Blåsljusglasögon/gamingglasögon eller blåljusläge på skärmen? Vad är bäst?

Permalänk
Medlem

Blåsljusglasögon/gamingglasögon eller blåljusläge på skärmen? Vad är bäst?

Är det någon som har blåljusglasögon? Har det hjälpt för dig? Vad hade du för problem innan?

Jag har haft problem med mina ögon vid skärmtid under ett par månader. Tv går bra i cirka två timmar men datorskärm börjar bli påfrestande redan efter 20 minuter.

Jag kan få terminalglasögon via jobbet så jag var hos optikern idag och provade bågar och gjorde en synundersökning.
Nu blir det tekniskt och jag förstår egentligen inte mycket. Men såhär sa optikern.
Jag har 120% syn. Bra syn för min ålder, men små små synfel som inte är stora nog att slipa glas för. Jag förstod inte allt men typ -0,5 på ett håll och +0,5 på det andra. Så dom skulle ta ut varandra.

Huvudsyftet för mig är egentligen att få ett par blåljusglas för att avlasta ögonen på jobbet. Optikern kunde inte lova att det hjälper mot mina problem. Knappt heller att slipningen skulle göra skillnad. Men att dom såklart gör glasögon åt mig ifall jag vill ha.

Däremot ingår inte blåljusglas-behandlingen i jobbets avtal, så det får jag betala 990kr för. Ska höra med chefen imorgon om undantag kan göras i mitt fall.

Annars hur funkar blåljusläget som är inbyggt i datorskärmen? Är det tillräckligt, eller det är inte samma sak? Är det någon skillnad på gamerglasögonen för typ 399kr och optikerglasögon?
Man kan ju spendera i princip hur mycket pengar som helst hos optikern. Totala priset för bågarna jag provade ut, slipade linser och blåljusbehandling skulle bli 4500kr. Men det var halva priset på bågarna så jag hade fått betala 1985, resten tar jobbet. Tar jobbet blåljusbehandling blir det "bara" 995.

Vet inte om det är värt att prova? För 995, kanske. För 1985kr absolut inte.
Har ni några erfarenheter?

Permalänk
Rekordmedlem

Den stora skillnaden är nog färgåtergivningen, har inte märkt att blåljusborttagning skulle innebära nån verklig fördel och att ta bort blått i skärmen ger alltid bedrövligt dålig bild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har i och för sig inte haft några problem med påfrestning som jag känner, men jag köpte ett par billigaste Gunnar "Gaming eyewear" med gult glas och märkte att det känns bättre helt enkelt. Tycker att det är, vad ska man säga...vilsamt. Har haft dem i många år. Jag vet inte om blåljus påverkar mig egentligen, men de har "blåljusskydd".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den stora skillnaden är nog färgåtergivningen, har inte märkt att blåljusborttagning skulle innebära nån verklig fördel och att ta bort blått i skärmen ger alltid bedrövligt dålig bild.

Läget på skärmen blir ju mest bara gul toning. Det sticker mindre i ögonen, men som du säger så blir kvaliteten lidande.

Skrivet av Hakinger:

Jag har i och för sig inte haft några problem med påfrestning som jag känner, men jag köpte ett par billigaste Gunnar "Gaming eyewear" med gult glas och märkte att det känns bättre helt enkelt. Tycker att det är, vad ska man säga...vilsamt. Har haft dem i många år. Jag vet inte om blåljus påverkar mig egentligen, men de har "blåljusskydd".

Det är ett bra uttryck. Vilsamt. Optikern hade nån av provbågarna med blåljusglas. På vanliga glasögon är det ju bara ett tunnt blått lager som man kan ana när man tittar på glasen från sidan.
När jag provade dom på deras datorskärmar så ser man absolut skillnad med eller utan. Så det borde ju ge effekt i det långa loppet?

Men de gula linserna i dina glasögon, tänker du inte på att allt är gult? Eller man vänjer sig snabbt?

Permalänk
Medlem

Prova att bara sänk ljusstyrkan. Jag använder Monitorian för att göra det utan att behöva gå in i skärmarnas inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Läget på skärmen blir ju mest bara gul toning. Det sticker mindre i ögonen, men som du säger så blir kvaliteten lidande.

Det är ett bra uttryck. Vilsamt. Optikern hade nån av provbågarna med blåljusglas. På vanliga glasögon är det ju bara ett tunnt blått lager som man kan ana när man tittar på glasen från sidan.
När jag provade dom på deras datorskärmar så ser man absolut skillnad med eller utan. Så det borde ju ge effekt i det långa loppet?

Men de gula linserna i dina glasögon, tänker du inte på att allt är gult? Eller man vänjer sig snabbt?

Ja, det blir en viss gul toning, ungefär som när nattläget på skärmen aktiveras, men det märker jag först när jag tar av mig glasögonen och ser hur vitt allting är. Det är inget som jag annars tänker på. Gunnar finns även i klart glas, men som jag förstår det så är inte blåljusskyddet lika starkt. I alla fall om man ska tro det här jag snott från inet

Permalänk
Bildexpert 📺

Produkter för att minska blåljus betraktar jag som ännu ett försök att casha in på folks skräck för något som är lite svårbegripligt.

Det räcker med att kliva utomhus dagtid så utsätts ögonen för 100–1000 ggr starkare ljus i blåa väglängder än vad någon skärm kan alstra. Plus mängder av UV-ljus som vi vet utgör risker i längden. Ögonen är redan evolutionärt anpassade för stora doser blått ljus. Det är bara orimligt att en skärm skulle kunna alstra mer av skadliga våglängder än vad vi redan har från solen.

Problemen med skärmar är i första hand ergonomi, arbetsmiljö (inklusive stress) och förmodligen att man har en modern skärm som från början är ljusstark på en nivå som tröttar ut ögonen, ofta pupillen som måste ändra sig beroende på om man har blicken på skärmen eller någon annanstans i rummet.

Detta med övriga faktorer likt arbetsmiljön lätt kan blandas ihop med skärmen. Trots allt är det framför skärmen man mår dåligt på jobbet. Och en typisk chef är ju tacksam om denne kan köpa ett par blåljusglasögon för någon tusenlapp. Mycket enklare än att faktisk ta tag i svåra frågor som arbetsmiljö och stress.

"Tänk vad snäll jag är som ger dig blåljusglasögon. Kan du bli klar till måndag morgon?".

Ljusstyrka på skärm är egentligen inte svårt men kräver en viss insikt jag vet att många inte har. Är man ännu inte medveten om hur ljusstyrka direkt påverkar ögonen, pupillen och hur hjärnan relativiserar skillnaden verkar det först så väldigt komplext och svårt. Då framstår blåsljuslägen och glasögon som enkla svar på problemet.

Till exempel att när man minskar ljusstyrkan på en skärm reagerar man direkt och instinktivt med att de blir alldeles för mörkt på skärmen eftersom det är den upplevda relativa skillnaden – skärmen blir ju mörkare! Fast ger man ögonen och hjärnan tid att vänja sig kommer man efter ett tag kunna öka tillbaka ljusstyrkan och då kanske inse att det gamla nivån var alldeles för starkt.

När man använder blåljuslägen i skärmar varierar effekten. När jag mäter blåljusdämpande lägen med spektrofotometer är det inte säkert det blir mindre ljus i blåa våglängder utan istället mer rött och grönt så att bilden blir mer orange eller gul. Det blir alltså inte mindre blått ljus, utan endast vitbalansen ändras.

De mer extrema blåljuslägen tar däremot ned färgtemperaturen i skärmen mot varmljus och lysrörsnivåer om 3000–4000 Kelvin och då kan man börja se en dämpning av amplituden hos blåa våglängder.

Det finns ett knep som är lika effektivt att minska amplituden hos blåa våglängder. Sänker man ljusstyrkan med 50% minskar man de blåa våglängderna med samma 50%. Vilket är en större minskning än vad blåljusläget ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Produkter för att minska blåljus betraktar jag som ännu ett försök att casha in på folks skräck för något som är lite svårbegripligt.

Det räcker med att kliva utomhus dagtid så utsätts ögonen för 100–1000 ggr starkare ljus i blåa väglängder än vad någon skärm kan alstra. Plus mängder av UV-ljus som vi vet utgör risker i längden. Ögonen är redan evolutionärt anpassade för stora doser blått ljus. Det är bara orimligt att en skärm skulle kunna alstra mer av skadliga våglängder än vad vi redan har från solen.

Problemen med skärmar är i första hand ergonomi, arbetsmiljö (inklusive stress) och förmodligen att man har en modern skärm som från början är ljusstark på en nivå som tröttar ut ögonen, ofta pupillen som måste ändra sig beroende på om man har blicken på skärmen eller någon annanstans i rummet.

Detta med övriga faktorer likt arbetsmiljön lätt kan blandas ihop med skärmen. Trots allt är det framför skärmen man mår dåligt på jobbet. Och en typisk chef är ju tacksam om denne kan köpa ett par blåljusglasögon för någon tusenlapp. Mycket enklare än att faktisk ta tag i svåra frågor som arbetsmiljö och stress.

"Tänk vad snäll jag är som ger dig blåljusglasögon. Kan du bli klar till måndag morgon?".

Ljusstyrka på skärm är egentligen inte svårt men kräver en viss insikt jag vet att många inte har. Är man ännu inte medveten om hur ljusstyrka direkt påverkar ögonen, pupillen och hur hjärnan relativiserar skillnaden verkar det först så väldigt komplext och svårt. Då framstår blåsljuslägen och glasögon som enkla svar på problemet.

Till exempel att när man minskar ljusstyrkan på en skärm reagerar man direkt och instinktivt med att de blir alldeles för mörkt på skärmen eftersom det är den upplevda relativa skillnaden – skärmen blir ju mörkare! Fast ger man ögonen och hjärnan tid att vänja sig kommer man efter ett tag kunna öka tillbaka ljusstyrkan och då kanske inse att det gamla nivån var alldeles för starkt.

När man använder blåljuslägen i skärmar varierar effekten. När jag mäter blåljusdämpande lägen med spektrofotometer är det inte säkert det blir mindre ljus i blåa våglängder utan istället mer rött och grönt så att bilden blir mer orange eller gul. Det blir alltså inte mindre blått ljus, utan endast vitbalansen ändras.

De mer extrema blåljuslägen tar däremot ned färgtemperaturen i skärmen mot varmljus och lysrörsnivåer om 3000–4000 Kelvin och då kan man börja se en dämpning av amplituden hos blåa våglängder.

Det finns ett knep som är lika effektivt att minska amplituden hos blåa våglängder. Sänker man ljusstyrkan med 50% minskar man de blåa våglängderna med samma 50%. Vilket är en större minskning än vad blåljusläget ger.

Intressant. Så blåljusläget är lite bluff på skärmar? Vet du ifall det är samma på alla skärmar eller det varierat med kvaliten på skärmbygget. Alltså om mer namnkunniga skärmar är bättre ur den aspekten?
Vi kör ju inget "skit" på jobbet. Men det är såklart skärmar efter behov. Jag har två 27" med 1440p upplösning. Standard är ju fortfarande 23" i 1080p. Men så kan man inte arbeta. Det blir för smått.

Jag är själv skyddsombud för min arbetsplats och ergonomi ligger mig varmt om hjärtat. Skulle säga att jag nog är den enda på arbetsplatsen som sitter "korrekt" alla andra sitter som hösäckar eller halvligger i stolen. Jag kan bara ge mina synpunkter sen måste mina kollegor ta åt sig av information.

Tog ditt tips om ljusstyrkan och tittade på mina skärmar. 100% brightness! Drog ner den till 50% direkt. Problemet stora delar av året är att min arbetsplats är intill ett fönster från golv till tak i rakt söderläge, så vid elvatiden kommer solen och lyser rakt in. Då behöver jag mer ljusstyrka för att kontra det. Eller dra ner jalusier alternativ rullgardiner.
Kan vara idé att titta på arbetsbelysning också över skrivbordet. Den tänder och släcker själv för att hålla ett visst lumen-värde. Det ska gå att ändra. Bara hitta personen som har den fjärren till det.

Forskning om blåljus är inte så långt gången om jag förstått det rätt. Men många tycker det känns bättre med blåljusfilter. Kostnaden för att testa är betydligt lägre än om jag har svårt att utföra mina arbetsuppgifter.
Får höra vad chefen säger helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det lär ju kännas bättre om du sitter med vanliga solglasögon inne också om du kör skärmen på max... Sedan är det rätt uppenbart på t ex min bärbara att om jag slår på "night light" så leder det i sig till att ljusstyrkan sjunker vid samma nivå på bakgrundsbelysningen, eftersom pixlarna måste blockera en del ljus för att det ska se gult ut.

Permalänk
Bildexpert 📺

Blåljusläge är inte en bluff i sig – det minskar ju trots allt blåa våglängder något (till ett pris i fråga om färgåtergivning). Men det är mer ett "ni efterfrågar funktionen och vi säljer den till er". För det är enklare att ge folk ett blåljusläge i skärmen (eller sälja glajjor) än att förklara hela den här komplexiteten i ämnet.

Men som skrivet är det orimligt att blått ljus i en skärm är ett problem när blått ljus utomhus är flera magnituder starkare. Ifall blåljuset från en skärm nu gör ögonen irriterade skulle nivåerna av blått ljus utomhus i sådana fall svida och brinna när man kliver utomhus. Problemet är något annat.

Ergonomi är inte bara hållningen på axlar och liknande utan även miljön med ljus. Sitter man med skärm vid ett fönster och det är växlande molnighet kan ljuset som faller in på arbetsplatsen variera med mer än faktor 10 så att skärmen i ena stunden är för mörk och i nästa stund är för ljus. Pupillen måste hela tiden ändra sig och detta tröttar ut ögat utan att det egentligen har något med skärmen att göra, allra minst blåa våglängder från skärmen.

Detta kan man lösa med mer mörkläggning för att hålla bättre komfort men då kanske sämre trivsel om man förlorar utsikten. Eller med mer armatur så att den totala ljusnivån i rummet är högre och den dynamiska växlingen beroende på vädret blir mindre. Min högst varierande erfarenhet från många typiska svenska kontor är att belysningen ofta är undermålig. Och vintertid svälter man dagsljus, då vill man inte dra för.

Blåljusfilter kan kännas mer "rätt" av den enkla anledningen att skärmens ljus då bättre matchar det varmare ljuset hos belysningen. Med det kan lika gärna handla om att skärmen står på fel färgtemperatur och kör "Kall" eller liknande och där från början är för blå och därmed distinkt blåare än omgivningens ljus.

Permalänk

Har haft liknande problem sedan ca 8 år tillbaka. Jag var till optikern och ögondoktorn som inte hittade några fel, enda doktorn sa var att pga jag har blåa ögon så är jag mer ljuskänslig.

Vad som hjälpt mig är:
- Undvika sitta under stark lampa / lampa som är stark bredvid och bländar
- Undvika att ha reflektioner i skärmen (t.ex fönster)
- Sätta ner ljusstyrkan på skärmen, t.ex på min mac har jag gått från P3-1600 nits till P3-500 nits.
- Konstant lätt nightshift på jobbdatorn

I perioder där jag överansträngt ögonen / mer känslig men ändå behövt sitta vid datorn har jag använt mina Gunnar glasses (1-2 ggr/år)

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk

Som redan nämnts så hjälper det att sänka ljusstyrkan. Upplever man problem med ansträngda ögon trots lägre ljusstyrka så kan jag varmt rekommendera programmet flux (https://justgetflux.com/). Det hjälper att avlasta mina ögon om kvällarna iaf!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av korreWorre:

Har haft liknande problem sedan ca 8 år tillbaka. Jag var till optikern och ögondoktorn som inte hittade några fel, enda doktorn sa var att pga jag har blåa ögon så är jag mer ljuskänslig.

Vad som hjälpt mig är:
- Undvika sitta under stark lampa / lampa som är stark bredvid och bländar
- Undvika att ha reflektioner i skärmen (t.ex fönster)
- Sätta ner ljusstyrkan på skärmen, t.ex på min mac har jag gått från P3-1600 nits till P3-500 nits.
- Konstant lätt nightshift på jobbdatorn

I perioder där jag överansträngt ögonen / mer känslig men ändå behövt sitta vid datorn har jag använt mina Gunnar glasses (1-2 ggr/år)

He-he! Färgen på din iris/regbågshinna har nog väldigt lite med detta att göra. I sådana fall skulle jag vara mer känslig för brunt ljus.

Ljuset kommer in genom hålet som är pupillen så jag gissar på att läkaren drog en rövare för det är snabbare och enklare i patientkommunikationen.

Rätt tänkt i övrigt. Du kan nog dra ned ljuset ännu mer på din Mac. 500 nits är galet mycket inomhus. Bildrören orkade runt 100 nits, äldre CCFL/lysrörs-skärmar runt 200 nits. Gick att arbeta på dem också.

Jag är dock inte ett fan av nightshift och liknande eftersom det påverkar färgåtergivningen negativt. Jag måste ha konsekventa färger oavsett tiden på dygnet. Men jag kan förstå komforten på ett individuellt plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Intressant. Så blåljusläget är lite bluff på skärmar? Vet du ifall det är samma på alla skärmar eller det varierat med kvaliten på skärmbygget. Alltså om mer namnkunniga skärmar är bättre ur den aspekten?
Vi kör ju inget "skit" på jobbet. Men det är såklart skärmar efter behov. Jag har två 27" med 1440p upplösning. Standard är ju fortfarande 23" i 1080p. Men så kan man inte arbeta. Det blir för smått.

Jag är själv skyddsombud för min arbetsplats och ergonomi ligger mig varmt om hjärtat. Skulle säga att jag nog är den enda på arbetsplatsen som sitter "korrekt" alla andra sitter som hösäckar eller halvligger i stolen. Jag kan bara ge mina synpunkter sen måste mina kollegor ta åt sig av information.

Tog ditt tips om ljusstyrkan och tittade på mina skärmar. 100% brightness! Drog ner den till 50% direkt. Problemet stora delar av året är att min arbetsplats är intill ett fönster från golv till tak i rakt söderläge, så vid elvatiden kommer solen och lyser rakt in. Då behöver jag mer ljusstyrka för att kontra det. Eller dra ner jalusier alternativ rullgardiner.
Kan vara idé att titta på arbetsbelysning också över skrivbordet. Den tänder och släcker själv för att hålla ett visst lumen-värde. Det ska gå att ändra. Bara hitta personen som har den fjärren till det.

Forskning om blåljus är inte så långt gången om jag förstått det rätt. Men många tycker det känns bättre med blåljusfilter. Kostnaden för att testa är betydligt lägre än om jag har svårt att utföra mina arbetsuppgifter.
Får höra vad chefen säger helt enkelt.

Ja det är en bluff eftersom blåljuset från skärmar är alldeles för lågt för att skada ögonen i det längre perspektivet.

Jag tror det är vanlig digital trötthet bara. Ögonen blir trötta att fokusera på samma oftast korta avstånd på en skärm under längre tidsperioder. Speciellt om det är ljust i rummet och då måste man kompensera upp med ännu högre brightness etc.

Jag har lägsta Brightness på min egna skärm, och ganska mörkt i rummet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

He-he! Färgen på din iris/regbågshinna har nog väldigt lite med detta att göra. I sådana fall skulle jag vara mer känslig för brunt ljus.

Ljuset kommer in genom hålet som är pupillen så jag gissar på att läkaren drog en rövare för det är snabbare och enklare i patientkommunikationen.

Citat:

En annan orsak till kisandet kan vara att du är medfött ljuskänslig. Vi har alla olika mycket av det skyddande pigmentet i huden, men också i ögonens regnbågshinna som kallas iris. Det är den “bländare” som är blå, brun, grön eller grå runt pupillen och som reglerar mängden ljus som ska släppas in till näthinnan. Om man är blekt blåögd och har lite pigment så tål man ljus sämre. Allra mest ljuskänslig är den som har anlag för albinism, d v s nästan helt saknar pigment.

Hittade detta: https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/experterna...

ChatGPT:

Citat:

Yes, eye color can be linked to light sensitivity. People with lighter-colored eyes (such as blue or green) tend to have less melanin in their irises compared to those with darker eyes (like brown or black). Melanin helps protect the eyes by filtering out more light, so individuals with less melanin (lighter eyes) may be more sensitive to bright light. This can make them more prone to discomfort or squinting in sunlight or intense artificial lighting.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Alright, I stand corrected – om din generella ljuskänslighet.

Vad gäller skärmar och ljuskänslighet är grundproblemet det generella ljusstyrkan på skärmen där det idag är allt högre ljusstyrka från början på alla skärmar mot 10 år och särskilt 20 år sedan. Själva blåljuset har jag väldigt svårt att se som det specifika problemet i den situationen eftersom andelen blått ljus är ungefär densamma som tidigare.

Permalänk
Medlem

Har något blåljusfilter på mina vanliga glasögon. Kan inte förklara vad/hur/varför, kanske placebo, men mina ögon känns mer avslappnade. Som sagt, kan säkert vara placebo.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av frong:

Har något blåljusfilter på mina vanliga glasögon. Kan inte förklara vad/hur/varför, kanske placebo, men mina ögon känns mer avslappnade. Som sagt, kan säkert vara placebo.

Har du jämfört med exakt likadana glasögon, samma bågar, samma slipning etc. där den ena inte alls har samma filter? Har du i perioder låtit någon slumpa vilken av dessa glasögon du har dag för dag utan att berätta för dig och du sedan fört en dagbok över upplevd ögonkomfort

Jag försöker inte säga att du har fel. Upplever du högre komfort så fortsätt! Men det är kanske inte mindre blått ljus från skärmar som utgör denna komfort.

Permalänk
Medlem

Nej för fan. Kör med FLUX isf om du vill ha gult ljus på kväll/natt så du blir tröttare. Jag har haft de där glasögonen och satan va kassa de är.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Bildexpert 📺

Blåljusfilter kan betyda lite olika saker, dvs filtret kan se olika ut. Man kan alltid jämför med glasögonen på färgtestbilder och där försöka se hur stor skillnad det är. Till exempel genom att hålla glasögonen mot skärmen så att man ser samma färgytor både med och utan filtret. Ifall filtret inte ger någon visuell skillnad på färgerna är filtret antagligen så milt eller så pass inriktad på våglängder att det främst filtrerar väglängder där blått överlappar med UV.

Som det blåa ljuset ser ut från en skärm med vit lysdiod (blå diod med gul fosfor) är det en extremt brant avrullning av frekvenser runt 420 nm. Filtret i glasögonen kan mycket väl filtrera bort blåa våglängder från dagsljus/solljus av den sort ögat inte direkt uppfattar som färg, dvs det som gränsar till UV. Alltså ljus som kan påverka ögat men inte det ljus som en skärm typiskt alstrar.

Jämför med grafen nedan. Blåfiltret kanske eliminerar främst ljus inom 380–420 nm och alltså inte det blå ljus en skärm alstrar som har sin topp typiskt runt 450 nm. Men det lär variera från filter till filter. Ett blåljusfilter är inte samma som ett annat blåljusfilter.

Däremot kan detta mycket möjligt addera någon slags komfort eller mildring till känsliga ögon när det filtrerar dessa våglängder från dagsljuset. För att påverka ljuset från en skärm måste det börja filtrera så att färgerna ändras, dvs typiskt gula glas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Blåljusfilter kan betyda lite olika saker, dvs filtret kan se olika ut. Man kan alltid jämför med glasögonen på färgtestbilder och där försöka se hur stor skillnad det är. Till exempel genom att hålla glasögonen mot skärmen så att man ser samma färgytor både med och utan filtret. Ifall filtret inte ger någon visuell skillnad på färgerna är filtret antagligen så milt eller så pass inriktad på våglängder att det främst filtrerar väglängder där blått överlappar med UV.

Som det blåa ljuset ser ut från en skärm med vit lysdiod (blå diod med gul fosfor) är det en extremt brant avrullning av frekvenser runt 420 nm. Filtret i glasögonen kan mycket väl filtrera bort blåa våglängder från dagsljus/solljus av den sort ögat inte direkt uppfattar som färg, dvs det som gränsar till UV. Alltså ljus som kan påverka ögat men inte det ljus som en skärm typiskt alstrar.

Jämför med grafen nedan. Blåfiltret kanske eliminerar främst ljus inom 380–420 nm och alltså inte det blå ljus en skärm alstrar som har sin topp typiskt runt 450 nm. Men det lär variera från filter till filter. Ett blåljusfilter är inte samma som ett annat blåljusfilter.
<Uppladdad bildlänk>

Däremot kan detta mycket möjligt addera någon slags komfort eller mildring till känsliga ögon när det filtrerar dessa våglängder från dagsljuset. För att påverka ljuset från en skärm måste det börja filtrera så att färgerna ändras, dvs typiskt gula glas.

Jag köpte en LED-lampa (E27) nyligen och även där har det där med blått ljus tydligen slagit igenom. Den är varmvit och påstås vara "Blue reduced", oklart jämfört med vad. Samtidigt anges "CRI 90 HD Lighting". Oklart då om vanliga glödlampor är "4K Lighting"...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ztenlund:

Jag köpte en LED-lampa (E27) nyligen och även där har det där med blått ljus tydligen slagit igenom. Den är varmvit och påstås vara "Blue reduced", oklart jämfört med vad. Samtidigt anges "CRI 90 HD Lighting". Oklart då om vanliga glödlampor är "4K Lighting"...

Är den varmvit ≈2500–2700K så är den per definition reducerad i blått ljus. Vore det jämn energifördelning hade ljuset varit mer som solljus, ≈5500K och upplevas väldigt kall. Senast jag mätte en Philips Hue på Energize-läget (testa ni som har!) var dess färgtemperatur ≈5000K.

Med andra ord är "Blue reduced" är en sådan där skön grej som man kan skriva på kartongen med hopp om ökad försäljning utan att man på något sätt kör med falsk maknadsföring. Ungefär som man på lättöl kan skriva "mindre alkohol".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har du jämfört med exakt likadana glasögon, samma bågar, samma slipning etc. där den ena inte alls har samma filter? Har du i perioder låtit någon slumpa vilken av dessa glasögon du har dag för dag utan att berätta för dig och du sedan fört en dagbok över upplevd ögonkomfort

Jag försöker inte säga att du har fel. Upplever du högre komfort så fortsätt! Men det är kanske inte mindre blått ljus från skärmar som utgör denna komfort.

Yes! Jag köpte ett par exakt likadana fast utan det filtret några veckor efter då jag tyckte det var lite jobbigt med en blå spegling som uppstod ibland när ljuset kom från en viss vinkel från sidan/bakifrån när jag satt på kontoret. Vande mig dock vid det och sedan dess har jag inte rört dem andra.

Så har inte "slumpat" mellan perioder. Nu är tyvärr dessa mycket mer repiga än de andra så då känns det inte som någon idé. Skulle låtit sambon välja blindt åt mig i början..

Men som sagt. Jag förstår att min n=1 utan några kontrollerade förhållanden inte säger så mycket och att jag kan lura mig själv.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA