AI-datorn är årets pryl 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

AI-datorn (alltså Copilot+-laptops) är väl mer som årets axelryckning?

Ja, när ska den här AI-hypen dö och man börjar titta mer nyktert på var AI är tillämpligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Intresseorganisationen...

Slutade läsa där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Känns som att "Årets Pryl" har spelat ut sin betydelse; att komma med koncept istället för produkt är superflummigt och visar att man inte brytt sig mer än att ta reda på vad det är för buzz-words som gäller.
Lägg ner eller skärp er!
Identifiera en produkt, som existerar, runt följande:
* Lågkonjuktur
* Oroligt världsläge
* Minimal miljöpåverkan
* Återvinning
* Nyttig

Så kan det blir något intressant!!!

Det där gav mig en toppenidé, 3D-skrivare som använder smält aluminium, bara mata den med tomburkar så kan man printa olika typer av konservburkar.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Sen när blev i laptop en framtidsäker investering? Om den inte går sänder efter några år eller slutat supporteras av Microsoft så kommer den garanterat känns trög och slö med tiden. Dagens laptops är ju sällan uppgraderingsbara med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Duke:

Slutade läsa där.

Intresseorganisationen antecknar 😂

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Kommer väl snart en Lap top modeł som heter Skynet. Nätack till AI.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

AI-datorn (alltså Copilot+-laptops) är väl mer som årets axelryckning?

Många appar kommer att förses med generativa funktioner, typ
Notepad o Paint
Kreti och pleti kommer att tycka detta är smidigare än att skicka text till Chat-GPT.

Npu:er är också bra på bildanalys. Ställ frågan "Vad hade Berit på sig på Sunes bröllop?" och Copilot++++ kommer att leta reda på detta genom att tagga ditt bildarkiv och Sunes facebook och därur snoka fram vem som är Berit och beskriva hennes klädsel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Juryn som utser Årets Pryl består av framstående branschrepresentanter och tekniska experter som har gedigen kunskap om marknadens utveckling. Bland jurymedlemmarna finns:

Niclas Eriksson, vd El-Giganten
Andreas Rylander, vd Kjell & Co
Onur Dogay, CPO Elon Group
Roger Sandberg, CPO NetOnNet
Eddie Hernandez, försäljningschef Power
Tomas Gate, VP Vendor Management & Procurement

Källa: https://elektronikbranschen.se/#/embedded/release/3680152/are...

cat post >> idioter.txt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många unga datanördar (egentligen gamers) såg ingen mening med internet början av 90talet. De såg ingen vits med mobiltelefon, absolut inte en sådan som gick att surfa på. De skulle aldrig i hela sitt liv få för sig att använda bluetouth på mobilen, det finns hur många problem som helst. Som butiker som kan logga Bluetouth Id osv.

Eh, va?

Internet fanns överhuvudtaget inte utanför universitetsvärlden i början av 90-talet. Det enda jag lyckades komma i kontakt med själv var en BBS (som man ringde upp direkt med modem!) som var med i BadNet - en brygga mellan FidoNet och Internet. Det gav mig min första epostadress och tillgång till ett par Usenet News-grupper.

De tidiga mobiltelefonerna med Internet-uppkoppling var alldeles för dyra för unga datornördar, och de kändes undermåliga: de använde inte ens vanliga webben utan WAP - protokollet med en slags förenklade websidor.

Dagens mobiltelefon-OS använder i grundutförande slumpvist valda MAC-adresser för att användaren inte kunna spåras, inte bara av butiker men också av stalkers, underrättelseorganisationer i länder som förföljer journalister och demokrati-förespråkare, etc. Att vilja skydda sin identitet är inte teknik-fientlighet!

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ändå sitter inte dessa datanördar idag på en mekanisk skrivmaskin..

Mekaniska tangentbord fick däremot en renässans runt 2010, och är nu mainstream. De delar teknik med elektriska skrivmaskiner från 80- och 90-talen.
Mekaniska skrivmaskiner kan visst vara finfina samlarföremål dessutom.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Eh, va?

Internet fanns överhuvudtaget inte utanför universitetsvärlden i början av 90-talet. Det enda jag lyckades komma i kontakt med själv var en BBS (som man ringde upp direkt med modem!) som var med i BadNet - en brygga mellan FidoNet och Internet. Det gav mig min första epostadress och tillgång till ett par Usenet News-grupper.

De tidiga mobiltelefonerna med Internet-uppkoppling var alldeles för dyra för unga datornördar, och de kändes undermåliga: de använde inte ens vanliga webben utan WAP - protokollet med en slags förenklade websidor.

Dagens mobiltelefon-OS använder i grundutförande slumpvist valda MAC-adresser för att användaren inte kunna spåras, inte bara av butiker men också av stalkers, underrättelseorganisationer i länder som förföljer journalister och demokrati-förespråkare, etc. Att vilja skydda sin identitet är inte teknik-fientlighet!

Mekaniska tangentbord fick däremot en renässans runt 2010, och är nu mainstream. De delar teknik med elektriska skrivmaskiner från 80- och 90-talen.
Mekaniska skrivmaskiner kan visst vara finfina samlarföremål dessutom.

Det går alltid ha en semantisk diskussion. Runt 1996 så hade väldigt många datanördar en egen BBS hemma som de tom skrev artiklar om i lokaltidningen om och lämnade ut sitt telefonnummer så okända kunde koppla upp sig emot deras BBS.
Internet när kände folk till denna, det hände väldigt mycket fort dessa år. 1996 var dessutom internet årets julklapp.
Min poäng var dock att internet för ungdomar var inte så roligt i början.

Tidiga mobiler där man kunde surfa är en definionsfråga när man syftar på tidiga. Nokia 9000 Communicator på slutet av 90 talet var den första jag använde. Men motståndet emot smarta mobiler var mycket senare än så.

Permalänk

"Den ska även fokusera på hållbarhet".

Nästa år samma tid lär det ha kommit nya snabbare kretsar som krävs för de nya funktioner som då marknadsförs och som gör de AI-datorer som nu säljs i julhandeln obsoleta och kräver att du köper en ny AI-dator.

Verkligen väldigt hållbart.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu mjölkar vi hypen lite till!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Snart kommer toalettstolarna också ha AI i sig. Eller varför inte brödrosten?

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Snart kommer toalettstolarna också ha AI i sig. Eller varför inte brödrosten?

Toaletter och brödrostar är faktiskt tillämpningar där AI kan göra något vettigt. AI kan t.ex. användas i en toalett för att bevaka användarens hälsa, och att analysera brödet i en brödrost är ett skolboksexempel på vad AI faktiskt är riktigt bra på.

Så det finns många tillämpningar där AI kan göra nytta. Problemet just nu är bara att företagen försöker trycka in AI överallt utan att ta någon hänsyn till om det är lämpligt eller ej. Och just "AI-datorn" är väl ett exempel på detta där tillverkarna än så länge mest verkar slänga AI på väggen för att se om något fastnar.

Permalänk
Medlem

Men herregud så utomordentligt fruktansvärt fånigt. Epic facepalm.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag tenderar att vara mindre balanserad än Jonas och blev istället frustrerad över marknadsföringen.

"Den anpassar sig efter användarens behov och skapar en personlig upplevelse. […] En framtidssäker och hållbar investering som förblir relevant och konkurrenskraftig över tid."

Här ställer jag mig lite frågande till vad exakt de menar.

Ordbajsa känns som ett relevant ord för den texten.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Man visste direkt att AI- datorn " är en helt vanlig dator med ChatGPT lr liknande installerat.....

Skrivet av CrispVanDahl:

"Den anpassar sig efter användarens behov och skapar en personlig upplevelse. […] En framtidssäker och hållbar investering som förblir relevant och konkurrenskraftig över tid."

Här ställer jag mig lite frågande till vad exakt de menar.

Tror de menar att ChatGPT/Co-Pilot/whatever kommer ihåg vad du pratar med den om. Därav är din kommunikation med "Ai-datorn" unik och därmed får du en personlig upplevelse 😄

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]