Ska köpa hemmabio.

Permalänk
Medlem

Ska köpa hemmabio.

Kollade nyss på en annan tråd om hemmabio, men fick inte riktigt dom svar jag sökte. Fattade iaf att skillnaden på förstärkare och reciver. Beöver inte radio igentligen, så vanlig förstärkare kan tänkas räcka.

Detta är vad jag tänk mig:
Vill lägga ut 11000 - 12000 (~) kr.
Vill ha grejer anpassade för just hemmabio.
Ska gå att kunna bygga ut så att jag även senare få bra ljud för Musik.
Vill ha många ingångar så att jag kan koppla in fler högtalare senare.

Behöver ej en DVD/VHS just nu, det kommer jag köpa senast nästa månad.

Har kollat in dessa förstärkar
Yamaha RXV-730RDS/T som finns på ljudia.se ( http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9... )

och denna: Yamaha RX-V640 som finns på netonnet.se ( http://www.netonnet.se/item.asp?iid=49174# )

Vet att man ska lyssna på högtalare innan man köper dom. Men tips på bra hemmabiohögtalare som man kan lyssna på. Så slipper jag yra runt som en höna och inte fatta vad eller vilka jag ska lyssna på.

Vill helst att förstärkare osv är av samma märke, men det är INTE ett måste. Men att det är samma färg på alltihop är dock ett måste. helst silver färgat.

Om det är nån sorts info ni saknar för att kunna hjälpa mig yttligare så säg bara till.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem

Inte fan köper du receivern på ljudia för det överpriset. Det är en utgången modell som dom tar 2000kr mer för än vad den nya modellen kostar.

Köp 740 på Fyndbörsen.se istället för 5600:- Dom har en hel del högtalare där också.

Permalänk
Medlem

Du gör bäst i att läsa, och läsa mycket. Bra siter är www.prisjakt.nu/forum eller www.dvdforum.nu/forum

Där finns mkt kunskap, men den mesta finner du i sökfunktionerna, alla frågor du har har ställts många ggr tidigare :). Lycka till...jakten är halva nöjet IMO.

Har du funderat på begagnat eller köpa från Tyskland?

Permalänk
Medlem

www.dvdforum.nu/forum är en mykket bra forum förövrigt

Visa signatur

Hem: MSI K8N Neo2 Platinum 54G ][ A64 3200+ @ 9x290 1:1 ][ 2x512MB Corsair 3200XL Samsung TCCD ][ OCZ MODSTREAM 520w ][ Asus 6800GT 430/400 ][

Jobb: P4 3.0Ghz ][ 512mb

Permalänk
Medlem

Inte begagnat iaf, vill ha nya grejer.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem

Men Yamaha stärkaren är ett bra val, ska själv köpa en strax. Det är mycket för pengarna. Jag har kollat på H/K, Denon och Nad och man får inte så mycket från dom andra märkena i denna prisklassen.

Du har alltså runt 6000kr att lägga på högtalare och du vill ha surrond, då ska du nog välja ett lite bättre sattelitsystem. Köper du "fullsize" högtalare kommer dom inte vara av så bra kvalitet. Men LYSSNA LYSSNA och LYSSNA. Våga kräva provlyssning av handlarna

Permalänk
Medlem

Tänkte att högtalarna ska bestå av 2 golvhögtalare där fram och sateliter där bak, kan man inte få ut bra ljud då tro? (ska nartuligtvis ha center och subba oxå)

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Men LYSSNA LYSSNA och LYSSNA. Våga kräva provlyssning av handlarna

Snarare kräv att du får låna hem utrustningen, saker och ting låter inte likadant från rum till rum...

Permalänk
Medlem

Men man kan väll få jädrans bra grejer för runt 10 000 kr va? (högtalare då) Nån bra butik i GBG/trollhättan som man kan dra och lyssna på olika högtalare, bor i uddevalla så det blir jobbigt att släpa hem grejerna. Så det får bli att lyssna i butiken. Har läst lite om högtalare, och det verkar som om alla ska vara av samma märke och modell för att få ut bästa ljudet.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

I prisklassen du är ute efter skulle jag besöka Tele-Hå på Skanstorget i Gbg, Ljudkällarn på Stigbergstorget eller ev ågrens Hifi på teatergatan (?).

http://www.tele-ha.se/
http://www.agrenshifi.com/butik.html
http://www.ljudkallarn.com/

Viktigast är att frontar och center är av samma _serie_ , för full klangmatchning. Surroundhögtalarna är sällan fullregistrare så inte lika viktigt med det där. Subban däremot är det fritt fram att frottera sig i vad du vill, där pratar vi basvågor, inte ljud ;).

Permalänk
Medlem

Som sagt köp verkligen inte på ljudia.. rena ockerpriserna, o sen tycker jag att det är onödigt att betala 1000:- mer för en 740 istället för 640 .. enda som skiljer är väl pytteliten display på fjärren o en phono utgång till skivspelare.. rätt så onödigt.. men satsa på en yamaha 640 tycker jag, ett tips är att köpa från tyskland.. mycket billigare + att dom har världsgaranti som gäller i 3 år .. alltså mycket bättre garantier än i sverige o du kan få den lagad här i sverige .. då kan du lägga mer pengar på högtalare.. du vill kunna bygga ut sen säger du.. då ska du inte köpa ett satellitsystem tycker inte jag, börja med o köpa ett par rejäva fronthögtalare som du tycker låter bra till musik, sen om du har pengar över kan du köpa center och surround i samma serie.. och till slut även en subwoofer för det är ett måste om du ska ha bra bioljud.

Ljudkällarn säljer Heco högtalare ser jag så ta och åk in dit o lyssna på dom.. bra högtalare som har fått fin kritik

hoppas att det där va till nån hjälp.. tveka inte att fråga mer, o en sak till som du måste tänka på: kablar går på en del pengar så ta med det i beräkningen, kanske kan du snacka till dig lite kablar om du köper högtalare.

edit: glömde ju skriva adressen till affären i tyskland, www.mediacheckpoint.com, snabba leveranser o suverän service.. kan verkligen rekommenderas, skickas oftast med DHL har jag för mig så man måste betala när dom kommer hem med paketet

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Hmm, 640 verkar vara ett bra val, bryr mig inte om display på fjärren och skivspelare har jag ingen och tänker inte köpa heller.

Du (Wobert) tycker altså att jag ska ha ett par rejäla frontar. Men jag vill järna ha allt på en gång så att säga, för om jag lägger ut ca 11 000 kr på högtalare så borde jag väll få nått som är dugligt, eller?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Då ska du satsa på 640 helt klart..

Men alltså.. ska du lägga enbart 11000 på högtalare o sen köpa förstärkare utöver det? isf får du alla högtalare på en gång kan jag säga.. kan du få riktigt bra högtalare för..

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=102810
kanonbra paket från hembiobutiken.se .. kostar visserligen 13195:- men då får du en sub oxå

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=105090

dom högtalarna som jag har.. förutom att jag har Vector 55 som surrounder.. kostar bara 6999:- men då utan sub.. Vector 77:orna låter skitbra tycker jag.. väldigt prisvärda. en Omega 300 sub med 12" element kostar 4295:- o den kan jag lova skakar om huset.. har en sån jag oxå

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Snarare kräv att du får låna hem utrustningen, saker och ting låter inte likadant från rum till rum...

Självklart, men hur jobbigt blir det inte att kånka hem ett helt högtalarsystem?

Heco Mythos serien är annars ett givet val i den prisklassen, jag har bara läst bra saker om dom. Har ett sånt köp på gång. Så har du lite mer pengar att lägga ut köp dom från hemmabiobutiken.com.

Läsvärt

dvdforum.nu
hififorum.nu

Permalänk
Medlem

Ska dra ner till GBG och lyssna lite på olika högtalare. Tänkte kolla in dessa 3 butiker som jag blev tipsad om:

http://www.tele-ha.se/
http://www.agrenshifi.com/butik.html
http://www.ljudkallarn.com/

Tänkte kolla in hifiklubben oxå. Men jag säger bara vad jag är villig att lägga ut på högtalare så borde väll dom hjälpa mig med ett bra paket. jag har ju alldrig haft suround heller, så jag behöver lite guidning så att säga.

Det verkade vara fina grejer wobert, men jag vill helst provlyssna på grejerna först, taskigt och köpa grejerna och sen märka att jag inte gillar ljudet.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Lappa: självklart ska du lyssna först.. iofs gjorde inte jag det.. hehe .. jag lyssnade på ett Magnat Needle system o tyckte det lät underbart.. o mina låter nästan bättre .. men Heco har du ju på ljudkällarn.. tyvärr är det inte så många som säljer Magnat

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Hedersmedlem

Dom har väl inte Mythos högtalare på ljudkällarn?

EDIT: Hittar inga HECO högtalare på nätet iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Självklart, men hur jobbigt blir det inte att kånka hem ett helt högtalarsystem?

Jobbigt ??
Menar du att bära dem eller var ligger problemet ?

Ännu "jobbigare" är att lägga ut 11k för högtalare som sedan låter skit när man väl är hemma.

Permalänk
Medlem

Hur mycket sämmre kan det låta igentligen? Har alldrig "bra" ljud i hela mitt liv så jag kommer nog inte märka nån jätte skillnad, eller hör man verkligen skillnad?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Jobbigt ??
Menar du att bära dem eller var ligger problemet ?

Ännu "jobbigare" är att lägga ut 11k för högtalare som sedan låter skit när man väl är hemma.

Visst bör man köpa ett högtalarpaket på öppetköp så att man kan testa hemma. Men att ta med flera system bara för att provlyssna dom hemma verkar att ta i. Jaja, vi lämnar detta. Visst är provlyssning bra och om det går gärna hemma hos dig själv.

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag bestämt mig. Alla som har gett svar i olika forum säger alla olika. Så jag tar och dra ner till GBG och går in i olika affärer och säger vilken prisklass jag är ute efter så får dom tipsa mig om lite olika grejer.

Ska kolla in dom 3 butiker jag fick tips om, men gärna fler om ni kommer på några.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

zie: dom har HECO:s logga längst ner på sidan om du kollar..

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WoberT
zie: dom har HECO:s logga längst ner på sidan om du kollar..

Jo jag vet, jag har också sett att dom har sålt bugdet Heco system till orimliga priser. Men just nu hittar jag inget på sidan så dom kanske har lagt ner det eller så är den inte uppdaterad helt enkelt.

Permalänk
Medlem

mjo kan ju va så.. får väl hoppas att dom har lite hemma så han kan lyssna.. ..

nu har jag köpt ny dvd.. en Yamaha DVD-S540 .. kanonbra verkligen.. o billig oxå.. 1949:- .. som hittat, progressive scan finns o man kan visa jpg bilder o lira mp3:or .. riktigt bra ljud o bild.. kollade på The Bourne Identity igår o det lät som om hela anläggningen lyft sig ett snäpp =D o till råga på allt så glömde jag o köra DTS spåret.. körde bara DD

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Kanske en DVD man ska köpa sig då, ska iaf ha allt i yamaha, eller vad jag nu köper för märke.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Var nere i GBG och kollade på lite högtalare och förstärkare. Var inne på Tele-Hå och kikade. Där rekomenderade dom dessa högtalare: JBL E 80 kostar 6000 paret och centern JBL EC 25 kostar 2000 kr. Jag lyssnade och tyckte det var ett bra ljud i grejerna. Dom hade även Yamaha RX-V640 inne, men den var inte inkopplad så dom körde igång med en yamaha 440 eller 460. Jag vill ha 640 modellen, och om det lät bra med 440/460 så kan det ju inte låta sämmre med 640. Får hela paketet för 12700 kr.

Tycker ni det är ett bra köp?
Är det bra högtalare/märke vi snackar nu?
Är dom mangnetiskt avskärmade? (eller vad det heter, jag glömde fråga det)

Har alldrig haft suround förr så jag behöver inte dom värsta grejerna nu direkt, men vill inte ha nått dåligt heller. satteliter kommer nästa månad, antagligen en subba på samma gång. Är detta ett bra märke så köper jag nog satteliter och subba i samma märke.

(startade en ny tråd eftersom det nu gäller ett par speciella högtalare, min fråga från början var tips på olika högtalare, så jag trodde att det passade bättre att starta en ny, men inte det inte )

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Inaktiv

jag hadde nog köp B&W lr Dali högtalare och om du vill ha mycket BAS så tycker jag att du ska köpa någon av cerwin-vegas högtalare....

kolla www.hifiklubben.se dom är bäst!

äger själv cerwin-vega V6F och en C-V 10" aktiv sub...

Permalänk
Medlem

Bas är väll viktigt så sätt, men jag har redan 2 st sony högtalare med 8:er i som ligger på 150 watt. Och den bas dom gav mig förr räckte tyckte jag. Sen ska jag köpa en redigt subba senare detta året iaf. Vad kostar B&W/Dali högtalare då? (dom billiga då)?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Bas är väll viktigt så sätt, men jag har redan 2 st sony högtalare med 8:er i som ligger på 150 watt. Och den bas dom gav mig förr räckte tyckte jag. Sen ska jag köpa en redigt subba senare detta året iaf. Vad kostar B&W/Dali högtalare då? (dom billiga då)?

Vad säjs om att kolla upp priset på länken han gav dig???

Permalänk
Hedersmedlem

Hej Lappa det ser ut som att du valt din förstärkare men titta gärna och framförallt lyssna på Dalis blå serie vilken är deras "budget" serie, man får ganska mycket för pengarna.
En bra kombinatiun skulle kunna vara detta:
Center:
Dali C1000
2398:-
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=48&product=DALIC100...

Bak:
Dali R1000
2996:-
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=49&product=DALIR100...

Front:
Dali 5005 alt. 6006
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=47&product=DALI5005
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=47&product=DALI6006
4498:- alt. 5996:-

Du skulle egentligen komma ganska långt med 5005:orna om du hakar på en sub men jag skulle inte välja en sub från dali. Har inte sett någon portat låda från dali och slutna låter ger enligt min mening inte alls samma omskakande bio upplevelse Sub kan du dock haka på i efterhand om du tycker det blir mycket pengar på en gång men skillnaden med eller utan en sub är som natt och dag.

Visa signatur

Pål W