Permalänk
Medlem
Skrivet av don_dolarson:

Det verkar inte fungera på en OnePlus 5T med LineageOS 20 (A13) och Comviq. VoLTE och VoWiFi är bägge aktiverade i inställningar men samtalen växlar till H/H+. Via secret menu koden *#*#4636#*#* kan jag se att bägge är ej tillgängliga.

Kanske för att jag har samma SIM kort sedan minst 2016?
Abbonemanget blev dock förnyat sedan dess. Senast i 2021 tog jag en Xiaomi skräp lur med en bra abb deal men behöll gamla SIM kortet.
Byter snart till Fello så ska bli spännande att se om det kanske fungerar.

Skrivet av blunden:

Ja, det kan röra sig om ett gammalt SIM-kort. På vissa telefoner kan man också behöva aktivera VoLTE och VoWiFi en gång på enhetens stock-rom innan det fungerar på custom-roms.

Telefoner före 2018 godkänns inte automatiskt i Tele2s nät tyvärr, då måste man finnas med på Tele2s lista över godkända enheter, och OnePlus 5T kommer nog inte få VoLTE överhuvudtaget i Sverige då ingen svensk operatör har sålt telefonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Telefoner före 2018 godkänns inte automatiskt i Tele2s nät tyvärr, då måste man finnas med på Tele2s lista över godkända enheter, och OnePlus 5T kommer nog inte få VoLTE överhuvudtaget i Sverige då ingen svensk operatör har sålt telefonen

Jaså? Intressant. Finns detta dokumenterat någonstans?

Känns som att det var mer rimligt att göra så när VoLTE inte var ett krav för att kunna ringa. Nu känns det betydligt mer tveksamt tycker jag. Om en operatör sålt den aktuella modellen eller ej borde definitivt inte få vara något som begränsar vilka enheter som kunden använder så länge de följer standarden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jaså? Intressant. Finns detta dokumenterat någonstans?

Känns som att det var mer rimligt att göra så när VoLTE inte var ett krav för att kunna ringa. Nu känns det betydligt mer tveksamt tycker jag. Om en operatör sålt den aktuella modellen eller ej borde definitivt inte få vara något som begränsar vilka enheter som kunden använder så länge de följer standarden.

"Mobiler med stöd för VoLTE Modeller tillverkade efter 2018 har stöd för VoLTE som standard." Från Tele2s sida över VoLTE https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/samtal-i-4g-na... Förr hade Tele2 en lista på godkända telefoner (som släppts innan 2018) men den verkar borttagen nu då den inte finns på den länken längre. Kanske går o se på archive.org när den är uppe igen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Motorola G54 5G

Jajamän... Det fungerar bra med Comviq.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig sett nån VoLTE logo på en android men kan det vara för att den bara syns på iPhone?
VoLTE funkar på min telefon, även Wifi-samtal men jag begriper inte vad som är så bra med Wifi-samtal bortsett från att det fungerar om man inte har Cell/nät-kontakt.
Sist jag hade samtal på wifi och gick för långt bort dog ju alltihop, vilket mobilnätverk inte drabbas av då de utför handoff.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har nog aldrig sett nån VoLTE logo på en android men kan det vara för att den bara syns på iPhone?
VoLTE funkar på min telefon, även Wifi-samtal men jag begriper inte vad som är så bra med Wifi-samtal bortsett från att det fungerar om man inte har Cell/nät-kontakt.
Sist jag hade samtal på wifi och gick för långt bort dog ju alltihop, vilket mobilnätverk inte drabbas av då de utför handoff.

iPhone har ingen VoLTE ikon. Det är inte alla tillverkare, eller operatör som visar denna ikon. Wi-Fi samtal ska inte brytas när du slutar ha Wi-Fi/eller att telefonen väljer att inte använda Wi-Fi nätet. Det görs inte hos mig. På min Nokia (HMD) telefon visas VoLTE ikonen bara om jag slår på VoLTE med mitt Halebop SIM-kort. mitt huvudSIM-kort, ett Tele2 SIM-kort, visar inte VoLTE ikon. För mig är VoLTE ikon onödig. Bara att kolla om det står 5G, 4G eller 4G+ bredvid signalstyrkan (krävs att man inte är ansluten till Wi-Fi) under ett samtal. Står det 5G, 4G eller 4G+ fungerar VoLTE

Visa signatur

Permalänk

VoLTE är oftast det första jag rekommenderar folk att stänga av ifall de har problem med samtalskvalité i jobbet, typ svårt att nå någon eller samtalet avbryts eller rösten försvinner eller blir dålig under samtales gång osv. Efter stängt av så börjar samtalskvalitén funka perfekt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

VoLTE är oftast det första jag rekommenderar folk att stänga av ifall de har problem med samtalskvalité i jobbet, typ svårt att nå någon eller samtalet avbryts eller rösten försvinner eller blir dålig under samtales gång osv. Efter stängt av så börjar samtalskvalitén funka perfekt.

Jag hade slagit av WiFi-calling först för att se om det ger en förbättring. VoLTE är dumt att slå av eftersom 3G stängs av undan för undan och därefter 2G.

Permalänk
Skrivet av pekinganka:

Jag hade slagit av WiFi-calling först för att se om det ger en förbättring. VoLTE är dumt att slå av eftersom 3G stängs av undan för undan och därefter 2G.

Wifi calling slås av vid installation. VoLTE avstängning har hjälpt i typ de 10-tals fall som haft problem med samtalskvalité som troligtvis har med dålig täckning i området eller överbelastade master så kommenterar endast på basen av verklig erfarenhet här. Telia som operatör.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Wifi calling slås av vid installation. VoLTE avstängning har hjälpt i typ de 10-tals fall som haft problem med samtalskvalité som troligtvis har med dålig täckning i området eller överbelastade master så kommenterar endast på basen av verklig erfarenhet här. Telia som operatör.

Som tidigare sagt så är det dumt att stänga av VoLTE då 3G är nedstängt på många ställen. Gör du samtal på 2G kan du inte använda surf och samtal samtidigt så man kan inte verifiera sig med bank-id t.ex. om det krävs på 2G (om man inte har Wi-Fi). Kanske bättre o byta operatör om du är på ställen med dålig täckning med din operatör.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Som tidigare sagt så är det dumt att stänga av VoLTE då 3G är nedstängt på många ställen. Gör du samtal på 2G kan du inte använda surf och samtal samtidigt så man kan inte verifiera sig med bank-id t.ex. om det krävs på 2G (om man inte har Wi-Fi). Kanske bättre o byta operatör om du är på ställen med dålig täckning med din operatör.

Jag talade endast om jobbet här där vi har 99% användare med skillda jobb och privata telefoner där jobbtelefonen används nästan endast för samtal så där kvittar det liksom då de använder sin privat telefon för såna ärenden. Men nu droppar vi (åtminstone jag kommer inte svara mera) denna onödiga diskussion, i jobbet var stänga av VoLTE den enkla lösningen för användare med samtalsproblem.

Visa signatur