Permalänk
Medlem

Qbittorrent, VPN, Standard gateway.

Hej, jag har haft problem senaste halvåret med att internet crashar när jag laddar ner torrents via Qbittorrent.
När den gör det så stänger jag av Qbittorrent och VPN-tjänsten (inget internet oavsett om VPN-tjänsten är igång eller inte), går in i nätverks- och internetinställningar och trycker på felsök. Låter den jobba, får upp "Hittade problem: Standard Gateway är inte tillgänglig - Åtgärdat". Kryssar ner, internet fungerar igen.

Slår nu igång VPN-tjänsten och Qbittorrent. Efter en liten stund så craschar internet igen när en eller flera torrents laddas ned.
Detta händer bara när jag har aktiva torrents som laddas ner, oftast väl seedade torrenter.
Jag har testat att sänka antalet globala anslutningar i Qbittorrent, utan framgång. Har just nu 10 globala och 2 per torrent som inställning.

VPN-tjänsten jag använder just nu är Azirevpn, innan dess Mullvad. Har haft samma problem med bägge tjänster.
Innan problemen startade, så hade jag OVPN som VPN-tjänst, med Viscosity som program. Då funkade allt klockrent under flera år. Jag har haft samma dator under alla år men inte samma VPN-tjänst.
När jag tog bort OVPN och började med Mullvad så inleddes problemet som jag beskrivit ovan. Testade sen nu Azirevpn men med samma problem.

Datorn är kopplad via Ethernetkabel direkt till en Tele2 router som är kopplat till vägguttag (coaxial).
I min förra lägenhet var datorn kopplad direkt till min egen router Asus RT-AX86U, som var kopplat till fiber.
Innan dess när jag bodde hemma, samma sorts uppkoppling, men en annan router.
Problemet inleddes i den gamla lägenheten, med Asus-routern när jag började med en annan VPN-tjänst och fortsatte i den nya lägenheten med Tele2-routern.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Brygga din router från tele2 och testa med din egna router.

Permalänk
Skrivet av varget:

Brygga din router från tele2 och testa med din egna router.

Säger samma sak som varget.
Jag hade ett liknande problem för många år sedan med en Netgear WNR3500.
En då dyr router som inte orkade med en hastighet på 100/100 mbit/s.
När jag sedan bytte ut den så försvann alla mina problem.

Rent generellt så brukar routrar från operatörerna var skräp.
Bättre att brygga så att den enbart beter sig som ett modem och inget annat.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Hola vpn är så jobbig man får vänta 30 minuter på ny tid efter 30 minuter ingen annan gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowyn:

Hola vpn är så jobbig man får vänta 30 minuter på ny tid efter 30 minuter ingen annan gratis

Vill minnas att deras terms of service inte är någon rolig läsning heller.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Jag köpte för ca 2 år sedan Avast Ultimate Suit i 3 år. Där ingår även en VPN tjänst som jag använder när jag är på offentlig nätverk.
För mig har den funkat bra. Men jag vet inte om dom har någon data begränsning eller inte. För jag använder VPN extremt sällan.
Jag har använt Home Assistant rätt länge nu och efter att jag uppgraderade Datorn som Home Assistant ligger på så har jag nu mer en egen VPN server.
Jag använder Torrent då o då. Dock så laddar jag inte ner något olagligt så jag använder inte VPN alls när jag är hemma så vidare jag inte skall kolla på något som inte kan ses i Sverige.
Nu får man inte diskutera piratkopiering så jag nöjer mig detta inlägg.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Jag kör med Azirevpn, och qbittorrent. Inga problem alls.
Tycker det låter som något skit som blivit kvar efter gamla vpn appen när du bytt vpn leverantör. Har haft det problemet, men var ett par år sedan. Nu har jag 2 vpn appar installerad. Håller på att testa olika inför långtidsköp för att spara lite pengar.

Permalänk
Skrivet av Jagge11:

Hej, jag har haft problem senaste halvåret med att internet crashar när jag laddar ner torrents via Qbittorrent.
När den gör det så stänger jag av Qbittorrent och VPN-tjänsten (inget internet oavsett om VPN-tjänsten är igång eller inte), går in i nätverks- och internetinställningar och trycker på felsök. Låter den jobba, får upp "Hittade problem: Standard Gateway är inte tillgänglig - Åtgärdat". Kryssar ner, internet fungerar igen.

Slår nu igång VPN-tjänsten och Qbittorrent. Efter en liten stund så craschar internet igen när en eller flera torrents laddas ned.
Detta händer bara när jag har aktiva torrents som laddas ner, oftast väl seedade torrenter.
Jag har testat att sänka antalet globala anslutningar i Qbittorrent, utan framgång. Har just nu 10 globala och 2 per torrent som inställning.

VPN-tjänsten jag använder just nu är Azirevpn, innan dess Mullvad. Har haft samma problem med bägge tjänster.
Innan problemen startade, så hade jag OVPN som VPN-tjänst, med Viscosity som program. Då funkade allt klockrent under flera år. Jag har haft samma dator under alla år men inte samma VPN-tjänst.
När jag tog bort OVPN och började med Mullvad så inleddes problemet som jag beskrivit ovan. Testade sen nu Azirevpn men med samma problem.

Datorn är kopplad via Ethernetkabel direkt till en Tele2 router som är kopplat till vägguttag (coaxial).
I min förra lägenhet var datorn kopplad direkt till min egen router Asus RT-AX86U, som var kopplat till fiber.
Innan dess när jag bodde hemma, samma sorts uppkoppling, men en annan router.
Problemet inleddes i den gamla lägenheten, med Asus-routern när jag började med en annan VPN-tjänst och fortsatte i den nya lägenheten med Tele2-routern.

Tacksam för svar.

Har du fått iordning på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Har du fått iordning på det?

Förlåt för sent svar.
Har bryggat routern och det fungerar bättre nu.
Det händer inte lika ofta nu som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksss:

Jag kör med Azirevpn, och qbittorrent. Inga problem alls.
Tycker det låter som något skit som blivit kvar efter gamla vpn appen när du bytt vpn leverantör. Har haft det problemet, men var ett par år sedan. Nu har jag 2 vpn appar installerad. Håller på att testa olika inför långtidsköp för att spara lite pengar.

Har funderat i de banorna också.
Hur löste du det?

Permalänk
Medlem

Kommer tyvärr inte ihåg exakt.
Är nog lite mer än ett par år sedan, kanske 4-5, och på den tiden testade jag massa olika program, så windows blev rätt trögt rätt snabbt, så ominstallerade rätt ofta. Och, jag tror det var det som löste det......

Permalänk
Medlem

FiberKoax är en mardröm jag sent glömmer.

Gissar att klienten till din VPN har en "killswitch", dessa har en förmåga att låsa upp hela microsofts nätverkenheter.

Stäng av killswitch i klienten och ändra i Qbittorrent att bara använda VPN-interface som nätverk (blir samma effekt). Exempel

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Gissar att klienten till din VPN har en "killswitch", dessa har en förmåga att låsa upp hela microsofts nätverkenheter.

Stäng av killswitch i klienten och ändra i Qbittorrent att bara använda VPN-interface som nätverk (blir samma effekt). Exempel

Ska testa, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Tack!
Det var ett bra tips för Azirevpn som inte har split tunneling, så man måste koppla ner vpn ibland för att komma åt lokala nätverket eller bara en sida i webbläsaren som inte funkar med vpn.

Permalänk
Avstängd

installera om windows borde ju räcka, för högsta möjliga hastighet använd wireguard https://www.wireguard.com/install/

vill du förbli anonym hos ovpn så betala med bitcoin. Mullvad är tyvärr inte lika snabbt

om du har QoS aktiverat så stäng av det i routern

använd qBittorrent v5.0.1 (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDYE:

installera om windows borde ju räcka, för högsta möjliga hastighet använd wireguard https://www.wireguard.com/install/

vill du förbli anonym hos ovpn så betala med bitcoin. Mullvad är tyvärr inte lika snabbt

om du har QoS aktiverat så stäng av det i routern

använd qBittorrent v5.0.1 (64-bit)

Vilken ska man köra på vid ominstallation?

Permalänk
Medlem

Keep my files borde fungera!!
Då rensas windows till nytt, men personliga filer sparas.

Är man nojjig, kör nr 2, remove everything. Då blir datorn helt rensad så se till att ha sparat dina filer.

De andra valen kräver installationsmedia men gör samma sak som det ovan.

Permalänk
Medlem

Detta har nog mindre med routern från Tele2 att göra. Snarare VPN mjukvaran som inte reder ut vilken default gateway som ska användas.

Man kan också lägga en statisk route för VPN-leverantörens nät mot sin router, då slipper man klabbet med vem som ska vara default gateway.

Permalänk
Medlem

Kör du VPN direkt i routern?

Jag kör Mullvad appen i Windows och Qbittorent och fungerar felfritt. Maxar linan typ på 1000/1000 Mbit. Har Killswitch igång också.

Du kanske kan prova köra DriverStoreExplorer och rensa gamla VPN drivers.
https://github.com/lostindark/DriverStoreExplorer

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Kör du VPN direkt i routern?

Jag kör Mullvad appen i Windows och Qbittorent och fungerar felfritt. Maxar linan typ på 1000/1000 Mbit. Har Killswitch igång också.

Du kanske kan prova köra DriverStoreExplorer och rensa gamla VPN drivers.
https://github.com/lostindark/DriverStoreExplorer

https://i.imgur.com/FhmNoho_d.webp?maxwidth=760&fidelity=grand
https://i.imgur.com/u89zEmj_d.webp?maxwidth=760&fidelity=grand

Kör VPN på datorn.

Hittade gamla drivers från Sparklabs (Viscosity), raderade dem nyss med programmet ovan.
Återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagge11:

Kör VPN på datorn.

Hittade gamla drivers från Sparklabs (Viscosity), raderade dem nyss med programmet ovan.
Återkommer.

Hjälpte inte.