Rykte: Intel Arc Battlemage släpps i december

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Finns ingen anledning att välja annat än grönt sålänge inget kan mäta sig med DLSS.

Återigen, alla kör inte Windows. På Linux fungerar Intel/AMD mycket smidigare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Arc-korten drar väldigt mycket i idle oavsett moderkort. Det och dålig kompabilitet med dx9/10 spel och äldre. Men visst spelar man inte gamla spel och inte bryr sig om strömanvändning så är det ett bra kort för bra pris. Dock undrar man hur det ser ut om några år, kommer Intel fortfarande släppa drivrutiner till korten då? Mycket kan hända Intel framöver.

Skrivet av mpat:

Problemet är att Intel inte drar ner minnesklockan vid idle, utan den går alltid i full fart. För nåt år sen var det ett jävla liv om att AMD drog för mycket energi i vissa udda konfigurationer (typ två skärmar med olika uppdateringsfrekvens), och det var det här problemet där också. Det är dock löst nu.

Hittade denna artikel: https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Problemet tycks va att det gäller max 60Hz som nästan ingen använder idagsläget och kräver några obkyr ändringar i UEFI för att få low-power läget att funka ok. Hoppeligen kan man förbättra så det inte kräver 60Hz men då ska det gå att få ner i 7-10W eller något sånt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Hittade denna artikel: https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Problemet tycks va att det gäller max 60Hz som nästan ingen använder idagsläget och kräver några obkyr ändringar i UEFI för att få low-power läget att funka ok. Hoppeligen kan man förbättra så det inte kräver 60Hz men då ska det gå att få ner i 7-10W eller något sånt.

Har för mig att det är något fel i hårdvaran som gör att den drar så mycket i idle.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas inte på mycket, men blir gärna positivt överraskad.

Skrivet av Snakey84:

Its a trap!
Fan har en kompis som har intels gpu i den kickar ut honom till skrivbordet i flera spel.
Vill man plåga dig själv så köp intel!

Bethesdaspel?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Finns ingen anledning att välja annat än grönt sålänge inget kan mäta sig med DLSS.

Är man inte det minsta intresserad av DLSS så har man ingen anledning att välja gröna laget.

Blir spännande i december att se vad Intel har att erbjuda. Både AMD och Intel känns mer intressanta än Nvidia i dagens läge.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ska bli spännande. För mig är det en självklarhet att man inte kan ställa riktigt samma krav på intels gpu satsning som på nVidia och AMD än, det är trots allt bara andra generationen och de lär sig fortfarande. ARC korten fick rejäl uppförsbacke pga dåliga drivrutiner/mjukvara men det känns som att det löst sig ju längre tid från släpp som går. A750 är ett riktigt bra instegskort, nyligen gav jag under 2400:- för ett (referenskort, kvaliten verkade hög och kortet är ganska snyggt) och vill nog säga att jag blev positivt överraskad. Intel startar inte på noll den här generation så rimligen kommer inte korten med samma barnsjukdomar som gen 1, kan de dessutom släppa ett för dem toppkort som ligger högre i hierarkin än A770 låg vid släpp (typ motsvarande 4070 som nämnts här i tråden) borde även försäljningen kunna lossna under förutsättning att prissättningen är rätt. Kanske lyckas de bundla sina gpuer till OEMs/SIs men då är väl snarast frågan vem som vill köpa en dator med en intel cpu för spelande jag skojar så klart... Så länge intel är ödmjuka inför sin positiin på gpu-marknaden och inte överprisar korten tror jag de kan kila in sig som ett alternativ till nVidia/AMD.

Trevlig helg på er

Permalänk
Medlem

Får se vad priset hamnar någonstans och tillgången.

Men ett Battlemage kort och en Arrow lake cpu så har man ju ett system som är ganska lätt att hålla uppdaterat tack vare deras Intel Driver & Support Assistant program.

Sen så kräver The Sims 4, World of Warcraft och Diablo IV en superdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackZam:

Får se vad priset hamnar någonstans och tillgången.

Men ett Battlemage kort och en Arrow lake cpu så har man ju ett system som är ganska lätt att hålla uppdaterat tack vare deras Intel Driver & Support Assistant program.

Sen så kräver The Sims 4, World of Warcraft och Diablo IV en superdator.

Jag visste inte att drivrutiner var svåra att få tag i för andra fabrikat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag visste inte att drivrutiner var svåra att få tag i för andra fabrikat

Nej, men med Intels system blir allt samlat på en och samma plats.