Nytt tillbehör drar nytta av Nintendos bortglömda expansionsplats

Permalänk
Melding Plague

Nytt tillbehör drar nytta av Nintendos bortglömda expansionsplats

Dags att vända på NES-konsolen och uppgradera den med moderna funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken trevlig innovation. 👍

Permalänk
Medlem

Kan dock fortfarande behövas en skruvmejsel för att bända bort skyddet över kontakten. Så där såg det inte ut på min.

Antar att Nintendo nästan räknade med att den sannolikt aldrig skulle användas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av AndreaX:

Kan dock fortfarande behövas en skruvmejsel för att bända bort skyddet över kontakten. Så där såg det inte ut på min.

Samma på min. Sitter som berget. Skyddet är dock lite naggat i kanten, så undrar om man inte varit där och försökt ta reda vad som gömmer sig under, någon gång för sisådär trettio år sedan.

Rekommenderar för övrigt alla att kolla in i Perkkas forumtråd, där han lämnat en uppdatering om vad han har haft för sig sedan sist.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Skrivet av petter_mattsson:

Samma på min. Sitter som berget. Skyddet är dock lite naggat i kanten, så undrar om man inte varit där och försökt ta reda vad som gömmer sig under, någon gång för sisådär trettio år sedan.

Rekommenderar för övrigt alla att kolla in i Perkkas forumtråd, där han lämnat en uppdatering om vad han har haft för sig sedan sist.

Rätta mig om jag har fel, men ganska säker på om porten är orörd (förseglad) så är det 4 st plast "plomber" porten är som ni säger, förmodligen aldrig menad att utnyttjas, iaf inte utanför japan

Permalänk
Skrivet av Panterria:

porten är som ni säger, förmodligen aldrig menad att utnyttjas, iaf inte utanför japan

Porten finns inte på Japanska Famicom. Istället har Famicom-kassetterna fler kontakter än sina NES-motsvarigheter. Japanska expansionstillbehör så som diskette-stationen trycktes ner i kassettekontakten, och expansionsporten på NES var tänkt att ge NES samma möjligheter. De extra kontakterna innehåller bl.a. en analog ljudingång som mixas ihop med konsolens ljud. Den tillåter diskette-spel som "Zelda no Densetsu" (The Legend of Zelda) att ha en extra ljudkanal genererad av diskettestationen. Vissa spel som Castlevania 3 (eller "Akumajou Densetsu") hade ett extra synt-chip på kassetten i Japan och just Akumajou Densetsu har i mitt tycke det fetaste soundtracket på konsollen!

Permalänk
Medlem

Porten under var väl tänkt för en tilläggsdel för att kunna ansluta till internernet eller vad man då kallade det.

Kan ha fel var ett tag sedan jag såg en dokumentär om NES. Men E var väl entertainment och därav tanken med tv och kommunikation. Blev dock inget vad jag vet av den saken.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus1024:

Porten finns inte på Japanska Famicom. Istället har Famicom-kassetterna fler kontakter än sina NES-motsvarigheter.

Just den porten finns inte men Famicom har ju en annan expansionsport. Gissar att du vet det men tyckte ditt svar var lite knapphändigt.

https://www.nesdev.org/wiki/Expansion_port

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Skrivet av Panterria:

Rätta mig om jag har fel, men ganska säker på om porten är orörd (förseglad) så är det 4 st plast "plomber" porten är som ni säger, förmodligen aldrig menad att utnyttjas, iaf inte utanför japan

Har inget minne av att det skulle varit svårt att få bort locket/skyddet. Bra klämma lite och dra. Ingen mejsel eller ”plomber”.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)