Permalänk
Medlem

Tips på rack?

Hallå!

Kikat länge på racklösning nu till hemma labbet, men det känns som det fort drar iväg i pris.

Är det någon som har tips på någon snygg, men ändå budgetlösning? Typ Max 2000kr, eller är det kört tro?

Har grejerna under trappen i källaren, och det går skruva i väggar, golv och tak om nödvändigt.

Det som ska in är en Dream Machine Pro, en DL380 bladserver, en Unifi 24-portar, en patch panel och en UNAS PRO i framtiden. Sedan vill man ju kanske ha 2-4U till godo.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

Håll koll på begagnatmarknaden (även på andra ställen än här på swec) är väl mitt bästa tips. Brukar kunna hitta rack billigt lite då och då på så vis.

Permalänk
Medlem

Rack max 2000kr? Antingen ha tur att hitta begagnat, alternativt bygg av träreglar. Also, se till att skaffa en 1000-1200mm djup; jag har 800mm som jag kommer uppgradera nångång för det är lite för trångt/inte alla chassin som passar bra.

Permalänk
Medlem

Begagnat och diverse auktionssidor (konkurs m.m.) är din vän. Inga problem att hitta bra objekt som passar ditt ändamål men kan ju dock vara att hitta dem inom hämtavstånd då frakt inte är att överväga utan att blåsa budget.
Det går att bygga själv men när jag räknade på för mim del det var det inte speciellt lönsamt om man även tar hänsyn till tid m.m. man får lägga, i alla fall om man har tålamod att vänta.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Har kikat på begagnat, men tyvärr verkar det mesta dyka upp i Stockholm (40 mil enkel väg) eller andra stora städer.

Tänkte om det kanske går att bygga, men kanske kostar lika mycket i slutändan.

Jag har kollat lite på StarTechs 15U, men det är 3-4k. Får fortsätta hålla utkik på begagnat eller överväga att öka budget låter det som. 😅

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Tack för tipsen. Har kikat på begagnat, men tyvärr verkar det mesta dyka upp i Stockholm (40 mil enkel väg) eller andra stora städer.

Tänkte om det kanske går att bygga, men kanske kostar lika mycket i slutändan.

Jag har kollat lite på StarTechs 15U, men det är 3-4k. Får fortsätta hålla utkik på begagnat eller överväga att öka budget låter det som. 😅

Snart är det black month så lär komma något runt ditt pris

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Som du själv är inne på, varför inte bygga ditt eget rack av träreglar och lösa rackskenor?

Såhär ser mitt rack ut i skrubben, det är 8u högt.

Jag använde 45x45-reglar vilket egentligen är alldeles onödigt kraftigt, men billigt att köpa.

Jag har använt denna typ av skenor.
https://www.thomann.de/se/adam_hall_61535b8_rack_strip_8u_blk.htm

Och denna typ av stödskena kan vara bra att ha i bakkant om du har några tyngre saker.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmateriel/patchpanel-rackmontering/stodskenor-for-rack-svart-1u-p67654

Prismässigt handlar det om kanske 300kr allt som allt för racket.

Permalänk
Medlem

Ingen som tipsar om billigaste:
https://wiki.eth0.nl/index.php/LackRack

Permalänk
Medlem

Tja,

gå till ggsp.se. Där kan du köpa bra och billiga rack. Samt du kan förhandla.

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB