Svårigheter med att ansöka om LIA/Praktik

Permalänk
Medlem

Svårigheter med att ansöka om LIA/Praktik

Hej,

Jag går för tillfället en YH utbildning till Nätverkstekniker på distans i Linköping.

Överlag är jag nöjd med utbildningen då det känns som att vi lär oss relevanta saker och det ser ut att vara flera framtida kurser som kommer vara användbara för en nätverks/it-tekniker som jag vill bli.

En sak som är mindre bra är att skolan har i princip inte ordnat med några bra kontakter för att söka LIA/praktik och av ca 30 elever så har alla utom 2-3 haft otroliga svårigheter att få tag i en LIA plats eller ens en intervju.

Detta beror inte på brist av engagemang från eleverna utan det vi elever får höra från arbetsgivarna är primärt detta

- Vi har inte tid / möjlighet att ta in praktikanter nu/i vår
- Vi jobbar med sekretessbelagda grejer och kan därför inte ta in en praktikant
- Vi måste fokusera på våra egna anställda just nu och kan därför inte ta in en praktikant

Det vi däremot får höra är att de är väldigt intresserade av oss när vi är färdigutbildade och det känns därför som att det kommer vara relativt enkelt att få jobb. Men vi får ju inte möjlighet till LIA vilket gör att det kan bli svårigheter att ta examen.

Min fråga är, har någon en bra förklaring på varför det är på detta viset? Känns lite snopet när arbetsgivarna i princip skriker efter arbetskraft inom det området (detta är vår uppfattning, kan ju vara fel).

Permalänk
Medlem

Dåligt av skolan ha så många elever om inte alla är garanterade en LIA plats. Svårt det där med praktik då företagen kan jag förstå rädslan det kan skada mer än göra nytta.

Permalänk
Medlem

Är inte skolan skyldig att fixa LIA till alla? Har för mig att det var så på tiden jag pluggade.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Förstår inte varför ni tycker att skolan ska fixa praktikplats till eleverna, när jag gick på KY så fick vi själva ringa runt o jaga LIA platser. Fick du inte tag på en plats så fick du stanna i skolan under den tiden.
Hur ska man kunna garantera en LIA plats via en distansutb?

Skriker dom verkligen efter arbetskraft i en lågkonjunktur? - Räknar företagen med att nyanställa när ni går ut?

Permalänk

YH har sina för och nackdelar. Du har väl dessutom en tidsfrist när LIA måste vara utförd.
En räddning kan vara en "mindre bra" LIA plats som på ett generellt utvecklingsföretag.

Problemet hör lite ihop med ditt ämnesområde. Det är svårt att göra något större arbete inom nätverk helt offline på din egen dator. Detta utan att det kräver mer supporthjälp än vad en LIA tillför. En LIA som läser webbutveckling, C# utveckling, testare etc är det så mycket enklare med att denna arbetar med något eget.

Att arbeta emot kunder så är sekretess såklart ett problem. Men det enkla är att företaget hålls ansvar är ett annat stort hinder.
Se det som en tandläkare som vill göra en LIA, vi har en sekretess. Men sedan har vi kunder som inte precis blir glada om arbetet ej bli bra utfört. -Nu har tandläkare någon praktik, men det sköts på ett bättre sätt vad det nu är för sätt.

Så vigda dina vyer sök på fler företag, ett webbutvecklingsföretag skulle kunna nappa. Det blir dock troligen inte den bästa platsen.. Och det kan bli att du får en blandning av webbutveckling och nätverk. (bättre än inget)

Min bild av det jag har fått från LIA studenter. Är att skolor får ej ha utbildningar där det är brist på företag som vill anställa. Skolorna behöver dock inte hjälpa till med praktikplatser. Detta gäller också högskolor.

Min bild är att på högskolan så ska man göra ett examensarbete och det finns en massa byråkrati som att de ska godkänna jobbet.
LIA är betydligt enklare, de kan göra väldigt mycket för skolan, det svåra är dock att få en riktigt bra och givande arbetsplats där man får erfarenhet av det man ska göra.

*edit*
Förtydligande. Så med sekretess så menar de ofta att de inte kan släppa in en LIA i något skarp system. Och detta inte för att det behöver vara så hemligt, utan för att de hålls ansvariga. Jag tror just det sista är det som hindrar mest.

*edit2*
Labba med Azure och iOT skulle du kunna göra helt utanför något skarpt system och detta skulle något webbföretag kanske vilja ha hjälp med att komma igång med. Det är kanske väldigt utanför din utbildning.
Som sagt, om du ej får napp på exakt de praktikplatser du har så testa och bredda dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är inte skolan skyldig att fixa LIA till alla? Har för mig att det var så på tiden jag pluggade.

Jag läser på en annan YH i Linköping på plats och det var flera elever som inte fick LIA första året.
Skolan kunde inte göra så mycket då bolagen helt enkelt bara tog emot ett fåtal.
En tjej fick vara hos en firma som sysslar med något angränsande men inte riktigt rätt.
Själv verkar jag ha väldigt goda chanser till plats på alla LIA perioder, men sen är frågan var jag ska jobba sen för jag kan antingen gå som tekniker eller konsult.
Konsult låter ju som något för den som vill jobba och tjäna pengar, men att anamma lite praktiskt kunnande är ju inte illa det heller.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Förstår inte varför ni tycker att skolan ska fixa praktikplats till eleverna, när jag gick på KY så fick vi själva ringa runt o jaga LIA platser. Fick du inte tag på en plats så fick du stanna i skolan under den tiden.
Hur ska man kunna garantera en LIA plats via en distansutb?

Skriker dom verkligen efter arbetskraft i en lågkonjunktur? - Räknar företagen med att nyanställa när ni går ut?

Tror du missförstod, det är inte så att vi själva inte ringer, mailar eller ansöker om LIA. Skolan har marknadsfört att de alltid erbjuder alla lia även om man inte lyckas ordna det, det är väl en framgång för YH kontra KY.

Hur man garanterar en LIA via en distansutb vet jag ej, men rent krasst så är det ju skolan själv som valt upplägg av utbildning i samband med garanti av LIA.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

YH har sina för och nackdelar. Du har väl dessutom en tidsfrist när LIA måste vara utförd.
En räddning kan vara en "mindre bra" LIA plats som på ett generellt utvecklingsföretag.

Problemet hör lite ihop med ditt ämnesområde. Det är svårt att göra något större arbete inom nätverk helt offline på din egen dator. Detta utan att det kräver mer supporthjälp än vad en LIA tillför. En LIA som läser webbutveckling, C# utveckling, testare etc är det så mycket enklare med att denna arbetar med något eget.

Att arbeta emot kunder så är sekretess såklart ett problem. Men det enkla är att företaget hålls ansvar är ett annat stort hinder.
Se det som en tandläkare som vill göra en LIA, vi har en sekretess. Men sedan har vi kunder som inte precis blir glada om arbetet ej bli bra utfört. -Nu har tandläkare någon praktik, men det sköts på ett bättre sätt vad det nu är för sätt.

Så vigda dina vyer sök på fler företag, ett webbutvecklingsföretag skulle kunna nappa. Det blir dock troligen inte den bästa platsen.. Och det kan bli att du får en blandning av webbutveckling och nätverk. (bättre än inget)

Min bild av det jag har fått från LIA studenter. Är att skolor får ej ha utbildningar där det är brist på företag som vill anställa. Skolorna behöver dock inte hjälpa till med praktikplatser. Detta gäller också högskolor.

Min bild är att på högskolan så ska man göra ett examensarbete och det finns en massa byråkrati som att de ska godkänna jobbet.
LIA är betydligt enklare, de kan göra väldigt mycket för skolan, det svåra är dock att få en riktigt bra och givande arbetsplats där man får erfarenhet av det man ska göra.

*edit*
Förtydligande. Så med sekretess så menar de ofta att de inte kan släppa in en LIA i något skarp system. Och detta inte för att det behöver vara så hemligt, utan för att de hålls ansvariga. Jag tror just det sista är det som hindrar mest.

*edit2*
Labba med Azure och iOT skulle du kunna göra helt utanför något skarpt system och detta skulle något webbföretag kanske vilja ha hjälp med att komma igång med. Det är kanske väldigt utanför din utbildning.
Som sagt, om du ej får napp på exakt de praktikplatser du har så testa och bredda dig.

Tack för svaren, ska vidga vyerna lite mer, även om jag tyckt att jag har öppnat upp ganska brett.

Jag har tänkt att ordna cert inom Azure för att jag sett att man ofta behöver kunna saker ang just det, det kanske hjälper inför LIA 2.

Tack för dina svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag läser på en annan YH i Linköping på plats och det var flera elever som inte fick LIA första året.
Skolan kunde inte göra så mycket då bolagen helt enkelt bara tog emot ett fåtal.
En tjej fick vara hos en firma som sysslar med något angränsande men inte riktigt rätt.
Själv verkar jag ha väldigt goda chanser till plats på alla LIA perioder, men sen är frågan var jag ska jobba sen för jag kan antingen gå som tekniker eller konsult.
Konsult låter ju som något för den som vill jobba och tjäna pengar, men att anamma lite praktiskt kunnande är ju inte illa det heller.

Riktigt najs! Grattis

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrFrall:

Riktigt najs! Grattis

Tack!

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]