bättre så kan jag rekomendera en zidoo.. jag har kört en zidoo Z2000 pro i 6 månader nu och jag skulle inte byta tillbaka till en shield.. det enda min shield gör nu är att fungera som en nas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

FYI

Tror du man måste signa upp sig igen om man redan kör den första hotfixen? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X