Audio, input och output källor. Routung av dessa,
Hej
har problem med att få audio att fungera som jag vill i Bazzite OS (baserad på Fedora). Ny installation, så allt är up-to-date.
Har följande prylar:
Desktop med win11 och Bazzite
Extrernt ljudkort med ingångar/utgångar 1/2, 3/4 m.fl.
LG tv som skärm.
PS5
Högtalare.
har dessa saker kopplade på följande sätt:
Externt ljudkort till desktop via usb.
Högatalare in i ingång 1/2 i externt ljudkort.
PS5 via hdmi till LG tvn.
Audio ut från LG till ingång 3/4 på externt ljudkort. (via optisk till en box som konverterar till rca. Och rca/tele-kabel in i 3/4 i ljudkortet.)
Anledning till detta är att få ljud från PS5 till högtalare och inte ut via tvn. I windows11 routar jag lljudet via Audacity. Sätter inspelningsenhet till 3/4 och uppspelningsenhet till 1/2. Gör releveanta inställningar för medlyssning och aktiverar detta (monitoring).
Prblemet är att alla in/utgångar inte är synliga i det progam jag testat: Audacityt och Bitwig (en DAW).
Pipewire kommer förinstallerat och har också testat pavucontrol och carla.
Alla dessa program reflekterar det inställningar man gör i system settings/sound. Där ser jag mitt ljudkort både som uppspelningsenhet och inspelningsenhet. Och för respektive finns det profiler att välja. Där ser jag samtliga in- och utgångar. Men ändrar jag på en, t.ex. sätter inspelningsenhet till 3/4, ändras också uppspelningsenheten till samma. Och dessa ändringar är sedan vad som ses av resterande program.
Hur exponerar jag samtliga in- och utgångar till alla program?