Permalänk
Medlem

9800x3D - 4070 super

Hej!

Tittar på en ny dator (befintlig är 10+ år) för en kombination av spel i 1440p och lightroom, Photoshop, eventuellt lite CAD och liknande men mest för skojs skull.

Spelar främst dota men ser fram emot att kunna plocka upp lite nya spel av olika slag.

Plockade nyligen upp ett 4070 super till väldigt bra pris och ska nu slå till på resten.

Funderar på 9800x3D med tanke på hur lite det skiljer mot förra generationen och att intel verkar gå tveksamt just nu. Kombinerat med 64gb ram, AIO kylare och lämpligt moderkort x870 samt m2-disk.

Är det totalt overkill? Borde jag köra intel istället?

Tar tacksamt emot tips men resonerar väl främst att det kanske är dumt att inte gå på 9800x3D. Känns som den potentiellt håller väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Det är nog overkill ja, tror r7 7700 räcker väl för det du säger.

Såklart ska man inte köpa 7800x3d för 6000kr, men kanske begagnat för 4k. 9800x3d är ju ej i lager heller, har man tur kommer de fram denna månaden men kan lika gärna bli nästa. Iofs kan man beställa och sedan ångra ifall det inte kommer fram tills black friday och man istället får en bättre deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det är nog overkill ja, tror r7 7700 räcker väl för det du säger.

Såklart ska man inte köpa 7800x3d för 6000kr, men kanske begagnat för 4k. 9800x3d är ju ej i lager heller, har man tur kommer de fram denna månaden men kan lika gärna bli nästa. Iofs kan man beställa och sedan ångra ifall det inte kommer fram tills black friday och man istället får en bättre deal.

Har faktiskt en 9800x3d som ligger och väntar på mig då jag beställde lite spontant när den släpptes. Så av den anledningen är det inget stort problem. Tänkte nog vänta med resterande delar till black friday oavsett.

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske?

Permalänk
Medlem

För produktivitet fungerar icke x3d processorer bättre, jag tycker följande påvisar rätt bra både gällande spel och en del produktivitet. Där skiner 9950x och 285k rätt mycket klarare i produktivitet, även deras "mindre bröder" 9900x och 265k lyser klarare.

Så kan man göra avvägningen vad man tycker är viktigast och vad man prioriterar

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

För produktivitet fungerar icke x3d processorer bättre, jag tycker följande påvisar rätt bra både gällande spel och en del produktivitet. Där skiner 9950x och 285k rätt mycket klarare i produktivitet, även deras "mindre bröder" 9900x och 265k lyser klarare.

Så kan man göra avvägningen vad man tycker är viktigast och vad man prioriterar

https://www.youtube.com/watch?v=y-ZfIxa6dhY&t=1s

Förstår jag dig rätt att du menar att om det är övervägande spel så är 9800x3D bra för mig men är det övervägande produktivitet är de du listade ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beercant:

Förstår jag dig rätt att du menar att om det är övervägande spel så är 9800x3D bra för mig men är det övervägande produktivitet är de du listade ett alternativ?

Det är ganska exakt så ja
För produktivitet är de andra processorerna bättre, men för spel är 9800x3d bättre. Jag tycker faktiskt att videon jag länkade till visar ganska tydligt i skillnaderna mellan dem också Där kan du även se hur stor skillnaden är i spel och i produktivitet, vilket borde göra det ännu lättare att se den "perfekta mellanvägen" om man nu har spel/produktivitet som 50/50.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal