Hej!
Jag har en fundering. Jag hittade ingen forumdel som passade perfekt för ämnet, hjälp mig gärna att flytta det om det finns något ställe som passar bättre!
Jag arbetar på ett företag med ca 40 anställda, i stort sett bara tjänstemän så det går åt en del IT-prylar.
Jag gissar lite nu, men vi har säkert köpt prylar för ett par hundra tusen per år i många år. Det är laptops, små stationära, switchar, kringutrustning och även några större simuleringsdatorer. Allt för listpris på dustin.
Är det så det går till?
Min erfarenhet från förr, i andra branchser, är att man alltid hade ett avtal och rabatt hos leverantörer. Är det så det går till fortfarande eller är det kanske annorlunda för just datorprylar?
Finns det någon som har erfarenhet av att vara företagskund/avtalskund hos inet/webhallen/dustin?
Det känns onaturligt att handla för listpriser och sen tror jag att vi kunde nog dessutom tjäna på att ha lite mer styrning vad gäller inköp. Både all arbetstid det tagit för alla att välja sina prylar och sen tror jag det finns en vinst i att ha liknande utrustning överallt.
Jag funderar på att ta tag i detta och se om det går att förhandla. Men innan jag presenterar det för chefen så skulle jag vilja veta om det går att spara pengar på det sättet.