Eh, va?
Internet fanns överhuvudtaget inte utanför universitetsvärlden i början av 90-talet. Det enda jag lyckades komma i kontakt med själv var en BBS (som man ringde upp direkt med modem!) som var med i BadNet - en brygga mellan FidoNet och Internet. Det gav mig min första epostadress och tillgång till ett par Usenet News-grupper.
De tidiga mobiltelefonerna med Internet-uppkoppling var alldeles för dyra för unga datornördar, och de kändes undermåliga: de använde inte ens vanliga webben utan WAP - protokollet med en slags förenklade websidor.
Dagens mobiltelefon-OS använder i grundutförande slumpvist valda MAC-adresser för att användaren inte kunna spåras, inte bara av butiker men också av stalkers, underrättelseorganisationer i länder som förföljer journalister och demokrati-förespråkare, etc. Att vilja skydda sin identitet är inte teknik-fientlighet!
Mekaniska tangentbord fick däremot en renässans runt 2010, och är nu mainstream. De delar teknik med elektriska skrivmaskiner från 80- och 90-talen.
Mekaniska skrivmaskiner kan visst vara finfina samlarföremål dessutom.