Förstärkare "klickar" och tappar ljud i filmer.

Permalänk
Medlem

Förstärkare "klickar" och tappar ljud i filmer.

Hej när jag kollar på filmer i plex så tappar den ibland ljudet, det klickar till i recievern "precis som när man byter källa eller ljudformat p" och ludet försvinner och sen kommer det tillbaka igen. Man kan se på displayen att de händer något där den visar antalet högtalare och ljudformat, men de händer bara sporadiskt så inte kunnat kika där fram när det händer.
Vill ha det till att den händer i scener med högaljud händer mycket.
Källan är en Google tv streamer och plex.
Vad kan detta bero på?
Kan de bero på att den tolkar som annat ljudformat eller dåligt anslutning?

Behöver lite tipps på vad man skall börja felsöka.

Är denna förstärkaren Pioneer VSX-LX304

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Permalänk
Medlem

Har du trögdrivna högtalare och sub inkopplat till den? Kan det vara så att den inte orkar med och därför slår ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Hej när jag kollar på filmer i plex så tappar den ibland ljudet, det klickar till i recievern "precis som när man byter källa eller ljudformat p" och ludet försvinner och sen kommer det tillbaka igen. Man kan se på displayen att de händer något där den visar antalet högtalare och ljudformat, men de händer bara sporadiskt så inte kunnat kika där fram när det händer.
Vad kan detta bero på?

Många som har "Tvålen" (4K Google TV Streamer) har problem (många tror att det är en bug/buggar i firmwaren eller nåt, halvfärdig product) med ljudet (sound problems 4K Google TV Streamer Reddit). Har själv "Tvålen" (inkopplad i TV:ns HDMI port 4 å även testat i direktinkopplalad i receivern), en Marantz NR 1711 (7.2, eARC) inkopplad i min Panasonic OLED TX - 55LZ1000E (ARC/eARC port 2). Har inte haft några problem med ljudet (kör Atmos/DTS:X 5.2.2). Kör med Nördic Ultra High Speed kablar. I "Skärm å ljud" - Välj format har jag Automatiskt: Aktivera endast format som stöds på uppspelningsenheten. Kör 4K Netflix/Disney +, SVT Play, Youtube å Britbox apparna på "Tvålen" å 4K Apple TV.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Har du trögdrivna högtalare och sub inkopplat till den? Kan det vara så att den inte orkar med och därför slår ifrån?

Subben är aktiv så den skall inte påverka och vist har jag stora frontar som jag har bi amp kopplat , men den har inga problem att driva dem vid musik.

Skrivet av seville57:

Många som har "Tvålen" (4K Google TV Streamer) har problem (många tror att det är en bug/buggar i firmwaren eller nåt, halvfärdig product) med ljudet (sound problems 4K Google TV Streamer Reddit). Har själv "Tvålen" (inkopplad i TV:ns HDMI port 4 å även testat i direktinkopplalad i receivern), en Marantz NR 1711 (7.2, eARC) inkopplad i min Panasonic OLED TX - 55LZ1000E (ARC/eARC port 2). Har inte haft några problem med ljudet (kör Atmos/DTS:X 5.2.2). Kör med Nördic Ultra High Speed kablar. I "Skärm å ljud" - Välj format har jag Automatiskt: Aktivera endast format som stöds på uppspelningsenheten. Kör 4K Netflix/Disney +, SVT Play, Youtube å Britbox apparna på "Tvålen" å 4K Apple TV.

Kan inte minnas att jag hade problem med chromecast med google tv 4k.
Men jag skall ta och kika på reddit om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Vad kan detta bero på?

Jag hade liknande problem en gång och det visade sig vara hdmi-kontakten som var lite glapp. Det var aldrig problem med bilden, bara ljudet som försvann ibland och det syntes i displayen på receivern att den bytte ljudformat blixtsnabbt fram o tillbaka.

Så prova att juckla lite på kontakten, prova en annan hdmi-port eller om du har en annan kabel att testa med.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Subben är aktiv så den skall inte påverka och vist har jag stora frontar som jag har bi amp kopplat , men den har inga problem att driva dem vid musik.

Kan inte minnas att jag hade problem med chromecast med google tv 4k.
Men jag skall ta och kika på reddit om detta.

Har även haft min gamla 4K Chromecast Google TV (i TV:ns HDMI port 3) inkopplad samtidigt, inga ljudproblem. Som sagt Tvålen (Android 14) som på nåt vis ställer till det enligt andra på Reddit. Inte bara du här på forumet som har ljudproblem, finns minst 2 till i tråden "Google TV Streamer" (HTPC å mediaspelare).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.