Inköpare av IT-prylar

Permalänk
Medlem

Inköpare av IT-prylar

Hej!
Jag har en fundering. Jag hittade ingen forumdel som passade perfekt för ämnet, hjälp mig gärna att flytta det om det finns något ställe som passar bättre!

Jag arbetar på ett företag med ca 40 anställda, i stort sett bara tjänstemän så det går åt en del IT-prylar.
Jag gissar lite nu, men vi har säkert köpt prylar för ett par hundra tusen per år i många år. Det är laptops, små stationära, switchar, kringutrustning och även några större simuleringsdatorer. Allt för listpris på dustin.
Är det så det går till?
Min erfarenhet från förr, i andra branchser, är att man alltid hade ett avtal och rabatt hos leverantörer. Är det så det går till fortfarande eller är det kanske annorlunda för just datorprylar?

Finns det någon som har erfarenhet av att vara företagskund/avtalskund hos inet/webhallen/dustin?
Det känns onaturligt att handla för listpriser och sen tror jag att vi kunde nog dessutom tjäna på att ha lite mer styrning vad gäller inköp. Både all arbetstid det tagit för alla att välja sina prylar och sen tror jag det finns en vinst i att ha liknande utrustning överallt.

Jag funderar på att ta tag i detta och se om det går att förhandla. Men innan jag presenterar det för chefen så skulle jag vilja veta om det går att spara pengar på det sättet.

Permalänk
Medlem

Du lär nog inte spara så mycket pengar på att bli företagskund då man oftast måste komma upp i miljonbelopp per år för att komma upp i någon procentrabatt.

Jag har tidigare jobbat på företag och då har jag bara handlat från den butik som varit billigast för den produkt jag söker. Så det är en klar fördel med att inte vara bunden kund till något företag heller.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vi tar Dustin i nödfall.
Vanligtvis kör vi ALSO, DCS, EET, TechData och Ingram Micro.
Vissa har riktigt bra pris på skärmar, andra på utvalda datorer med mera.

Skrivet av burrap:

Hej!
Jag har en fundering. Jag hittade ingen forumdel som passade perfekt för ämnet, hjälp mig gärna att flytta det om det finns något ställe som passar bättre!

Jag arbetar på ett företag med ca 40 anställda, i stort sett bara tjänstemän så det går åt en del IT-prylar.
Jag gissar lite nu, men vi har säkert köpt prylar för ett par hundra tusen per år i många år. Det är laptops, små stationära, switchar, kringutrustning och även några större simuleringsdatorer. Allt för listpris på dustin.
Är det så det går till?
Min erfarenhet från förr, i andra branchser, är att man alltid hade ett avtal och rabatt hos leverantörer. Är det så det går till fortfarande eller är det kanske annorlunda för just datorprylar?

Finns det någon som har erfarenhet av att vara företagskund/avtalskund hos inet/webhallen/dustin?
Det känns onaturligt att handla för listpriser och sen tror jag att vi kunde nog dessutom tjäna på att ha lite mer styrning vad gäller inköp. Både all arbetstid det tagit för alla att välja sina prylar och sen tror jag det finns en vinst i att ha liknande utrustning överallt.

Jag funderar på att ta tag i detta och se om det går att förhandla. Men innan jag presenterar det för chefen så skulle jag vilja veta om det går att spara pengar på det sättet.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

Det vanliga är väl att företag som ni anlitar ett externt företag som har hand om IT. Detta företag har sedan hand om säg 50 gånger så stora volymer som ni och då kan förhandla. De får säkert rabatter och sedan säljer de produkterna till er för X antal mer procent än vad konsumenter köper produkterna från bl.a. Dustin.

Jag vet många rabatter som företag brukar ha inom IT. Men det känns som man får vara ett väldigt stort företag för att få emot Dustin. Skolan som jag gick på hade rabatt mindes jag.

*edit*
Orsak till varför ovanför. De anställda fakturerar ofta mer än vad en IT-konsult som grejar med persondatorer kostar. Företag vill att de anställda ska lägga minimal tid på beställning, tar en sak 1h att leta upp och beställa, så är det en faktureringsbortfall som ofta är högre än att endast låta IT-företaget ta hand om allt.

Detta leder till att beställningar utanför detta anlitade IT-bolaget ofta inte blir så stora.

Permalänk
Medlem

Finns två sätt du kan gå tillväga:

1. Ni köper bulk, skapar lager.
2. Ni går med i ett avtal med leverantör.

Permalänk
Medlem

Tillbehör och sånt köper vi oftast från Dustin, laptops direkt från Dell och Apple.
Apple är lite halvsvåra att få ett bra pris på men skiljer sig ofta runt 5000 mot listpris (M3 Max, 128GB RAM och 1TB NVME).
Dell burkar ge riktigt bra priser jämfört mot listpris.

Jag är ensam inköpare av sånt här på mitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burrap:

Hej!

Är det så det går till?

Att bli företagskund är så enkelt som att skapa ett konto som företag eller så kontaktar du deras kundtjänst så kommer ni få någon representant från butiken.

Dustin brukar börja med rabatter vid runt 100k per år, men bara att ha ett företagskonto med allt samlat gör det enklare att få en översikt av vad man har beställt.

Hur beställer ni idag, köper ni med kreditkort och kör på reseräkning eller på faktura?

Om det är det sistnämnda så har ni underlag för att förhandla om priser.

Inet har ju VIP Företag från 250k och uppåt: https://www.inet.se/kampanj/8463/inet-foretag-vipkund

Permalänk
Medlem

Jag är i liknande sits och tycker inte det finns så mycket väldigt bra alterantiv. Dustin försöker jag köpa mindre och mindre ifrån, mest av anledningen att jag tycker dom är sådär som leverantör vad gäller både pris, leveranstid, kommunikation. Jag har konton på lite andra ställen och väljer efter pris om jag kan.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag förstår att det är en prispressad marknad, men vi borde kunna göra något bättre ändå, även om vi inte är tusentals anställda🙂. Jag ska se om jag får grönt ljus på att göra något.

Just nu tar vi det sämsta från två världar. En IT-support som kan köpa in men som ofta köper fel och utan rabatt, så vi använder inte dem för inköp. Nästan alla anställda gör sin egen efterforskning innan de väljer och tar ofta hjälp av någon mer datorkunnig. Så det är ju timmar, även om man inte byter varje år, av designers med rätt hög lön som dessutom alltid har något högprioriterat projekt de stressar med.

Jag tror inte heller att alla väljer det bästa alternativet. Det är inte helt lätt att välja rätt.

När jag jobbade på ett större företag fanns det två val av laptops: bra eller smidig. Jag tror det var ett vettigt koncept, åtminstone för support. Nu släpps väl nya versioner oftare än vad vi köper in datorer, men jag tror att man kan välja ut några vettiga serier och fokusera på dem.
Ingen är nöjd efter sitt köp som det är idag ändå: Fläkten går på högvarv, låter för mycket, skärmen är dålig under vissa förhållanden, för få usb-portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burrap:

ot högprioriterat projekt de stressar med.

Jag tror inte heller att alla väljer det bästa alternativet. Det är inte helt lätt att välja rätt.

Vilken produkt du ska köpa tror jag ingen butik kan hjälpa dig med idag. Hårdvara är också i regel väldigt billigt för svenska företag så det blir sällan värt att leta upp det billigaste alternativet.