Inget AMD-grafikkort på Steams topplista

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Köpte 2006 ett ATI Radeon HIS X1600 pro med hela 256mb grafikminne, vad jag kommer ihåg så hade väl ATI enorma problem med drivrutinerna så Nvidia ansågs ligga långt före i utvecklingen. Alla felsökningar jag försökte göra med de problem jag hade med det kortet är anledningen till varför jag hänger på Sweclockers.

När AMD Radeon R9 290 kom ut 2013 så vart det repris då jag vågade proca igen, men det vart repris.
Artefakter i spel, datorn startade om sig själv, fel när man skulle starta spel osv.
Om jag kommer ihåg rätt så var det kopatiblitetsproblem som inte uppenbarade sig med grafikkort i kombination med annan hårdvara.

Tror aldrig jag någonsin kommer lägga pengar på ett AMD kort igen, alltid Nvidia.

Vad var det för hårdvara det inte lirade med? Haft 280X och 290, just 290 har jag kvar, kommer fram ibland när jag fixar något med någon server eller annan burk, hade aldrig issues med något av dem.

Skrivet av Ness:

Tyvärr räcker det nog inte.
Jag menar 7900 XTX har ju levererat på den fronten! Det kan utan problem leverera 4K/120 FPS i mängder av spel. Det är ju ett kort som har ~90% av prestandan från 4090 men för halva priset.

Ja, inte bara flyttande av målstolparna utan någon slags transformation

Jag har en 4144-skärm, brukar sikta på att ställa in de flesta spel för att få hyfsat stabila 100FPS+ vilket brukar bli medium-high typ. Sedan ibland vill man få ut max kvalitet man kan i 60FPS+, då blir det ju fram med FSR/RSR och FMF. Polare köpte ett 3080Ti ett tag efter jag köpte 6800XT, inte får han någon frame generation inte, jag får FMF gratis, ganska trevligt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Kört både och sedan jag lämnade 3dfx.
Nvidia är dyrare per frame och inte värt premien. 4080 är Nvidias mest överprissatta kort. 7900xt är nästan lika bra för mycket lägre peng. Sen är nog många i detta forum, otroliga noviser som går på hörsägen före erfarenhet. Har låg kunskap om inställningar i drivrutiner och spel och använder GeForce experience oironiskt. Mitt förra kort var 3080 så kom inte med nåt skit, ungdomar.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr känt mig tvungen att köra Nvidia senaste 10 åren, då de haft Cuda, bättre toppnivå och då jag haft ekonomi för bästa eller näst bästa modellen så har mellanmjölken AMD inte varit bra nog. Sen har Nvidia bättre video-kvalite per mbit också, eftersom jag använder en hel del sådant till jobbet...

Men jag hoppas fan hela tiden att röda laget ska ta sig i kragen, tyvärr har de lagt ner cuda-emulering och de har sagt att de ska sluta köra toppgrafikkort... Jag har ett 4090 som de fortfarande inte rår på :/

Jag kommer hoppa över 5000 serien troligtvis då inget jag spelar kräver mer än det jag redan har, och inte längre värt för mig att punga ut 15-20k för grafikkort.

För AMD så kan man ju hoppas att Nvidia skiter i grafikkort då pengarna finns för dom i AI-kort och därmed lämnar en lucka åt AMD, men troligtvis så kommer de ändå ha gott om pengar för RnD och vill nog inte släppa på något till AMD och göra samma missar som Intel gjorde när de släppte förbi Nvidia själva...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Detta är lite spännande, första månaden ARC tar sig in, det är inte specificerat exakt vilken eller vilka GPU det rör sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ja för så fungerar det i en värld där image och grupptryck gäller.

Det syns ju bara i denna tråd, det finns en stor andel här som inte kört med AMD sen dom hette ATI, men som fortfarande hävdar att Nvidia är bättre "för att dom säger det" men kollar man på tester, läser reviews, eller, framförallt testar själv, utan fördommar så ser man att AMD i många fall, inte alla såklart, är bättre eller lika bra, jämför 4070 vs. 7800XT tex.

Sen kan du skippa "du får vakna" snacket, bara för att du verkar tuff bakom tangentbordet betyder inte att du har mer rätt. Och det nedvärderar bara ditt svar till fanatisk följare.

Grupptryck gällnade komponenter? Nu vet jag inte vad du har för kompisar med något sådant har inte vi i alla fall, jag har tom en AMD CPU, så jag har inget emot AMD, men deras grafikkort skulle jag inte ta i med tång, har rätt många polare jag spelar med regelbundet och det är i stort sett vara de med AMD kort som har problem med crasher och spel som hänger och låser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Jag tänkte ju slå till på ett 7800 xt nu under black friday. Är jag helt ute och cyklar nu då? Min skärm har bara AMD-stöd juuu!

Jag fick tag på två 7800XT förra året vid den här tiden för under 6000 kr. Ett till mig och ett till grabben som är 16.
Han spelar ALLT möjligt Minecraft, Terraria, LOL, CS2, AAA-titlar, Apex, you name it. Han har inte klagat en enda gång.

Jag spelar mest Cod och Battlefield. Och har inte heller något att klaga på. Varken när det kommer till prestanda, funktioner eller stabilitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Kör ett rx7800xt min dator. Dottern har ett rx6800 och se har jag ett rx6700xt i reservdatorn. Köpte 7800xt för ca 5k,funkar riktigt bra i 4k, 144hz, spelar inte så krävande spel.

Det man kan klaga på är att vram-frekvensen på 7800xt låser sig på 909MHz i Windows om man inte använder sig av dynamic refresh rate i Windows eller hackar inställningarna för pixel clock med CRU. Blir onödigt hög idle power usage annars.

Sen har dottern haft problem med discord när hon haft hardware acceleration igång på den andra skärmen. Men annars så har allt flutit på.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem

Gillar AMD. Då jag inte är så intresserad av Raytracing så är jag nöjd med mitt 7900XTX

Visste att dom låg efter men är ändå lite förvånad att dom ligger så pass långt...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Gillar AMD. Då jag inte är så intresserad av Raytracing så är jag nöjd med mitt 7900XTX

Visste att dom låg efter men är ändå lite förvånad att dom ligger så pass långt...

Såg du hardware unboxed raytracing jämförelse?
Otroligt få spel där raytracing gjorde en markant skillnad.
Cyberpunk var ett bra exempel, men många dåliga diton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

Framförallt är ju många med kass raytracing AMD sponsrade spel. Under dom år RT har funnits har jag spelat vad som snart är en jäkla massa spel med raytracing. Finns ju inte en chans att man byter ner sig till ett kort som inte klarar det längre.

Tror den defensiva attityden från AMD och dess följare rörande ny teknik är en av de största anledningarna till att det går åt pipan för Radeon. Varför skulle man köpa från ett företag som i år efter år bara vägrar att vara med på nya grejer? Och dessutom tycker att allt nytt är skit.

Permalänk
Medlem

Sneglar lite på AMD-kort för att Nvidias prissättning är fullständigt ur kontroll. Fortfarande känns AMD som at tman skulle köpa en produkt som är lite sämre, även om prestandan och värde för pengarna är bättre på papper.

Det känns helt enkelt svårt att rättfärdiga ett köp av ett AMD-kort så länge de inte har i alla fall en motsvarighet till DLSS 2.0. Är inte så intresserad av frame gen, men DLSS känns absolut nödvändigt, särskilt för kort i mellanklassen. Om 8000-serien kommer ut med någon form av DLSS-motsvarighet som är bättre än FSR hade AMD varit en riktig no-brainer enligt mig, iaf så länge prissättningen fortsätter vara lika bra i förhållande till Nvidia.

Vi behöver en repeat av 2016/17 där det fanns bra värde för pengarna i prisklassen 3000-5000kr. Förhoppnignsvis väljer AMD att konkurrera där med ett kort som har något bättre än FSR nästa generation. AMD är som bäst när de har ett kort som kan pusha Nvidia i medelklassen.

I en värld där AMD inte kan konkurrera känns det som att jag aldrig kommer få ett vettigt kort att byta ut mitt GTX 1080 mot. 4000kr brukade köpa ett kort som var typ 20-30% sämre än 80-serien. Nu för tiden har man tur om man får något 50% sämre.

Lider av världens flaskhals med 5700x3d och GTX 1080 men det finns ingen prisvärd uppgradering i min prisklass så jag får tuffa vidare med 20% CPU load i spel tills dagen någon erbjuder ett kort som är en verklig uppgradering för en vettig peng.

Permalänk

Använt rätt många AMD grafikkort genom tiderna. Har amatörbyggt system med båda tillverkare. Personligen dock har jag kört med HD3450, HD4770 x2, 280, 390X, 5700XT och nu 6800XT. 5700XT var den som jävlades mest, tills man fann att det var strömspikar som triggade omstarter på mitt 850W nätagg. Känner mig jävligt nöjd med 6800XT i 1440p.

Funderat på att prova Nvidia förr i personlig rigg, men det är inte speciellt tilltalande att betala högt premium för låsta funktioner till specifika modeller/generation. Känns bra att stödja AMD som satsar mer på inklusiva och öppna lösningar, de som gagnar användare med äldre kort och där inkluderas även ofta gamla Nvidia kort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5800X3D RAM: G.Skill Trident Z 2x8GB DDR4 3600 CL16 Mobo: Gigabyte X570 Aorus Elite GPU: Powercolor 6800 XT Red Devil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Framförallt är ju många med kass raytracing AMD sponsrade spel. Under dom år RT har funnits har jag spelat vad som snart är en jäkla massa spel med raytracing. Finns ju inte en chans att man byter ner sig till ett kort som inte klarar det längre.

Beror ju helt på vad man föredrar, raytracing även på nvidia har stor effekt på prestandan så om man föredrar bättre prestanda över ögongodis så är det ju lätt val. Jag föredrar alltid bättre prestanda när jag kan få det även om jag måste dra ner inställningar för det, sen brukar det finnas en gräns där spelen börjar se ut som potatis men man knappt tjänar mer prestanda så för mig är alltid målet att sänka tills det fortfarande ser bra ut men prestandan är bra nog.

Alla har olika preferenser och än så länge har jag inte sett en enda raytracing implementation där jag tyckte prestandaförlusten skulle vara värt det, andra tycker det är värt det och det är så klart upp till de, varför betala mer för nvidias stöd för raytracing när jag ändå inte kommer använda det? Sen kommer saker att ändras i framtiden så klart, kanske kommer det något spel där jag faktiskt vill ha det men med tanke på hur långsamt utvecklingen har varit inom raytracing användning så kommer det ändå vara dags för byte då och så får jag väga om det känns värt det igen då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av ena931:

Det känns helt enkelt svårt att rättfärdiga ett köp av ett AMD-kort så länge de inte har i alla fall en motsvarighet till DLSS 2.0. Är inte så intresserad av frame gen, men DLSS känns absolut nödvändigt, särskilt för kort i mellanklassen. Om 8000-serien kommer ut med någon form av DLSS-motsvarighet som är bättre än FSR hade AMD varit en riktig no-brainer enligt mig, iaf så länge prissättningen fortsätter vara lika bra i förhållande till Nvidia.

Beror väl på vilka krav du har. Jag personligen använder inte FSR (och noll intresse av framegen) och kör native 1440p med oftast maxade inställningar med mitt 6800XT. Ligger ofta en bra bit över 100fps. Raytracing är coolt, men beror mycket på implementeringen av den. Finns många spel som ser riktigt bra ut utan raytracing. Visst vill man att AMD ska komma ikapp på alla fronter men jag är jävligt nöjd med mitt kort ändå.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5800X3D RAM: G.Skill Trident Z 2x8GB DDR4 3600 CL16 Mobo: Gigabyte X570 Aorus Elite GPU: Powercolor 6800 XT Red Devil

Permalänk
Medlem

Om man spelar så är det Native 1440p på max. 120+FPS 7900XTX
Har testat olika AI (DLSS/FSR) ... Grafiken blir sämre och den enda fördelen är mindre ström.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

Såg du hardware unboxed raytracing jämförelse?
Otroligt få spel där raytracing gjorde en markant skillnad.

Nej inte kikat, kanske kollar ikväll.

Man har kollat på andra videos även med Nvidia där man jämför AV/PÅ raytracing och tycker inte att det är så pass snyggt att det är värt kostnaden i FPS. Men det är jag det Det är tillräckligt dyrt att spela på en skärm som nästan är 4k och samtidigt vilja ha hög FPS

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eugomphodus:

Beror väl på vilka krav du har. Jag personligen använder inte FSR (och noll intresse av framegen) och kör native 1440p med oftast maxade inställningar med mitt 6800XT. Ligger ofta en bra bit över 100fps. Raytracing är coolt, men beror mycket på implementeringen av den. Finns många spel som ser riktigt bra ut utan raytracing. Visst vill man att AMD ska komma ikapp på alla fronter men jag är jävligt nöjd med mitt kort ändå.

Jag är inte det minsta intresserad av RT.

Problemet är inte prestandan i nuläget. Den är säkert absolut fantastisk. Jag vill dock inte ha en GPU som saknar features som kan hjälpa en uppväga för bristfällig prestanda när kortet får några år på nacken. DLSS kan dubbla FPS i vissa spel utan att se märkbart sämre ut. FSR kan helt enkelt inte göra samma sak. Det ser lite luddigt ut på ett sätt som DLSS inte gör.

Om AMD släpper ett kort i prisklassen 3500-4500kr med en motsvarighet till DLSS kommer de 100% få mina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Beror ju helt på vad man föredrar, raytracing även på nvidia har stor effekt på prestandan så om man föredrar bättre prestanda över ögongodis så är det ju lätt val. Jag föredrar alltid bättre prestanda när jag kan få det även om jag måste dra ner inställningar för det, sen brukar det finnas en gräns där spelen börjar se ut som potatis men man knappt tjänar mer prestanda så för mig är alltid målet att sänka tills det fortfarande ser bra ut men prestandan är bra nog.

Alla har olika preferenser och än så länge har jag inte sett en enda raytracing implementation där jag tyckte prestandaförlusten skulle vara värt det, andra tycker det är värt det och det är så klart upp till de, varför betala mer för nvidias stöd för raytracing när jag ändå inte kommer använda det? Sen kommer saker att ändras i framtiden så klart, kanske kommer det något spel där jag faktiskt vill ha det men med tanke på hur långsamt utvecklingen har varit inom raytracing användning så kommer det ändå vara dags för byte då och så får jag väga om det känns värt det igen då.

Jag är inne på samma spår. Raytracing känns inte moget i dagsläget och prestandaförlusten är inte värt det extra ögongodiset, som man i de flesta implementationerna inte märker ändå om man inte står och stirrar på påverkade föremål i spelet. Sedan Nvidia introducerade hårdvaruaccelererad raytracing med 2000-serien har jag sett två spel där jag faktiskt blev imponerad av raytracing, Alan Wake 2 och Cyberpunk 2077, men båda dessa är så tungdrivna med det påslaget att tom. ett 4090 behöver ha både DLSS och framegen påslaget för att det ska kännas någotsånär spelbart. Raytracing är framtiden men vi är inte där än.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX

Permalänk
Medlem

Nästa bygge blir AMD + AMD.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Sneglar lite på AMD-kort för att Nvidias prissättning är fullständigt ur kontroll. Fortfarande känns AMD som at tman skulle köpa en produkt som är lite sämre, även om prestandan och värde för pengarna är bättre på papper.

Vi behöver en repeat av 2016/17 där det fanns bra värde för pengarna i prisklassen 3000-5000kr. Förhoppnignsvis väljer AMD att konkurrera där med ett kort som har något bättre än FSR nästa generation. AMD är som bäst när de har ett kort som kan pusha Nvidia i medelklassen.

I en värld där AMD inte kan konkurrera känns det som att jag aldrig kommer få ett vettigt kort att byta ut mitt GTX 1080 mot. 4000kr brukade köpa ett kort som var typ 20-30% sämre än 80-serien. Nu för tiden har man tur om man får något 50% sämre.

Lider av världens flaskhals med 5700x3d och GTX 1080 men det finns ingen prisvärd uppgradering i min prisklass så jag får tuffa vidare med 20% CPU load i spel tills dagen någon erbjuder ett kort som är en verklig uppgradering för en vettig peng.

Får jag bara flika in att jag tycker att detta är en mycket intressant, men konfunderande inställning; du tycker inte att AMDs kort är rättfärdigade att köpa på grund av sin sämre prestanda (mot framförallt DLSS), men sitter samtidigt på ett GTX 1080 som ju uppenbarligen "fungerar" så pass bra att du inte har bytt ut det än.
För dina 4000 skulle du nästan garanterat få tag på 6800XT/6900XT eller 3080 begagnat, vilket skulle ge dig mer än 100% lyft i de flesta lägen.

https://www.sweclockers.com/test/38187-snabbtest-amd-radeon-v...

Enligt detta testet presterar 1080 ca 107.5% av ett 2060FE (1080 är inte med i de senare indexen, men 2060FE är det)
Ditt lyft med 3080 blir då:
1080p: +112%
1440p: +146%
4k: +195%

Med 6800XT:
1080p: +110%
1440p: +148+%
4k: +184%

Med 6900XT:
1080p: +122%
1440p: +169%
4k: +209%

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Och sen så sket man ju att va va med i denna survey.. Sitter på AMD 7900 XT och AMD Ryzen 7700X och är övernöjd med prestanda och drivrutiner (linux också).

Permalänk
Medlem

Är denna data någonsin pålitlig? Känns som det blir nya rubriker varje gång den nämns

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är denna data någonsin pålitlig? Känns som det blir nya rubriker varje gång den nämns

Eftersom den alltid bara kollar en del system, och inte _ALLA_ så är den snarare aldrig pålitlig

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den är pålitlig som statistiskt mått, men man måste ju förstå vad den faktiskt mäter.
Man måste också förstå att typiska SweClockersbyggen är tämligen sällsynta i statistiken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

De måste sluta sätta MSRP så jävla högt och sedan sänka priset direkt efter release. Om de sätter ett aggressivt pris direkt som de borde eftersom de antingen måste sänka pris eller höja prestanda mycket mer än de gör, så kommer de att sälja GPU's som smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Den är pålitlig som statistiskt mått, men man måste ju förstå vad den faktiskt mäter.
Man måste också förstå att typiska SweClockersbyggen är tämligen sällsynta i statistiken.

Nja, pålitligt vet jag inte om jag skulle säga, enligt deras mätningar byter ju steam-användare grafikkort oftare än den genomsnittliga sweclockaren
Det ÄR ett stort problem att steam gör något godtyckligt val av vilka system de väljer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, pålitligt vet jag inte om jag skulle säga, enligt deras mätningar byter ju steam-användare grafikkort oftare än den genomsnittliga sweclockaren
Det ÄR ett stort problem att steam gör något godtyckligt val av vilka system de väljer

Som sagt, man måste förstå vad som mäts och vad som inte mäts. För att vara extra övertydlig: Grafikkortsbyten mäts inte.

Jag håller med om att urvalskriterierna verkar lite svajiga, men det skall man ta hänsyn till när man gör sin analys exempelvis genom att kontrollera om en förändring är "statistiskt säkerställd"

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Även om AMD har snålat på prisskillnaden jämtemot motsvarande konkurrerande produkt. AMD har tyvärr inte en gigantisk fanbase som kör över alla forum och gaslightar alla att man måste välja Nvidia eftersom Sims4-spelare behöver verkligen ray tracing.

Baserat på hur snacket går bland annat här skulle jag säga att de visst har en fanbase, fast kanske mer hos entusiaster än hos gemene man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Som sagt, man måste förstå vad som mäts och vad som inte mäts. För att vara extra övertydlig: Grafikkortsbyten mäts inte.

Jag håller med om att urvalskriterierna verkar lite svajiga, men det skall man ta hänsyn till när man gör sin analys exempelvis genom att kontrollera om en förändring är "statistiskt säkerställd"

Nä, precis, och som jag förstår det så väljer det en _relativt_ liten klick av alla sina användare, vilket är vad som leder till att det kan bli så stora skiftningar mellan gångerna

Visa signatur

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ibland undrar jag hur länge AMD kommer överleva.....

Skrivet av bopp:

Det hjälper ju inte att AMD ofta osynliggörs. Det sker även på nära håll, som på systersajten FZ. Flera länkar till Sweclockers recensioner av Nvidiia, knappt någon till AMD, likadant artiklar vid släpp av Nvidiakort, medan 7800 XT inte har någon träffa öht. Ingen testdator använder AMD på FZ heller såvitt jag vet, Artiklar om att Starfield minsann inte hade DLSS vid släppet och artiklar när det fick det, men ingen artikel när Baldur's Gate som enbart hade spatiala FSR vid släppet fick temporala FSR (2.2), dessutom senare efter släppet än vad Starfield fick DLSS efter sitt släpp.

Ofta läser jag missförstånd om vad man kan göra i drivrutinerna, som på Sweclockers där det förekom missförstånd om hur Smart Accecc Memory funkade (ReBar) innan det rättades. Det känns lite som att skygglapparna är på, att ensidigheten och okunskapen är stor. Min teori har varit att i bästa fall är det så att de som skriver inte har AMD-kort och därför inte är medvetna om de faktiska förhållandena? Kanske har de Nvidia privat, de rör sig kanske i en "Nvidiaintressesfär" vilket gör att de antingen höftar eller kanske inte ens är medvetna om det. Nviida är ju väldigt duktiga på PR...

Men man borde kunna begära mer jämn belysning och kunskap av de journalister som har betalt för att jobba med det här, för det skapar en skev bild bland de mindre kunniga. Dock inte bland Sweclockers medlemmar som har en större horisont och bredare perspektiv.

Väldigt intressant observation.
Absolut värt att ta upp.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]