Blåsljusglasögon/gamingglasögon eller blåljusläge på skärmen? Vad är bäst?
Är det någon som har blåljusglasögon? Har det hjälpt för dig? Vad hade du för problem innan?
Jag har haft problem med mina ögon vid skärmtid under ett par månader. Tv går bra i cirka två timmar men datorskärm börjar bli påfrestande redan efter 20 minuter.
Jag kan få terminalglasögon via jobbet så jag var hos optikern idag och provade bågar och gjorde en synundersökning.
Nu blir det tekniskt och jag förstår egentligen inte mycket. Men såhär sa optikern.
Jag har 120% syn. Bra syn för min ålder, men små små synfel som inte är stora nog att slipa glas för. Jag förstod inte allt men typ -0,5 på ett håll och +0,5 på det andra. Så dom skulle ta ut varandra.
Huvudsyftet för mig är egentligen att få ett par blåljusglas för att avlasta ögonen på jobbet. Optikern kunde inte lova att det hjälper mot mina problem. Knappt heller att slipningen skulle göra skillnad. Men att dom såklart gör glasögon åt mig ifall jag vill ha.
Däremot ingår inte blåljusglas-behandlingen i jobbets avtal, så det får jag betala 990kr för. Ska höra med chefen imorgon om undantag kan göras i mitt fall.
Annars hur funkar blåljusläget som är inbyggt i datorskärmen? Är det tillräckligt, eller det är inte samma sak? Är det någon skillnad på gamerglasögonen för typ 399kr och optikerglasögon?
Man kan ju spendera i princip hur mycket pengar som helst hos optikern. Totala priset för bågarna jag provade ut, slipade linser och blåljusbehandling skulle bli 4500kr. Men det var halva priset på bågarna så jag hade fått betala 1985, resten tar jobbet. Tar jobbet blåljusbehandling blir det "bara" 995.
Vet inte om det är värt att prova? För 995, kanske. För 1985kr absolut inte.
Har ni några erfarenheter?