Vad stöter man på för PROBLEM idag i en modern Linuxdist?

Permalänk
Medlem

Varför slutar det alltid med att Linux inte går att starta???

Installerat linux på 3 olika datorer och på samtliga blir det såhär till slut 🤬

Är som att linux tar död på sig själv till slut!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

<Uppladdad bildlänk>

Det är väl bara att du trycker enter på alternativet högst upp?

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

<Uppladdad bildlänk>

Jag har tiotals datorår av erfarenhet med Linux hemma och i datacenter och kan inte säga att jag upplevt att sådant händer ”alltid” eller ens ”då och då”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopen:

Det är väl bara att du trycker enter på alternativet högst upp?

Nej startar ändå inte tyvärr 😌 blinkar bara en markör uppe till höger och sen händer inget mer.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Nej startar ändå inte tyvärr 😌

Så vad händer efter bilden du skickade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Dem flesta kommer självklart att svara att allt fungerar.
Jag gjorde bytet själv något år sedan till Manjaro stable och har haft ett och annat bekymmer
under tiden. Oftast självklart i samband med diverse uppdateringar.
Jag är inte på något sätt expert så det har tagit mig oftast timmar att hitta
rätt lösning på nätet om jag ens hittat någon alls. (kanske 50/50 chans att hitta rätt)
Speciellt svårt är det med saker som ändrar sig utan att man gjort något själv.
Exempel finns nedan då fönster började maximeras vid öppnande.
Jag kör allt så vanilla som jag kan just för att undvika problem...

Här är några exempel:
* Datorn startar till svart skärm var och varannan gång. Löstes av sig själv någon uppdatering senare.
* Kommer till inloggningsfönstret och skriver in mitt lösen och trycker på enter. Skärm blir svart och endast
en muspekare som ser ut som ett kryss kommer fram. Löstes med att rensa .cache mapp i min users hemmamapp.
* Stannar vid laddning av grub. Krypterat system så felet kom vid en kerneluppgradering. Löstes några uppdateringar senare.
* Ljudet börjar krångla. När jag loggar in i min DE så är allt ok några sekunder sen så började ett konstant tjut komma.
Löstes med något hack till ny uppgradering kom.
* WIFI började krångla och koppla ner sig. Löstes också efter någon uppdatering av kernel eller mjukvara. Kommer ej ihåg.
Blev någon form av viloläge aktiverat som default i kerneln
* Skärmens uppdateringsfrekvens återställs ibland till 60Hz och kan ej sättas tillbaka till vad det ska vara. Endast 99Hz och 60Hz
finns som tillval. Skärm i fråga klarar upp till 275Hz.
* Diverse artefakter i Wayland ibland så man får köra på x11 istället tills uppdatering fixar. Sen dyker nya problem upp igen efter ett tag.
* Fönster började öppnas maximerade helt plötsligt. Lyckades dock googla fram hur man stänger av det efter ca 2 dagar googlande.
* Och nu senaste att jag inte kan köra nyaste kernel utan får gå tillbaka till så gammal som 5.10 då skärmen bara blinkar
i nyare kernels så fort kernel laddats efter grub. Blinkar konstant dock ej exakta intervaller. Väntar på bättre kernel...

Har sökt på mina problem under åren och man får oftast höra att det är maskinvara som felar vilket jag finner
mycket konstigt då samma maskinvara kan fungera felfritt med windows 10/11
Manjaro Forum är en intressant läsning.
Man får en bra bild av omfattningen och diversiteten av problem folk har.
Trotts detta kör jag fortfarande Manjaro för att jag helt enkelt har varit för lat för att antingen testa en ny distro
eller gå tillbaka till Windows

/S

Det sista problemet du nämner med blinkande skärm låter lite som samma problem som jag har. Min skärm klarar 160hz men om jag kör den på något som är över 144hz så börjar den blinka intermitent. Kan du prova att ställa ner uppdateringsfrekvensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopen:

Så vad händer efter bilden du skickade?

En vit markör uppe till höger. Sen inget mer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick nåt startproblem med Fedora, minns inte symptomet dock. Men jag hade aktiverat testing-repositorys och det pajade nvidia och wayland så pass att datorn inte startade. Men det räckte för mig att välja nästa rad och boota en tidigare kernel... Och ta bort testing. Ett tag senare fick jag en ny kernel, där allt funkade som det ska. Testing således.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Vad får dig att envisas med Fedora? Gillade CentOS tack vare stabilitet och kompatibilitet med RHEL. Fedora har däremot mest orsakat bekymmer för mig.

Nu kör jag helst Debian-baserat oavsett vad andra tycker. Klarar mig inte utan Synaptic Package Manager längre

Ligger tryggt kvar på Kernel 6.10.4 här.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vad får dig att envisas med Fedora? Gillade CentOS tack vare stabilitet och kompatibilitet med RHEL. Fedora har däremot mest orsakat bekymmer för mig.

Nu kör jag helst Debian-baserat oavsett vad andra tycker. Klarar mig inte utan Synaptic Package Manager längre

Ligger tryggt kvar på Kernel 6.10.4 här.

Till Fedoras försvar: det funkar generellt sett superbra på kompatibel hårdvara. För flera år sedan hade jag då och då problem med Nvidiagrafikkort. Efter att jag bytte till det röda laget har allt funkat felfritt även på min speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Även på rescue-kärnan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Det sista problemet du nämner med blinkande skärm låter lite som samma problem som jag har. Min skärm klarar 160hz men om jag kör den på något som är över 144hz så börjar den blinka intermitent. Kan du prova att ställa ner uppdateringsfrekvensen?

Ja jag har provat 60Hz och uppåt och det är likadant på alla frekvenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ja jag har provat 60Hz och uppåt och det är likadant på alla frekvenser

Attans. Värt ett försök iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Attans. Värt ett försök iaf.

Javisst. Provade senaste kerneln, funkade hyffsat men så frös det ett par minuter senare inne i DE.
Provade både Wayland och Xorg och det var liknande problem så fick gå tillbaka till Linux hp 5.10.226-1-MANJARO #1 SMP PREEMPT Thu Sep 12 11:39:03 UTC 2024 x86_64 GNU/Linux
Här fungerar det fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Och systemet startade normal innan? Om ja, vad gjorde du i samband med att problemet uppstod?
Du bör alltid göra regelbundna snaps av ditt system och ha återställningdpunkter från när systemet fungerar med tx TineShift...

Du skulle kunna testa att starta fodora från en Live USB för att sedan kolla om det kan vara så att det är problem med GRUB, kanske testa att uppdtatera GRUB eller installera om GRUB kanske ligger prolmet i GRUB , men jag kan ju såklart inte veta men kan vara värt att kolla.

Du kan även kolla om det är så problemet ligger i partition/filsystem , samma sak där, boota från ett usb med live för att kolla det.

Möjligen kan du testa starta från en äldre kernel version.

Fast om du installerat på 3 olika burkar och ingen komer längre än dit när du skall starta efter avslutad installation så gör du ju något galet vid instalationen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

<Uppladdad bildlänk>

Blev tyvärr att installera Linux Mint istället!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

<Uppladdad bildlänk>

Det har hänt mig några gånger (säg 4 gånger på 2år) att någon uppdatering har gjort så en uppstart inte upplevs som möjligt hur man än trixar, men när man nästan gett upp så går det plötsligt att boota upp igen som om inget har varit fel.
- Vet inte om det är att den behöver lång tid att fundera över något innan man får för sig att tvinga den till omstart, eller om det bara är att det krävs 10 omstarter för att den plötsligt ska hoppa vidare.

Vi kanske råkade ut för samtidigt nu för det hände mig nyligen också. Så mitt tips är att inte spontant geupp i tro om att allt gått heltfel och kräver ominstallation. - Men jag håller med om att det är obehagligt. Ibland är det bra att inte uppdatera kernel versionen så fort man kan för nästa dag kan en fix ha kommit ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Det har hänt mig några gånger (säg 4 gånger på 2år) att någon uppdatering har gjort så en uppstart inte upplevs som möjligt hur man än trixar, men när man nästan gett upp så går det plötsligt att boota upp igen som om inget har varit fel.
- Vet inte om det är att den behöver lång tid att fundera över något innan man får för sig att tvinga den till omstart, eller om det bara är att det krävs 10 omstarter för att den plötsligt ska hoppa vidare.

Vi kanske råkade ut för samtidigt nu för det hände mig nyligen också. Så mitt tips är att inte spontant geupp i tro om att allt gått heltfel och kräver ominstallation. - Men jag håller med om att det är obehagligt. Ibland är det bra att inte uppdatera kernel versionen så fort man kan för nästa dag kan en fix ha kommit ut.

Där av vikten med att regelbundet ta snaps. Själv har jag satt ett alias så att varje gång jag uppdaterar så tas det en snap på systemet innan utöver mina dagliga, så om något går fel är det bara att återställa och undvika det specifika paketet eller uppdateringen som ställer till det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Där av vikten med att regelbundet ta snaps. Själv har jag satt ett alias så att varje gång jag uppdaterar så tas det en snap på systemet innan utöver mina dagliga, så om något går fel är det bara att återställa och undvika det specifika paketet eller uppdateringen som ställer till det.

Jag hade gärna haft snaps,
fast Timeshift fungerar inte med Fedoras filsystem och när jag sökte ett bra alternativ så hittade jag inget. [Det fanns lösningar för trixa med timeshift förr men osäker om det blev 100% snap av det]

Och när man nu fastnar med en svart bild efter att ha valt vilken kernel man ska boota på så tänker jag också det blir klurigt att ladda in någon snap. Eller ska man spara snaps på ett usb-minne? Jag vet bara hur man laddar in en snap när man väl är inne i systemet och kan starta Timeshift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Jag vet bara hur man laddar in en snap när man väl är inne i systemet och kan starta Timeshift.

Just det, jag kör Endeavour och tror alltid alla andra gör det med hehe, sorry
Det går ju alltid att starta upp med ett ett USB med en live version och på så vis ta sig in och sedan återställa, jag spar alla mina snaps på separat disk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Hur tar man snaps på ex. linux mint?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Jag hade gärna haft snaps,
fast Timeshift fungerar inte med Fedoras filsystem och när jag sökte ett bra alternativ så hittade jag inget. [Det fanns lösningar för trixa med timeshift förr men osäker om det blev 100% snap av det]

Och när man nu fastnar med en svart bild efter att ha valt vilken kernel man ska boota på så tänker jag också det blir klurigt att ladda in någon snap. Eller ska man spara snaps på ett usb-minne? Jag vet bara hur man laddar in en snap när man väl är inne i systemet och kan starta Timeshift.

Tänkte även jag, måste vara kört ändå!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Tänkte även jag, måste vara kört ändå!?

Du har säkert sett LTT Linus råka radera någon fil sen startar inte systemet mer.
Själv är jag väldigt försiktig med att avinstallera något via terminalen för det sveper med sig allt möjligt knutet till programmet.
- och oj vad mycket man installerar när det är så lätt att göra det i Linux *reklam*.

Så medan andra nämner Timesshift så skulle jag vilja tillägga att det är inte fel att ha sin gamla ssd disk kvar och manuellt spara filer du är rädd om på den någon gång ibland. Så även om det skulle gå helt bananas fel och du installerar om, så har du dina värdefulla filer kvar på andra disken. Oavsett vilket OS man kör.
- Fast Timeshift är riktigt trevligt också, på andra filssytem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Hur tar man snaps på ex. linux mint?

sudo apt update
sudo apt install timeshift

Öppna Timeshift från menyn eller starta det i terminalen genom att skriva timeshift-launcher.

https://community.linuxmint.com/software/view/timeshift

added link
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Du har säkert sett LTT Linus råka radera någon fil sen startar inte systemet mer.
Själv är jag väldigt försiktig med att avinstallera något via terminalen för det sveper med sig allt möjligt knutet till programmet.
- och oj vad mycket man installerar när det är så lätt att göra det i Linux *reklam*.

Så medan andra nämner Timesshift så skulle jag vilja tillägga att det är inte fel att ha sin gamla ssd disk kvar och manuellt spara filer du är rädd om på den någon gång ibland. Så även om det skulle gå helt bananas fel och du installerar om, så har du dina värdefulla filer kvar på andra disken. Oavsett vilket OS man kör.
- Fast Timeshift är riktigt trevligt också, på andra filssytem.

Givet har du rätt i det med, ett bash script som tar regelbundna backups är inte heller fel.
Men med TimeShift kan du tx köra ett alias med en funktion som tar en snap just innan du avinstallerar något eller för den delen installerar något eller gör en update osv.

Allt går ju att göra i linux mer eller mindre men varför uppfina det som redan finns (om det nu finns till just din dist dvs).

Jag skall låta det vara osagt, men har för mig att TimeShift skall fungera med Fedora, annars kanske Snapper gör det?!

Snabbgoogling: https://www.geeksforgeeks.org/how-to-setup-timeshift-with-btr...

Citat:

During the setup of Timeshift, choose the BTRFS file system as the snapshot type. Timeshift will automatically integrate with the BTRFS snapshots for efficient backups

Hittade info ang TimeShift Fedora.
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Forskade lite i det där med TimeShift och fodora lite djupare och som fattar det måste du lixom vara medveten om att du vill använda det när du installerar Fodora för att det skall fungera:

Citat:

Timeshift expects btrfs volume to be named “@”, which could only be done during the system install, and i really do not want to reinstall my system and setup everything again.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Så även om det skulle gå helt bananas fel och du installerar om, så har du dina värdefulla filer kvar på andra disken. Oavsett vilket OS man kör.

Dock löser det inte problemet med alla instalationer, settings,tweeks du jobbat på i evigheter osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Dock löser det inte problemet med alla instalationer, settings,tweeks du jobbat på i evigheter osv.

Settings brukar väl oftast finnas i så kallade "dot-files" I home/.config så det är väl bara kopiera hela den mappen, eller tänker jag del nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Settings brukar väl oftast finnas i så kallade "dot-files" I home/.config så det är väl bara kopiera hela den mappen, eller tänker jag del nu?

Det kan ju bli problem med begörigheter, olika versioner, konfigurationsändringar i olika distros, filkorsreferenser och beroenden osv. Vissa av dessa problem kan lösas om dom uppstår, men ingen säger att allt är lätt. Men det fungerar, dock inte alltid, och när det inte gör det så är det ju jobbigt. Alltså det går om man vill brukar man ju säga, fast varför inte göra allt smidigt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När Fedora började laborera med wayland så krånglade det för mig att få en bra nyinstallation, det var enda gångerna jag behövt installera om. Varje år kommer ny version av fedora och det har gått bra att installera uppdateringarna ovanpå det gamla.

Men! Nästa vecka kan bli då när Fedora 41 släpps och då funderar jag på nyinstallation för jag tror mig ha installerat hur mycket skit som helst under åren och är nyfiken om det blir en positiv effekt med en nyinstallation.

Det som tar emot är tanken om allt bra som jag installerat för syssla med python och liknande.

Känner ni också så, så är nästa tips att det finns kommandon för terminalen, så det gör listor över alla program och små tillägg du har installerat, och kommando för att använda listorna du sparat för att installera om alla dessa igen. Det kan bli flera listor för det beror på hur du installerade det, om det var via exempelvis snap eller dnf. (ai-chat hjälpte mig med detta och jag minns inte vilka kommandona var)