Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Nej naturligtvis vill inte bankerna kontrollera inkomsterna för samtliga kunder som vill sänka sin amortering pga att de nu amorterat ner under 70 eller 50%. Handläggarna har häcken full som det är. Men fine, vi leker med tanken att det ändå är på det viset. För att du ska få ändra på din månatliga amortering behöver ni styrka era inkomstuppgifter. Det är en sak. Men varför i hela friden tilläts du inte att genomföra extraamorteringen!?
Som jag skrev tidigare, den du talade med verkar inte ha koll på läget.

Det är nog mer regel än undantag att låntagaren själv behöver höra av sig för att ändra på amorteringen som aviseras. En sådan ändring kräver i de flesta fall en ändring av lånevillkoren, vilket behöver skrivas under av låntagaren. När ett lån tas så skriver man ju under på hur mycket som ska amorteras på lånet i det läget, utan hänsyn tagen till förändrade omständigheter framåt i tiden.
Och åter igen. Banken ska inte behöva göra en ny skuldkvotsberäkning i sådana här fall. Skulle du ansöka om ett nytt lån så görs en ny skuldkvotsberäkning, och då kan det bli så att kravet höjs med en extra % om du har oturen att ligga över 4,5. Under ett låns löptid gör man bara (i normalfallet) nya beräkningar på kunds initiativ då kunden hör av sig och vill göra en ny beräkning för att kommer ned från över 4,5 till 4,5 eller lägre. På grund av att hen antingen fått högre inkomst eller att lånen minskat eller en kombination. Det ska råda alldeles extraordinära omständigheter för att banken ska göra en ny skuldkvotsberäkning och höja skuldkvoten och amorteringskravet på ett befintligt lån.

Jag ringde igen och nu löste det sig Så måste helt enkelt pratat med fel person innan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Det är nog mer regel än undantag att låntagaren själv behöver höra av sig för att ändra på amorteringen som aviseras. En sådan ändring kräver i de flesta fall en ändring av lånevillkoren, vilket behöver skrivas under av låntagaren. När ett lån tas så skriver man ju under på hur mycket som ska amorteras på lånet i det läget, utan hänsyn tagen till förändrade omständigheter framåt i tiden.

Precis. Åtminstone i mitt fall är det ett visst belopp amorteringen är satt till, vilket inte justeras nedåt automatiskt baserat på en procentsats. Det är möjligt att andra banker hanterar det annorlunda dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej, har inte varit nöjd med räntan vi fått av SBAB så jag har hört mig för.
Har just nu 4,38% från SBAB men räntan ska justeras i början av november,
Kollade med SKandia, Danske Bank och efter att flera skrivit om dom här i forumet också Swedbank.
Skandia vill ha in en mäklarvärdering vilket jag inte är så sugen på att betala för. Skulle sänka den rörliga räntan till 3,97% vilket kändes ok men inte värt att betala för en värdering.
Danske Bank skriver 4,06% på deras sida men jag har möte med dom på torsdag och dom borde kunan erbjuda lägre.
Preliminärt erbjudande från Swedbank efter att ha skickat in alla papper är rörligt 3,71% och bundet i 1år på 3,09%.
Har möte med Swedbank på onsdag för att gå genom erbjudandet.
Känns som Swedbank vill ha bolånekunder.

Lockande att binda på ett år och får 3,09%. Jag förstår att banken tror att räntan kommer sjunka kraftigt under 2025.
Känns ändå lockande att få den räntan redan i november när jag har 4,38% nu. SBAB kommer säkert sänka vår ränta i november ner till närmare 4 men det är fortfarande långt från 3,09%.
Vi har idag lån på 3,25mkr och en belåningsgrad på 79%.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Kollade med SKandia, Danske Bank och efter att flera skrivit om dom här i forumet också Swedbank.
Skandia vill ha in en mäklarvärdering vilket jag inte är så sugen på att betala för. Skulle sänka den rörliga räntan till 3,97% vilket kändes ok men inte värt att betala för en värdering.
Danske Bank skriver 4,06% på deras sida men jag har möte med dom på torsdag och dom borde kunan erbjuda lägre.
Preliminärt erbjudande från Swedbank efter att ha skickat in alla papper är rörligt 3,71% och bundet i 1år på 3,09%.

Lockande att binda på ett år och får 3,09%. Jag förstår att banken tror att räntan kommer sjunka kraftigt under 2025.
Känns ändå lockande att få den räntan redan i november när jag har 4,38% nu. SBAB kommer säkert sänka vår ränta i november ner till närmare 4 men det är fortfarande långt från 3,09%.

Kolla i SBABs räntesnurra vad ni har för erbjudande där just nu, det laggar ju med 3-månader men inte värt byta om ni får samma vid nästa 3-mån period.
Riksbanken förväntas sänka räntan med 0,5% till 0,75% i vinter, så 3,09 är inget helt fantastiskt om ni redan nu ligger under 4,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Kolla i SBABs räntesnurra vad ni har för erbjudande där just nu, det laggar ju med 3-månader men inte värt byta om ni får samma vid nästa 3-mån period.
Riksbanken förväntas sänka räntan med 0,5% till 0,75% i vinter, så 3,09 är inget helt fantastiskt om ni redan nu ligger under 4,0

Hej, tack för ditt svar.
Kollar jag på SBABs sida så får jag 4,22% känns långt ifrån bra.
Håller med om att 3,09% på ett år kanske inte är så bra men lockande just nu :).
Lutar åt att jag lyssnar på Swedbank och deras erbjudande om 3,71% rörligt, SBAB kommer inte i närheten.
Har möte med Danske Bank på torsdag också men jusat nu erbjuder dom enligt hemsidan rörligt på 4,06%.
Det är klart bättre än SBAB men jag får se om dom kan förbättra det på torsdag.

Styrräntan är just nu 3,25 och sänks den med 0,5 till 2,75 så borde bolåneräntorna hänge med ner till 3,75%.
Så det känns som det är vad Swedbank räknar med redan nu medan dom ändra jag pratat med avvaktar.
Får vi en till sänkning sedan i december så borde bolåneräntan vara 3,5% eller lägre under våren.
Finns en del osäkerhet med läget runt om med Ukraina och mellanöstern tänker jag som kan göra att räntorna inte fortsätter neråt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Hej, tack för ditt svar.
Håller med om att 3,09% på ett år kanske inte är så bra men lockande just nu :).
Lutar åt att jag lyssnar på Swedbank och deras erbjudande om 3,71% rörligt, SBAB kommer inte i närheten.
Har möte med Danske Bank på torsdag också men jusat nu erbjuder dom enligt hemsidan rörligt på 4,06%.

Styrräntan är just nu 3,25 och sänks den med 0,5 till 2,75 så borde bolåneräntorna hänge med ner till 3,75%.
Så det känns som det är vad Swedbank räknar med redan nu medan dom ändra jag pratat med avvaktar.
Får vi en till sänkning sedan i december så borde bolåneräntan vara 3,5% eller lägre under våren.
Finns en del osäkerhet med läget runt om med Ukraina och mellanöstern tänker jag som kan göra att räntorna inte fortsätter neråt.

Okej, det var oväntat stor skillnad. Om Swedbank ger ca 0,5% bättre rörlig än SBAB hade jag bytt direkt.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Oggie:

Hej, tack för ditt svar.

Förväntas du flytta dina konton och kort till Swedbank med? Eller är erbjudandet endast bolån?
Får 3.95% rörligt på SBAB och har inte lyckats på bättre erbjudande hittils utan att behöva flytta kort och konton. Om du inte behöver flytta sånt så är det absolut bra och hade definitivt funderat på att byta.

Enda nackdelen enligt mig är att man sen behöver förhandla om rabatten 1 gång per år och får man ett bättre erbjudande någon annanstans måste man byta med korten och sånt igen isåfall.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Vi har Swebank idag med en ränterabatt på 1,38. Den går dock ut å de kunde erbjuda 1,08 i ny rabatt. Länsförsäkringar erbjöd -1,45 på rörligt eller 2,89% på ett år bundet.

Valde dock lokala sparbanken spm gav -1,50% i rabatt på rörligt samt en månads fri ränta. Får en ränta på 3,74

Vi har lån på 3,5 och en belåningsgrad på 80%

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Hej, tack för ditt svar.

Håller med om att 3% redan nu på 1år känns väldigt lockande. Har också SBAB och får samma ränta som dig ungefär (såklart, för vi har liknande lån..). Men behöver du flytta något annat för att få den räntan hos dom? 3,09% alltså.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut kommer vi att behöva flytta det mesta till Swedbank om vi tar det erbjudandet.
HAr möte med dom på onsdag och kommer få veta mera då.
Känns lockande med 3,09 redan nu men även rörligt på 3,71.
Har möte med DanskeBank på torsdag men enligt uträkningen på deras sida så kommer dom inte i närheten av Swedbank.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Som det ser ut kommer vi att behöva flytta det mesta till Swedbank om vi tar det erbjudandet.
Har möte med DanskeBank på torsdag men enligt uträkningen på deras sida så kommer dom inte i närheten av Swedbank.

Notera att jag blev erbjuden 2,89 på ett år hos Nordea och länsförsäkringar med högre belånongsgrad än dig. Kan va värt att tänka på.

Jag tog dock 1,50 i ränterabatt och hamnar då på 3,74 rörligt och hoppas på en dubbel här i November och då är jag nere på 3,24 när lånet utbetalas av nya banken och då skiljer de inte många kronor mot 2,89

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Om ni behöver flytta allt så finns det stor risk att ni förlorar mer än det ni tjänar på lägre ränta. Om allt inkluderar pension etc så är Swedbank sjukt dyra på avgifterna kontra likvärdiga fonder mm.

Sen tillkommer nyckelkund också samt obefintlig ränta på sparkonto/lönekonto

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Har pratat med Nordea och blev erbjuden 3,94% rörligt och 2,89% på 2 år.
Kändes inte som det var något jag ville hoppa på.
Har hört av mig till Länsförsäkringar också för att kolla.
Annars väntar möte med Swedbank på onsdag och med Danke Bank på torsdag .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Hej, tack för ditt svar.

Du får ungefär samma ränterabatt som mig hos Swedbank, och den är bra. Frågan är om du orkar flytta allt till Swedbank, för det kommer de kräva. Se sen till att behålla en kontakt på banken du snackar med, annars får du aldrig behålla din höga rabatt efter första året. Detta är ett lockpris för att få in dig, med det sagt en bra ränta om man är aktiv.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Du kan även kolla med Hypoteket om du vill. De ger mig 3,71% när jag knappar in mina siffror nämligen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan även kolla med Hypoteket om du vill. De ger mig 3,71% när jag knappar in mina siffror nämligen.

Hypoteket har alltså höjt till 65% belåningsgrad nu, då kvalar jag precis in. Kan bli en intressant part att jämföra mot framöver.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Hypoteket har alltså höjt till 65% belåningsgrad nu, då kvalar jag precis in. Kan bli en intressant part att jämföra mot framöver.

Dom har väl snarare sänkt tillbaka till 65%

https://hypoteket.com/press/hypoteket-vaelkomnar-kunder-med-h...

Dom hade 75% ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Dom har väl snarare sänkt tillbaka till 65%

https://hypoteket.com/press/hypoteket-vaelkomnar-kunder-med-h...

Dom hade 75% ett tag.

Jag har för mig att de likt Stabelo hade 60% som gräns förr. Men jag kan minnas fel. Goda nyheter oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Hej, tack för ditt svar.

Haha det var då fasiken vad det skiljer från person till person på Swedbank alltså. Det allra bästa vi kunde få på 1åringen via bankkvinnan i dagsläget är 3.28%, då sitter vi på 1.1% ränterabatt i dagsläget, så 4.14. Visst, det är ett purfärskt lån osv, men att det kan skilja så oerhört mycket på liknande lånebelopp och belåningsgrad är lite frustrerande. Vi har förvisso bara en bit över medellöner, så det kanske spelar in i kalkylen förstås. Känns bra bistert att kunna spara över 40k/år om man hade fått liknande erbjudande på 3.0%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Haha det var då fasiken vad det skiljer från person till person på Swedbank alltså. Det allra bästa vi kunde få på 1åringen via bankkvinnan i dagsläget är 3.28%, då sitter vi på 1.1% ränterabatt i dagsläget, så 4.14. Visst, det är ett purfärskt lån osv, men att det kan skilja så oerhört mycket på liknande lånebelopp och belåningsgrad är lite frustrerande. Vi har förvisso bara en bit över medellöner, så det kanske spelar in i kalkylen förstås. Känns bra bistert att kunna spara över 40k/år om man hade fått liknande erbjudande på 3.0%

Ja, det saknas transparens. Man blir utlämnad helt till någon anställds godtycke. Det finns ingen lojalitet eller moral gent emot dig. Skulle du missa att förhandla ett år, så riskerar du att behöva betala listränta. Bara den risken borde kompenseras med kraftig ränterabatt.

Har du kollat någon av bankerna som erbjuder transparenta villkor där du kan se direkt på deras hemsida vad du kan få för ränta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Ja, det saknas transparens. Man blir utlämnad helt till någon anställds godtycke. Det finns ingen lojalitet eller moral gent emot dig. Skulle du missa att förhandla ett år, så riskerar du att behöva betala listränta. Bara den risken borde kompenseras med kraftig ränterabatt.

Har du kollat någon av bankerna som erbjuder transparenta villkor där du kan se direkt på deras hemsida vad du kan få för ränta?

Håller helt med, ett krav för mig vid sista förhandling var att få MINST två års ränterabatt, hade jag inte fått igenom det med LF hade jag gått till Avanza eller Nordnet istället. Dock så hade det inneburit massa jobb med flytt av pension och kapital vilket jag helst ville undvika..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Helt enig!

Varken Landshypotek, Skandia eller SBAB ger i närheten av 3% på 1årsräntan, ofta närmare typ 3.5-3.8. Som sagt, antar vårt färska lån spelar in, att ligga på exakt 85% är väl inte guldsitsen direkt. Mest bara frustrerande att de erbjudande vi får eventuellt (troligen?) till stor del beror på vår kontaktperson. Min 1åriga i "appen" där jag själv kan ansöka om att binda lånet ger 3.44%, så hon sänkte det en gnutta till 3.28%. Får sitta still i båten till december och hoppas kommande sänkningar kan ge även oss 1årig på, eller steax under 3% helt enkelt Är ju alltid lätt att stirra sig blind såhär på forum också. De flesta jag känner har samma eller strax över vår 3månadersränta osv, men ändå, man vill ju kunna premieras för att man är lite aktiv i det hela.

Permalänk

Mitt bundna går nu ut. Blev erbjuden 4,09% 3mån på Handelsbanken, 80%, orkar knappt förhandla om men har hört av mig till några andra banken och sedan får jag väl begära ut amorteringsunderlag.

Permalänk
Medlem

Dom flesta verkar ge runt 4 nu, strax under eller strax över.
Fick 3,71 av Swedbank rörligt och 3,04 bundet ett år.
Motkravet blir att flytta vardsgasbanken och möjlig livförsäkring så det kändes inte för krångligt för den låga räntan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick 3,20% av Länsförsäkringar 1 år bundet 75%. Kommer inte ta det. Fick prata med någon stressad bankman som bara ville hem.
Länsförsäkringar kör ju topplån på sista 10%. När ska dom komma in på 2000 talet?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Pratade igår med Danske Bank som erbjud 3,56% rörligt.
4,06% till att börja med men lade in en tillfällig rabatt på 0,5 för att vi skulle kunna vara med och ta del av dom förväntade sänkningarna som kommer november och december.
Känns som ett okej erbjudande och lägre än Swedbanks rörliga men inte bundna.
Har möte med Länsförsäkringarna idag men det lutar åt Swedbank med 2/3 bundet på 1år med 3,04% och 1/3 rörligt med 3,71%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Har möte med Länsförsäkringarna idag men det lutar åt Swedbank med 2/3 bundet på 1år med 3,04% och 1/3 rörligt med 3,71%.

Se till att du har en bra rabatt på räntan på ditt rörliga lån och att rabatten gäller under hela löptiden för det bundna lånet och att du får förhandla om rabatten. Genom att dela upp lånet såhär så försämrar man normalt sin förhandlingsposition rejält.

Permalänk
Medlem

Gissar på att de flesta banker kommer ha en rörlig ränta kring ~3.5% början på 2025 och lägre blir det under senare kvartal.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Gissar på att de flesta banker kommer ha en rörlig ränta kring ~3.5% början på 2025 och lägre blir det under senare kvartal.

SBAB tror ju på botten till midsommar runt 3.2% och sen går räntan upp igen under 2 år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tog denna lista med prognoser från boupplysningen.se, sidan uppdaterades 11/10.

Bank Ränta nu Dec –24 Dec –25
SBAB 4,14 % 3,60 % 3,20 %
Swedbank 4,25 % 3,30 % 3,10 %
Länsförsäkringar 4,18 % 3,40 % 3,00 %
Vår prognos 3,50 % 2,75 %

Har fått erbjudande
Swedbank bundet 1år 3,04%
Länsförsäkringar bundet 1år 3,07%
DanskeBank rörligt 3,56%
Swedbank rörligt 3,71%
Länsförsälringar rörligt 3,75%

Det ser för mig övertygadne ut just nu att ta ett erbjudnande om bunden ränta i 1 år.
Prognosen ser ut att landa runt 3% nästa vinter.

Visa signatur