Tävla och vinn värstingdator!

Steam börjar varna för antifusk i Windows-kärnan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Man kan annars designa spelet så att klienten inte har information nog för vissa typer av fusk och inte litas på tillräckligt för andra typer, serversidan avgör. Tror att det delvis är svårt att göra med snabba spel men att det hade varit genomförbart för andra spel.

Ja vad är egentligen alternativet till kernel anti cheat? Jag förstår ju varför det är dåligt att tredje parts program kan läsa av vad jag gör på min dator på en så fundamental nivå men finns det något bättre?

Tyvärr är det ju nog inte som du säger att bara göra saker på serversidan för då hade ju alla gjort det redan, ingen vill ju ha fusk i sina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Ja vad är egentligen alternativet till kernel anti cheat? Jag förstår ju varför det är dåligt att tredje parts program kan läsa av vad jag gör på min dator på en så fundamental nivå men finns det något bättre?

Tyvärr är det ju nog inte som du säger att bara göra saker på serversidan för då hade ju alla gjort det redan, ingen vill ju ha fusk i sina spel.

Inget som försöker kontrollera en datorn under en fuskares kontroll kommer funka speciellt bra, men det kan ju hjälpa till att få ner massfuskandet.

Jag tror att göra mer server side hade funkat rätt bra om man krävt att folk har skapligt låg latens på sina uppkopplingar. Det är också ett annat tänk/skillset än ren spelutveckling med säkerhetstänk så det hade säkert gått att göra mer än idag även utan stora tradeoffs.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Problemet blir ju som Valve vet när man inte använder Windows som OS och vill spela på en Steamdeck till exempel.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb