Nu är det dags för SweClockers nya mobildesign!

Permalänk
Datavetare

Känns lite smalt på desktop... Fast har i.o.f.s. lite udda upplösning (5120x2160) och har normalt webbläsaren på halva bredden

Klicka för mer information
Visa mer

På MacOS är fonten "annorlunda", men skarp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Enviro:

Knapparna, alltså kommentera och gilla, är placerade till vänster för att få en rakare linje, vilket var något som påpekades när vi samlade in feedback tidigare.

De kommentarerna om rakare linjer rörde ju de hemska halvbilderna som låg till vänster i utkastet sist. Nog ingen som tyckte att knapparna även ska in i informationsflödet.

Här har du exempel på kommentarer relaterat till knapparna som jag hittar i förra tråden.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Usch, texten är nu ännu mindre och knapparna stora som bergatroll.
Texten är dessutom vänsterställt istället för centrerad, så att zooma hjälper ju föga. Jag vill inte behöva sitta med näsan mot skärmen, det är inte bra för mina ögon.
Knapparna växer ju också med zoom till abnorma storlekar, fick ändra från 140% till 190% nu

Och en hatad gå till toppen list i botten, nu ska man alltså ha både en list att jaga i toppen som försvinner när man behöver den och kommer fram när man inte behöver den och en i botten.

Om det måste mobilanpassas, gör det med mobilsidan, inte desktop sidan, jag kommer dock aldrig använda mobilsidan, inte ens de få gånger jag måste använda SweC via mobilen.

Föredrar folk på riktigt att skriva på mobilen istället för på ett tangentbord, eller fick man aldrig lära sig skriva på ett tangentbord i skolan?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Usch, texten är nu ännu mindre och knapparna stora som bergatroll.
Texten är dessutom vänsterställt istället för centrerad, så att zooma hjälper ju föga. Jag vill inte behöva sitta med näsan mot skärmen, det är inte bra för mina ögon.
Knapparna växer ju också med zoom till abnorma storlekar, fick ändra från 140% till 190% nu

Och en hatad gå till toppen list i botten, nu ska man alltså ha både en list att jaga i toppen som försvinner när man behöver den och kommer fram när man inte behöver den och en i botten.

Om det måste mobilanpassas, gör det med mobilsidan, inte desktop sidan, jag kommer dock aldrig använda mobilsidan, inte ens de få gånger jag måste använda SweC via mobilen.

Föredrar folk på riktigt att skriva på mobilen istället för på ett tangentbord, eller fick man aldrig lära sig skriva på ett tangentbord i skolan?

När du blir förälder så märker man hur smidigt det är med mobila enheter.

Använder i princip aldrig desktop. På jobbet är swec blockerat och jag startar ju inte min stationära enbart för swec. Kanske om jag ska starta en tråd med ett längre inlägg men annars inte.

Tillbaka till ämnet. Tycker knapparna är lite för stora och har för mycket luft. Princip alla telefoner har ju högupplösta skärmar idag så vet inte varför de ändrades. Kanske man kan göra ett handikapp mode?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det här ser bedrövligt ut på dator. (använder firefox, 4k monitor, svart tema)
Teckensnittet är svårläst, det verkar ta mer plats på skärmen men det känns ändå som texten blivit mindre och den har fått en suddighet som inte fanns där förut. Mycket svårläst för mig som redan har nedsatt syn.

De orange flaggorna "nytt i forumet" på högerkanten ser ut som de blivit dubbelt så stora, blaffiga, störande.

På förstasidan ser "kommentera" under varje segment störigt ut, för starkt framträdande, och vad tummarna har på förstasidan att göra är mig oklart, behöver de alls vara där?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser överlag bra ut men jag har två synpunkter

• Kommentera knappen på artiklarna på första sidan bör sitta på höger sida. Generellt mer logiskt att knappen är på höger sida samt att det ger lite mer tomt utrymme mellan varje artikel. Nu ser det trångt ut.

• Snabblänkarna på höger sida som Nytt i forumet, Senaste annonserna, osv, dessa bör vara längre på Desktop versionen. 5 ord är inte tillräckligt, det finns gott om utrymme att bredda dessa litegrann.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ändringarna har skett globalt. Är det något specifikt du syftar på?

Artikeln handlar ju främst om att mobilversionen har förändrats. Kommentarsfältet regarerar dock inte så mycket på det utan mer att även desktop har förändrats i samma riktning. Alltså att typiska mobilanpassningar ävan har hamnat i desktopversionen.

Använder ni inte desktop själva på redaktionen? Sidan visar ju väldigt lite information i boxarna nu samt att text klipps aggressivt vilket inte är typiskt desktop. Ytan används inte riktigt på ett bra sätt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Trodde något var fel på min skärm när jag gick in i en forumtråd, som många andra redan påpekat så är texten suddig och svårläst.

Allt annat som ändrats bryr jag mig inte så mycket om, men teckensnittet får ni nog tänka om.

Permalänk
Datavetare

Tycker nya designen ser helt OK ut på mobilen, men är en försämring på dator

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Mycket dött utrymme. Desktop 2560x1440.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Artikeln handlar ju främst om att mobilversionen har förändrats. Kommentarsfältet regarerar dock inte så mycket på det utan mer att även desktop har förändrats i samma riktning. Alltså att typiska mobilanpassningar ävan har hamnat i desktopversionen.

Använder ni inte desktop själva på redaktionen? Sidan visar ju väldigt lite information i boxarna nu samt att text klipps aggressivt vilket inte är typiskt desktop. Ytan används inte riktigt på ett bra sätt.

This..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Geeks Gaming

Som högerhänt och med modern telefon på över 6" blev det plötsligt omöjligt att nå kommentarerna utan att använda två händer, eller sträcka sig ordentligt och halvt tappa telefonen. Helt klart svårare att slö surfa nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

<Uppladdad bildlänk>
Mycket dött utrymme. Desktop 2560x1440.

Jag har iofs 110& zoom på FireFox fönster.

Permalänk
Medlem

Lagers på Discord skrev ett snabbt temp-script for fonten som kan användas i Stylus.

/* ==UserStyle== @name Temp-Swec-Ariel @namespace github.com/openstyles/stylus @version 1.0.0 @description Temp-Swec-Ariel @author Me ==/UserStyle== */ @-moz-document domain("www.sweclockers.com") { body { font-family: Arial,Helvetica,Meiryo,sans-serif; } }

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom alla svaren men ska det se ut så här på desktop också?

Kan se 4-5 ord av rubriker för forum/marknad osv, skönt att kunna se vad det handlar om och inte behöva gå in på saker man inte är intresserad av, nu har man ju noll koll.

Permalänk
Medlem

Tydlig förbättring mobilt men mycket större försämring på desktop är mitt omdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag tror dom flesta av oss med 1080p eller 1440p är vana vid att det finns extremt mycket utrymme på både vänster och höger sida.
När kan man uppfinna en layout som faktiskt utnyttjar ytan? Varför måste det vara tomt där?
Det hade varit väldigt bra om man kunde bredda lite så man faktiskt kunde se vad dom nya trådarna heter istället för typ 3 ord och sen tre punkter.
<Uppladdad bildlänk>

Den layouten är uppfunnen sen länge. Det är Sweclockers som väljer att förstöra genom att spärra sidan till max 1270 px.
Ett userscript med tex violent monkey och några rader CSS senare så har man fri bredd igen.

Jag har i mitt script en knapp så jag kan växla mellan smal och fri mode

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Gillar inte riktigt att allting på datorn nu också ser ut som det är menad för mobilen. Vissa element är nu en aning stor och mindre översiktligt.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Håll mobiländringar till mobilversionen tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Lagers på Discord skrev ett snabbt temp-script for fonten som kan användas i Stylus.

/* ==UserStyle== @name Temp-Swec-Ariel @namespace github.com/openstyles/stylus @version 1.0.0 @description Temp-Swec-Ariel @author Me ==/UserStyle== */ @-moz-document domain("www.sweclockers.com") { body { font-family: Arial,Helvetica,Meiryo,sans-serif; } }

Fungerar kanon! Tack @Lagers

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Fungerar kanon! Tack @Lagers

Inga problem, är en templösning. Om ni kör bettersweclockers kan ni också ändra cssen där i.

Jag tyckte inte först att Inter va sådan skillnad, men när jag ändrade tillbaka till Ariel är det som natt och dag. Allt är mycket klarare och renare. Det verkar som Inter inte alls verkar bra till vanlig Windows dator med de vanliga inställningarna. Till mobil ser den mycket bättre ut.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Jag upplever att läsbarheten minskat rejält på Desktop versionen: Nu visas färre trådar i Nytt i forumet samt det är omöjligt att gissa vad tråden handlar om då den blir väldigt hårt klippt. Fimpa reklamen till höger och dubbla bredden i så fall.

Samma problem blir det på nya annonser vilket gör att panelen på första sidan blir obrukbar i nuläet.

Nästa problem är att det har halverats antalet poster eller annonser som visas på förstasidan. Dubbla utrymmet på höjden för att återgå till de cirka 10 annonserna eller inläggen i forumen för att de inte ska försvinna i mängden.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Skoj! Använder dock bara desktop

Skrivet av Enviro:

Du kommer också få se en och annan ändring.

Månadens underdrift

Gällande skrivbordsversionen: De flesta förändringar tycker jag ser helt okej ut, exempelvis tycker jag att nya typsnittet ser mycket bättre ut än gamla (kör 4K med 200 procents skalning) men jag instämmer starkt i kritiken mot antalet rader och mängden text i "Nytt i forumet" och "Senaste privatannonserna" då informationstätheten är alldeles för låg. Ta tillbaka tio rader i vardera låda och öka mängden synlig text per rad.

Permalänk
Medlem

Mobilversionen har alltid varit oanvändbar, men ny verkar Desktop ha blivit försämrad också.

Kan jag få ett önskemål om lite egna inställningar på mobilsidan istället:
1-3 feature-artiklar
5-15 uppdaterade ämnen i forumet
5-15 annonser i marknaden

Som det är nu ser man färre nya ämnen i forumet och inte hela trådrubriken,
man har aldrig kunnat se en ruta med marknadsannonser på mobilt heller.
Rutorna till vänster på desktopsidan är ju inte fel tänkt, men de behövs i flödet mobilt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaciär:

exempelvis tycker jag att nya typsnittet ser mycket bättre ut än gamla (kör 4K med 200 procents skalning)

Där har du väl räddningen

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

När du blir förälder så märker man hur smidigt det är med mobila enheter.

Använder i princip aldrig desktop. På jobbet är swec blockerat och jag startar ju inte min stationära enbart för swec. Kanske om jag ska starta en tråd med ett längre inlägg men annars inte.

Tillbaka till ämnet. Tycker knapparna är lite för stora och har för mycket luft. Princip alla telefoner har ju högupplösta skärmar idag så vet inte varför de ändrades. Kanske man kan göra ett handikapp mode?

Bli förälder? Jobba? -De skeppen har nog redan seglat för mig, men tack för påminnelsen. Den värmer som salt i såret.
Det enda handikappläget jag behöver det är ett läge som inte förändras hela tiden med min nervsjukdom (MS =multipel skleros).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ändringarna har skett globalt. Är det något specifikt du syftar på?

Jag tror att jag hörde något om att ändringar skulle ske på mobilsidan, men jag hörde inget alls om att desktopsidan också skulle påverkas. Jag gillade det bättre förut.

Permalänk
Medlem

Känns rapp och funkar bra på mobilen. Men känns som desktop också blivit "mobiliserad"? Färre rader i "Nytt i forumet" och lite sånt. Sajten känns överlag väldigt liten och i mitten.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Texten i rutorna till höger är klippt så mycket att det knappt blir läsbart, trots att man sedan har oceaner av utrymme till höger (och vänster). Varför är allt så ihoptryckt? Men det kanske är där alla annonser ligger för oss med adblocker?

Och som andra sagt så känns fonten väldigt suddig

Permalänk
Medlem

Nej det här var ingen höjdare.