Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Köpt ny lägenhet och önskar uppgradera till mer optimal setup. Se planritning och frågor nedan, korspost från reddit så ni får leva med att det är på engelska U7 pro wall känns som ett bra alternativ?

So, moving to new apartment! Apartment is 67sqm, 1000/1000 connection (fiber).

I currently have a edgerouter x sfp and a unifi ap6 lite. Unfortunately I couldn't roof mount my current ap and I have my current bedroom behind the ap so obviously connection is lousy. Current apartment also havs 1000/1000 connection and I've been happy with the speeds I've been getting from router and ap.

For the new apartment I need to buy an ap which works optimally when mounted vertically. I've marked the area of the apartment where the incoming lan port is so somewhere in the corner is where I prefer to mount the ap.

Questions:

1. Which ap to get for this scenario? I'd prioritize better wifi in living room and bedroom over kitchen and kids room (sorry kiddo).
2. If I'd wish to upgrade the router as well, wich one to choose? For my needs with 1000/1000 the edgerouter x sfp has served me fine

<Uppladdad bildlänk>

Om du inte kan göra ett hål i väggen är det nog bara deras U7 in-wall som fungerar. För där går kontakten neråt och inte in i väggen.

Permalänk
Medlem

En sak som det verkar orimligt svårt att få svar på.

Om jag köper en Ubiquiti Cloud Gateway Max med lagring, kan jag använda den lagringen som network share?

När även den simplaste 500kr-routern har stöd för att koppla in ett USB minne /hårddisk för att göra en sån sak, så känns det orimligt att det inte skulle gå, men det verkar svårt att hitta ett entydigt svar.

Gemini säger ja, resten av webben säger inte mycket alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Om jag köper en Ubiquiti Cloud Gateway Max med lagring, kan jag använda den lagringen som network share?

När även den simplaste 500kr-routern har stöd för att koppla in ett USB minne /hårddisk för att göra en sån sak, så känns det orimligt att det inte skulle gå, men det verkar svårt att hitta ett entydigt svar.

Personligen är jag högst tveksam till att det går. Den lagringen är väl till för Unifi Protect?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej. Går inte.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Kanske kommer sånt i framtiden, de verkar ju hålla på att utveckla separata NAS enheter så skulle ju passa perfekt om man kunde göra ”lite” NAS funktioner i Max modellen.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mig en Cloud Gateway Ultra precis. Innan körde jag Unifi-controller på en PC.

Tidigare var det möjligt att låsa enheter till specifika accesspunkter men nu klagar den på att en av mina accesspunkter inte är uppdaterade till senast 5.76.0, så funktionen är blockerad. Det är en gammal UAP Long Range med bara 2,4GHz, så tvivlar på att det finns några nyare uppdateringar, den kör 4.3.28. Går det att komma runt? Den sitter i källaren och är mest för att koppla upp en VVB.

Trodde dock enheter skulle hoppa över till en accesspunkt med bättre täckning när de kan?
Som det är nu så har jag en Shelly-plug på vinden som kopplat sig till den här UAP LR i källaren, förbi två våningar ovan mark med 3 AP på kortare avstånd

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Trodde dock enheter skulle hoppa över till en accesspunkt med bättre täckning när de kan?
Som det är nu så har jag en Shelly-plug på vinden som kopplat sig till den här UAP LR i källaren, förbi två våningar ovan mark med 3 AP på kortare avstånd

Det ska enheter göra, ja. Just IoT-prylar har dock inte alltid de bästa WiFi-stackarna så de kan ofta vara dåliga på att välja rätt AP och kan ha svårt med mer avancerade inställningar/funktioner. Bäst är att sätta upp ett separat IoT-SSID på 2.4 GHz som kör WPA2 utan PMF. Tror eventuellt det finns ett val för att göra det extra kompatibelt med IoT-enheter, vilket i praktiken till stor del gör det jag beskrev.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det ska enheter göra, ja. Just IoT-prylar har dock inte alltid de bästa WiFi-stackarna så de kan ofta vara dåliga på att välja rätt AP och kan ha svårt med mer avancerade inställningar/funktioner. Bäst är att sätta upp ett separat IoT-SSID på 2.4 GHz som kör WPA2 utan PMF. Tror eventuellt det finns ett val för att göra det extra kompatibelt med IoT-enheter, vilket i praktiken till stor del gör det jag beskrev.

Tack för svar, det har jag planerat att göra, då kanske det löser problemet

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

Ny setup

Hejsan!

Då var det dags för flytt och nya förutsättningar även för mig. Har haft en Ubiquiti setup innan jag var nöjd med. Är inte den som tycker om att pilla och rota runt för mycket i inställningar. Men har inte heller problem att göra det och mitt tidigare system gick bra att få igång och konfigurera. Var väldigt nöjd i övrigt med dom grejorna så jag investerar gärna i ett nytt system om det passar mina krav och förutsättningar.

Spelar rätt sällan men varje vecka på både Xbox och dator. Har aktiva högtalare jag streamar en del musik till. TV där jag streamar mycket sport i 4K i veckorna och sambon tittar på serier på plattan eller TV i sovrummet. 3D printer, robotdammsugare, telefoner osv osv...

Det jag har tittat på efter att ha läst tråden är en UXG Max för att kunna komplettera med kameror i framtiden. En APA i form av U7 Pro wall för installation ovan mediacentralen i hallen. Sedan antar jag att det behövs en switch för att täcka in resterande trådade uttag.

Frågeställning blir således: funkar dom grejorna jag har tänkt mig eller är det något jag bör byta ut eller komplettera med? Sedan vilken switch bör jag köpa? Fungerar positionen på APA:n eller bör jag dra in den i vardagsrummet? (pos3)

Tack på förhand!

Krav:

• Stabilit. Hatar att behöva reseta och starta om routern gång på gång

• Enkelt att konfigurera

• Gärna Wifi 7 för framtidssäkring

• Mesh system för att kunna bygga ut vid framtida förändrat boende

Förutsättningar:

• Telia Fiber upp till 1000/1000

• Trådat i flera rum jag tänker använda

• ca 10 uttag för patchpanel i mediaskåpet

Skiss på lägenheten:

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av nimrod:

Hejsan!

Då var det dags för flytt och nya förutsättningar även för mig. Har haft en Ubiquiti setup innan jag var nöjd med. Är inte den som tycker om att pilla och rota runt för mycket i inställningar. Men har inte heller problem att göra det och mitt tidigare system gick bra att få igång och konfigurera. Var väldigt nöjd i övrigt med dom grejorna så jag investerar gärna i ett nytt system om det passar mina krav och förutsättningar.

Spelar rätt sällan men varje vecka på både Xbox och dator. Har aktiva högtalare jag streamar en del musik till. TV där jag streamar mycket sport i 4K i veckorna och sambon tittar på serier på plattan eller TV i sovrummet. 3D printer, robotdammsugare, telefoner osv osv...

Det jag har tittat på efter att ha läst tråden är en UXG Max för att kunna komplettera med kameror i framtiden. En APA i form av U7 Pro wall för installation ovan mediacentralen i hallen. Sedan antar jag att det behövs en switch för att täcka in resterande trådade uttag.

Frågeställning blir således: funkar dom grejorna jag har tänkt mig eller är det något jag bör byta ut eller komplettera med? Sedan vilken switch bör jag köpa? Fungerar positionen på APA:n eller bör jag dra in den i vardagsrummet? (pos3)

Tack på förhand!

Krav:

• Enkelt att konfigurera

Förutsättningar:

Skiss på lägenheten:
<Uppladdad bildlänk>

Jag skulle kört med en Cloud Gateway Max, Flex Mini Switch för att kunna köra trådat till alla dina enheter vid tvn i vardagsrummet och en Lite 16 PoE (eller en Lite 8 PoE switch om du inte behöver använda alla uttagen i lägenheten) i mediaskåpet som driver din U7 Pro Wall och Flex Mini med PoE och resten av uttagen i lägenheten.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimrod:

Hejsan!

Tack på förhand!

Krav:

• Enkelt att konfigurera

Förutsättningar:

Skiss på lägenheten:
<Uppladdad bildlänk>

Helst vill du ju ha ut accesspunkten mer åt köket, men inte just där uttagen är. Så börja med att testa hur det blir med accesspunkten där du tänkt placera den och sedan får du ta beslut därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Jag skulle kört med en Cloud Gateway Max, Flex Mini Switch för att kunna köra trådat till alla dina enheter vid tvn i vardagsrummet och en Lite 16 PoE (eller en Lite 8 PoE switch om du inte behöver använda alla uttagen i lägenheten) i mediaskåpet som driver din U7 Pro Wall och Flex Mini med PoE och resten av uttagen i lägenheten.

Men grymt! Den där lilla rackaren såg riktigt smidig ut, och billig. Tack! Hade inte tänkt i dom banorna, men då får jag möjlighet att även tråda till AppleTV samt Xboxen under tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Helst vill du ju ha ut accesspunkten mer åt köket, men inte just där uttagen är. Så börja med att testa hur det blir med accesspunkten där du tänkt placera den och sedan får du ta beslut därifrån

Hade gärna haft den ett par meter längre in men blir knepigt med placering och kabeldragning... Är det overkill att köpa en ytterligare och placera den andra i vardagsrummet på position 3?

Permalänk
Medlem

Fler som kör UniFi OS v4.0.20 nu? Funkar fint här på UDMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Inte än... 4.0.6 på de flesta UDMP som jag har.
Kolla https://www.reddit.com/r/unifi_versions/comments/1ftlmo4/unif...
Den verkar ha funkat bra för ett gäng.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Japp! Kör sen några dagar tillbaka. Automatiskt uppdaterad över natten och inga konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Den fungerar fint för mig. Kör UDMP.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nimrod:

Hade gärna haft den ett par meter längre in men blir knepigt med placering och kabeldragning... Är det overkill att köpa en ytterligare och placera den andra i vardagsrummet på position 3?

Ja, du behöver troligen inte mer än en AP. Men sätt den AP'n vid Pos3 och se hur det blir iaf.
Men som alltid, kabla allt som går att kabla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag skaffade mig en Cloud Gateway Ultra precis. Innan körde jag Unifi-controller på en PC.

Tidigare var det möjligt att låsa enheter till specifika accesspunkter men nu klagar den på att en av mina accesspunkter inte är uppdaterade till senast 5.76.0, så funktionen är blockerad. Det är en gammal UAP Long Range med bara 2,4GHz, så tvivlar på att det finns några nyare uppdateringar, den kör 4.3.28. Går det att komma runt? Den sitter i källaren och är mest för att koppla upp en VVB.

Hade något liknande problem med en printer. Det berodde på att kanalerna kunde skifta på AP. Routern brukar vara inställd på köra en "optimering av kanaler" lite då och då. Ändras kanalen på AP kan den hoppa över till en annan AP som fått den "gamla" kanalen.

Jag löste det genom att sätta fasta kanaler på allt och ta bort optimering av kanaler. Bästa är att köra optimering en gång och sedan låsa alla kanaler när den är färdig.

Går det välja specifik kanal på mottagaren så välj samma kanal som den AP som den skall vara ansluten till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Jag löste det genom att sätta fasta kanaler på allt och ta bort optimering av kanaler. Bästa är att köra optimering en gång och sedan låsa alla kanaler när den är färdig.

Ja. Jag skulle till och med dra det ett steg längre och säga att optimeringsfunktionen inte är mycket att ha. Det är bättre att göra en mätning själv och välja lämpliga kanaler för respektive frekvens. Det säger även de som installerar dessa i professionell kapacitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Hade något liknande problem med en printer. Det berodde på att kanalerna kunde skifta på AP. Routern brukar vara inställd på köra en "optimering av kanaler" lite då och då. Ändras kanalen på AP kan den hoppa över till en annan AP som fått den "gamla" kanalen.

Går det välja specifik kanal på mottagaren så välj samma kanal som den AP som den skall vara ansluten till.

Tack för tips! Vi har grannarna på lite avstånd, så det borde räcka med en optimering.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimrod:

Det är nog overkill med ytterligare en. Det är placeringen som är nyckeln. Du får prova och se hur det blir vid pos och centralen. Om vad som ger bäst täckning där du behöver det som mest

Permalänk

Hej någon som har en teori varför det blir så här? Hade en ac pro innan U7 Pro Max.

Märker inte av något men det ser konstigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Hej någon som har en teori varför det blir så här? Hade en ac pro innan U7 Pro Max.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har samma men bara på 5GHz-bandet med min 7 pro max.

Nej jag vet inte varför då jag inte ser konstigheter i omgivningen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Jag har samma men bara på 5GHz-bandet med min 7 pro max.

Nej jag vet inte varför då jag inte ser konstigheter i omgivningen.

Hitta lite på nätet om det, tydligen jätte många med samma fenomen och UniFi lär väl jobba med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

<Uppladdad bildlänk>

Någon enhet har dålig uppkoppling under vissa tider. Kan vara att den har långt till AP eller att det blir störningar när den går i vänteläge tex.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

<Uppladdad bildlänk>

Wifi är ett delad medium så det orsakar kollisioner. Eftersom bara en kan sända i taget så blir det en kollision om 2 försöker sända samtidigt.
Finns fler orsaker men detta är den vanligaste och enda sättet att bli av med det är att bara ha en klient mot varje AP.
Så för att få ett bra Wifi så skall det användas så lite som möjligt, ju fler trådade enheter desto bättre Wifi.
Under 20% anses vara bra.
Lite mer info: https://www.7signal.com/news/blog/understanding-802.11-retrie...

Detta var också ett problem i den första varianten av Ethernet, den gula eller gröna tjocka kabeln med vampire anslutningar.
Man lyssnade då hela tiden och när det blev tyst så sände man. Minimum tid att sända var den tid det tog paketen att gå från ena ändan till den andra. Om det blev en kollision så drog man i nödbromsen och sedan väntade man en slumpmässig tid innan man började sända igen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

<Uppladdad bildlänk>

Jag har 10,7% senaste tre dygnen utan problem. Har massa väggar hemma i vägen så är nog rätt standard.

Permalänk
Medlem

Jag försöker få igång Internet/WAN på SFP porten på en UDM PRO med Open Infra utan att lyckas.

Jag har satt SFPn till 1Gb full duplex, och porten lyser grönt.

Jag har klonat Mac-adressen från fiberkonvertern.

Funkar ändå inte.

Vet någon om jag behöver ett VLAN id för Internet hos Open Infra?

Permalänk
Medlem

Om man vill uppgradera sitt LAN till 10GbE och har en unifi udm pro, är det endast EnterpriseXG 24 och Flex 10 GbE switchar som finns i utbudet då? Kändes lite svettigt med 17k för bara rack switchen, sen behövs ju ett antal (3st) av de mindre som kostar ca 4k/st.

Kändes först rimligt att uppgradera till 10GbE LAN när jag skaffat 1GbE WAN, men med de priserna så blir det nog svårt att sälja in det till sambon. Så hade väl hoppats på någon billigare lösning ifrån Ubiquiti Unifi-linjen, men det kanske inte finns helt enkelt?