CPU problem - Minnet kunde inte vara written - Åtgärd?

Permalänk

CPU problem - Minnet kunde inte vara written - Åtgärd?

Hej!

Sedan någon månad tillbaka har jag börjat få detta felmeddelande när jag stänger av min PC, se nedan:

"Instruktionen på 0x0000000000000000 refererade till minnet på 0x0000000000000000. Minnet kunde inte vara written. Klicka på OK om du vill avsluta programmet.".

Vad kan detta vara? Har dessutom märkt att vissa applikationer och spel har fått försämrad prestanda.
Det ska tilläggas att jag har överklockat CPU:n till 3.8Ghz, samt att jag använder ASUS egna verktyg för överklockning av GPU:n (GPU Tweak II)

PC specs:
Windows 10 Home 64-bit
ASUS Z170-A - ATX / Z170
Intel Core i5-6600K - 4 trådar / 3,5GHz
Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2A2666C16
Noctua NH-D15
ASUS STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING OC
EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 750 G2 750W
2x Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB (MZ-75E250B/EU)
ASUS USB-AC56 Dual Band Wireless 1200Mbps

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite åt dig:

Memory could not be written can be caused by:

1) Defective RAM. Check the RAM with the "Memory" test on the boot screen or with MemTest 86+
2) Bad "third" party device drivers. Try to review and remove "questionable" drivers
3) Too many apps starting up. Try following a "clean boot" set up.

http://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/29...

http://www.memtest86.com/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

En bra regel när man har överklockat och får fel är att sänka till normal klockfrekvens och se om problemet kvarstår. Överklockning kan ge väldigt lustiga fel.

Permalänk

Kan lika gärna fortsätta denna gamla tråd. Nu har jag fått skiten sen något halvår. Ser inte något logiskt i vad det kan vara. Har inte gjort någon direkt ändring. Kommer då och då... Stör mig lika mkt på stavningen i meddelandet, som i att något inte känns "rätt", dock så funkar datorn prima osv...

Läste någonstans att det (denna gången) verkar komma från nån H-uppdatering av Win 11?

Någon som vet mer?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Kan lika gärna fortsätta denna gamla tråd. Nu har jag fått skiten sen något halvår. Ser inte något logiskt i vad det kan vara. Har inte gjort någon direkt ändring. Kommer då och då... Stör mig lika mkt på stavningen i meddelandet, som i att något inte känns "rätt", dock så funkar datorn prima osv...

Läste någonstans att det (denna gången) verkar komma från nån H-uppdatering av Win 11?

Någon som vet mer?

Nu har jag också fått detta, dyker upp varje gång jag stänger av datorn. Har inte överklockat något och allt funkar som det ska. Fick du någon ordning på detta?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Skrivet av JockeSw:

Nu har jag också fått detta, dyker upp varje gång jag stänger av datorn. Har inte överklockat något och allt funkar som det ska. Fick du någon ordning på detta?

Nej, trodde att senaste Win 11 H2-uppdateringen skulle fixa det. Men icke. Men då är det i vart fall flera än jag som har den här skiten, och även fått nyligen. Hittar inget vettigt om detta, utan bara en massa tips om att reparera via SFC, DISM osv. Saken är att det gör noll skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Har samma problem på både min gamla Win10- men även på min nya Win11-dator. Uppstår oftast när jag väljer att stänga av datorn från Steams Big Picture Mode.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Nej, trodde att senaste Win 11 H2-uppdateringen skulle fixa det. Men icke. Men då är det i vart fall flera än jag som har den här skiten, och även fått nyligen. Hittar inget vettigt om detta, utan bara en massa tips om att reparera via SFC, DISM osv. Saken är att det gör noll skillnad.

Mycket märkligt.. Jag också testat massa grejer nu som bla SFC, ökat virtuellt minne, mixtrat med RAM i BIOS osv.
Inget hjälper hittills.

Hojta om du kommer på någon lösning så gör jag desamma här.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk

https://www.partitionwizard.com/partitionmanager/explorer-exe-application-error.html

Sitter här och funderar på om det har något med Resizable Bar att göra i BIOS? Den lånar ju minne till vram från ram som jag fattat det, men kan det skapa detta problem? Inget som står i guiden dock...men där funkar inte mkt för mig heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis samma felmeddelande som dyker upp vid avstängning av dator men endast om jag spelat något spel. Märker ingen försämrad prestanda etc men bara frustrerande att pop up:en dyker upp.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/1bk4z61/if_you_ar...

Möjligt att ni har en controller inkopplad?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det stämmer, 8bit duo controller och ibland Dual Sense, tack för tips ska testas ikväll.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Efter att att följt rådet/tipset att stoppa gameinputservices har felmeddelandet försvunnit! Så stort tack Pamudas för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ja. Har en 8BitDo Ultimate. Där har vi boven i dramat.
Kudos till dig som hittade lösningen!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ja. Har en 8BitDo Ultimate. Där har vi boven i dramat.
Kudos till dig som hittade lösningen!

Har precis samma kontroll och trodde aldrig den kunde vara orsaken, så skönt att slippa denna pop up!

Permalänk

Jag har två "Game Input" där... Vilken ska jag stoppa och stänga av? Båda?

Dessa heter samma sak men säger olikak saker i sin beskrivning:

...Enables keyboards, mice, gamepads...

... Host Service for GameInput..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag har två "Game Input" där... Vilken ska jag stoppa och stänga av? Båda?

Dessa heter samma sak men säger olikak saker i sin beskrivning:

...Enables keyboards, mice, gamepads...

... Host Service for GameInput..

Jag valde att inaktivera den första vid uppstart och stoppa aktuell process då försvann båda.

Permalänk

Klurar bara på vad dessa två "gör"? Har väl lite kontrollbehov (visst pun intended), och vill gärna veta vad som sker innanför huven liksom...

Visa signatur