Kolibri OS – operativsystemet som fortfarande ryms på en diskett

Permalänk
Melding Plague

Kolibri OS – operativsystemet som fortfarande ryms på en diskett

Skrivet helt och hållet i assembler ställer Kolibri OS väldigt sparsamma krav på datorn, och tar upp så lite som 1,44 MB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

1 474 560 bytes, precis lika många som ryms på en diskett. Nästan imponerande att de fick till det på sån marginal

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vackert. Till skillnad från övrig bloat. När tex grafikdrivrutiner ligger på flera hundra MB.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

1 474 560 bytes, precis lika många som ryms på en diskett. Nästan imponerande att de fick till det på sån marginal

Jag undrar om de till och med lade till lite utfyllnad för att nå exakt de där 1 474 560 bytesena

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Gillar skarpt initiativ som Colibri OS och MenuetOS som visar att det egentligen inte behövs så enormt mycket lagrings utrymme, ett multitaskande OS på 1,44 Mb i förhållande till W11 på nästan 30 Gb (min nuvarande W11 mapp).
För att inte tala om skillnaden i prestanda...

Det första liknande OS jag sprungit på var ett modulärt OS skrivet av ryska programmerare för runt 25-år sedan, det var helt MS.DOS kompatibelt, multitaskande, bestod av moduler och skrivet i assembler.
Mycket av dokumentationen var skriven i dålig engelska, förutom då originalet på ryska som jag förstod absolut NOLL.
Vet inte vad som sen hände med det innitiativet, då jag gick vidare med OS/2 och Windows....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag undrar om de till och med lade till lite utfyllnad för att nå exakt de där 1 474 560 bytesena

Det är inte bara så att det distribueras som en 1:1-image av en floppy, och att även "tomt" utrymme på floppyn är med i den imagen då?

---

På temat, så lekte jag lite med QNX Demodisk när det begav sig. Kanske också intressant för entusiaster av utrymmessnåla OS att bekanta sig med, även om det förstås är mycket äldre och sannolikt inte längre under aktiv utveckling.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Den komprimerade avbilden är mindre. Så det finns kanske lite plats kvar på disketten för swap eller den episka romanen man kan skriva på orbehandlaren.

Hursom så finns det ju även Linux på diskett. Men antar denna verkar ha mer skrivbordsfunktioner.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan ju vara ett exotiskt alternativ för en server kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

På temat, så lekte jag lite med QNX Demodisk när det begav sig. Kanske också intressant för entusiaster av utrymmessnåla OS att bekanta sig med, även om det förstås är mycket äldre och sannolikt inte längre under aktiv utveckling.

QNX var roligt! Registrerade mig som utvecklare och fick den vanliga QNX RTOS utgåvan hemskickad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Kan ju vara ett exotiskt alternativ för en server kanske?

Liksom Windows ME.

Men visst, det finns säkert mindre spännande sätt att krångla till det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

jump n bump är en gammal klassiker jag nästan glömt.
Lite som linux puppy har jag för mig att det hette, som laddades direkt från en cd skiva men detta operativ system var i minsta laget.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Den komprimerade avbilden är mindre. Så det finns kanske lite plats kvar på disketten för swap eller den episka romanen man kan skriva på orbehandlaren.

Hursom så finns det ju även Linux på diskett. Men antar denna verkar ha mer skrivbordsfunktioner.

De första versionerna av linux fanns också för diskett. Testade på.en 386sx med 1Mb minne och två 1.2Mb disketter med os på en diskett och usr+swap på den andra.. det funkade även om det inte gick så fort.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha något liknande Pocket 386

Fast baserat på 486 eller Pentium istället.
Helst Pentium.

Då kanske Kolibri OS hade varit lämpat för en sån dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Gillar skarpt initiativ som Colibri OS och MenuetOS som visar att det egentligen inte behövs så enormt mycket lagrings utrymme, ett multitaskande OS på 1,44 Mb i förhållande till W11 på nästan 30 Gb (min nuvarande W11 mapp).
För att inte tala om skillnaden i prestanda...

Det första liknande OS jag sprungit på var ett modulärt OS skrivet av ryska programmerare för runt 25-år sedan, det var helt MS.DOS kompatibelt, multitaskande, bestod av moduler och skrivet i assembler.
Mycket av dokumentationen var skriven i dålig engelska, förutom då originalet på ryska som jag förstod absolut NOLL.
Vet inte vad som sen hände med det innitiativet, då jag gick vidare med OS/2 och Windows....

Fanns tex. QNX, multitaskande version av nerbantad Unix-klon, i gamla tider som rymdes på en diskett. GEOS var ett annat kompakt system med multitasking på 80-talet skrivet i assembler. Även AmigaOS hade multitasking i diskettform.

Multitasking i sig behöver inte ta så himla stor plats. Även Microsoft hade versioner av MS-DOS med multitasking. Fanns små fickburna plamtops från Psion på början av 90-talet som hade multitasking (Epoc-16) på 8086-CPU. Är inte så avancerat eller utrymmeskrävande som vissa tycks tro.

Moderna OS har lite högre krav än på den tiden. Inte minst gällande säkerhet och kryptering, men även en massa olika systemtjänster man tar för givet.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

https://youtu.be/EhKROl_rFGk?t=112

Helst Pentium.

Köp en beg. Toshiba Libretto med Pentium på Tradera eller liknande.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk

Det är för mycket bloatware idag. En orsak är såklart att det man kör är större och detta större ofta bygger på mängder med generella delar. Jag vet mycket mjukvara idag som fortfarande känns segt i interfacet. Alltså när man klickar på Arkiv i menyn så tar det lite tid innan man får se alternativen. Så ska det ej vara år 2000, absolut ej år 2024...

Samtidigt skulle man koda allt i assembler, varenda del vara superoptimerad. Så kanske hela jordens befolkning skulle behöva arbeta med just detta program.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske skulle vara nåt att leka med på nästa lan

Den här gången körde vi 99-tema så P3 coppermine och AMD Athlon slot A satt det i de flesta datorerna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fanns tex. QNX, multitaskande version av nerbantad Unix-klon, i gamla tider som rymdes på en diskett. GEOS var ett annat kompakt system med multitasking på 80-talet skrivet i assembler. Även AmigaOS hade multitasking i diskettform.

Multitasking i sig behöver inte ta så himla stor plats. Även Microsoft hade versioner av MS-DOS med multitasking. Fanns små fickburna plamtops från Psion på början av 90-talet som hade multitasking (Epoc-16) på 8086-CPU. Är inte så avancerat eller utrymmeskrävande som vissa tycks tro.

Moderna OS har lite högre krav än på den tiden. Inte minst gällande säkerhet och kryptering, men även en massa olika systemtjänster man tar för givet.

Givetvis!

Systemtjänster finns även i Colibri OS och MenuetOS, säkerhet och kryptering motiverar knappast att OS idag tar 2000 gånger större plats.
Antar att mycket enbart är ögongodis och kanske lite av en fortsatt tradition av QDOS

Skrivet av GuessWho:

https://youtu.be/EhKROl_rFGk?t=112

Helst Pentium.

Både Colibri OS och MenuetOS kräver minst en CPU med Pentium (586 ISA), så 486 och äldre är uteslutet.

Skrivet av martinot:

Ett bra förslag!

Ångrar nästan att jag lämnade min gamla Olivetti till återvinning

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är för mycket bloatware idag.

Hörde exakt samma typ av kommentarer redan på 80-talet och 90-talet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Givetvis!

Systemtjänster finns även i Colibri OS och MenuetOS, säkerhet och kryptering motiverar knappast att OS idag tar 2000 gånger större plats.
Antar att mycket enbart är ögongodis och kanske lite av en fortsatt tradition av QDOS

Du har inget riktigt minnesskydd eller säkerhet i dessa OS.

Så det är mer än ögongodis som fattas för att dessa skall fungera som funktionella praktiska operativsystem för dagens krav.

Snarare är det just ögongodis som man fokuserat på som du är inne själv på. Och inget illa med det; tycker det är grymt kul och underbart projekt. Imponerande vad de lyckats åstadkomma med så lite plats! 👍

Men... det är mer kuriosa och mer av ett avancerat demo, än avsett att vara någon praktisk ersättare till dagens moderna system så som Android, Windows, Linux eller MacOS.

Skrivet av Bengt-Arne:

Ett bra förslag!

Ja, man ångrar sig ibland vad man slänger och skickar av.

Men det dyker med jämna mellanrum upp Libretto på Tradera och liknande sajter. Har själv köpt en där (CT 70), och grymt kul att leka med. Kan rekommendera en!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av martinot:

Hörde exakt samma typ av kommentarer redan på 80-talet och 90-talet.

Absolut. 90 talet pc vs Amiga. Där Amiga folket sa att det ej behövdes kraftigare dator om det var väl optimerat.

Nå min åsikt idag när typ varenda dator har ssd är att det i princip endast är program riktiga åt företag som är sega. Någon kan säga spel är också sega, jag har inte sett så mycket spel den senaste tiden. Men jag betvivlar att många spel idag är sega som sirap i menyerna. Utan det folk pratar om segt är att fpsen går ner emot 150fps eller liknande.

Jag vet inte hur sant mitt påstående är. Men riktigt stora applikationer kodade i Java har jag känt på flera som är sega i menyerna, det kan såklart bara vara en slump. Och jag minns när jag i högskolan både kodade java och lite c++ win32 Api, där det sista var en aningen raskare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Absolut. 90 talet pc vs Amiga. Där Amiga folket sa att det ej behövdes kraftigare dator om det var väl optimerat.

Najee. Var inte något sådan jag tänkte på som "krig" mellan PC och Amiga. Snarare skulle det vara tvärt om att DOS-folk hade tyckt att Amiga var alldeles för stort och bloated.

Men har hört den typen av kommentarer i alla möjliga dator och tekniksammanhang. Folk som i början av80-talet som tyckte 16 KRAM var onödigt mycket och bloated då man på 70-talet minsann klarade sig på 512 bytes, osv.

Du/man kanske tror att dessa bloatbeklaganden är ny. Men att klaga på modern teknik är inget nytt; det har funnits i stort sett samma "sura" kommentarer och gubbgnäll genom årtionden tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vet inte vad för Olivetti du hade, men ligger en stationär Pentium ute till försäljning på Tradera just nu som går ut om ca en timme:
https://www.tradera.com/item/340854/649903564/1997-oliveti-mo...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den enda anledningen till att X3D CPUs är så bra är för att alla spel kör otroligt dåligt optimerad kod nuförtiden, vill inte ens föreställa mig hur ineffektiva diverse specialprogram för företag är nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Kräver Pentium? Synd, jag har en 386 och en 486 jag skulle kunna tänka mig att prova på annars...

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vadå ålderdomliga datorer, 586or känns ju modernt hightech

Jisses, jag tycker jag kör med ett minimalt OS med AntiX Linux men detta är ju bara förnedrans hardcore.

Finns det någon som har en gammal dator och prövat det?

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Najee. Var inte något sådan jag tänkte på som "krig" mellan PC och Amiga. Snarare skulle det vara tvärt om att DOS-folk hade tyckt att Amiga var alldeles för stort och bloated.

Krig och krig, men lokala skärmytslingar i alla fall? Som när jag gick ettan på gymnasiet, där kunde känslorna svalla till och från. Det var lite för sent egentligen, PC hade redan vunnit, det var bara att Amigan inte var riktigt död än (jag hade Amiga).

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet inte vad för Olivetti du hade, men ligger en stationär Pentium ute till försäljning på Tradera just nu som går ut om ca en timme:
https://www.tradera.com/item/340854/649903564/1997-oliveti-mo...

Man tackar!

Olivettin som jag hade var (om jag inte mins helt fel) en Olivetti Echos P75, hade även en äldre Toshiba med monokrom display (röd-orange).
Lyckades förväxla dom i minnet och fick nästan kaffet i fel strupe

Tradera 20'000 kr
eBay £1,600

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Krig och krig, men lokala skärmytslingar i alla fall? Som när jag gick ettan på gymnasiet, där kunde känslorna svalla till och från. Det var lite för sent egentligen, PC hade redan vunnit, det var bara att Amigan inte var riktigt död än (jag hade Amiga).

Ha, ha, det var ju kul.

Nej. Har själv aldrig upplevt något sådant IRL.

Visa signatur