Qualcomm lovar ordentlig prestandaökning med ny mobilkrets

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm lovar ordentlig prestandaökning med ny mobilkrets

Snapdragon 8 Elite ska vara snabbare än vissa kretsar för bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fattas bara ARM-gaming.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Intressant att se vad Apple svarar med till Iphone 17

Permalänk
Keeper of Traditions

Enligt Swedroid ska det släppas mobiler med kretsen redan i år, så man kanske inte behöver vänta särskilt länge.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Is it though? Känns som det var väldigt länge sedan en ny CPU var något av större intresse på mobilmarknaden. Uppgraderar du var tredje generation idag så är nyheterna och funktionerna inte superspännande kan jag tycka. Finns så klart enskilda saker som kan vara trevliga men i regel tycker jag mobilutvecklingen lite gått i stå.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

En sådan i en Samsung med DeX? Synd att de inte stödjer Linux DeX längre. (jo jag vet att Andriod också är linux)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Is it though? Känns som det var väldigt länge sedan en ny CPU var något av större intresse på mobilmarknaden. Uppgraderar du var tredje generation idag så är nyheterna och funktionerna inte superspännande kan jag tycka. Finns så klart enskilda saker som kan vara trevliga men i regel tycker jag mobilutvecklingen lite gått i stå.

Och det kan ju kanske ha att göra med att Apple varit relativt ohotade på 1:a platsen. Konkurrensen hårdnar och kanske kan det leda till nya innovationer. Men vi får se, håller med om att det numer inte är superspännande funktioner som släpps.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Och det kan ju kanske ha att göra med att Apple varit relativt ohotade på 1:a platsen. Konkurrensen hårdnar och kanske kan det leda till nya innovationer. Men vi får se, håller med om att det numer inte är superspännande funktioner som släpps.

Jag förstår vad du menar men samtidigt ”Vem bryr sig?

Den enda anledningen jag vill ha mer prestanda än är om jag kan få en vettig skrivbords miljö direkt från lin telefon genom att koppla den till en docka.

Vi är där prestandamässigt att min iP16Pro borde prestera likt en Air M1 bara jag får en vettig miljö.

Innan dess spelar det ingen roll för min gamla S10 är ungefär lika snabb i webbläsaren bara man stänger av animationer…(och vad mer behöver man egentligen )

Edit*
En lärdom för mig som gick från en Xperia 5 III till en iP16 Pro är hur fantastiskt långsamma Ipphones är bara på grund av animationer och annat krafs som stör. Den upplevs långsam men samtidig presterar den på pappret 5-6ggr snabbare i valfri prestanda suite

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hmm, eller så är det här Qualcomm’s svar på Apple A18 pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag förstår vad du menar men samtidigt ”Vem bryr sig?

Den enda anledningen jag vill ha mer prestanda än är om jag kan få en vettig skrivbords miljö direkt från lin telefon genom att koppla den till en docka.

Vi är där prestandamässigt att min iP16Pro borde prestera likt en Air M1 bara jag får en vettig miljö.

Innan dess spelar det ingen roll för min gamla S10 är ungefär lika snabb i webbläsaren bara man stänger av animationer…(och vad mer behöver man egentligen )

Edit*
En lärdom för mig som gick från en Xperia 5 III till en iP16 Pro är hur fantastiskt långsamma Ipphones är bara på grund av animationer och annat krafs som stör. Den upplevs långsam men samtidig presterar den på pappret 5-6ggr snabbare i valfri prestanda suite

Ja, om mobilen på ett vettigt sätt kunde ersätta datorn hade det varit perfekt. Sålde min MBAir M2 för ett tag sedan och har försökt klara mig på enbart mobil och det går nästan. Trådlös uppkoppling mot tgb/mus och skärm i kombo med en vettig skrivbordsmiljö hade varit grymt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Så är det väl ofta när någon blir mer dominerande i toppen, men har det varit så spännande på Android-sidan då? Tycker det har varit snarlikt även där.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Så är det väl ofta när någon blir mer dominerande i toppen, men har det varit så spännande på Android-sidan då? Tycker det har varit snarlikt även där.

Nja, det som väl har hänt är iaf att Apples försprång gällande prestanda verkar vara upphunnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får hoppas att Samsung klämmer in denna i kommande S25+, verkar vara lite cirkus kring vilken processor som deras nästa generations telefoner kommer få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Edit*

Intressant, jag gick också över till Iphone 16 Pro (Max) nu från en 12 Pro Max och tycker inte det känns långsamt med animationerna. Däremot har MacOS ett par onödigt sega, exempelvis den som tar en i och ur helskärmsläge (inget jag använder mig av ofta, dock).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Intressant, jag gick också över till Iphone 16 Pro (Max) nu från en 12 Pro Max och tycker inte det känns långsamt med animationerna. Däremot har MacOS ett par onödigt sega, exempelvis den som tar en i och ur helskärmsläge (inget jag använder mig av ofta, dock).

Du gick ju från iPhone till iPhone, det är ju iOS som är problemet

Android är så fantastiskt mycket snappare när du stänger av animationerna (dvs - du märker faktiskt av 120hz på ett sätt som jag inte alls känner att man gör med en PRO vs vanlig (till vanliga IP16s fördel såklart)

Edit*
Och den förbannade satans autocorrecten är fortfarande, sedan 3GS, helt efterbliven på ett sätt som inte får finnas på en telefon för denna summan

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag spelar spel på min mobil så prestanda är intressant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nja, det som väl har hänt är iaf att Apples försprång gällande prestanda verkar vara upphunnet.

Vad baserar du denna åsikt på? Apple är inte ens med i jämförelsen.

Jag tycker det är mycket positivt om Apple får konkurrens så utvecklingen mellan Apples generationer blir större. Alltid känt att Apple inte släpper det bästa möjliga, bara tillräckligt mycket bättre för att göra skillnad på pappret.

De största innovationer från mobiltelefoni skedde för många många år sedan. Då var det verkligen en kamp. Nu är flaggskepsmobilerna jämförbara i prestanda och preferensen är mer en fråga om man föredrar iOS eller Android.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Vad baserar du denna åsikt på? Apple är inte ens med i jämförelsen.

Jag tycker det är mycket positivt om Apple får konkurrens så utvecklingen mellan Apples generationer blir större. Alltid känt att Apple inte släpper det bästa möjliga, bara tillräckligt mycket bättre för att göra skillnad på pappret.

De största innovationer från mobiltelefoni skedde för många många år sedan. Då var det verkligen en kamp. Nu är flaggskepsmobilerna jämförbara i prestanda och preferensen är mer en fråga om man föredrar iOS eller Android.

Det är väl ändå ganska allmänt känt att Apple haft ett försprång gällande cpu:er ett tag. Nu börjar det försprånget bli upphunnet. Nej, Apple var inte med i undersökningen men dök upp som en diskussion i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns väll bara som ett enormt slöseri, 9 av 10 mobil användare har ingen som hällst nytta av detta och skulle utan problem klara sig med en mobil som idag är 6 år gammal..

Kan dom inte prioritera sånt som gör skillnad för användare istället? Typ det Intel gör nu med deras kommande cpuer, sämre än föregående men betyderligt lägre energiåtgång!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Känns väll bara som ett enormt slöseri, 9 av 10 mobil användare har ingen som hällst nytta av detta och skulle utan problem klara sig med en mobil som idag är 6 år gammal..

Kan dom inte prioritera sånt som gör skillnad för användare istället? Typ det Intel gör nu med deras kommande cpuer, sämre än föregående men betyderligt lägre energiåtgång!

Finns ju billigare SoC:ar, både denna och Mediateks Dimensity 9400 (som även den är snabbare än Intels/AMDs laptop CPUer i ST) är ju topp-modellerna tänkta för toppmobilerna.

Att Intel fick till en 2x perf/W ökning med Lunar Lake är imponerande, men det är ju lättare om man inte starta på så hög nivå. Ska man tro Qualcomm ökade inte bara prestanda 45 %, perf/W gick också upp med ~40 %.

Just Intel insåg ju tidigt värdet av "race-to-sleep". För enheter som primärt används för interaktiva arbetslaster är väldigt hög ST-prestanda något som i praktiken rejält ökar perf/W så länge som kretsen drar väldigt lite i "idle". Vilket sedan länge är fallet för mobila SoC:ar.

Sen angående "onödig prestanda". ST-prestanda är trivial att utnyttja (till skillnad från hög MT-prestanda), ge Wirths lag något år så lär vi behöva minst detta för att köra standardfunktionerna...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du gick ju från iPhone till iPhone, det är ju iOS som är problemet

Android är så fantastiskt mycket snappare när du stänger av animationerna (dvs - du märker faktiskt av 120hz på ett sätt som jag inte alls känner att man gör med en PRO vs vanlig (till vanliga IP16s fördel såklart)

Edit*
Och den förbannade satans autocorrecten är fortfarande, sedan 3GS, helt efterbliven på ett sätt som inte får finnas på en telefon för denna summan

Det är lite så att jag aldrig använt Android. Men visst, jag har inte kört en av de nyare enheterna med senaste Android.

Hursomhelst anser jag mig vara rätt intolerant mot animationer som känns sega, och det är som sagt ingenting jag upplever med iOS. Visst, det kan vara att jag inte vet bättre. Får väl testa och se.

Sökte runt lite på YouTube för att hitta video på jämförelse med Android och animationer av men hittar bara jämförelser med animationer på och jag tycker allt ser väldigt likt ut gällande flyt och animationer mellan iOS och de olika Android-varianterna nuförtiden.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Kund kommer in jag vill ha enklaste mobil i 6,7" och minst 256GB lagring. Butikspersonalen säger vi har en iPhone 16 Max 256GB som precis uppfyller ditt krav för endast 15 000kr.
Sedan har vi Android... Där det blir så att de billiga androiderna går emot att bli tillräckligt bra för den stora skaran. När nu Qualcomm släpper deras nya cpu/gpu som är mycket snabbare så kommer troligen äldre cpu/gpu bli billigare och hamna i budget och allt mindre kan säga att budget mobiler upplevs sega. Så det finns mycket kvar att utveckla för vanliga användare.

Bland flaggskeppen så är det vikbarhet och Ai, man kanske inte gillar dessa 2st saker så mycket. Men det händer ej så mycket annat. Jo, solid state batterier som snart ska komma men som aldrig kommer.
*edit*
Det finns iPhone 15 också dom är lite billigare.. Min poäng är att de mer prisvettiga mobilerna gynnas av att "tillräckligt bra hårdvara" blir billigare och man inte tvingas köpa flaggskepp för att ha en mobil med accepterad specifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

En sådan i en Samsung med DeX? Synd att de inte stödjer Linux DeX längre. (jo jag vet att Andriod också är linux)

Ja, ända sedan Dex kom har jsg väntat på lite bättre prestanda. Jag har en Galaxy s21, dvs ingen monsterprestanda, men det funkade rimligt ok att koppla in via USB-C-hub till mus, tangentbord och 4K-skärm via hdmi när jag skulle gå igenom ett tusental bilder och filmer på mobilen för att spara/radera
Fast en 10 år gammal PC känns ändå snabbare på det mesta.

Men, lite mer prestanda och fokus så klarar såklart moderna mobiler Desktop och ganska ok spel på TV/monitor, för många kan det bli alternativ till dator och spelkonsol.

Angående Linux så är det väl inte otänkbart att någon annan tillverkare än Samsung fixar det, räcker väl för folk flest om Linux körs i en VM när man dockat till en extern skärm.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det är lite så att jag aldrig använt Android. Men visst, jag har inte kört en av de nyare enheterna med senaste Android.

Hursomhelst anser jag mig vara rätt intolerant mot animationer som känns sega, och det är som sagt ingenting jag upplever med iOS. Visst, det kan vara att jag inte vet bättre. Får väl testa och se.

Sökte runt lite på YouTube för att hitta video på jämförelse med Android och animationer av men hittar bara jämförelser med animationer på och jag tycker allt ser väldigt likt ut gällande flyt och animationer mellan iOS och de olika Android-varianterna nuförtiden.

Svårt att förklara, det är inget jag ser utan snarare något jag känner.

Lite som att man känner att man drar i övre högra hörnet för Action Center men får ner notisskärmen istället…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Försök tala om detta för dem.. Tyvärr funkar inte bankid i en sex år gammal mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Försök tala om detta för dem.. Tyvärr funkar inte bankid i en sex år gammal mobil.

Det beror väl på vad det är för mobil? Det finns väl 6 år gamla mobiler där bankid fungerar fint.

Permalänk
Medlem

Hög prestanda är väl bra och så men för en mobil så är ju energieffektiviteten minst lika viktig. Extrem prestanda är ju rätt värdelöst om man måste ha laddaren inkopplad mest hela tiden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Får hoppas att Samsung klämmer in denna i kommande S25+, verkar vara lite cirkus kring vilken processor som deras nästa generations telefoner kommer få.

Det har varit mycket fram och tillbaka där, men dom senaste ryktena är att det blir SD 8 Elite i alla S25 globalt.
Får väl se vad som händer när dom väl presenteras.

Permalänk
Medlem

Får vi se samma enkeltrådade prestanda i Snapdragon Y snart? Det vore ju på sin plats, känns det som...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Svårt att förklara, det är inget jag ser utan snarare något jag känner.

Om det är något jag missar vill jag gärna veta/känna.
Om jag har en Pixel-telefon, vad ska jag ställa in för att det ska bli så att det får iOS att kännas segt?

Skrivet av SuperSverker:

Lite som att man känner att man drar i övre högra hörnet för Action Center men får ner notisskärmen istället…

Du får förklara vad du menar här, ursäkta.
På iOS får man upp Control Center genom att svepa ned från övre högra hörnet.

Visa signatur