Vågar man starta en IBM PS/2 som stått på vinden i 10år?

Permalänk

Vågar man starta en IBM PS/2 som stått på vinden i 10år?

Hej

Har en fundering om en äldre IBM dator som stått oanvänd på vinden i ca 10år.
Dator är en IBM ps/2 model 80 tror jag, det är ett big tower med lyfthantag på ovansidan.
har för mig att specen var 386 dx25, kommer inte i hur mycket minne det satt i den men gissar på 4mb.
sista gången den blev startad var ca 10år sedan då vi även lagade (bytte) läderremmen på hårddisken.
Vill minnas att det var MCA bussar på moderkortet vilket gjorde det svårt med att hitta ljudkort mm.
har dock för mig att det var VGA (xga?) upplösning på denna. Håller nu på att leta efter en skärm som kan passa, verkar vara en äldre 9 pins kontakt.
Nu till den stora frågan, vågar man försöka starta den eller skall man försöka jaga rätt på någon som kan se över komponenter på moderkortet först?

Permalänk
Medlem

PS/2 an är ju väldigt speciell.
Kanske bäst att göra en liten koll innan du pluggar in den.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte startat den utan att först lyfta på locket och inspektera inuti. Det kan finnas rost, svullna kondningar, batterier som läckt och skadat kretskort, etc. En så gammal maskin som stått på en vind i 10 år behöver en inspektion innan man försöker starta den.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.