Lagg, Hjälp med felsöking

Permalänk

Lagg, Hjälp med felsöking

Jag har börjat få ett irriterande problem. Datorn laggar en del och det är inte bara under spelande, utan det är rent generellt. Oavsett vad jag gör.
Vet inte riktigt vart jag skall börja. Vet inte om det är hårdvara eller mjukvara.
Kör med Windows 10 pro.
Datorns spec ser ni nedan.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom "lagg" verkar kunna betyda lite vadsomhelst underlättar det om du bättre beskriver det upplevda problemet.

Visa signatur
Permalänk

Absolut.
Det som händer är att allt datorn gör laggar. Bild, Ljud, inmatning t.ex mus och tangentbord.
Det spelar ingen roll om CPU:n går i 10% eller 80%. Laggar endå.
Jag har kollat temperaturerna och dom gör aldrig över 65C.
GPU:n ligger på under 70C i load.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad visar diskaktivitet, läs/skriv i aktivitetshanteraren/resursövervakaren? Du kanske har nåt skit?
När uppdaterade du Windows/drivrutiner och när ominstallerades OS:et? Ledigt utrymme?
Fritt luftflöde?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vad visar diskaktivitet, läs/skriv i aktivitetshanteraren/resursövervakaren? Du kanske har nåt skit?
När uppdaterade du Windows/drivrutiner och när ominstallerades OS:et? Ledigt utrymme?
Fritt luftflöde?

Jag kollade inte disk aktivitet. Men jag skall göra detta. Under gårdagen (Lördagen) så kunde jag spela utan lagg. Så något skumt är det. C: disken är 960gb stor. (2x480gb SATA SSD i RAID 0). Jag har 600gb+ ledigt utrymme.
Windows 10 är "up to date" såväl alla drivrutiner och Avast antivirus.
Jag har licens på Avast Ultimate suit. Dock så installerar jag inte Avast Cleanup Premium då detta program belastar CPU:n rejält.
Installerade om datorn tidigare under veckan för att se om det löste problemet.
Jag brukar i regel veta i vilken ände jag skall börja. Men inte i detta fall.

Som sagt. Under Lördagen så funkade allt som vanligt.
Det är bra luftflöde i datorn.
2st 120mm i botten och 3st 120mm i fronten som drar in luft i chassit.
1st 140mm fläkt bak samt 1st 200mm i toppen som drar ut luft.
Chassit är ett Cooler Master Storm Trooper
https://www.webhallen.com/se/product/142244-CM-Storm-Trooper-Svart-Ej-PSU

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

testa med en annan mus, dra ut allt usb anslutet förutom tangentbordet..

vad har du för moderkort?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om hans signatur stämmer så är det ett Gigabyte 990FXA-UD3.

Kanske är nåt med raid:en? Drivrutiner, cache eller bara NAND-typen som diskarna använder

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Om hans signatur stämmer så är det ett Gigabyte 990FXA-UD3.

Kanske är nåt med raid:en? Drivrutiner, cache eller bara NAND-typen som diskarna använder

Korrekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har börjat få ett irriterande problem. Datorn laggar en del och det är inte bara under spelande, utan det är rent generellt. Oavsett vad jag gör.
Vet inte riktigt vart jag skall börja. Vet inte om det är hårdvara eller mjukvara.
Kör med Windows 10 pro.

hade lagg även i windows när ena stickan inte var i.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Prova "starta om datorn" genom "starta om datorn" eller om du stänger av den håll shift-knappen intryckt när du klickar på "stäng av datorn".
Det som händer är att det blir en riktig omstart av datorn då.
Hjälper detta, stäng av "Fast startup" och skippa allt nedan, förutom möjligen biten om Trim.

Ladda ner RAID/SATA-drivrutiner från tillverkaren sida:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-990FXA-UD3-rev-11/sup...
Se till att välja rätt versionsnummer först då det kan vara olika kontrollers installerade på olika revisioner.
Drivrutiner går ibland sönder helt slumpmässigt. Inte så vanligt men det händer.

Eventuellt kan du behöva deaktivera uppdatering av drivrutiner från Windows-update för att MS inte automatiskt skall uppdatera dessa om det skulle visa sig att MS installerat drivrutiner som fungerar sämre.
Prova även gärna att installera om Chipset-drivrutinerna.

Hur ser det ut om du öppnar "Defragmentera och Optimera"? Står det att Trim är kört nyligen?

Sedan ska vi inte utesluta dina SATA-kablar. Jag har själv sett hur ryckigt och hackigt ett system kan vara med en sekundär disk som är inkopplad med en SATA-data-kabel som inte längre är i gott nog skick.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Prova "starta om datorn" genom "starta om datorn" eller om du stänger av den håll shift-knappen intryckt när du klickar på "stäng av datorn".
Det som händer är att det blir en riktig omstart av datorn då.
Hjälper detta, stäng av "Fast startup" och skippa allt nedan, förutom möjligen biten om Trim.

Ladda ner RAID/SATA-drivrutiner från tillverkaren sida:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-990FXA-UD3-rev-11/sup...
Se till att välja rätt versionsnummer först då det kan vara olika kontrollers installerade på olika revisioner.
Drivrutiner går ibland sönder helt slumpmässigt. Inte så vanligt men det händer.

Eventuellt kan du behöva deaktivera uppdatering av drivrutiner från Windows-update för att MS inte automatiskt skall uppdatera dessa om det skulle visa sig att MS installerat drivrutiner som fungerar sämre.
Prova även gärna att installera om Chipset-drivrutinerna.

Hur ser det ut om du öppnar "Defragmentera och Optimera"? Står det att Trim är kört nyligen?

Sedan ska vi inte utesluta dina SATA-kablar. Jag har själv sett hur ryckigt och hackigt ett system kan vara med en sekundär disk som är inkopplad med en SATA-data-kabel som inte längre är i gott nog skick.

Mycket nyttig info du kommer med. Tack.
Problemet verkar vara lös för stunden. Så jag kör på nu så får jag fortsätta felsökningen i framtiden.
När det kommer till Defragmentering av SSD diskar, detta är väl INTE rekommenderat att göra på någon form av SSD diskar? Eller har jag fått detta om bakfoten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Defragmentera och Optimera defragmenterar inte SSDer utan optimerar dessa genom att köra Trim-kommandot via samma program.

Om det är som det ska vara då bör det stå något i stil med "OK (<NR> days since last retrim)"
Är det en massa dagar så är det bara välja en enhet och klicka på "Optimera?".

Om det däremot står "<NR>% fragmented" så det nog för att du kör "Raid" och då är jag osäker på hur man går tillväga.

Permalänk

Lagg även för mig

Skrivet av Hasseman84:

Kör med Windows 10 pro.

Jag har ett liknande problem. Min dator ( Windows 11 Home, XPS 17 9700) har också plötsligt börjat lagga. Hemsidorna svarar först men strax därefter inte. Står bara och "snurrar" Svt.se fungerar dock bra. Provat det mesta tycker jag. ( utan att vara expert) . Provat att slå av brandväggen. Min jobbdator fungerar utan problem. Som en sista utväg provade jag slå på VPN och då plötsligt så fungerar allt klockrent. Slår jag av VPN så så laggar det igen. Är det någon som vet vad detta kan bero på? ...och kanske kan komma med en lösning. Tack på förhand

Hasseman84, skulle vara intressant om du också kan prova med VPN.

Permalänk

Lagg löst

Svarar på mitt eget inlägg. Såg att en annan hade haft problem med ett McAfee Web Advisor-tillägg. Jag har visserligen Avast men provade att avinstallera detta och "enabla" Windows antivirus istället. Nu funkar det utan lagg.

Permalänk
Skrivet av Bengtsbox:

Jag har ett liknande problem. Min dator ( Windows 11 Home, XPS 17 9700) har också plötsligt börjat lagga. Hemsidorna svarar först men strax därefter inte. Står bara och "snurrar" Svt.se fungerar dock bra. Provat det mesta tycker jag. ( utan att vara expert) . Provat att slå av brandväggen. Min jobbdator fungerar utan problem. Som en sista utväg provade jag slå på VPN och då plötsligt så fungerar allt klockrent. Slår jag av VPN så så laggar det igen. Är det någon som vet vad detta kan bero på? ...och kanske kan komma med en lösning. Tack på förhand

Hasseman84, skulle vara intressant om du också kan prova med VPN.

Har inte provat med VPN tyvärr. Men problemet är löst verkar det som. Gjorde inget speciellt när det började att funka som vanligt igen.

Visa signatur