Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det kan jag visst.

Alla sorts teknologi har en begränsad utvecklingspotential och slår eventuellt i väggar där teknologin inte kan utvecklas längre. E-bränslen är fortfarande en väldigt ny teknologi som konstant gör stora framsteg, det gör för närvarande inte utvecklingen av litium-teknologi.

E-bränslen är ingen ny teknologi, det är ungefär lika gammalt som bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

E-bränslen är ingen ny teknologi, det är ungefär lika gammalt som bilen.

Om det är vad du tror, så talar vi uppenbarligen inte om samma sak.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Om det är vad du tror, så talar vi uppenbarligen inte om samma sak.

Du kanske ska säga vad du talar om då. Syntetisk diesel, metanol, metan, ammoniak,... har vi kunnat syntetisera länge.

Permalänk
Medlem

Lite moment 22 kring övergången till elfordon. Den biten som ofta missas är att det svenska elnätet inte på långa vägar är dimensionerat för el-trafik i den mängd som utopiat gärna vill återspegla, något som jag själv inte tänkt så mycket på förrän jag hörde ett gäng polestar-gubbar diskutera det på bussen för x-antal år sen.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kanske ska säga vad du talar om då. Syntetisk diesel, metanol, metan, ammoniak,... har vi kunnat syntetisera länge.

Elektrobränslen specifikt syntetisk bensin. Och nej de har vi inte syntetiserat särskilt länge.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Elektrobränslen specifikt syntetisk bensin. Och nej de har vi inte syntetiserat särskilt länge.

Det är absolut inget nytt. Fischer-Tropsch uppfanns för ungefär 100 år sedan, det enda som har förändrats är att vi försöker använda el som energikälla nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är absolut inget nytt. Fischer-Tropsch uppfanns för ungefär 100 år sedan, det enda som har förändrats är att vi försöker använda el som energikälla nu.

Fischer-Tropsch producerar visserligen syntetiska bränslen, men från kolmonoxid och främst från en fossila källor (naturgas). De nya teknologierna handlar om att syntetisera klimatneutrala bränslen från atmosfärisk Koldioxid.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fischer-Tropsch producerar visserligen syntetiska bränslen, men från kolmonoxid och främst från en fossila källor (naturgas). De nya teknologierna handlar om att syntetisera klimatneutrala bränslen från atmosfärisk Koldioxid.

Det är skönt att vi har kommit fram till det nu, e-bränslen är inget nytt
"De nya teknologierna" kommer använda någon Fischer-Tropschvariant ändå.
Att klyva koldioxid är inte heller något nytt, det är bara energikrävande eftersom det är en stabil molekyl (kolmonoxid är värre dock). Sen går det åt energi att fånga in det också. Vill du lösa det behöver du en billig, koldioxidsnål elkälla. Det blir dock inte billigare än att använda elen direkt i en... Elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Lite moment 22 kring övergången till elfordon. Den biten som ofta missas är att det svenska elnätet inte på långa vägar är dimensionerat för el-trafik i den mängd som utopiat gärna vill återspegla, något som jag själv inte tänkt så mycket på förrän jag hörde ett gäng polestar-gubbar diskutera det på bussen för x-antal år sen.

nja, gammal men aktuell.. https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-e...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pine-orange:

Syntetiska bränslen är alldeles för dyra. Sedan är det ett stort slöseri att först göra om energi till syntetiska bränslen för att sedan bara utvinna ca. 60% i motorn. Du kan skippa omvandlingen i en elbil. Det kommer finnas en marknad för syntetiska bränslen, men vanliga bilar är inte den marknaden.

Gamla bilar ersätts ju kontinuerligt av nyare bilar. I Sverige 2023 var 60% helt eller delvis eldrivna, 20% helt eldrivna resten laddhybrider.

Skrivet av Vzano:

Vanliga förbränningsmotorer är sämre än så, man brukar snacka om 30% effektivitet. De mest effektiva motorerna finns i F1 bilar och de ligger på runt 50%. Jag tror att syntetiska bränslen kommer finnas kvar för viktkänsliga transporter som flygplan men finns även lite snack om att skippa batterier helt och hållet och köra med syntetiska bränslen i F1 (https://www.racefans.net/2024/06/07/f1-could-find-batteries-a...).

Senaste diesel volvo-motorn ligger väl på 48% verkningsgrad. Hade varit några procent högre om de inte hade placerat Volvomärket där det sitter på dragarna, nu måste det sitta en större fläkt för kyla som drar lite verkningsgrad.

Syntetiska bränslen är ju trevliga i det anseendet att det går att omvandla intermittenta energikällor till något som går att lagra. Perfekt när det finns överskottsenergi.

Tycker hela debatten E-bränslen vs El vs vätgas vs svänghjul vs gummiband vs knutnanävar i fickan etc är rätt funtad. Det kommer finnas plats för alla former långsiktigt också, bara i annan form än vad vi har idag.

Tror det största bekymret med nya bilar som vi ersätter gamla med är att de är omöjliga att underhålla, reparera och ska ha någon form av server att prata med för att man ska kunna byta bromsbelägg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Senaste diesel volvo-motorn ligger väl på 48% verkningsgrad. Hade varit några procent högre om de inte hade placerat Volvomärket där det sitter på dragarna, nu måste det sitta en större fläkt för kyla som drar lite verkningsgrad.

Syntetiska bränslen är ju trevliga i det anseendet att det går att omvandla intermittenta energikällor till något som går att lagra. Perfekt när det finns överskottsenergi.

Tycker hela debatten E-bränslen vs El vs vätgas vs svänghjul vs gummiband vs knutnanävar i fickan etc är rätt funtad. Det kommer finnas plats för alla former långsiktigt också, bara i annan form än vad vi har idag.

Tror det största bekymret med nya bilar som vi ersätter gamla med är att de är omöjliga att underhålla, reparera och ska ha någon form av server att prata med för att man ska kunna byta bromsbelägg.

Kan inget annat än faktiskt instämma på samtliga punkter.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dunde:

ICE är gårdagens teknik som ska bort.

När Tesla lanserade Model S var jag väldigt övertygad att elbilar skulle bli så brutalt mycket bättre än vad vi hade.

Med åren har den övertygelsen fått sig en rätt rejäl törn, för det har dykt upp en hel del problem man inte riktigt tänkte på...

Dagens elbilar är fullproppade med "forever chemicals" (elektrolyten till batteriet), en klass av kemikalier vi glatt använt under nästan 100 år men som det på senare tid gått upp för oss hur katastrofala de är för miljön.

Det är ju på många sätt betydligt "lättare" att köra elbil jämför med ICE. Ändå ser vi ni att elbilar är inblandade i 50 % mer olyckor än genomsnittsbilen. Man håller på att utreda orsak, mycket pekar på att det är kombination av hög vikt, generellt sett fler hästkrafter även i "familjebilar" samt "instant torque".

Ovan blir ju ännu otrevligare i kombination med att en kollision mellan två fordon där det ena väger ~250 kg mer än det andra ökar risken för dödsfall/allvarlig skada i det lättare fordonet med >50 %. Inte alls ovanligt att en elbil väger >250 kg mer än en motsvarande med bensinmotor, vår elbil (XC40 LR) väger 700 kg mer än vår gamla ICE (Subaru kombi)...

Det går åt, lite beroende på metal (stål exkluderat), 2-6 gånger mer mineraler/metaller att tillverka en elbil jämfört med en storleksmässig jämförbar ICE bil. Inte jättebra om man vill ersätta dagens personbilsflotta på ca 1,5 miljarder fordon.

I städer sker det idag 200 % fler olyckor mellan bil och oskyddad trafikant med elbilar än med bilar i genomsnitt (denna borde i.o.f.s. vara rätt lätt att fixa, men då blir det inte lika tyst och skönt...).

Och vi har vunnit lägre CO2-utsläpp. Vilket givet att det är lite kris här kanske väger upp allt ovan, men kanske borde man fundera om det finns andra alternativ. Vissa trodde etanolbilar vara en bra idé, vilket det var ur ett rent CO2 perspektiv men även där dök det upp rätt många negativa saker man inte riktigt räknat med...

Så om i alla fall motorsport blir poänglöst med elbil (vilket jag personligen tror, men kan självklart ha helt fel här) kanske man ändå ska se det som något positivt?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Kan inget annat än instämma på samtliga punkter.

Skrivet av Alexraptor:

Precis. Själv tror jag detta är framtiden då eldrift, så som det ser ut nu, kantas med för många problem.

För att inte tala om klimatavtrycket som skulle resultera från att ersätta ett par miljarder motorfordon på planeten. Det är helt enkelt inte realistiskt.

Märkligt. Han säger ju tvärtemot det du skrev?

Permalänk
Skrivet av MyRus:

Vem vill se en top"fuel" på el...

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att titta på det. Många av de mekaniska problemen kvarstår även om bensinmotorerna försvinner.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Rally och eventuellt rally-cross kanske kan ta sig till el. Men man tappar ändå momentet "man+maskin" och det blir istället "man+dator"...

Är det en nödvändig konsekvens? Jag ser potentiella vägar runt med hjälp av regelverk. Det är ju inte konstigare än att kräva att tävlingsbilar i en viss kategori saknar antispinn eller spoilers eller har en viss typ av däck.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att titta på det. Många av de mekaniska problemen kvarstår även om bensinmotorerna försvinner.

Måste då bara fråga: har du tittat på top-fuel live?

Hur kan inte 150 dB som känns i hela kroppen inte vara en högst kritisk del av upplevelsen?
Samt när mörket börjar falla synen av avgaser som lämnar med nästan 1000°C temperatur och är en mekanisk viktig komponent i att trycka fast bilen hårdare mot underlaget för bättre fäste.

Själva racet är, i.m.n.s.h.o, ju relativt poänglöst då det tar <4s och bilarna kör >500 km/s på slutet, så lite svårt att uppfatta nyanser mer än "fan vilken häftig ingenjörskonst, att skiten håller ihop är imponerande!"

Kanske är gammal, men för mig skulle det kännas helt ointressant att se en elbil köra 400 meter även om det tog 2s och slutade på 1000 km/h. Känslan när allt skakar från ljudtrycket är det som gör det så otroligt mäktigt att uppleva.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är det en nödvändig konsekvens? Jag ser potentiella vägar runt med hjälp av regelverk. Det är ju inte konstigare än att kräva att tävlingsbilar i en viss kategori saknar antispinn eller spoilers eller har en viss typ av däck.

Sure. Dodge har även ett patent på något som ger känslan av manuella växlar med elbil. De ska använda detta i deras kommande "muskel-elbil" (ser inte hur det projektet kan blir annat en ett praktfiasko, vem är köparen???).

Men ser ändå inte elbilar vara relevant för vissa saker, som t.ex. F1 (som fått kritik att bilarna numera inte "låter tillräckligt mycket"), Nascar och främst drag-racing.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vad tror ni annars om hall effekt motor? Magnetiska kolvar som kräver enbart start effekt innan "pendelum effekten" kommer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

TFSI <3

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Måste då bara fråga: har du tittat på top-fuel live?

Hur kan inte 150 dB som känns i hela kroppen inte vara en högst kritisk del av upplevelsen?
Samt när mörket börjar falla synen av avgaser som lämnar med nästan 1000°C temperatur och är en mekanisk viktig komponent i att trycka fast bilen hårdare mot underlaget för bättre fäste.

Själva racet är, i.m.n.s.h.o, ju relativt poänglöst då det tar <4s och bilarna kör >500 km/s på slutet, så lite svårt att uppfatta nyanser mer än "fan vilken häftig ingenjörskonst, att skiten håller ihop är imponerande!"

Kanske är gammal, men för mig skulle det kännas helt ointressant att se en elbil köra 400 meter även om det tog 2s och slutade på 1000 km/h. Känslan när allt skakar från ljudtrycket är det som gör det så otroligt mäktigt att uppleva.

Sure. Dodge har även ett patent på något som ger känslan av manuella växlar med elbil. De ska använda detta i deras kommande "muskel-elbil" (ser inte hur det projektet kan blir annat en ett praktfiasko, vem är köparen???).

Men ser ändå inte elbilar vara relevant för vissa saker, som t.ex. F1 (som fått kritik att bilarna numera inte "låter tillräckligt mycket"), Nascar och främst drag-racing.

Det är iofs bra poänger: jag har aldrig varit mycket till åskådarmaterial. Jag förstår föraren, jag förstår mekanikerteamet och jag förstår resultattavlan. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kanske är gammal, men för mig skulle det kännas helt ointressant att se en elbil köra 400 meter även om det tog 2s och slutade på 1000 km/h. Känslan när allt skakar från ljudtrycket är det som gör det så otroligt mäktigt att uppleva.

1000 fot/304m i de snabbaste klasserna numera!

Skrivet av Swedishchef_90:

Vad tror ni annars om hall effekt motor? Magnetiska kolvar som kräver enbart start effekt innan "pendelum effekten" kommer

Låter som ett onödigt komplicerat sätt att göra en elmotor för att lösa ett problem som i princip inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är iofs bra poänger: jag har aldrig varit mycket till åskådarmaterial. Jag förstår föraren, jag förstår mekanikerteamet och jag förstår resultattavlan. 🙂

Det finns vissa saker man måste uppleva i sitt liv.
Top-fuel är en av dom.
Imponerande räcker inte för att beskriva det

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Svensktiger:

1000 fot/304m i de snabbaste klasserna numera!

Sant, och orsaken är att farterna börjar bli så höga att det blev allt för farligt.

Så blir kanske 200m och <1s då om man riktigt pushar el-tekniken. Det blir säkert skitkul att se...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

1000 fot/304m i de snabbaste klasserna numera!

Låter som ett onödigt komplicerat sätt att göra en elmotor för att lösa ett problem som i princip inte finns.

Hall effekt motor skall ha räckvidd "oändlig" så jag vet inte om onödigt?

https://www.ecoticias.com/en/japan-magnetic-levitation-cars-e...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Som det ser ut i dagsläget har jag faktiskt ingen större lust att investera i en elbil då den jag har idag är ren sparbössa.

Gör 1 service om året, brukar snitta mellan 2000-5000kr beroende på storleken på den (kör mellan 2500-3000 mil om året)

Bilen drar mellan 0.4-0.5 och sist jag tankade kostade bensinen 16.49kr

Skatt ligger på 514kr om året.

Däckslitage? bilen har nu rullat 10k mil och har fortfarande cirka 4-5mm kvar på både sommar & vinterdäck.

Lägger cirka 1500 om året på däckhotell och däckbyte.

Tvättar den i självtvätt varannan vecka + dammsugning, kostar mig 150kr

Försäkring? cirka 5000kr om året helförsäkrad, utnyttjat den en gång för viltolycka samt en gång för glasbyte, kostade 1500kr i självrisk för att byta framruta och vilt var gratis, hade hyrbil under 1 månad för en kostnad av 400kr i veckan med fria mil.

Värdeminskning? den har ökat i värde tack vare inflationen och att det är mekanisk enkelbil sparbössa till bil och jag köpte den för 145k 2022 med 4k mil på mätaren och idag kostar motsvarande modeller runt 180k med runt 10k på mätaren.

Är bilen bekväm? helt underbar och köra och bekväma säten ochhar alla härliga moderna funktioner som android auto/apple carplay, rattvärme och sånt trevligt jag värdesätter.

Har jag bytt några delar på bilen? nepp allt är original, bytt bromsklossar fram bara.

Som det ser ut idag skulle jag aldrig våga äga några av de elbilar som tillverkas idag utanför garantin, den bilen jag kör idag förlorade sin nybilsgaranti 2021 och är inte det minsta orolig, en begagnad motor till min börjar på runt 6 tusen kronor och min bil har inga kända fel och motorn har funnits på marknaden sen 2012.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Som det ser ut i dagsläget har jag faktiskt ingen större lust att investera i en elbil då den jag har idag är ren sparbössa.

Gör 1 service om året, brukar snitta mellan 2000-5000kr beroende på storleken på den (kör mellan 2500-3000 mil om året)

Bilen drar mellan 0.4-0.5 och sist jag tankade kostade bensinen 16.49kr

Skatt ligger på 514kr om året.

Däckslitage? bilen har nu rullat 10k mil och har fortfarande cirka 4-5mm kvar på både sommar & vinterdäck.

Lägger cirka 1500 om året på däckhotell och däckbyte.

Tvättar den i självtvätt varannan vecka + dammsugning, kostar mig 150kr

Försäkring? cirka 5000kr om året helförsäkrad, utnyttjat den en gång för viltolycka samt en gång för glasbyte, kostade 1500kr i självrisk för att byta framruta och vilt var gratis, hade hyrbil under 1 månad för en kostnad av 400kr i veckan med fria mil.

Värdeminskning? den har ökat i värde tack vare inflationen och att det är mekanisk enkelbil sparbössa till bil och jag köpte den för 145k 2022 med 4k mil på mätaren och idag kostar motsvarande modeller runt 180k med runt 10k på mätaren.

Är bilen bekväm? helt underbar och köra och bekväma säten ochhar alla härliga moderna funktioner som android auto/apple carplay, rattvärme och sånt trevligt jag värdesätter.

Har jag bytt några delar på bilen? nepp allt är original, bytt bromsklossar fram bara.

Som det ser ut idag skulle jag aldrig våga äga några av de elbilar som tillverkas idag utanför garantin, den bilen jag kör idag förlorade sin nybilsgaranti 2021 och är inte det minsta orolig, en begagnad motor till min börjar på runt 6 tusen kronor och min bil har inga kända fel och motorn har funnits på marknaden sen 2012.

Det är ju sällan pöbeln har något att säga till om, vill politiken att något sker så görs två saker
extra skatter/kostnader
bonus för byte

Jag tror att runt 2030 så blir det omöjligt att åka in i många storstäder med ice

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är ju sällan pöbeln har något att säga till om, vill politiken att något sker så görs två saker
extra skatter/kostnader
bonus för byte

Jag tror att runt 2030 så blir det omöjligt att åka in i många storstäder med ice

Gott, tar jag tåget dit så slipper jag den stressiga storstadstrafiken

Har redan anpassat mig lite för att besöka Oslo iallafall, kör odubbat nokian och bensin Euro 6 klassning.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.