Tjenare alla kunniga clockers.
Vänder mig hit till er och hoppas få råd och tips inom en kategori där jag är novis.
Vi är ett gäng som har en usa bils klubb inriktad på vans.
Så vi är ofta iväg på cruisingar och diverse utställningar. Vi håller även på med ljud byggen både i bil, hemmabio och 2 kanals anläggningar. Så det blir ju mycket bilder och videos som vi vill kunna dela\samla på och enkelt kunna komma åt.
Kan ev bli att vi vill göra en hemsida för klubben så småningom.
Tanken är att sätta ihop en privat server för spel och även för att lätt kunna dela dessa bilder, filmer m.m.
Jag kommer få gigabit fiber i min lägenhet inom kort. Fiber kabeln blev indragen i lägenheten idag, så nu är det bara att invänta att dom ska komma och koppla in mediaomvandlaren.
Datorn i fråga är ingen riktig server utan ett hop plock att börja med av lite äldre men hyffsade komponenter.
Den består av en i5-4670 på ett asus B85M-G, 16Gb ram. Såg att det fanns stöd på mb för några xeon cpuer. Är det värt det?
Ssd diskar har jag en drös liggandes i allt från 240Gb till 1Tb. Har även en drös mekaniska från 500Gb upp till 3Gb.
Detta sitter i ett NZXT Switch 810 chassie.
Chassiet har ju god potential för utveckling.
Tanken är ju att om detta blir lyckat och vi bestämmer oss för att göra hemsidan och även den lyckas, så kommer det ju införskaffas bättre hårdvara.
Men man måste ju börja någonstans. Ser detta dessutom som ett billigt och kul sätt att lära sig på.
Så hit me med era idéer och kunskaper. OS, program, vpn, ja allt som behövs.
Tack på förhand!
Mvh
Mikael