Webhallen flyttar centrallager till Borås

Permalänk
Medlem

Instämmer med tidigare kommentarer. Att kunna hämta i princip allt samma dag i Bredden har ju varit anledningen till att man valt just Webhallen före andra

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Instämmer med tidigare kommentarer. Att kunna hämta i princip allt samma dag i Bredden har ju varit anledningen till att man valt just Webhallen före andra

Exakt. Detta kan nog vara döden för mitt handlande hos Webhallen om man inte kan boka och hämta upp 30 minuter senare på större delar av sortimentet. Men man får väl se. Skulle vara nice om de flyttar från industriområdet till Infra City istället som är lite trevligare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Webhallen har tyvärr sällan något större butikslager längre, så bortsett från Bredden (fel sida om stan), så känns nära nog alla butiker överflödiga enligt mig.

Många används främst som ett uthämtningsställe.

Dom är överflödiga sen länge, går inte ha nåt vidare bra utbud med tanke på hur många olika produkter dom säljer. Tycker dom borde kapa allt sånt som inte har med spel o elektronik att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

I normalfallet tror jag paket inom Sverige går på lastbil. Småförsändelser och brev kanske flygs?

Vet bara att det brukar vara en hel del paket runt black friday och jul. Men är det större saker eller när det inte behöver gå så fort så är det förmodligen tåg och lastbil som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

I normalfallet tror jag paket inom Sverige går på lastbil. Småförsändelser och brev kanske flygs?

Posten har ju gått till att inte ha utdelning alla vardagar till alla och till längre leveranstider för post. Det är väl bl.a. sånt att det kan vara långa avstånd i Sverige om något ska från de sydliga delarna till de norra delarna (eller tvärtom).
Att om de ska hålla korta leveranstider om någon vid treriksröser och någon vid smygehuk brevväxlar med varandra så blir det dyrt.

Men man har ju hört om företag som har betalt för att frakta reservdelar från andra länder i taxi och dylikt.
Så vill man ha något levererat snabbt nästintil oavsett pris så går det nog oftast att lösa.

Permalänk

Strategiskt dåligt beslut då Stockholmarna har köpkraft.Webhallen kommer att tappa intäkter, även jag kommer att sluta att handla där nu inklusive alla jag köper datorer åt. Bredden och det lagret har varit största orsaken att handla där. Då köper jag hellre från Inet framöver via webben. Hej då Webhallen.

Permalänk
Medlem

Tror ni att Webhallen finns kvar om 2 år?

Har beställt för över 100 000 från Webhallen genom åren, men får känslan av att Webhallen inte bryr sig om oss trogna småkunder (i snitt 6000:-/år).

Kommer helt klart att handla mer på Inet samt Dustin framöver. Webhallen känns ute ur leken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror ni att Webhallen finns kvar om 2 år?

Har beställt för över 100 000 från Webhallen genom åren, men får känslan av att Webhallen inte bryr sig om oss trogna småkunder (i snitt 6000:-/år).

Kommer helt klart att handla mer på Inet samt Dustin framöver. Webhallen känns ute ur leken.

Webhallen har på ett par år gått från att vara prisvärda på det mesta till att inte vara prisvärda på något överhuvudtaget. Skulle gärna handla där eftersom de faktiskt har butik i närheten av mig men det markant högre priset på i princip allt gör att jag handlar på annat håll. Jag tvivlar på att webhallen finns kvar om 2 år, de gör precis allt fel på senaste.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk

Jag bor en 10 minuters biltur från butiken i Bredden. Den enda fysiska butik som faktiskt har det jag vill ha i lager.
Var där senast idag (2024-11-05) och köpte en CPU. Skönt att kunna få varorna direkt.
Fast jag tycker ändå att de är en aning dyrare än andra butiker.
Men det är bekvämligheten jag har betalat för.
Skönt att ha en butik norr om Stockholm också och slippa åka genom halva stan för att få tag på saker.
De flesta butiker ligger antingen inne i city eller söder om Stockholm.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

och här sitter jag och har aldrig någonsin upplevt leverans dagen efter beställningen.......

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Många centrallager som poppar upp i Borås/Jönköping. Bra knutpunkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Många centrallager som poppar upp i Borås/Jönköping. Bra knutpunkt.

Borås är Sveriges gamla postordermecka

Mycket pekar på att Webhallen blir nästa Hobbex och Teknikmagasinet. Sortimentet krymper brutalt nu och snart är allt enbart en webbshop igen.

Ser inget skäl till att koncernen ska fortsätta med Komplett, NetOnNet och Webhallen. En måste bort.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Komplett

Webhallen känns idag lika aktuella som de gamla postkontoren.

Permalänk
Skrivet av BobMarley:

Jag bor en 10 minuters biltur från butiken i Bredden. Den enda fysiska butik som faktiskt har det jag vill ha i lager.
Var där senast idag (2024-11-05) och köpte en CPU. Skönt att kunna få varorna direkt.
Fast jag tycker ändå att de är en aning dyrare än andra butiker.
Men det är bekvämligheten jag har betalat för.
Skönt att ha en butik norr om Stockholm också och slippa åka genom halva stan för att få tag på saker.
De flesta butiker ligger antingen inne i city eller söder om Stockholm.

Japp exakt så känner jag. Är Level 24 VOID i deras system och har lagt (för) mycket pengar hos dom. Jag är ärligt mer otålig än fattig och har ofta valt Webhallen för jag kan på impuls direkt åka och hämta upp något, oftast är de inte billigast. Men med detta så kommer allt att bli postorder och då kommer pris styra.
Jag kan förstå tanken bakom detta med effektivisering och gemensamt lager osv. Men utan massiv satsning på att komma i paritet med pris och service kommer de få svårt.

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Skrivet av OptiMizer:

Enda anledningen man handlat på webhallen genom åren är att breddenbutiken haft allt i lager. Undermålig företagssupport fick mig dock att byta till Inet både privat och jobb.

Det där med undermålig support förklarades ju direkt när jag såg att Netonnet är ett systerbolag till Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fresh_java:

Det där med undermålig support förklarades ju direkt när jag såg att Netonnet är ett systerbolag till Webhallen.

I samband med att NetOnNet köptes upp av Komplett, så började Webhallen sälja samma noname-produkter såsom Andersson och liknande. Ser sällan några andra produkter i mina "medlemserbjudanden".

Permalänk
Medlem

Brukar alltid få allt dagen efter när jag beställer från Webhallen. Från NetOnNet är det alltid flera dagar innan det ens skickas... Frågan är om det verkligen kommer bli bättre, jag tvivlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Brukar alltid få allt dagen efter när jag beställer från Webhallen. Från NetOnNet är det alltid flera dagar innan det ens skickas... Frågan är om det verkligen kommer bli bättre, jag tvivlar.

Poängen är väl rimligen att det ska bli bättre lönsamhet (åtminstone på pappret, kortsiktigt), det är nog ren tur om det blir bättre för kunder.
Kan ju rimligen bli bättre för kunder i Göteborgstrakten dock...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tPelleplut:

Japp exakt så känner jag. Är Level 24 VOID i deras system och har lagt (för) mycket pengar hos dom. Jag är ärligt mer otålig än fattig och har ofta valt Webhallen för jag kan på impuls direkt åka och hämta upp något, oftast är de inte billigast. Men med detta så kommer allt att bli postorder och då kommer pris styra.
Jag kan förstå tanken bakom detta med effektivisering och gemensamt lager osv. Men utan massiv satsning på att komma i paritet med pris och service kommer de få svårt.

Dito här, level 19 Black (vad det nu spelar för roll). 10 minuters bilväg till Bredden (och att det är centrallager) spelar roll i sammnhanget.

Visa signatur

- "Only a fool would say that!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tåg är väldigt vanligt för post

"Säkert som ett brev på posten"
"Det går som på räls"

Vissa saker var bättre förr

När det gäller postorder, så litar jag mer på Temu och Amazon än lägger mina pengar hos svenska återförsäljare (Inet och Dustin exkluderade).

Att jag handlat på Webhallen tidigare var bra priser samt närhet till kunderna. Efter att butiker försvann från Skåne, Göteborg och ett par andra ställen i landet, så ser jag ingen USP för mig längre. Speciellt inte till deras ofta högre prisnivå.

Hann väl pricka in inköp på alla butiker i Malmö innan de försvann en efter en.

Hade även önskat butiker i Sundsvall (Birsta), Umeå och liknande, så hade nog Webbis fått fler nöjda kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

"Säkert som ett brev på posten"
"Det går som på räls"

Vissa saker var bättre förr

När det gäller postorder, så litar jag mer på Temu och Amazon än lägger mina pengar hos svenska återförsäljare (Inet och Dustin exkluderade).

Att jag handlat på Webhallen tidigare var bra priser samt närhet till kunderna. Efter att butiker försvann från Skåne, Göteborg och ett par andra ställen i landet, så ser jag ingen USP för mig längre. Speciellt inte till deras ofta högre prisnivå.

Hann väl pricka in inköp på alla butiker i Malmö innan de försvann en efter en.

Hade även önskat butiker i Sundsvall (Birsta), Umeå och liknande, så hade nog Webbis fått fler nöjda kunder.

Nej, Webhallen har haft möte och kommit fram till att behövs inte fler butiker, det skulle bara leda till överetablering, så det blir inte en elfte butik i Stockholm.

Permalänk
Moderator
Moderator

Kanske inte nytt - men konstiga begränsningar de kör med, får jag inte minst 174 st så får det fasen vara..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.