Starta en server. Novis inom det området söker råd och tips.

Permalänk
Medlem

Starta en server. Novis inom det området söker råd och tips.

Tjenare alla kunniga clockers.

Vänder mig hit till er och hoppas få råd och tips inom en kategori där jag är novis.

Vi är ett gäng som har en usa bils klubb inriktad på vans.
Så vi är ofta iväg på cruisingar och diverse utställningar. Vi håller även på med ljud byggen både i bil, hemmabio och 2 kanals anläggningar. Så det blir ju mycket bilder och videos som vi vill kunna dela\samla på och enkelt kunna komma åt.
Kan ev bli att vi vill göra en hemsida för klubben så småningom.
Tanken är att sätta ihop en privat server för spel och även för att lätt kunna dela dessa bilder, filmer m.m.

Jag kommer få gigabit fiber i min lägenhet inom kort. Fiber kabeln blev indragen i lägenheten idag, så nu är det bara att invänta att dom ska komma och koppla in mediaomvandlaren.

Datorn i fråga är ingen riktig server utan ett hop plock att börja med av lite äldre men hyffsade komponenter.
Den består av en i5-4670 på ett asus B85M-G, 16Gb ram. Såg att det fanns stöd på mb för några xeon cpuer. Är det värt det?
Ssd diskar har jag en drös liggandes i allt från 240Gb till 1Tb. Har även en drös mekaniska från 500Gb upp till 3Gb.
Detta sitter i ett NZXT Switch 810 chassie.
Chassiet har ju god potential för utveckling.

Tanken är ju att om detta blir lyckat och vi bestämmer oss för att göra hemsidan och även den lyckas, så kommer det ju införskaffas bättre hårdvara.
Men man måste ju börja någonstans. Ser detta dessutom som ett billigt och kul sätt att lära sig på.

Så hit me med era idéer och kunskaper. OS, program, vpn, ja allt som behövs.

Tack på förhand!

Mvh
Mikael

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk

1. kolla att din "Gbit lina" inte sitter bakom cg-nat för då kan du glömma att försöka hosta något från det nätverket.

2. OS: är väl smaksak. jag föredrar att hosta med windows men linux funkar 99% lika bra när man kommit in i att använda det.
3. Program: väldigt beroende på exakt vad du tänker hosta från den.
4. VPN: vet inte riktigt varför det skulle behövas alls... och tror det kan innebära ganska mycket extra bök att ha allt bakom en vpn.

kan väl rekommendera att dela upp datorn i virituella maskiner också så blir en server/virituell maskin hackad eller infekterad så kommer den inte ta ned alla dina servrar du kör på samma hårdvara i en smäll.

aka varje server körs i sin egen lilla sandlåda och kan inte prata med varandra.

sen beroende på vilka spel du tänkt hosta på den så kan 16Gb vara i snålaste laget. inget ovanligt att en servermjukvara kan käka upp 2-4+GB ram och ska man köra flera så blir det fullt väldigt fort.

tror även 4 kärningt/trådat kan bli trångt men det kan fungera om inget av det som ska hostas är speciellt bra multitrådat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Låter som att ni kan köra en Mastodonserver. Den fungerar som Facebook eller Twitter men ni äger den själva.

https://github.com/mastodon/mastodon?tab=readme-ov-file

länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

1. kolla att din "Gbit lina" inte sitter bakom cg-nat för då kan du glömma att försöka hosta något från det nätverket.

1. Inte alls. går att köra t.ex. tailscale eller cloudflare tunnel eller gå via en vps.

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken, men mitt råd är att köra väl beprövde lösningar,
Som os har du ju en hel uppsjö alternativ om du vill köra Linux, men mit tips är Ubuntu Server eller Windows Server.
För hemsidan skulle jag säga Apache, fungera till både Win och Linux.
För databaser mySQL.
Givetvis php osv.
SSH är ju sjävklart du skall ha så att du kan sköta servern på distans.
RDP om du kör ditt OS med desktop.

Har du pysslat något med servrar tidigare? Du kan hitta massor av bra guider på nätet om hur du sätter upp din server., men tänk på att verkligen konfiguera den rätt med tanke på säkerheten. Precis som Rouge of Darkness skriver, så är det bra att köra alla tjänster virtuellt, eller med Docker och sandboxa, detta för att stärka säkerheten.

När du skriver VPN antar jag att du vill använda det med sitt ursprungliga ädnamål, alltså skapa en säker tunnel till din server/nätverk , eller hur tänkte du med VPN?