Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Gillar också ett rent gränssnitt utan massa onödigt. Lyckats få Firefox att se ut exakt som jag vill. Vissa saker behöver man gå in i userchrome.css för att få bort men den möjligheten finns inte på många andra webbläsare vad jag vet.

Synd att extension button får det att se förjävligt ut

Permalänk
Medlem

Nyligen bytt från många år med Chrome till Brave på både mobil och datorer. Funkar kanon när man fått inställningarna rätt och all bloat (de behöver tjäna pengar på något sätt) avstängt. Synk mellan enheterna funkar bra än så länge. Inbyggda Brave Shields funkar minst lika bra som uBlock Origin för det jag behöver det till. Nu kan man ju köra uBo i Brave också men som plugin och när manifest v2 fasas ut och det blir manifest v3 så blir uBlock kraftigt begränsad. Det gäller inte Brave Shields som inte är ett plugin utan "inbyggt" i Brave.

Firefox blir det inte. Föredrar blink-motorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zakru:

Synd att extension button får det att se förjävligt ut

I Firefox? Jag har ingen sådan. Så här ser min userchrome.css ut. Går säkert att snygga till rejält men den funkar bra för att gömma allt jag tycker är onödigt.

@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul");

#context-navigation,
#context-sep-navigation {
display:none !important;
}

#back-button,
#library-button,
#forward-button {
display: none !important;}

#tracking-protection-icon-box{
display: none;}

#star-button{
display:none;}

#star-button-box { display:none !important; }

#identity-box{
display: none !important}

#tracking-protection-icon-container{
display:none;}
body {
scrollbar-width: none;
}
#unified-extensions-button, #unified-extensions-button > .toolbarbutton-icon{
width: 0px !important;
padding: 0px !important;
}

#tabbrowser-tabs {

height: var(--tab-min-height); padding-inline-start: 0px !important }

Permalänk
Hedersmedlem

Kör Chrome på typ alla mina enheter. Telefonen där jag kör Safari dock, har funderat på att byta men ännu inte tagit tag i det

Permalänk
Datavetare
Skrivet av filbunke:

Sweclockers just nu: ungefär 50% firefox och 25% chrome.

Statcounter (Desktop, Sverige): 4% firefox och 71% chrome.

Vilket då visar hur väsenskilt Sweclockers är Sverige i stort gällande de här frågorna, vilket man skall tänka på nästa gång forumet rasar över något och förväntar sig att det de ondgör sig över skall gå under inom några veckor...

SweClocker presenterade de verkliga användarsiffrorna 2020.

Vad man kan konstatera där är hur lika SweC är när man går på verklig data, istället för att ställa frågor där en signifikant del nog svarar på hur de vill att det ska vara.

De som idag kör Firefox (och andra mindre vanliga varianter) anser nog att valet av webbläsare är långt viktigare än den stora massan "lurkers" som inte orkar svara på en sådan här undersökning. SweC har säkert större andel Firefox användare än 4%, men tror vi kan vara 100 % säker på att den inte ens är i närheten av några 50 %. Ligger mer realistisk på 8-10 % (var ju 8,5 % i deras analytics från 2020, Firefox har tyvärr inte haft en positiv utveckling sett till användare sedan dess).

Det skrivet: körde länge Firefox, men har gått över till gruppen "webbläsaren är en 'klar' funktion, så kör det som är närmast till hand".

MacOS: oftast Chrome (använder Google Apps)
iOS/iPadOS: Safari
Windows: Chrome
Linux: Firefox

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

iBrowse på A1200 och AWeb på A3000
På jobbet och i mobilen Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

SweClocker presenterade de verkliga användarsiffrorna 2020.

Vad man kan konstatera där är hur lika SweC är när man går på verklig data, istället för att ställa frågor där en signifikant del nog svarar på hur de vill att det ska vara.

De som idag kör Firefox (och andra mindre vanliga varianter) anser nog att valet av webbläsare är långt viktigare än den stora massan "lurkers" som inte orkar svara på en sådan här undersökning. SweC har säkert större andel Firefox användare än 4%, men tror vi kan vara 100 % säker på att den inte ens är i närheten av några 50 %. Ligger mer realistisk på 8-10 % (var ju 8,5 % i deras analytics från 2020, Firefox har tyvärr inte haft en positiv utveckling sett till användare sedan dess).

Det skrivet: körde länge Firefox, men har gått över till gruppen "webbläsaren är en 'klar' funktion, så kör det som är närmast till hand".

MacOS: oftast Chrome (använder Google Apps)
iOS/iPadOS: Safari
Windows: Chrome
Linux: Firefox

Sweclockers för mig är de aktiva medlemmarna, de som skriver i forumet. Den gruppen är precis som att den inte är representativ för Sverige i stort inte heller representativ för de som besöker eller för den delen de som registerar sig och möjligtvis skriver ett eller några inlägg.

Permalänk
Medlem

Gick väl över till Firefox mellan version 1 och 2. Innan det var det en kort period med "Crazy Browser" för att få tabbar (tror det var baserat på IE). Innan det var det Internet Explorer. Körde Firefox till runt 2009/2010 då jag provade Chrome och fastnade för snabbheten, körde Chrome/Firefox växelvis ett tag sen körde jag 100% Chrome på alla enheter fram till Edge Chromium kom (2020-2021?).

Körde det i några år. I början på 2023 när nyheterna om MV3 började komma började jag kolla runt efter alternativ, körde Firefox ett tag men hade vissa sidor som inte ville funka i Firefox samt att det var lite slöare på vissa sidor så körde Brave ett tag.

Inbyggda Shield i Brave gjorde väl sitt jobb men i övrigt är Brave rätt full av bloat man måste stänga av. Så Brave ser jag som ett alternativ om man nu måste eller vill kör Chromium. Det som fick mig att lämna Brave var deras cookie lifetime på 7 dagar, jag blev helt galen när jag behövde logga in överallt var 7 dag eller behövde ställa in settings på sidor som använder cookies för att spara settings så det blev droppen. Det finns en feature request för att göra detta optional men ingen utvecklare har brytt sig om den sen den skapade för 1,5 år sedan så håller inte andan direkt.

Så sen början av 2023 är jag tillbaka i mina rötter hos Firefox vilket känns väldigt bra. De sidor som tidigare strulade funkar nu bra, vissa sidor laddar kanske något segare än Chromium men det flesta lika snabbt. SweClockers t.ex. tror jag laddar snabbare på Firefox än Chrome. Google Maps är snabbare i Chromium - speciellt när man kollar runt med satelitkarta.

Kör Firefox + WaveFox + Lite annan custom CSS för att få det att se ut precis som jag vill vilket är en fördel mot många andra webbläsare. Samt uBlock Origin som för övrigt funkar bäst på Firefox samt en drös massa andra extensions. Så nu är jag väldigt nöjd med Firefox.

Känns även viktigt att stödja anda render engines än Blink för webbens framtid.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av omx:

Jag tror du har varit inne och aktiverat/tillåtit att några sajter får skicka notiser till dig.

Bara googlade och tog första träffen, men tror det pekar dig i rätt riktning https://gravitec.net/blog/how-to-disable-firefox-notification...

Aha! tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Brave för Youtube och Chrome för resten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Fel ställd fråga. Jag använder såväl Chrome som Opera. Och ibland Arc. Tidigare har det varit mest Chrome men numera är det nog huvudsakligen Opera. Det borde kunnat gå med flera svarsalternativ.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Fel ställd fråga. Jag använder såväl Chrome som Opera. Och ibland Arc. Tidigare har det varit mest Chrome men numera är det nog huvudsakligen Opera. Det borde kunnat gå med flera svarsalternativ.

/ B

”Vilken webbläsare kör du primärt på din dator?”

Ordet primärt betyder ju att du borde välja Opera i så fall

Permalänk
Skrivet av anon271281:

Samma här. Förstår inte riktigt vad folk menar när de säger "problem med att ladda sidor" eller att fler sidor krånglar. Vilka sidor?
Har aldrig haft problem med det heller.

jupp, här har man inte heller haft det och har kört firefox sen det släpptes. har aldrig haft problem med firefox. men haft problem med chorme, som inte tar emot pluggar eller att man inte kunna köra java på det i början när det kom. när man prova det, det gjorde att jag inte valde chrome och körde firefox. men aldrig haft problem med sidor och dylikt med firefox ju. så håller med dig där...

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Samma här. Förstår inte riktigt vad folk menar när de säger "problem med att ladda sidor" eller att fler sidor krånglar. Vilka sidor?
Har aldrig haft problem med det heller.

Det är lite märkligt att du aldrig haft problem med det, nu kör jag ganska hårda privatinställningar vilket gör att fler sidor strular men det är många sidor som är dåligt gjorda och funkar bättre i Chrome än i Firefox.

Det påminner mer och mer om tiden då Internet Explorer dominerade och fler och fler sidor frångick standarder och bara byggdes för att funka i IE istället.

Chrome har en liknande dominant ställning idag.

Just nu t.ex. kan jag inte logga in på https://onthatass.com/, i Firefox så säger sidan "Ditt email och/eller lösenord är fel." trots att det är rätt och exakt samma uppgifter funkar att logga in med i Edge.

Öppnar jag en privat flik i Firefox så funkar det.

Sådana småproblem stöter jag på då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är lite märkligt att du aldrig haft problem med det, nu kör jag ganska hårda privatinställningar vilket gör att fler sidor strular men det är många sidor som är dåligt gjorda och funkar bättre i Chrome än i Firefox.

Det påminner mer och mer om tiden då Internet Explorer dominerade och fler och fler sidor frångick standarder och bara byggdes för att funka i IE istället.

Chrome har en liknande dominant ställning idag.

Just nu t.ex. kan jag inte logga in på https://onthatass.com/, i Firefox så säger sidan "Ditt email och/eller lösenord är fel." trots att det är rätt och exakt samma uppgifter funkar att logga in med i Edge.

Öppnar jag en privat flik i Firefox så funkar det.

Sådana småproblem stöter jag på då och då.

I o med att det fungerar när du öppnar i en privat flik så indikerar det på att det är något tillägg som är problemet och inte Firefox i sej. Tillägg körs inte i privat flik om man inte själv ställt in att det tillägget får köras i privat flik.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

I o med att det fungerar när du öppnar i en privat flik så indikerar det på att det är något tillägg som är problemet och inte Firefox i sej. Tillägg körs inte i privat flik om man inte själv ställt in att det tillägget får köras i privat flik.

Ja, så är det troligen.
Men ublock är typ det enda jag kan tänka mig skulle påverka något sånt och det spelar ingen roll om jag aktiverar det eller avaktiverar det.

Det är klart att det finns en anledning till att det inte funkar, och eftersom det funkar i privatflik så borde det vara ett tillägg.

Men poängen är att det titt som tätt dyker upp sidor som beter sig konstigt eller inte funkar som de ska och det är lite dumt.

Men som sagt, hade jag kört en ren Firefox utan strikta integritetsinställningar med spårningsskydd osv. så skulle det lösa nästan alla problem.

Men när många sidor väljer att anpassa sig efter Chrome med lösa integritetsinställningar så blir det ändå en del små problem vilket är synd.

Även om problemet ligger hos sidutvecklarna egentligen som gör det dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, så är det troligen.
Men ublock är typ det enda jag kan tänka mig skulle påverka något sånt och det spelar ingen roll om jag aktiverar det eller avaktiverar det.

Det är klart att det finns en anledning till att det inte funkar, och eftersom det funkar i privatflik så borde det vara ett tillägg.

Men poängen är att det titt som tätt dyker upp sidor som beter sig konstigt eller inte funkar som de ska och det är lite dumt.

Men som sagt, hade jag kört en ren Firefox utan strikta integritetsinställningar med spårningsskydd osv. så skulle det lösa nästan alla problem.

Men när många sidor väljer att anpassa sig efter Chrome med lösa integritetsinställningar så blir det ändå en del små problem vilket är synd.

Även om problemet ligger hos sidutvecklarna egentligen som gör det dåligt.

Jag har väldigt få problem med Firefox och jag kör med uBlock också så tror inte att det är uBlock som är problemet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig