Så mycket kostar en dator med PS5 Pro-prestanda

Permalänk

Barnen har redan två skärmar var så jag tror jag ska sälja deras gaming PCs och sedan behöver jag köpa en PS5 till samt två Mac Mini så får dom en perfekt och problemfri setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Så trött på detta tjafs. Mina barn har svindyra gaming PCs och en Xbox series X men snor min PS5 varje dag. Ska bli så skönt när jag får min PS5 Pro nästa vecka så slipper vi alla bråka om vem som ska spela på PS5an.

Jag har själv byggt massor med PC men med åren så har jag tröttnat och gått över till konsol bara för enkelheten. Kollar man PC förespråkare så är det inga problem med en PC bara att installera en driver så funkar det, men jag har stött på massor med problem med krascher dålig prestanda mm och varje gång jag googlar så hittar jag flera forum trådar om samma problem. Direkt X 11 eller 12, driver A eller B, inställning hit och dit i kombination med driver och Direkt x mm , tiden rinner i väg snabbt och man tröttnar

I dag började höstlovet och gnället kom direkt att en PC laggade, spenderade halva dagen med felsökning uppdatering av drivers och Windows samt alla inställningar i spelet mm men grabben var inte nöjd och snodde min PS5a igen och klagade på att han ville helst spela på PC för där hade han discord och andra program .

Säger bara PC suger, konsol tryck på en knapp på handkontrollen starta TV så funkar det, spelar ingen roll om jag kan bygga en dubbelt så snabb pc med begagnade delar för samma eller billigare pris.

Snart kommer min PRO och alla problem är lösta,

hmm, måste ha haft sjukt otur med mina konsoller, för alla har laggat, alla har blåskärmat/hängt sig å uppdateringar tar alltid 100 år. Å här på konsol-sidan så kan man inte ens felsöka själv/försöka felsöka så som man kan på pc.

bästa exemplet på hack/lagg är när jag spelade gt7 på ps4, omg vad det hackar/laggar tom pausar till känns det som, bytte till ps5 å visst är det mjukare men hackar till ändå å så kraschar det ändå och multiplayer som man måste betala för är under all kritik.

nä så lätt är det inte som vissa här vill säga, konsoler är inte som back in the days, men även då kunde det bugga ur å hacka sig men nu är det ju bara en gimpad pc så allt du påpekar ang pc stämmer ju på konsoll oxå.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

hmm, måste ha haft sjukt otur med mina konsoller, för alla har laggat, alla har blåskärmat/hängt sig å uppdateringar tar alltid 100 år. Å här på konsol-sidan så kan man inte ens felsöka själv/försöka felsöka så som man kan på pc.

bästa exemplet på hack/lagg är när jag spelade gt7 på ps4, omg vad det hackar/laggar tom pausar till känns det som, bytte till ps5 å visst är det mjukare men hackar till ändå å så kraschar det ändå och multiplayer som man måste betala för är under all kritik.

nä så lätt är det inte som vissa här vill säga, konsoler är inte som back in the days, men även då kunde det bugga ur å hacka sig men nu är det ju bara en gimpad pc så allt du påpekar ang pc stämmer ju på konsoll oxå.

Instämmer, alla mina polare sitter på ps5 när vi kör warzone och det händer alltid att de klagar på lag/frysningar, deras patchning om de inte har på den 24/7 tar typ 2h mot min (samma patch) 10min.

Absolut konsol är enklare men det är mycket svårare att få igång en krånglande konsol då felsökning knappt går att utföra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Instämmer, alla mina polare sitter på ps5 när vi kör warzone och det händer alltid att de klagar på lag/frysningar, deras patchning om de inte har på den 24/7 tar typ 2h mot min (samma patch) 10min.

Absolut konsol är enklare men det är mycket svårare att få igång en krånglande konsol då felsökning knappt går att utföra

Min upplevelse var helt tvärtom, Körde warzone 2 på Series X, och upplevelsen där var helt perfekt. Senare skede köpte jag dator, och då var det micro stutter ständigt,

även årets Black ops 6 har ju visat sig köra bättre på konsoler än vad det gör på datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Min upplevelse var helt tvärtom, Körde warzone 2 på Series X, och upplevelsen där var helt perfekt. Senare skede köpte jag dator, och då var det micro stutter ständigt,

även årets Black ops 6 har ju visat sig köra bättre på konsoler än vad det gör på datorer.

Jo cod är inte speciellt bra på någon platform men just patchning och fryslag är väldigt vanligt på ps5 iaf, av vad jag hör av polarna.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jo cod är inte speciellt bra på någon platform men just patchning och fryslag är väldigt vanligt på ps5 iaf, av vad jag hör av polarna.

för mig när jag körde(testade) wz på ps5 med mus och tbord och 120fps valet så kändes det sjukt fördröjt, kunde inte spela så. Kanske inte hela världen med en kontroll men e för gammal å seg för att börja lära mig köra fps med kontroll.

E sjukt stor skillnad i hur responsivt spelet känns mellan ps5 i 120 och en pc i 220-300fps, all respekt till de som kör på konsoll å äger upp mig som sitter på en pc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

för mig när jag körde(testade) wz på ps5 med mus och tbord och 120fps valet så kändes det sjukt fördröjt, kunde inte spela så. Kanske inte hela världen med en kontroll men e för gammal å seg för att börja lära mig köra fps med kontroll.

E sjukt stor skillnad i hur responsivt spelet känns mellan ps5 i 120 och en pc i 220-300fps, all respekt till de som kör på konsoll å äger upp mig som sitter på en pc.

Jag märker ingen som helst skillnad mellan 120 fps och 220 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du märker ju inte skillnad på 30/40/60 heller enligt ps5 tråden... Eller iaf inte bryr dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

det är inte ens som när man kör med 120fps på datorn, ibland så kunde wz ställa in sig på 120hz å då märkte man att nått inte var rätt, men när man körde med ps5 i 120läget så var det alltså sjuk inputdelay jömfört med bara köra i 120fps på pc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du märker ju inte skillnad på 30/40/60 heller enligt ps5 tråden... Eller iaf inte bryr dig

Det har jag aldrig sagt. Det där är ju fake news. Jag har sagt att det är spelbart för mig i vissa titlar. Men jag märker skillnad. Mellan 60 och 120 kan jag helt ärligt säga att jag inte märker skillnad. Skulle jag anstränga mig skulle jag inte märka skillnad. Men det är individuellt, det behöver inte vara samma för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det har jag aldrig sagt. Det där är ju fake news. Jag har sagt att det är spelbart för mig i vissa titlar. Men jag märker skillnad. Mellan 60 och 120 kan jag helt ärligt säga att jag inte märker skillnad. Skulle jag anstränga mig skulle jag inte märka skillnad. Men det är individuellt, det behöver inte vara samma för dig.

Skrivet av EdvinR:

Men det är ju inte så att högre fps inte finns på konsol. Nästan alla spel har något läge med minst 45-60 fps. Jag märker som sagt inte så stor skillnad. Eller liten skillnad. Men jag kan absolut inte uppleva någon skillnad mellan 40 och 60 fps.

Skrivet av EdvinR:

En kontroversiell hållning:

Det här med fps är delvis något som företagen saluför ny hårdvara med. Det är enkelt att peka på siffror när man ska motivera till ny hårdvara.

Det är konsensus inom gaming att det är viktigt. Men hur stor är den uppleva skillnaden? Är det sååå stor skillnad i upplevelse som det ibland gör gällande?

Blindtester är kul. Jag gjort flera blindtester med kompisar. Testa!

Spel som har 40 fps och 60 fps på PS5 är ju lätt att blindtesta. Jag kan inte avgöra vad som är vad. Har testat i flera spel.

Skrivet av EdvinR:

Jag tycker att 40 är mer likt 60 än 30 i spelen jag har testat. 30 är OK i långsamma spel för mig. Alan Wake 2 var 100% spelbart för mig i 30 fps på en oled-tv.

Min poäng är inte att det inte finns någon skillnad. Men jag misstänker att folk ibland överdriver.

Skrivet av EdvinR:

Okej...jag klarar inte några blindtest mellan 40 och 60.

Finns mer tog bara en sida där

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns mer tog bara en sida där

Inget där motsäger det jag har sagt här. Jag märker skillnad mellan 30/60. Men det är mkt svårare för mig mellan 40/60. Mellan 60/120 ingen skillnad alls.

På denna punkten får du faktiskt ge dig. Jag äger min egen upplevelse själv. Vilket inte betyder att du kan ha en annan upplevelse.

Du är oprecis i ditt inlägg. Jag sammanfattar: jag märker skillnad mellan 30 och 60. Men svårare mellan 40 och 60. Men det beror också på vilket spel det är. Jag och en kompis har blindtestag 40/60. Jag går bet varje gång i vissa spel. Det blir som gissningar. Så jag har empiriska belägg för det här.

Nu är vi väldigt off topic. Bäst att lägga ner direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Inget där motsäger det jag har sagt här. Jag märker skillnad mellan 30/60. Men det är mkt svårare för mig mellan 40/60. Mellan 60/120 ingen skillnad alls.

På denna punkten får du faktiskt ge dig. Jag äger min egen upplevelse själv. Vilket inte betyder att du kan ha en annan upplevelse.

Du är oprecis i ditt inlägg. Jag sammanfattar: jag märker skillnad mellan 30 och 60. Men svårare mellan 40 och 60. Men det beror också på vilket spel det är. Jag och en kompis har blindtestag 40/60. Jag går bet varje gång i vissa spel. Det blir som gissningar. Så jag har empiriska belägg för det här.

Nu är vi väldigt off topic. Bäst att lägga ner direkt.

Det du skriver säger precis att du knappt märker skillnad mellan 30-60 fps då frame time skillnaden är samma mellan 30->40 och 40->60.
Självklart är den objektiv och din åsikt får du stå för själv men med ditt svar så står du inte för dit svar....

Nästan alla märker skillnad om man är van vid hög fps. Allt under 60 fps är tydlig skillnad på framförallt med responstid

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det du skriver säger precis att du knappt märker skillnad mellan 30-60 fps då frame time skillnaden är samma mellan 30->40 och 40->60.
Självklart är den objektiv och din åsikt får du stå för själv men med ditt svar så står du inte för dit svar....

Nästan alla märker skillnad om man är van vid hög fps. Allt under 60 fps är tydlig skillnad på framförallt med responstid

Jag skriver att jag upplever en skillnad. Dock tycker jag att den är överdriven i några titlar. Men det är inte samma sak som att jag inte ser någon skillnad.

Ja. Jag äger fortfarande min egen upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag skriver att jag upplever en skillnad. Dock tycker jag att den är överdriven i några titlar. Men det är inte samma sak som att jag inte ser någon skillnad.

Ja. Jag äger fortfarande min egen upplevelse.

Skrivet av EdvinR:

Okej...jag klarar inte några blindtest mellan 40 och 60.

Du klarar inte ett blindtest på 40 och 60 där input lag och frame time är extremt noterbart.

30 fps 33ms 40 25ms 60 16ms per frame

Input lag vid 4k60 är runt 10-15ms och 4k120 är runt 5-6ms enligt rtings
är det interpolation påslaget får man +20-30ms vid 4k60
Vilket PSSR använder

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DST:

Ett konsolspel som laggar gör det alltid tills det kommer en uppdatering som fixar det, på PC kan det börja lagga efter en Windows, drivrutin eller annan uppdatering och det är störande när något funkade bra ena dagen och inte andra dagen. Och då måste man börja manuellt felsöka ladda ner ny drivrutiner ändra inställningar mm. Sånt orkar jag inte med längre.

Sen är det rätt skönt att konsolen uppdaterar allt i bakgrunden och på natten när man inte använder den, ofta när ungarna startar sina pc så startar långa uppdateringar.

Grymt skönt med konsol bara att starta upp och spela med två knapp tryck en på handkontrollen och andra på tv fjärren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Ett konsolspel som laggar gör det alltid tills det kommer en uppdatering som fixar det, på PC kan det börja lagga efter en Windows, drivrutin eller annan uppdatering och det är störande när något funkade bra ena dagen och inte andra dagen. Och då måste man börja manuellt felsöka ladda ner ny drivrutiner ändra inställningar mm. Sånt orkar jag inte med längre.

Och vad gör du när PS uppdatering går fel? För man kan ju inte downgrada firmware på konsol
Typ juni uppdate och Hogwarts Legacy på Playstation

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du klarar inte ett blindtest på 40 och 60 där input lag och frame time är extremt noterbart.

30 fps 33ms 40 25ms 60 16ms per frame

Input lag vid 4k60 är runt 10-15ms och 4k120 är runt 5-6ms enligt rtings
är det interpolation påslaget får man +20-30ms vid 4k60
Vilket PSSR använder

Du får nog ge dig. Jag märker inte någon stor skillnad alls. Jag har gjort flera blindtest. När det gäller frame time ligger 40 fps exakt mellan 30 och 60 fps. Det har DF visat flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du får nog ge dig. Jag märker inte någon stor skillnad alls. Jag har gjort flera blindtest. När det gäller frame time ligger 40 fps exakt mellan 30 och 60 fps. Det har DF visat flera gånger.

Vilket jag precis skrev... Sen på det får du input lag från tvns bildpolering samt interpolation med nya PSSR, input lag från controller.
Så om du har låg fps 30-60fps så kommer det kännas som du trycker och saker händer efter det du tänkt att utföra då bilderna inte uppdateras så snabbt 120 fps är 8ms fördröjning och 60fps är 16ms.

Kör man responsiva spel så är detta extra tydligt annars skulle folk inte försöka nå 400 fps i Cs. Då reaktionstid + all delay +latency kommer märkas.

Nu har du tidigare sagt att du gillar Sp så snabba beslut behövs sällan

Visa signatur

Permalänk

Och vad gör du när PS uppdatering går fel? För man kan ju inte downgrada firmware på konsol
Typ juni uppdate och Hogwarts Legacy på Playstation

Har aldrig hänt för mig, kanske någon råkat ut för det någon enstaka gång, men knappast vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Har aldrig hänt för mig, kanske någon råkat ut för det någon enstaka gång, men knappast vanligt

Det drabbade alla playstation ägare....
https://www.tomshardware.com/video-games/playstation/ps5-firm...
om än click bait title.

Samma med juli FW förstörde ju Hogwarts Legacy.
Även augusti gjorde att ps5 slim skivläsare gav disc error för många.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det drabbade alla playstation ägare....
https://www.tomshardware.com/video-games/playstation/ps5-firm...
om än click bait title.

Samma med juli FW förstörde ju Hogwarts Legacy.
Även augusti gjorde att ps5 slim skivläsare gav disc error för många.

Jag tror inte att du har haft en konsol. Det är en gradvis skillnad på problemen som uppkommer pc/konsol. Alla problem som kan komma på pc kan också komma med konsol.

Men det är inte jämförbart ändå. Konsolen är en mycket stabilare enhet, allt bara funkar vanligtvis på en nivå som en pc-gamer bara kan drömma om.

När ett spel funkar day one på pc framställs det som undantag: https://youtu.be/OjawnIC81nE?si=JUS_NU_HiI1ADUYE

Ett spel som funkar day one? Imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tror inte att du har haft en konsol. Det är en gradvis skillnad på problemen som uppkommer pc/konsol. Alla problem som kan komma på pc kan också komma med konsol.

Men det är inte jämförbart ändå. Konsolen är en mycket stabilare enhet, allt bara funkar vanligtvis på en nivå som en pc-gamer bara kan drömma om.

När ett spel funkar day one på pc framställs det som undantag: https://youtu.be/OjawnIC81nE?si=JUS_NU_HiI1ADUYE

Ett spel som funkar day one? Imponerande!

Jag har ägt ps1, ps2, ps3, ps4 men visst.....
konsol är inte så problemfritt som du försöker få det att få.
Men i alla frågor gällande något negativt eller mot din övertygelse så skall det motsägas.

Jag har aldrig sagt att pc är problemfritt men det går alltid att lösa, vilket inte går på konsol då man inte kan downgrade firmware

Visa signatur

Permalänk

Jag har ägt ps1, ps2, ps3, ps4 men visst.....
konsol är inte så problemfritt som du försöker få det att få.
Men i alla frågor gällande något negativt eller mot din övertygelse så skall det motsägas.

Jag har aldrig sagt att pc är problemfritt men det går alltid att lösa, vilket inte går på konsol då man inte kan downgrade firmware

Jag har aldrig råkat ut för sådana allvarliga buggar på mina konsoler att jag skulle behöva downgrada, skulle det dock hända så antar jag att det skulle släppas en automatisk uppdatering snabbt som blixten så att man slipper downgrade. Har inte heller någonsin hört att ett spel vore ospelbart under längre tid pga av buggar i ny firmware på en konsol.

Downgrade är en typiskt lösning på PC problem tyvärr. Och när problemen kommer ska man lista ut om det var Windows, driver, direkt x eller nåt annat som skall downdragas.

Och just därför kommer jag byta ut mina barns betydligt snabbare på pappret gaming PCs mot två PS5or och Mac Book Mini. Då får dom tillgång till allt och slipper allt PC strul och jag slipper felsöka uppdatera/nedgradera drivers mm var o varannan vecka typ. Bara att starta upp tuta o köra typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Jag har aldrig råkat ut för sådana allvarliga buggar på mina konsoler att jag skulle behöva downgrada, skulle det dock hända så antar jag att det skulle släppas en automatisk uppdatering snabbt som blixten så att man slipper downgrade. Har inte heller någonsin hört att ett spel vore ospelbart under längre tid pga av buggar i ny firmware på en konsol.

Downgrade är en typiskt lösning på PC problem tyvärr. Och när problemen kommer ska man lista ut om det var Windows, driver, direkt x eller nåt annat som skall downdragas.

Och just därför kommer jag byta ut mina barns betydligt snabbare på pappret gaming PCs mot två PS5or och Mac Book Mini. Då får dom tillgång till allt och slipper allt PC strul och jag slipper felsöka uppdatera/nedgradera drivers mm var o varannan vecka typ. Bara att starta upp tuta o köra typ.

Man kan aldrig downgrade på en konsol.
man behöver inte uppdatera drivers varje vecka eller Windows heller.... Det räcker en gång i månaden.

Du får självklart göra vad du vill men en konsol + mac kommer inte ersätta en pc med allt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig downgrade på en konsol.
man behöver inte uppdatera drivers varje vecka eller Windows heller.... Det räcker en gång i månaden.

Du får självklart göra vad du vill men en konsol + mac kommer inte ersätta en pc med allt

Mac kompletterar en PS5:a på ett utmärkt vis. pc-gamers brukar gorma om rts-spel, övriga strategispel, emulatorer och mp-spel. Då tänker jag ofta: men jag har Mac, och dessa genre är de spelen som är bäst representation på Mac. Det är feta singelplayer-spel som nästan helt saknas på Mac.

Jag känner att det är en form av kompromiss. Personligen tycker jag att Mac är bättre på allt allt förutom spel. Skulle de stå mot varandra skulle jag aldrig byta Mac mot pc. Inte en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Mac kompletterar en PS5:a på ett utmärkt vis. pc-gamers brukar gorma om rts-spel, övriga strategispel, emulatorer och mp-spel. Då tänker jag ofta: men jag har Mac, och dessa genre är de spelen som är bäst representation på Mac. Det är feta singelplayer-spel som nästan helt saknas på Mac.

Jag känner att det är en form av kompromiss. Personligen tycker jag att Mac är bättre på allt allt förutom spel. Skulle de stå mot varandra skulle jag aldrig byta Mac mot pc. Inte en chans.

Nej en mac kan inte emulera allt en pc kan. Allt är inte spelande.

Finns otroligt många program som inte fungerar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Herregud alltså. Ni köttar på här fortfarande.

Tycker inte ni som fortfarade deltar i diskussionen att det bara går runt i cirklar, och är väldigt långt från topic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Tycker inte ni som fortfarade deltar i diskussionen att det bara går runt i cirklar, och är väldigt långt från topic?

Jag håller med. Jag ångrar att jag la mig i igen. Min enda tröst är att det inte var jag som tog upp tråden igen. Men det är en ringa tröst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Nej att diskutera med Edvin är som en repat skiva, jag svarar inte igen

Skrivet av EdvinR:

Jag håller med. Jag ångrar att jag la mig i igen. Min enda tröst är att det inte var jag som tog upp tråden igen. Men det är en ringa tröst.

Du tog upp tråden, jag svarade toompa och dst medan du började citera mig 👍

Visa signatur