Kan pappa hämta ut paket med mitt namn?

Permalänk

Kan pappa hämta ut paket med mitt namn?

Hej jag är 12 år gammal och jag har ett Amazon konto för att jag ska kunna skapa önskelistor och kunna lägga till saker i min kundvagnen och lätt kunna dela saker jag önskar mig och för att det ska sparas. Då jag hade fått ett par nya skor och jag behövde ett par crease skydd så fort jag bara kunde, hittade ett par billiga på Amazon och köpte dem med min pappas tillåtande och med hans betalningsuppgifter. Vi beställde det till närmaste butik och kan han hämta ut fast det är mitt namn, telefonnummer, mejl och mitt konto jag kan visa ordernummret på min mobil för dem när vi ska hämta ut paketet. Jag har också gått in på postnord appen och gett paketet ett namn som är min pappas namn. Men kan han hämta ut det om jag är med och visar ordernummret på min mobil och han bekräftar att det var han som köpte det med mitt konto till mig för att han inte orkade göra ett konto till sig sent på kvällen vid 22, 23 tiden innan vi skulle sova?

Snälla säg att det finns någon lösning ska hämtas ut på hemköp om det spelar någon roll.

Rubrik justerad enl. §3.1 // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver123456:

Hej jag är 12 år gammal och jag har ett Amazon konto för att jag ska kunna skapa önskelistor och kunna lägga till saker i min kundvagnen och lätt kunna dela saker jag önskar mig och för att det ska sparas. Då jag hade fått ett par nya skor och jag behövde ett par crease skydd så fort jag bara kunde, hittade ett par billiga på Amazon och köpte dem med min pappas tillåtande och med hans betalningsuppgifter. Vi beställde det till närmaste butik och kan han hämta ut fast det är mitt namn, telefonnummer, mejl och mitt konto jag kan visa ordernummret på min mobil för dem när vi ska hämta ut paketet. Jag har också gått in på postnord appen och gett paketet ett namn som är min pappas namn. Men kan han hämta ut det om jag är med och visar ordernummret på min mobil och han bekräftar att det var han som köpte det med mitt konto till mig för att han inte orkade göra ett konto till sig sent på kvällen vid 22, 23 tiden innan vi skulle sova?

Snälla säg att det finns någon lösning ska hämtas ut på hemköp om det spelar någon roll.

Jag förstår inte, är paketet beställt I ditt namn eller i hans namn? Och detta kräver id, har inte du något pass?

Kan du inte beställa hemleverans?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Egentligen nej eftersom att man ska visa bådas legitimation om ett ombud hämtar paketet. I ditt fall kanske det går ändå eftersom du är minderårig och din pappa förmodligen också då är din vårdnadshavare.

Permalänk

Det står i mitt namn men jag döpte paketet till hans namn men jag skrev in att jag heter ett efternamn jag inte heter för att jag inte gillar mitt nuvarande och ska snart ansöka om och få byta det

mitt pass är hos min mamma som tar 45 minuter med bil

det efternamnet jag skrev in är samma som min pappas efternamn

men borde jag avbeställa det och sen beställa det igen med hemleverans istället med hans namn?

Inlägg sammanfogade, använd [Redigera]. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver123456:

Det står i mitt namn men jag döpte paketet till hans namn men jag skrev in att jag heter ett efternamn jag inte heter för att jag inte gillar mitt nuvarande och ska snart ansöka om och få byta det

mitt pass är hos min mamma som tar 45 minuter med bil

Om du har skrivit ett namn som inte stämmer överens med ditt pass när du lade beställningen så kommer du aldrig få ut paketet. Att du byter namn på paketet i appen (som bara du ser) har ingen betydelse för postnord då det inte ändrar namnet på paketet fysiskt.
Låt paketet gå tillbaka i retur och beställ ett nytt paket i rätt namn eller allra helst i din pappas namn om ni inte vill spendera 1h30 i bil för att hämta passet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver123456:

men borde jag avbeställa det och sen beställa det igen med hemleverans istället med hans namn?

När paketet har landat hos utlämningsstället - Kontakta Amazons kundtjänst för att lösa det. Du måste ha leg/pass om du ska hämta ut det (om kundtjänst inte vill ändra till din pappas namn).

Permalänk
Medlem

PostNord har fått information av Amazon (det du skrev in när du beställde paketet). Det är denna information du behöver kunna legitimera dig med för att kunna hämta ut paketet.

Har du uppgivit information som inte stämmer överens med din legitimation så är du körd, är jag rädd. Då får PostNord skicka tillbaka paketet till Amazon (sker automatiskt om du inte hämtar ut det, tror jag) och du får beställa det på nytt med rätt uppgifter.

Se till att du registrerat retur i Amazon innan sista uthämtningsdag från Postnord.

Visa signatur

---

Permalänk

Var på hemköp måste ha med mig pass med det namnet som inte stämmer överens men hoppas det funkar ändå har ändrat allt till mitt riktiga namn

Permalänk
Medlem

Går det inte att verifiera innan du hämtar paketet, via Postnords app? Då behöver du bara visa QR-koden i Postnord-appen när du hämtar ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Går det inte att verifiera innan du hämtar paketet, via Postnords app? Då behöver du bara visa QR-koden i Postnord-appen när du hämtar ut det.

då måste man ha bankid o det kanske han inte har?

men annars är det så man gör, använd postnord appen - legitimera med bank id. Då kan du dela QR koden till vem du vill som då kan hämta paketet utan krav på legg på ombudet.

Har man inte bankid, eller paketet kräver ID (rekomenderat) så går inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver123456:

Din pappa borde beställa det då han har möjlighet att hämta ut det. Sedan känns det som hela problemet borde du diskutera med din pappa och inte behöva starta en tråd på ett forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HKBY:

Din pappa borde beställa det då han har möjlighet att hämta ut det. Sedan känns det som hela problemet borde du diskutera med din pappa och inte behöva starta en tråd på ett forum.

Bra att någon sade det. Är väl åldersgräns här också? 13?

Om det inte är något fuffens ta detta med din far.

Om detr något fuffens, sluta på en gång.

Permalänk
Medlem

XY-problemet, fast tvådelat:

1.
Ta dagens reklamtidning, knövla ihop till två stora bollar.
Stoppa in i skorna. Låt sedan paketet gå i retur, antingen per automatik, eller gör ett "återköpsärende", så kanske du slipper frakt/returfrakt, beroende på rådande villkor.

2.
Be din mamma, eller pappa, att beställa saker online i deras namn, i fortsättningen, med sina betalmedel. Det bäddar för allehanda olika problem att en 12-åring beställer saker från nätet, med sina föräldrars betalkort, (trots tillåtelse i detta fall).

Hade du varit några år äldre (beroende på Bankens åldersgräns) så hade Bank-ID-verifering av paketet i PostNord-appen varit en lösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sidnot: Swedbank tillåter riktigt BankID från 12 år

Permalänk
Medlem

Se det som en lära att aldrig ange annat namn än ditt eget. Annars bäddar du för problem.

Låt skorna returneras och be någon av dina föräldrar lägga beställningen.
Tänk också på att även om du inte gillar ditt efternamn att aldrig ange annat än ditt juridiska namn förrän det faktiskt är ändrat hos Skatteverket.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Nu framgår det inte vilken tjänst detta skickats med hos postnord. Förutsatt att det är ID-krav på paketet så nej, det skulle strida mot postnords regelverk för utlämning av paket att lämna ut det till någon annan än den som står som mottagare.

Postnord-appen lagrar information om vad paketen heter lokalt på din telefon, sen hade det haft väldigt lite med utlämningsförfarandet att göra i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Haha! Något shady, paket beställt i ett falskt namn med en tredje persons betalmedel som en 12-åring vill hämta ut utan legitimation i ett annat namn.
Kommer ju såklart aldrig att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver123456:

Välkommen till internet.
Här kan man få svar på allt, oavsett hur dum eller simpel ens fråga kan vara.. man får svar. Men man måste leta ordentligt bland alla som hånar och mobbar en.

För att kunna lösa ut paketet måste namnet på paketet och DITT ID stämma överens. Om din farsa tar med sig ditt ID som stämmer överens med ett paket så går det ofta bra, ibland måste "pappan" kunna bevisa för personal att han fått godkänt av dig att hämta ut ditt paket. Känner du/ni personalen vid postuthämtningen så kan de godkänna utan ID då de själva är 100% säker på att det är rätt person.

Om du har Bank-ID så kan du godkänna/signera paket i appen och får då en QR kod som pappan kan hämta ut paketet med helt utan någons ID. För att bankid ska funka måste personnummer på paket och dig stämma överens. Bankid 12årsgräns hos Swedbank.

Permalänk
Medlem

Jag är mest nyfiken på hur valet att regga sig på ett datornördsforum för att ställa just denna fråga gjordes 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag är mest nyfiken på hur valet att regga sig på ett datornördsforum för att ställa just denna fråga gjordes 😅

Kan man "data" så kan man allt om speditörers utlämningsvillkor såklart.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Skrivet av Sarato:

Kan man "data" så kan man allt om speditörers utlämningsvillkor såklart.

Eller så är man intresserad av datorer, har hängt på Swec utan att regga sig tidigare, och blivit så imponerad av den extremt höga bildningsnivån här att man börjat se Swec som ett forum där man kan få svar på alla möjliga och omöjliga frågor...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD